HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Անուշ Քոչարյան

Կապիտալիզմից դուրս արվեստագետը. Հրաչ Իսրայելյան

Նախ ընթերցողին ներկայացնում եմ այն ընդհանրական պատկերացումը, որն ունի ամերիկաբնակ նկարիչ Հրաչ Իսրայելյանը` պատասխանելով` ի՞նչ ասել է ժամանակակից արվեստ հարցին: Հարցազրույցի այս հատվածն առանց միջամտության ներկայացնելու եւ առաջաբան դնելու հիմնական պատճառը, իմ կարծիքով, հաջորդ հարցադրումների պատասխաններին լրացնող մաս կարող է դառնալ:

«Ժամանակակից արվեստը ի՞նչ է. հարց, որը գլուխկոտրուկ է շատերիս համար: «Ժամանակակից արվեստ» անվան տակ նկարիչները փորձեցին այն, ինչ հնարավոր է, եւ սա առաջ բերեց ավել շատ հարցեր, քան պատասխաններ: Գուցե այդ պատասխանը փնտրենք այն հեղափոխության մեջ որը տեղի է ունենում քանդակագործության արվեստում` շնորհիվ համակարգիչների: 

Իսկ ի՞նչ ազդեցություն ունեն նույն համակարգիչները նկարչության վրա: Թվային աշխարհում պատկերի բարձր որակը նշանակում է ավելի մեծ թվային ֆայլ, և մեծ թվային ֆայլը նշանակում է դանդաղ շարժում: Ակնհայտ է, որ արագությունը, չափը եւ որակը հակասում են իրար, նույնիսկ թվային պատկերի դեպքում: Ի՞նչ կապ ունի այս ամենը արդի արվեստի հետ: Արդի արվեստը ծնվել է համընդանուր արդիականությունից, իսկ արդիականությունը ծնվել է տեխնոլոգիական հեղափոխությունից, որը չորս հիմնասյուների համաչափության վրա է հիմնված` արտադրողական արագության, որակի, արժեքի եւ ծավալի: Կարո՞ղ ենք արդյոք մենք ստեղծել ժամանակակից վրձին ժամանակակից գեղանկարչության համար: Մի վրձին, որն ունի մոդեռնիզմի էությունը: Մի վրձին, որը առավելագույն արագությունը, մեծ չափը և որակը  համադրում է նվազագույն ծախսի հետ: Այն, ինչի՞ն դեռ չեն հասել տեսախցիկներն ու համակարգիչները: Այո, մենք կարող ենք:

Մենք օգտագործում ենք նույն նկարչական նյութերը, որ օգտագործել են 600 տարի առաջ, բայց արդյունքում ստանում ենք մոդեռնիզմի մատնահետքերը: Դա ապացուցելի է մաթեմատիկական փաստերով: Այս 200 նկարները ստեղծել եմ 40 տարի առաջ Սովետական Հայաստանում: Դուք կարող եք տեսնել ԽՍՀՄ Մշակույթի նախարար պարոն Պոպովի պետական կնիքը յուրաքանչյուր նկարի հետեւում: Ի՞նչն է տարօրինակ... Այն, որ մոդեռնիզմը կապիտալիստական մշակույթի հայտնագործում է»:

Եվ ինչպե՞ս է այս ամենի համատեքստում իրեն զգում արվեստագետ Հրաչ Իսրայելյանը:

Ես անձամբ` որպես արվեստագետ, լավ վիճակում եմ. ներսումս հաղթահարել եմ Արեւմուտքը եւ կապտալիզմը: Մի խոսքով` Հայաստանում, թե Հայաստանից դուրս իմ դավանած արժեքներին եմ ծառայել: Ինչպես գիտես` դժվար ճանապարհ է, երբ ընտրում ես հենց այդ` փշոտն ու քարքարոտը:

Արդյո՞ք մարդու ոչ ինքնաբավ ես-ը չի տանում այդ ճանապարհով...Ներքի՞ն, թե՞ արտաքին աշխարհին ապացուցելու խնդիր է, որ կարող եմ:

Եթե աշխարհում միայն մի մարդ լիներ, այդ Ես-ին ծառայելը նորմալ կլիներ, եւ ճանապարհն էլ հեշտ կլիներ: Ոչ ինքնաբավ ես-ից դրդված, եթե մեկը փորձում է հասկանալ ուրիշների ոչ ինքնաբավ վիճակը, արդեն արժեք է, որի համար կարելի է գնալ փշոտ ու քարքարոտ ճանապարհով` թեկուզ քո ոչ ինքնաբավ ես-ին ենթարկվելով:

Այդ դեպքում ստեղծվում է պարադոքսալ մի վիճակ. արվեստագետը գնում է փշոտ ճանապարհով եւ ընթացքում ստեղծում` նկարելով, գրելով, երգելով, տարատեսակ միջոցներով: Ինքնաբավությա՞ն դրսեւորումներն են:

Մասամբ ճիշտ ես. կա երկու մոտեցում այս հարցին` արևմտյան և արևելյան: Օրինակ արեւմուտքում համոզված են, որ եթե լավ ապրես` վայելքների մեջ, լավ էլ կստեղծագործես, իսկ մյուս տեսակետի համաձայն` փշոտ ճանապարհով միայն կարելի է հասնէլ այդ վիճակին: Որովհետեւ դժվարության մեջ ես հասկանում ուրիշի դժվարությունը:

Ուսումնասիրում եմ 1970-ականների Ձեր աշխատանքները: Կարծես թե այդ ճանապարհը պատկերող եզրագիծ կա, բայց միեւնույն տեսանկյունից, երբ համեմատում եմ այսօրվա աշխատանքների հետ, տեսնում եմ, որ միտքը, գաղափարը եւ նկարագրությունը այժմ պատկերված են միայն դեմքի վրա (տես` նկար 1,2 եւ նկար 3,4): Այդպե՞ս է:

1970-ակաների գործերի կատարողական մեթոդը գաղտնիք է մնում. դեռ աշխարհի որևէ երկրում չգիտեն` այն հայերի ներդրումն է արվեստի աշխարհում: Սա ոչ միայն մշակութային, այլ նաեւ տեխնիկական նորություն է` մաթեմատիկական փաստերի վրա հիմնված: Իսկ արվեստի գործերի արժեքը հնարավոր չէ ճշգրիտ ապացուցել: Որքան էլ մեր արվեստը լավը լինի, մենք ուրիշներին չենք կարող ապացուցել. դրանից մեր ազգը որևէ նպաստ չի ունենա:

Բայց եթե մենք ունենք տեխնիկական նորարարություն, եւ օտարի առաջ ենք ստեղծել այդ ամենը, մեր մշակույթը դրվում է ֆոլկլորայինից ավելի բարձր սանդղակի վրա, եւ այդ կերպ կարելի է միջազգային դաշտում այն նյութական արժեքի վերածել:

Այս դիմանկարները նկարված են հատուկ մի պատմության համար եւ արտացոլում են պատմության մեջ եղածների բնութագիրը: Դրանք մի քանի տարվա դադարից հետո են նկարվել: Եվ երեւի թե յոթանասունականների գործերը կապ չունեն սրանց հետ: Եթե նույնիսկ փորձեի կապել, չէր ստացվի, քանի որ նկարչությունը սահմանափակ արտահայտչամիջոց է մարդկային ահռելի էմոցիաների եւ անսահմանափակ գաղափարների համար` համեմատած գրականության եւ կինոյի հետ:

Ամեն դեպքում կերպարները, որոնք այդքան շատ են եւ, կարծում եմ, միագիծ եւ ընդհանրական բնութագիր ունեն, ինչպե՞ս ստեղծվեցին:

Դրանք իմ գրական աշխատանքի համար են ստեղծված . պատմությունը ներկայացնում է 100 մարդկային կերպարներ` 100 տարբեր ֆիզիկական և հոգեբանական տարատեսակներ:

Իհարկե նրանցից մի քանիսը նախքան այդ պատմություն գրելը ունեի, որոնք ինձ օգնեցին. վիզուալ պատկերները նպաստում են երեւակայությանը` բառերի վերածելու գործում: Դրանք նախ նկարել եմ մատիտով, հետո գրիչով, այնուհետեւ , իհարկե, համակարգչով նույն կերպարները կառուցել եմ որպես անիմացիոն քարակտորներ: Այս վիճակում ամբողջական գործը դեռ հեռու է վերջացած գործ կոչվելուց:  Գիտե՞ս` Անուշ, այսօր տաղանդավոր նկարիչը զիբիլի չափ կա, եւ, ինչպես ամեն բան, արվեստն էլ մեր օրերում սկսեց էժանանալ:  

Այլեւս անկառավարելի՞ է մարդուն ուղղված ինֆորմացիայի մշակումը: Տեխնոլոգիան ի վերջո մարդու առաջ կդնի հարցեր, որոնց պատասխանները ներկայիս դրությունից հետո դու՞րս կլինեն մտածողությունից:

Շատ ճիշտ ես... Օրինակ, եթե մարդուն ուղղված ինֆորմացիայի միջոցները փոխվում են, ի հետեւանք` մարդն էլ է փոխվում, եթե մարդը փոխված է, նա անտարբեր է այն արվեստի հանդեպ, որն արդեն (ըստ իրեն) հին է. այդ դեպքում պետք է նոր ձև, նոր մոտեցում, և այդ նորը մենք` հայերս արդեն 40 տարի առաջ արեւմուտքին մատուցել ենք:

 

Բայց հիմա շատ բան, որն արժեքավոր է դուրս է մնում այդ նույն աղբի առատությունից: Ավելին` քաղաքականացված, շահադիտական նպատակներով հագեցած ծրագրային գործունեություններն արդյո՞ք նույնպես չեն կոդավորում արվեստը:

Ճիշտ ես: Դա էլ մեր դժբախտությունն է: Կամ, եթե ավելի խորը նայենք, երեւի ստեղծագործելու թեմա է նաեւ: Ես ինքս երկար պետք է մտածեմ այս հարցի շուրջ:

Այդ դեպքում մի այլ դիտանկյունից, եթե նայելու լինենք, տարածության եւ ժամանակի ըմբռնումով: Այս երկուսի կոնտեքստու՞մ է ստեղծվում արվեստը, թե՞ արվեստն է թելադրում ժամանակ ու տարածություն:

Շատ խորը եւ բազմաշերտ հարցադրումներ ունեցող թեմա է: Սրանից 600 տարի առաջ, երբ էլեկտրոնիկ հաղորդակցություն չկար, երբ մասսայական տպագրութունը դեռ չէին հայտնաբերել, և գրքերը ձեռքով էին գրում, ես և դու հավանաբար անգրագետ (եթե, իհարկե, հակառակն այս դեպքում մեր օրերում` գրագիտություն կարելի է համարել) կլինեինք:

Մարդիկ ի՞նչ միջոցներով էին ստանում իրենց տեղեկությունը աշխարհի մասին. բերանացի խոսքից և, իհարկե, նկարչությունից: Նկարչությունն էր, որ ցույց էր տալիս, թե ինչպես ապրեն, ինչի հավտան, ինչ արժեքներ որդեգրեն:

Եթե այդ քիչ ինֆորմացված հասարակության համար ժամանակին մեծ խորհուրդ ուներ նկարը, ապա այսօր արդեն ինֆորմացիոն գերակա հանգեցրել է նրան, որ մենք նույնիսկ հաճախ չենք հասցնում դասակարգել, ուսումնասիրել եւ զգալ տեսածը: Ստացվում է` մենք այժմ միայն դիտող-սպառող ե՞նք: Այդ պրոպագանդայի արդյունքում իրական ու ոչ իրական (եթե այլեւս դրա առանձնացումն այսքան հեշտ է տալ) արվեստի տեղն ինչպե՞ս է որոշվում` ցուցասրահի տնօրենի ճաշակով:

Թերևս մեր ժամանակի ամենակնճռոտ խնդիրը… Քանի որ քո հարցն ավելի ընդարձակ է, ես կփորձեմ նկարչության դերով մասնավորեցնել: Այն ուժը, որը նկարչությունն ուներ, ենթադրենք, 600 տարի առաջ, այդ նույն ուժն այսօր կուտակված է մասայական հաղորդակցության տարբեր միջոցների ձեռքում: Հիմա պարզապես այդ հաղորդակցության նոր միջոցները նույն պրոպագադան ավելի արդյունավետ են կատարում:

Ցուցասրահների ու թանգարանների տնօրենների արդյունավետությունն ու ուժը 30 տարի առաջ ազդեցություն ունեին, բայց այսօր վիզուալ արվեստի աշխարհը մի խաղ է, որի օրենքները միայն միլիոնատերերը գիտեն: Այսօր ոչ միայն նկարիչները, այլ նաև ցուցասրահների եւ թանգարանների տնօրենները, արդեն խաղից դուրս են:Ճաշակը թելադրում է անճաշակ միլիոնատերը:

Կապիտալիստական աշխարհում միշտ էլ այդպես է եղել բոլոր ժամանակներում: Քեոփսի բուրգը կամ Հռոմեական կայսրության նշանավոր ճարտարապետական կառույցները եւ շատ արվեստի այլ հրաշքներ միայն հիշվում են «զակազչիկի», ոչ թե ստեղծողի անունով: Ստեղծագործողը, իրական հեղինակը, որը «զակազչիկի» երազանքը իրականություն է դարձրել, ընդամենը վարձու ձեռք է: Իսկ այն ամենն, ինչ վերաբերում է այսօրվա արվեստի ընկալման եւ արվեստագետի խնդրին, արդեն նշեցի զրույցի սկզբնամասում:

Առաջին երկու աշխատանքները Հրաչ Իսրայելյանի՝  մեր օրերի ստեղծագործություններից են, իսկ մյուս երկուսը` 1970-ականների:

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter