HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Երանուհի Սողոյան

Համայնքների խոշորացում. թեր եւ դեմ կարծիքներ

Եվրոպայի խորհրդի տեղական ինքնակառավարման մարմինների կոնգրեսի անդամ Նայջլ Մերմագենը համայնքների խոշորացման գործընթացն Հայաստանում համարում է երկրի հետագա զարգացման կարեւորագույն գործընթացներից մեկը:

Նրա համոզմամբ` արդեն մի քանի տարի ձգձգվող այս ծրագիրն ի վերջո իրականություն կդառնա, եթե անգամ դրա համար հարկ լինի պարտադրանք կիրառել:

«Մենք Հայաստան էինք այցելել 2003 թ.-ին, հիմա արդեն անցել է տաս տարի եւ պետք է հասկանալ, թե ինչ փոփոխություններ են արձանագրվել այդ ընթացքում: Զգացվում է, որ Հայաստանում բոլորը՝ կառավարության վերին օղակներից մինչեւ համայնքները, ընդունում են փոփոխություն կատարելու անհրաժեշտությունը,- ասում է Նայջլ Մերմագենը,- այն, որ Հայաստանում համայնքներն ընդդիմանում են խոշորացման ծրագրին, անակնկալ չէ: Ես քաղաքական գործիչ եմ, եւ ես ինքս գոհ չէի լինի, որ իմ համայնքը միաձուլեին, ու ես իմ պաշտոնից զրկվեի: Երբ կառավորությունը կողմնորոշվի, որոշի որն է լավագույն լուծումը, կարծում եմ` կկատարի այդ փոփոխությունները: Լավագույն դեպքում այն կարելի է իրականացնել բնակիչների ցանկությամբ եւ օժանդակությամբ, գուցե հանրաքվեի միջոցով, սակայն համայնքների միաձուլումը կարող է կատարվել նաեւ պարտադրանքով, որը ժողովրդավարության մեջ դիտվում է, որպես բացասական երեւույթ»:

Նայջլ Մերմագենը 2002-2005 թթ.-ին ղեկավարել է Մեծ Բրիտանիայի Հարավային Սոմերսեթի շրջանը: 200 հազար բնակիչ ունեցող գյուղական այդ համայնքը ձեւավորվել է 1974 թ.-ին՝ 121 փոքր համայնքների միաձուլումից: Պարոն Մերմագենի հավաստիացմամբ` 40 տարի առաջ տեղի ունեցած միաձուլման գործընթացն եւս հարթ չի եղել, սակայն հիմա, երբ նաեւ սերնդափոխություն է տեղի ունեցել, բոլորն էլ գոհ են: «Ես վստահ եմ, որ ինչպես Անգլիայում, այնպես էլ այստեղ կանցնի որոշ ժամանակ, եւ բոլորն էլ կհամոզվեն, որ համայնքների խոշորացումը անհրաժեշտություն է»,- նկատում է Ն. Մերմագենը:

Համայնքների խոշորացման ծրագրի վերաբերյալ բոլորովին այլ դիրքորոշում ունի Հայաստանի համայնքների միության նախագահ Էմիլ Երիցյանը: Նրա կարծիքով` համայնքների խոշորացումը դեղատոմս չէ եւ իրականություն դառնալու առումով էլ շատ կասկածելի է: Էմիլ Երիցյանի համոզմամբ, եթե անգամ հաջողվի պիլոտային ծրագրով հասնել որոշ համայնքների խոշորացման, ապա կստանան այսպես կոչված «լոսկուտի» էֆեկտ:

«Օրինակ Ֆրանսիայում համայնքների խոշորացման գաղափարը մշտապես քննարկվում է եւ դեռ իրականություն չի դարձել: Այնտեղ մոտ 40 հազար տեղական իշխանություն կա, մոդելը շատ նման է հայկականին, այնտեղ 5 բնակիչ ունեցող համայնքները շատ-շատ են: Ընդունենք, որ խոշորացումը որոշակի գործիք է, որը պիտի կիրառվի հասցեական, այսինքն` կապված բնակավայրերի կառավարման հետ, որոնք քաղաքաշինական առումով այնքան են մեծացել, որ թափանցել են իրար մեջ եւ դրանց միավորումը պարզապես անհրաժեշտություն է: Դա շատ հասկանալի եւ ընդունելի տարբերակ է: Բայց, երբ խոշորացման գործիքը փորձում են կիրառել ամբողջ երկրի վարչատարածքային ռելիեֆը փոխելու համար, ի սկզբանե սա չլուծվող խնդիր է»,- պարզաբանում է Էմիլ Երիցյանը:

Եթե ցանկություն կա 915 համայնքի փոխարեն ունենալ 300 համայնք, դա, ըստ Էմիլ Երիցյանի, պահանջում է այլ մոտեցում, այն է՝ վարչատարածքային նոր համակարգի ստեղծում: Պարոն Երիցյանը բերում է Վրաստանի օրինակը, երբ նախկին նախագահ Սահակաշվիլին 2004 թ.-ին գոյություն ունեցող 1000-ից ավելի համայնքները միավորելով ստացավ 60 համայնք: Պատճառը զուտ տեխնիկական էր: Գոյություն ունեին հայկական, ադրբեջանական գյուղեր, առկա էր ընտրովի մարմիններ, որոնք ունեին սեփական բյուջե, եւ դա ամենեւին էլ ձեռնտու չէր Վրաստանի իշխանությանը: Միավորելով համայնքները, որտեղ 70 տոկոսից ավելին բնակչության հայեր ու ադրբեջանցիներ էին, ղեկավար նշանակվեց վրաց ազգի ներկայացուցիչ: Այս դեպքում կարելի է հստակ ասել, որ համայնքների խոշորացման ճանապարհով էթնիկական խնդիր էր լուծվում:

«Հիմա նույնը տեղի է ունենում Մերձբալթիկայում: Նրանք ունեն ռուսախոս հատվածի խնդիր եւ լուծման ճանապարհ են ընտրել խոշորացումը,- ասում է Էմիլ Երիցյանը,- Հայաստանում նման խնդիր դրված չէ: Ես չեմ պատկերացնում որեւէ համայնք Հայաստանում, օրինակ նույն Դիլիջանին մոտ գտնվող համայնքները, որոնք ուզենան միավորվել նրա հետ, ինչքան էլ ոսկե սարեր խոստանաս: Որովհետեւ դա բերում է բնակչության ինքնության աղավաղման: Յուրաքանչյուրս մեզ նույնացնում ենք այն վայրի հետ, որտեղ ծնվել-մեծացել ենք եւ իհարկե շատ դժվար է համակերպվել այն մտքի հետ, որ դու այսուհետ, ասենք, դիլիջանցի ես»:

Խոշորացման դեպքում ծագում են նոր հակասություններ: Ըստ Էմիլ Երիցյանի, արդարացումը, թե նման եղանակով գումարների խնայողություն է տեղի ունենում, տեղին չէ, քանի որ դրանք այնքան քիչ են, որ անգամ խնայողության դեպքում որեւէ ռեսուրս չի ստեղծվում: Նա բերում է Երեւանի օրինակը, որ մեծածավալ գործունեություն իրականացնում է հիմնականում պետության աջակցության հաշվին:

«Եթե խոշորացման արդյունքում դու նոր լիազորություն եւ ֆինանս չես տալիս, չկա որեւէ մոտիվացիա, ո՞րն է այդ դեպքում նպատակը,- հարցնում է Երիցյանը,- մենք իրականում վարչատարածքային փոփոխության խնդիր ունենք, որովհետեւ մեր ենթակառուցվածքները խորհրդային տարիների քաղաքաշինական պրակտիկայի արդյունքն են: Օրինակ` սոցիալական ծառայությունները գտնվում են նախկին շրջկենտրոններում, սպասարկում են հարակից 30 գյուղի եւ չես կարող դա կտրտել ու բաժանել համայնքների միջեւ: Այսինքն` եկել, կանգնել ենք մի ինչ-որ պատի առաջ, երբ հետագա ապակենտրոնացումը ֆիզիկապես անհնարին է»:

Էմիլ Երիցյանի համոզմամբ` պետք է ձեւավորել երկմակարդակ կառավարում: Պետք է բյուջե եւ ինքնուրույն գործելու հնարավորություն տալ մարզերին: Ներկայում մարզպետարաններն իրականացնում են մեծ ծավալի լիազորություններ, որոնք օրենքից դուրս են ու տեղական ինքնակառավարման բնույթ ունեն: Այն լիազորությունները, որոնք հնարավոր չէ մասնատել, որոնք պահանջում են մասնագիտական որակավորում, օրինակ` կրթության քաղաքականությունը, պետք է տրվեն մարզերին, նշում է Հայաստանի համայնքների միության նախագահը: 

Մեկնաբանություններ (1)

Սամվել
Գյուղերը ոչնչացնելու հրեշավոր ծրագիր է :

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter