HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Վահե Սարուխանյան

«Sukhoi Superjet»-ը վերադառնում է մեկնակետ՝ Հայաստան

Ռուսական արտադրության «Sukhoi Superjet 100» տիպի օդանավերը վերադառնում են Հայաստան: Սա հայտնի դարձավ այն բանից հետո, երբ հունվարին պաշտոնապես հայտարարվեց հայ-ռուսական բանակցությունների մասին:

Նոր ազգային օպերատոր՝ հայ-ռուսական համագործակցությամբ եւ «SSJ 100»-ի հիմքի վրա

Հունվարի 24-ին ՀՀ տնտեսական զարգացման եւ ներդրումների նախարարությունը հայտնեց, որ նախարար Սուրեն Կարայանը ՌԴ արդյունաբերության եւ առեւտրի նախարար Դենիս Մանտուրովի հետ հանդիպման ժամանակ քննարկել է «SSJ 100» օդանավերի հիմքի վրա նոր ավիաընկերություն ստեղծելու հարցը: Ըստ նախարարության՝ ներկայում իրականացվում է միջոցառումների շարք «Սուխոյի քաղաքացիական օդանավեր» (ՍՔՕ) ՓԲԸ-ի եւ «Համաձայնություն» ընկերության հետ համատեղ նախագծի ներդրման ուղղությամբ՝ սկսելու հայկական ազգային ավիաօպերատորի փոխադրումներ՝ օգտագործելով «SSJ 100» ինքնաթիռներ։ Հանդիպմանը ներկա է եղել նաեւ տրանսպորտի, կապի եւ տեղեկատվական տեխնոլոգիաների նախարար Վահան Մարտիրոսյանը, ով ներկայացրել է հայկական ավիափոխադրողի կողմից փոխադրումներ կատարելու հնարավորությունը: Նշվել է, որ այս ուղղությամբ արդեն որոշակի աշխատանք է կատարվել: Մասնավորապես, կողմերի ներկայացուցիչների մասնակցությամբ ձեւավորվել է ծրագրի իրականացման համատեղ աշխատանքային խումբ, նախանշվում են կողմերի մասնակցության չափանիշներն ու պայմանները, մշակվել է նախագծի ճանապարհային քարտեզը:

Անցյալ տարվա նոյեմբերին Դ. Մանտուրովը, խոսելով Հունգարիայում միացյալ ուժերով ազգային փոխադրող հիմնելու մասին, նշել էր, որ նույն հարցով զբաղվելու են նաեւ Հայաստանի հետ: Փետրվարի 7-ին էլ նախարարը լրագրողներին ասել է, որ 5 տարում Ռուսաստանը Հայաստան կառաքի մինչեւ 10 հատ «SSJ 100»: Սկզբի համար նախատեսվում է հատկացնել 2-4 օդանավ: «Եթե այս տարի հասկանալի ծրագիր կազմենք, դրա համար որոշում գտնենք, այդ թվում՝ աղբյուրների վերաբերյալ, ապա, արտադրության ցիկլը հաշվի առնելով, լավագույն դեպքում առաքումը կլինի 2018-ի վերջին, 2019-ի սկզբին: Կարծում եմ՝ ավելի իրատեսական կլինի 2019 թվականը, քանի որ 2017-2018 թթ. պատվերների ու առաքումների ծրագիրը կազմված է»,- հայտնել է Դենիս Մանտուրովը:

Փաստորեն, Հայաստանը ծրագրում է Ռուսաստանի օգնությամբ նոր ազգային փոխադրող հիմնել: Հիշեցնենք, որ «Հայկական ավիաուղիների» (թռչում էր անկախությունից հետո մինչեւ 2003 թ.) ու «Արմավիայի» (2001-2013 թթ.) փակվելուց հետո մեր երկիրն ազգային ավիաօպերատոր չունի: Ազգային ավիափոխադրողն այն ընկերությունն է, որի սեփականատերն ամբողջությամբ կամ մասամբ պետությունն է, կամ այն մասնավոր փոխադրողը, որին պետության կողմից տրված են որոշակի արտոնություններ: Եթե «ՀԱՈւ»-ն պետական ազգային փոխադրող էր, ապա «Արմավիան» համապատասխան պայմանագիր ուներ կառավարության հետ: 

«Արմավիայի» անկումից հետո կառավարությունն ընդունեց «բաց երկնքի» ներդրման ծրագիր, ինչը շատ մասնագետների քննադատությունն առաջ բերեց: Նրանց պնդմամբ՝ Հայաստանի նման երկիրը, որը չավարտված պատերազմի մեջ է, շատ մեծ ռիսկի է դիմել՝ ոլորտը թողնելով մասնավորի հույսին, առավել եւս, որ «բաց երկնքից» հետո հատկապես ռուսական ընկերությունները մեծ թափով ներխուժել են հայկական շուկա, ու նրանց ճնշմանը դիմակայելը գրեթե անհնար է: Այդկերպ «Էյր Արմենիան», որը թռիչքներ էր կատարում 2013-2014 թթ., դուրս մղվեց շուկայից ռուսների կողմից ու սնանկացավ: 2016-ից թռիչքներ սկսած «Արմենիան» ձգտում է հեռու մնալ այն ռուսական քաղաքներից, որոնք Երեւանին կապում են ռուսական ընկերությունները: «Տարոն-Ավիան» էլ դեռ չի սկսել իր թռիչքները: Գրել ենք նաեւ, որ շուրջ 3 մլն բնակչություն ունեցող Հայաստանում չնչին թվով օդանավեր կան, որոնց մի մասն անսարք վիճակում է:    

Աշխարհում «SSJ 100»-ի առաջին կոմերցիոն շահագործողն «Արմավիան» էր

Օդանավերի «SSJ 100» ընտանիքը ներկայացնում է «SSJ 100-95» ինքնաթիռը, որը երկու մոդել ունի՝ «SSJ 100-95B» (Basic) եւ «SSJ 100-95LR» (Long Range): Առաջինը բազային մոդելն է (թռիչքի հեռավորությունը՝ 3048 կմ), իսկ երկրորդ նախատեսված է ավելի երկար տարածությունների համար՝ մինչեւ 4578 կմ:  

«SSJ 100»-ն իր առաջին թռիչքը կատարել է 2008-ի մայիսին: Իսկ առաջին կոմերցիոն թռիչքը կատարել է «Արմավիան»: Հայկական ընկերությունը պատմության մեջ մտավ որպես այս օդանավերի առաջին կոմերցիոն շահագործող: 2011-ի ապրիլի 21-ին «Արմավիայի» EK-95015 համարով ինքնաթիռը կատարեց Երեւան-Մոսկվա առաջին մարդատար չվերթը:

«Արմավիայի» օդանավը քիչ առաջ վայրէջք է կատարել Մոսկվայում. «SSJ 100»-ի պատմության առաջին մարդատար չվերթը (21.04.2011)

«Հետքն» «Արմավիայի» մասին պատմող շարքում անդրադարձել է այս օդանավի ձեռքբերմանն ու դրա շուրջ ծագած խնդիրներին: Միխայիլ Բաղդասարովի ընկերությունն ու «ՍՔՕ»-ն պայմանագիր էին ստորագրել դեռ 2007-ի սեպտեմբերին: Ծրագրվել էր, որ առաջին օդանավը ստանալուց հետո 6 ամսվա ընթացքում հայկական փոխադրողին առաքվելու էր երկրորդը: Բացի դրանից՝ «Արմավիային» իրավունք էր վերապահվում մինչեւ 2012 թ. ձեռք բերել եւս 2 նման ինքնաթիռ: Արտադրության ձգձգումով պայմանավորված՝ առաջին օդանավը («SSJ 100-95B», գործարանային համարը՝ 95007) Հայաստան բերվեց 2011-ի ապրիլի 19-ին: EK-95015 գրանցման համարը ստացած ինքնաթիռը կրում էր առաջին տիեզերագնաց Յուրի Գագարինի անունը, որը 50 տարի առաջ՝ 1961-ի ապրիլի 12-ին, թռել էր տիեզերք:

Գործարանային համարից հասկանալի է, որ սա «SSJ 100»-ի 7-րդ օդանավն էր, այսինքն՝ արտադրության առաջնեկներից էր (արտադրված «SSJ 100-95»-ների ցանկը կարող եք տեսնել այստեղ): Եվ շուտով սկսեցին խնդիրներ ծագել, տեխնիկական պատճառներով EK-95015-ը պարբերաբար դուրս էր գալիս շահագործումից: Երբ 2012-ի մայիսի 9-ին Ինդոնեզիայում ցուցադրական թռիչքի ժամանակ նույն տեսակի մեկ այլ օդանավ բախվեց սարին ու դարձավ 45 հոգու մահվան պատճառ (հետաքննությունը իբրեւ պատճառ նշեց անձնակազմի սխալը, սա մահվան ելք ունեցած միակ ավիացիոն պատահարն է այս օդանավերի պատմության ընթացքում), «SSJ 100»-ի հանդեպ թերահավատությունն ավելի մեծացավ, առավել եւս, որ պարբերաբար հաղորդագրություններ էին լինում նաեւ ներռուսաստանյան չվերթների ժամանակ անսարքությունների մասին: Բաղդասարովը հայտարարեց, որ իրենց ինքնաթիռը չի համապատասխանում ԳՕՍՏ-ին, ու 2012-ի հունիսի 4-ին այն վերադարձվեց: «Արմավիան» մտադիր էր հրաժարվել այս օդանավի ծառայություններից, ինչի մասին հայտարարեց օգոստոսին: Իսկ մինչ այդ հայտնի դարձավ, որ հայկական կողմը հրաժարվում է երկրորդ «SSJ 100»-ը ձեռք բերելուց, որը պատրաստ էր Հայաստան գալուն. այս ինքնաթիռն (գործարանային համարը՝ 95021) արդեն ներկվել էր «Արմավիայի» գույներով, վրան գրվել էր հայկական համարը՝ EK-95016, նույնիսկ անուն էր տրվել՝ «Ֆրունզիկ (Մհեր) Մկրտչյան»: Ներկայում շահագործվում է «Յակուտիա» ավիաընկերության կողմից:

Այդպես էլ Հայաստան չեկած «Ֆրունզիկ (Մհեր) Մկրտչյանը» (Նովոսիբիրսկ, 21.07.2012)

Բաղդասարովն առաջին օդանավը 20 մլն դոլարով գնելու համար վարկեր էր վերցրել «Արդշինինվեստբանկից» ու «ՎՏԲ-Հայաստան» բանկից (նաեւ ռուսական «Վնեշէկոնոմբանկից»), ինչի դիմաց ինքնաթիռը գրավադրվել էր: 

«Ինքնաթիռը 20 մլն դոլար արժեր, մենք անմիջապես վճարել ենք 16 մլն-ը, մնում էր 4 մլն դոլար, սակայն այն (օդանավը- հեղ.) հետո վերադարձրել ենք: Այսպիսով՝ տեխսպասարկման համար ոչինչ պարտավոր չենք: Նրանք գտնում են, որ եւս 1 մլն պիտի տանք, որ օդանավը հանեն գրավից»,- հայտարարեց Բաղդասարովը: «ՍՔՕ»-ն շեշտում էր, որ եթե «Արմավիան» հրաժարվում է օդանավից ու ցանկանում է վերադարձնել, ապա պիտի հանի բանկում գրավադրումից, ինչի համար 1 մլն դոլար էր անհրաժեշտ, հայ մոնոպոլիստն էլ նշում էր, թե եթե «ՍՔՕ»-ն գնորդ ունենար, վաղուց հենց ռուսական կողմը ինքնաթիռը գրավից հանած կլիներ. «Բանն այն է, որ հաջորդող օդանավերն ավելի որակով են, քան այս առաջինը»: 

EK-95015-ի վերաբերյալ երկար վեճերից հետո կողմերը համաձայնության եկան: «Արմավիան» 6 ամսով վարձակալելու էր օդանավը «ՍՔՕ»-ից: Այն կրկին շարք մտավ 2012-ի հոկտեմբերին, սակայն հայկական կողմին նորից չբավարարեց դրա տեխնիկական վիճակը, ու ընդամենը 2 շաբաթ անց՝ հոկտեմբերի 15-ին, ինքնաթիռը վերադարձվեց մերձմոսկովյան Ժուկովսկու օդանավակայան. այս անգամ վերջնականորեն: Դրանից հետո ինքնաթիռը չի շահագործվել եւ մինչ օրս կանգնած է Ժուկովսկիում: Սրանով փակվեց «SSJ 100-95»-ի պատմության հայկական առաջին էջը: Հավելենք, որ երբ «Արմավիայի» սնանկանալուց հետո հաստատվեց դրա 172 պարտատերերի վերջնական ցանկը, ի հայտ եկան նոր պահանջատերեր, որոնց մեջ էր նաեւ «Սուխոյի քաղաքացիական օդանավեր» ընկերությունը:

«SSJ 100»-ով հետաքրքրված էին նաեւ «Էյր Արմենիան» ու «Ալյանսը» 

Երբ 2014-ի աշնանը «Էյր Արմենիան» դադարեցրեց թռիչքները, ապա հայտնվեց նոր բաժնետեր, նոր օդանավեր ձեռք բերելու ծրագիր մշակվեց: «МАКС-2015» ավիասալոնի ժամանակ՝ 2015-ի օգոստոսին, հայկական ընկերության ներկայացուցիչներին տեսել էին «ՍՔՕ»-ի տաղավարում: «Էյր Արմենիայի» մարքեթինգի բաժնի ղեկավար Սիրական Համբարձումյանն ավելի ուշ «Հետքին» հայտնել էր, որ որոշ պահի բանակցում էին ռուսական արտադրողի հետ, սակայն հետո որոշեցին ընտրել բրազիլական «Embraer»-ի տարբերակը: Այդուհանդերձ, ինչպես հայտնի է, «Էյր Արմենիան» սնանկացավ ու չկարողացավ առողջանալ: Իր «Ալյանս» ընկերությունը «SSJ 100»-ի հիմքի վրա դնելու մասին հայտնել էր ավիատոր Արարատ Սարգսյանը: 2014-ի դեկտեմբերի 15-ին նա «ՍՔՕ»-ի հետ արձանագրություն էր ստորագրել, որով հաստատվել էր «Ալյանսի» կողմից «Sukhoi Superjet 100» տիպի օդանավեր ձեռք բերելու մտադրությունը: Ա. Սարգսյանը ծրագրել էր 2016-ին շահագործել 2 հատ «SSJ 100», իսկ 2017-ին դրանց թիվը հասցնել 6-ի: Այս ամենը, սակայն, մնաց թղթի վրա:   

Հավելենք, որ եթե 2012-ին «SSJ 100-95»-ի կատալոգային գինը 35-36 մլն դոլար էր (արժեքը կախված է մոդելից, «95B»-ն ավելի էժան է, քան «95LR»-ը), ապա 2016-ի տվյալներով այն նվազել է մինչեւ 27-28 մլն:

Գլխավոր լուսանկարում՝ «Յուրի Գագարինին» «Զվարթնոցում» դիմավորում են ավանդական ջրաշիթերով (19.04.2011)

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter