HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Էդիկ Բաղդասարյան

«Մի խաչ կանգնեցնելու համար ու՞մ տունը քանդենք, թագավոր»

Թափառաշրջիկներ Ռոբերտը եւ Գայանեն ուղեկցում են մեզ' ցույց տալու Երեւանի անտունների կյանքը: Գայանեն պատմեց, որ վերջին մեկ շաբաթվա ընթացքում տասներկու բոմժ ցրտահարվել են ու մահացել: Մի քիչ վերեւ քայլելուց հետո մայթեզրին տեսանք կրակի մոտ նստած ծերունուն' Միշային:
Միշան նստած էր Ս. Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցի տանող աստիճանաշարի սկզբնամասում: Նրա չորս կողմում թղթեր են, պլաստիկ շշեր: Գիշերները մնում է հենց այստեղ:

Աշտարակի Ձորափ գյուղից է: 68 տարեկան է, 8500 դրամ թոշակ է ստանում: Ձորափում ապրում են հաշմանդամ որդին եւ հարսը: «Նրանց պահելու համար եմ հավաքում փողը: Օր կա հավաքում եմ 700, 800 կամ 1000 դրամ, նայած օր»,- ասում է Միշան: Նրա երկու թոռները Գավառի մանկատանն են: Միշան գիշերը մնում է հենց այստեղ' «Այրարատ» կինոթատրոնի դիմացի մայթին:

Մենք շարունակում ենք քայլել Երեւանի կենտրոնում: «Դու ինչպե՞ս ես հայտնվել փողոցում»,-հարցնում եմ Գայանեին: Ամբողջ ճանապարհին Ռոբերտը խմում էր «æերմուկի» շշի մեջ բացած սպիրտը: Նա արդեն հարբել էր:

«Գիտես, իմ ընտանիքը դժվար ընտանիք է: Փողոցներում եմ: Սովորություն է, ես փողոցին եմ սովորել: Դժվար է նրանց հետ, ես նորից իմը պետք է ստեղծեմ: Նրանց հետ արդեն չեմ կարող ապրել: Կարող եմ հողամաս էլ մշակել, մենակ մի տեղ լինի, գնամ նոր կյանք սկսեմ»:
Նա երկու տարի է փողոցում:

Մեկ էլ միանգամից Ռոբերտը բարկացավ Գայանեի վրա եւ ասաց' դու գնա կացարան, ես հետո կգամ: Գայանեն հլու-հնազանդ թողեց, հեռացավ: «Սպասի՛ր»,-նրա հետեից գոռաց Գոռը, ա՛ռ էս սիգարետը, որ ծխելու բան ունենաս»: Գայանեն վերցրեց տուփը, մի քանի հատիկ հանեց, դրեց Ռոբերտի գրպանը, գնաց:

Ռոբերտը մեզ բերեց Հյուսիսային պողոտայի նորակառույցներից մեկի մոտ. «Այս եւ կողքի շենքերի նկուղներում մի քանի հոգի են մնում: Հիմա կմտնենք, եւ դուք կտեսնեք, թե ինչ կյանքով ենք ապրում»:

Մենք իջնում ենք նկուղ: Մութ է եւ լռություն: Գնում ենք Ռոբերտի հետեւից՝ կրակայրիչով փորձելով լուսավորել ճանապարհը: Նա սկսում է կանչել՝ Գոռ, ոչ մի ձայն չկա: Որոշ ժամանակ անց մենք թեքվում ենք ինչ-որ տեղից եւ քիչ հեռվում տեսնում ենք խարույկի կողքին նստած Գոռին: Շունը սկսում է մռմռալ: Գոռը ոչ մի շարժում չի անում, անտարբեր է: Առանց գլուխը մեր կողմը շրջելու՝ հանկարծ ասաց. «Գնացե՛ք այստեղից: Ինչու՞ եք ինձ խանգարում: Թողե՛ք իմ թթվածինը շնչեմ»:
Բայց մենք արդեն նրա կողքին ենք, իսկ հարբած Ռոբերտն էլ արդեն պպզել է նրա կողքին եւ խաղում է շան հետ: Ռոբերտի հարցերին Գոռը չի պատասխանում եւ անընդհատ ասում է՝ գնա՛ այստեղից:

«Գոռ, ի՞նչ մասնագիտություն ունես»,- հարցնում եմ:
«Ինքնասպան»,- կտրուկ պատասխանում է նա:
Ռոբերտը շարունակում է ինչ-որ հարցեր տալ Գոռին:
«Ես աղաչում եմ քեզ, մի՛ խոսա, պաղատում եմ քեզ, մի՛ խոսա: Ես խոսալուց փախել եմ, որ լսեմ ինքս ինձ: Ես ուրիշ ձայներ եմ լսում»:

Մենք հասկացանք, որ իզուր ենք Ռոբերտի հետ եկել այստեղ: Գոռը Ռոբերտին տանել չի կարողանում:

«Տղերք ջան, շնորհակալ եմ, որ դուք եկաք, բայց ես ուրախ չեմ էնքանով, որքանով ինքը շատ է խոսում: Չեմ սիրում շատախոս մարդկանց: Նրա ներկայությունը ինձ տհաճ է: Չորս ժամ խոսում է, բան չի ասում: Խոսում է, բան չի ասում»:

Գոռը ռեժիսոր-դերասան է, նկարահանվել է երկու ֆիլմում (խաղացել է «Ձորի Միրո»-ում), տարբեր թատրոններում բեմադրել է մի քանի տասնյակ ներկայացումներ: Ինը տարի է ապրում է թափառաշրջիկի կյանքով: Ռոբերտը զուգահեռաբար խոսում էր, իսկ ես հարցեր էի տալիս Գոռին: Նա դժկամությամբ էր պատասխանում:

«Է՜, ո՜նց եմ հոգնել էս գրավիտացիայից: Չեմ քնում, վաղուց չեմ կարողանում քնել: Մեդիտացիայի պես մի բան է լինում: Իմ ընկերները ռեժիսորներ են, օպերատորներ են, նկարիչներ, ֆիզիկներ, մի խոսքով՝ հանճարեղ խելագարներ:

Ուղղակի չեմ սիրում, երբ սկսում են խոսել: Իմ տեղը կորցնում եմ, իմ գրավիտացիան: Ես չեմ ասում թե միզանտրոպ եմ, բայց չեմ սիրում խոսող մարդկանց»:

Ռոբերտի հարցերը կատաղեցնում էին Գոռին: Նա ձեւեր էր փնտրում նրանից ազատվելու.«Ռոբե՛րտ, գնա ջուր բեր, հա՞, գնա՛, դա էլ կլինի քո դրախտի ճանապարհը»: Բայց Ռոբերտը շարունակում է նոր բաներ պատմել:
Գոռը սկսում է շվացնել:
Ռոբերտը տեղից մի քանի վայրկյան լսեց ու ասաց. «Ուրվականդ է չոքել վզիդ, Գոռ, ես եմ՝ Ռուբոն: Ուրվականի պես չոքել եմ վզիդ»:
Ռոբերտը փորձեց կծել փոքրիկ շան մռութը:
Գոռը բարկացավ. «Չկծե՛ս, ապու՛շ: Ես հոգնել եմ էս գրավիտացիայից: Սու՛ս մնա, էլի: Քո հանճարեղությունը քո ապուշության մեջ է, սու՛ս մնա»:

«Էս միայնության մեջ ես իմ հոգին եմ զգում, թե ով եմ ես: Ոչ թե այն ինչ ապրել եմ, դա նոստալգիայի հարց չէ: Այլ՝ ես ով եմ: Չկայացած մարդու կայացման մասին է խոսքը: Ոչ թե պիտի կայանաս կամ կայացել ես, այլ ով ես: Էդ չկայացած մարդու կայացման մասին է խոսքը: Ի՞նչ չկարողացար, չկայանալու մասին է խոսքը: Զրո պահի մասին է խոսքը: Ինչու՞ են զուգարանը երկու հատ զրո դնում: Կեղտ է»,-բարձրաձայն խորհում է Գոռը:

-Ինչու՞ ես ուզում մենակ ապրել, մարդկանց չլսել:
-Որովհետեւ ոչինչ չեն ասում: Ի՞նչ լսեմ, ինչի՞ մասին լսեմ:
-Գոռ, ընտանիք ունե՞ս:
-Գիտե՞ս, բաներ կան, որ չեն լրացնում հոգեւոր հանգիստը: Երեխեն էլ չի լրացնում: Եկել ես էս աշխարհ, մի երկու-երեք երեխա պիտի ունենաս, էլի: Երեխան քեզ չի լրացնում, ինքն էլ ինքն է: Իմ տղեն իմ տղեն է, ինքն է: Իմ կինը իմ կինն է, ինքն է:

Գոռը Ղարաբաղյան պատերազմի մասնակից է, երկրորդ կարգի հաշմանդամ:
Խոսակցության ընթացքում Ռոբերտը հարցրեց. «Գոռ, հիմա դու ինձ չե՞ս սիրում»
Պատասխանը չուշացավ. «Լսի՛ր, ապու՛շ, ես որ ինձ ատում եմ, քեզ ո՞նց կարող եմ սիրել»: Այլեւս չդիմանալով Ռոբերտի հարցերին՝ ավելացրեց. «Մեղք եմ հա, արա, դժոխքում էլ չեմ կարո՞ղ ապրել, ուրեմն քավարա՞ն պիտի գնամ: Ոչ մի հարց ոչ պատասխան ունի, ոչ էլ լուծում»:

Այլեւս անհնար էր Ռոբերտի ներկայությամբ խոսել, եւ մենք հրաժեշտ տվեցինք Գոռին: Ռոբերտը մեզ մի տեղ էլ տարավ, սակայն լաթերի մեջ ոչ ոք չկար, եւ գիշերվա ժամը 4-ին մեծ դժվարությամբ հրաժեշտ տվեցինք Ռոբերտին: Նա չէր ուզում մեզ թողնել:

Ես մենություն եմ ուզում

Երբ երկրորդ անգամ այցելեցինք Գոռին, դուրս էր եկել իր կացարանից՝ մոմ գնելու: Նրան բարեւելու պահին մոտեցավ մաեստրո Լորիս Ճգնավորյանը: Գոռն ու մաեստրոն իրար տեսնելով ուրախ բացականչեցին ու ողջագուրվեցին: Պարզվեց՝ նրանք երկար տարիների ծանոթներ են:

Մոմերը վերցնելով՝ իջանք Գոռի կացարանը: Մեր զրույցին ոչ ոք չէր խանգարում:
«Քանի՞ տարի ես դրսում»,- հարցնում եմ Գոռին:

«Ես դրսում չեմ, ես ներսում եմ: Սա դուրս չէ: Կարող է հինգ աստղանի հյուրանոցում լինես ու դրսում լինես, սա դուրս չի: Ես մենակ չեմ: Ես եմ, շունս է, մոմերս, մտքերս»:

Հարազատները անընդհատ նրան տուն են կանչում, բայց նա չի ուզում գնալ: Գոռը բանաստեղծությունների երեք գրքույկ ունի: Նա այստեղ էլ շարունակում է ստեղծագործել: Մեր զրույցի ընթացքում նրան պարբերաբար խնդրում էի արտասանել, եւ նա դա անում էր հաճույքով:

***

Այն օրը, ինչ մեր թագավորը սրից պոկեց խաչը,
Մեր բոլոր օրերը դարձան նահանջ:
Նահանջի ճամփեքին չպատահեց մանանա, այլ քար,
Հավաքեցինք այնքան, որքան որ կար:
Հավաքեցինք այնքան, որ դարձանք կետ
մեր հավաքած քարերի կույտի վրա:
Մեջք-մեջքի տվեցինք, բայց թիկունք չեղանք:
Մեզ թվաց, թե տիեզերքը սրտի պես է միշտ բաբախում:
Պարզվեց՝ այն հեռանալով մեծանում է, եւ մենք փորձեցինք հեռանալ:
Ավելի փոքրացանք, սխալների պարադոքս:
Մեր խոշոր քթին ինչ-որ դեղ է հարկավոր:
Որ տեսանկյունից էլ որ նայենք, դարձել ենք թափոր:
Մի խաչ կանգնեցնելու համար ու՞մ տունը քանդենք, թագավոր:
Նահանջելու էլ տեղ չկա,
Միածնի ոտքի համար
Մի թիզ հող է հարկավոր:

***

-Էս կյանքից ի՞նչ ես ուզում, դու այսպես կսպառվես չէ՞, արդեն վատ ես զգում, հիվանդ ես,-հարցնում եմ Գոռին:
-Ես ոչինչ չեմ ուզում, կյանքն է ինձնից ուզում: Ես վախենալու բան չունեմ, ես նունիսկ խրամատներում չեմ վախեցել: Ղարաբաղում եմ եղել՝ «Արծիվ-2», «Արծիվ-4», «Սասնա ծռերի» հետ եմ եղել:
-Կռիվներին մասնակցել ես, կարո՞ղ է փողոցում հայտնվելու պատճառը պատերազմն էր,-հարցնում եմ ես:
-Ո՛չ,-կտրուկ պատասխանում է Գոռը ու շարունակում,-Ընկերներից մեկը գիտե՞ս ինչ հարցրեց, ասում է՝ կարո՞ղ է կնոջդ հետ լավ չես: Ես ծիծաղում եմ, որ մարդիկ միայն այսքանը կարող են մտածել: Իրականում սա իմ դժբախտությունը չէ, սա ազգային դժբախտություն է, մեծ: Հասկանու՞մ ես, ես որ այստեղ եմ, ուրախ եմ, բա որ մեկը Լոս Անջելեսում է, կարող է դժբախտ չի՞: Կամ, ասենք, Լիոնում:

***

Մի տաք արեւ լիներ, ուտեր թախիծն այս ձանձրալի,
Խիղճս թող ինձ ներեր ու հանգիստ տուն գնայի,
Ու քամու թեւով, մատներով քամու,
Թող խոնարհվի թեթեւ ծառը ոսկեթեւ:
Իմ մենավոր, ինչու՞ դարձրիր ինձ սգավոր:

***

«Լավ, Գոռ, դու ասում ես՝ սա ճիշտ ապրելու ձեւ է, հիմա ի՞նչ, մենք էլ գա՞նք այստեղ»:
«Ճիշտ ապրելու ձեւ չի, կարող է ստեղ հյուրանոց է,-ծիծաղում է Գոռը,-Նայած ի՞նչ հոգեբանության տեր մարդ ես: Ես մենություն եմ ուզում: Ձեզ հետ հիմա խոսում եմ չէ, ուրիշ մարդ մի րոպեից ավելի չի մնա, վռնդում եմ: Շշերս վերցնում եմ, մի կտոր հաց, գալիս եմ եւ քսան ժամ պառկում եմ այստեղ: Ես ծույլ չեմ: Ինձ պետությունը թոշակ է տալիս, չեմ վերցնում, տասը տարի ստացել եմ, հիմա չեմ վերցնում, չեմ ուզում, ասում եմ՝ տվեք մեկին, ով չի կարողանում ապրել: Շիշ եմ հավաքում, չոր հաց: Հինգ կիլո հացը երկու հարյուր հիսուն դրամ արժե: Հավաքածս շշերը փող արժեն: Ամեն գիշեր շենքի բնակիչները բերում-դնում են մուտքերում: Հաց են դնում, շոր են դնում, երբեմն փող են տալիս: Չնայած՝ աշխատում եմ փող չվերցնել: Ինձ գործ էլ են առաջարկում, ես չեմ ուզում, ասում եմ՝ ինձնից ի՞նչ գործ անող, ինձ ոչ մի բան պետք չի:
Ես ընկերներ չունեմ, թափառաշրջիկներին էլ չեմ հանդուրժում: Նրանց ասելիք չունեմ, ընդհանուր որեւէ բան չունեմ նրանց հետ:
Շորերով չեմ քնում, հանվում եմ՝ նոր, թե չէ կսառչեմ այստեղ:
Հիմա իմ ամենամոտ ընկերն այս շունն է, սրան էլ չեմ կորցնի: Մինչեւ էդ երկու հատ ունեի' Համլետն ու Օֆելյան, ամուսնացան, գնացին: Էս մեկին չեմ կորցնի, ձագ էր, կաթվածահար գցած էր մի տեղ, չէր քայլում: Տարա անասնաբույժի մոտ, բուժեցինք, մի կերպ ոտքի կանգնեց»:

***

Ծաղկեց հացը:
Ոսկորից դանակի հոտ եկավ, մա՛րդ, փակի՛ր դուռը:
Հուշերը որ ծանր են, քան երկաթը,
Լից ճամպրուկների մեջ, որ լույս շողա ճամպրուկներին,
Եւ շախմատի զինվորի պես անընդհատ քայլիր արքայություն:

***

«Մարդու ամենամեծ ցավն այն է, որ երբ մարդու ցավոտ կողմն ես սեղմում, այն ժամանակ է «ա՜խ» անում: Այդ «ախը» պետք է, երբ ամեն ինչ լավ է: Բայց դա էլ է հարաբերական, Էյնշտեյնը այստեղ կապ չունի իր հարաբերականության տեսությամբ: Բանն այն է, որ դու մենության մեջ զգում ես ամբողջ նյութական տիեզերքը՝ ի՞նչ է կատարվում ընդհանրապես, բայց մինչեւ այդ պետք է քո մեջ եղած լինի, հո դու չե՞ս հորինելու, դու պետք է ունենաս էդ պոտենցիալը, որ գաս եզրակացության: Այսինքն՝ դու մի քառասուն տոկոս պիտի իմանաս, որ մնացած մի հինգ-չորս տոկոսն էլ ինքնուրույն գտնես»:

«Իսկ օրդ ո՞նց ես սկսում, Գոռ»:
«Օրս օրհնանքով եմ սկսում' փառք Տիրոջը: Իսկ թե ո՞վ կլինի տերը՝ Հուդան, Կրիշնան, Քրիստոսը, ով ուզում է լինի, Տիրոջն եմ փառք տալիս»:

***

Մեջքս քոր է գալիս,
Ձեռքս չի հասնում,
Մեջքս քսում եմ պատին,
Պատն ասում է' անասուն:

***

«Իսկ կարող է դու չկայացվածության բարդու՞յթ ունես: Անցյալ անգամ դու նման մի միտք ասացիր, թե՞ սխալ եմ հասկացել»,-հարցնում եմ Գոռին:
«Չէ՛, ի՞նչ ես ասում, մարդը չի կայանում երբեք: Բայց կան մարդիկ, որոնք գիտակցում են իրենց չկայացվածությունը: Մարդը կարող է ապրել միլիոնների, վիլլաների մեջ, բայց այդպես էլ չգիտակցի, որ ինքը չի կայացել: Բայց մարդը կա: Մարդիկ էլ կան, որոնք զգում են, որ չեն կայացել, բայց նաեւ զգում են, որ կարող են կայանալ: Հանգամանքերի բերումով չի կայացել: Հանգամանքները սոցիալական չեն: Ժամանակահատվածի հարցեր կան այնտեղ: Գիտե՞ս ինչն է վիրավորական: Մարդը միշտ իր մեղքը գցում է ինչ-որ բաների վրա՝ հանգամանքի, ժամանակի, պատահարի վրա, բայց այդպես չի, եթե ուզում ես կայանալ, կկայանաս, եթե չես ուզում, չես կայանա: Ի՞նչ է հարկավոր կայանալու համար, կոնկրետ՝ ինչու՞ եմ ես այստեղ: Սեփական մեղքի գիտակցումը շատ քիչ է: Ուղղե՞լ, դա էլ մի բան չի: Սեւակը լավ էր ասում. «Ամեն մի սխալ ուղղելիս ակամա գործում ենք նոր սխալ»: Այստեղ հաճելի չէ, իհարկե, տհաճ է այստեղ ապրել»:

48-ամյա Գոռն ամառներն անցկացնում է Հրազդանի կիրճում' գետի ափին:
-Նոր տարին ինչպե՞ս ես անցկացնելու:
-Տոնածառ կդնեմ, շանս հետ կանցկացնեմ: Նա սիրում է, երբ գլուխը շոյում եմ, կշոյեմ գլուխը»:

«Ինչքա՞ն ես խմում»:
«Օրը մի շիշ: Մրսում եմ, ցուրտը սառեցնում է ինձ, մի կես բաժակ խմում եմ, մի ժամ դիմանում եմ: Ցերեկն ընդհանրապես չեմ խմում, մենակ գիշերն եմ խմում»:

Գոռը չորս երեխա ունի, երկու թոռ: Մեծը Գավառի թատրոնում է, միջնեկը Ճարտարագիտական համալսարանում է սովորում: Կրտսեր աղջիկը տասներորդ դասարանում է, իսկ փոքր տղան՝ ութերորդում:

«Գիտե՞ս, արժեքները պայմանների մեջ չեն, այլ հոգեւորի: Ուղիղ մեկ տարի երկու օր է չեմ տեսել ընտանիքիս: Ինչու՞ չեմ տեսնում, դժվարություն չկա, մի կես ժամվա ճամփա է: Ուղղակի չեմ ուզում: Կարոտել եմ երեխեքին, բայց չեմ ուզում տեսնել նրանց: Չէ, վատ իմաստով չհասկանաս: Չեմ ուզում ոչ մեկին տեսնել: Իմ ամենամեծ ընկերն իմ լռությունն է»:

Գոռը տարբերվում է Երեւանի բոլոր բոմժերից. նա ապրում է այնպես, ինչպես ինքն է ուզում:

Լուսանկարները' Օնիկ Գրիգորյանի

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter