HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Մերի Մամյան

Իշտվան Սաբո. «Եթե մարդուն հրավիրում եք ֆիլմ դիտելու, մի բան ասեք, որ նա մտածի դրա մասին կամ գոնե զգա»

«Ես ընդունակ եմ փոխվելու: Բայց իմ ֆիլմերն իմ աշխատանքն են, չեմ կարծում, թե դրանք պետք է իմ մեջ ինչ-որ բան փոխեն: Միայն մարդիկ կարող են փոխել ինձ, կենդանի մարդիկ են ինձ վրա ազդում»,- ասում է հունգարացի կինոռեժիսոր Իշտվան Սաբոն:

Տարիներ առաջ մի գերմանացի պրոդյուսեր Ի. Սաբոյին մի գիրք է նվիրում: Այն կարդալուց հետո գրքից տպավորված ռեժիսորը մտածում է, որ այդ պատմությունից հիանալի ֆիլմ կծնվի: Այդպես էլ ստեղծվում է ռեժիսորի «Մեֆիստոն» (1981), որը մեծ հռչակ է բերում նրան: Բազմաթիվ մրցանակների արժանացած ֆիլմը 1982 թ.-ին ստանում է նաև «Օսկար»՝ որպես լավագույն օտարալեզու ֆիլմ:

Այս տարի ֆիլմը ցուցադրվել է «Ոսկե ծիրան» ՄԿՓ-ի շրջանակներում`բացելով  Իշտվան Սաբոյի ֆիլմերի հետահայաց ցուցադրությունների շարքը: Ֆիլմը պատմում է տաղանդավոր դերասան Հենդրիկ Հյոֆգենի մասին, ով պատրաստ է ամեն ինչի` հասնելու փառքի, ճանաչման և վաստակելու խոշոր գումարներ: Սակայն այդ ճանապարհի ընթացքում նա հայտնվում է նացիստական խմբավորման շարքերում` արդյունքում կորցնելով ամենթանկը՝ մարդկանց ու արժեքները:

«Տաղանդավոր մարդիկ միշտ վտանգված են»

Իշտվան Սաբոյի խոսքերով` ֆիլմը ոչ այնքան դերասանի մասին է, քանի որ նրա փոխարեն կարող էր լինել մեկ ուրիշը, այլ տաղանդավոր մարդու ճակատագրի: Այդ ֆիլմից տարիներ անց` 2004 թ.-ին, նա նկարհանում է «Լինել Ջուլիան» ֆիլմը, որը շատ նման է «Մեֆիստոյին»: Այստեղ գլխավոր հերոսուհին ունի ճիշտ նույն բնավորությունը: Նա նույնպես ցանկանում է, որ բեմի լույսերը միշտ իր վրա լինեն, հակառակ դեպքում նա կարող է դիմել անգամ սպանության:

Առհասարակ, ռեժիսորին հետաքրքրում է տաղանդավոր մարդկանց կյանքը: Բայց տաղանդավոր մարդիկ միշտ վտանգված են, որովհետև մյուս մարդիկ նրանց կարիքն ունեն, այդ թվում և՝ իշխանությունները:

«Տաղանդավոր մարդիկ միշտ պետք է զգույշ լինեն որևէ գաղափարախոսություն կամ իշխանություն ընդունելիս: Այս առումով նրանք ավելի վտանգված են,- ասում է Ի. Սաբոն, - տաղանդավոր մարդն իր ձեռքին մի բան ունի. դա իր տաղանդն է: Իսկ մյուսները, բնականաբար, ցանկանում են այն օգտագործել»:

Նրա խոսքերով` տաղանդավոր մարդը միշտ ցանկանում է ստեղծագործել: Սակայն եթե հանգամանքների բերումով նա չունի այդ հնարավորությունը, և նման առիթներ փորձում են «ընձեռել» իշխանությունները, ապա վերջինս պետք է ընտրություն կատարի: Խնդիրն այն է` արդյոք նա կընդունի՞ իշխանությունների առաջարկը` արդյունքում ծառայելով նրանց, թե՞ կհրաժարվի` անտեսելով հնարավոր փառքը:

«Երևանում կա հանդիսատես, որը սիրում է ասելիք ունեցող ֆիլմերը»

Հունգարացի ռեժիսորը կարծում է, որ կինոն, կինոթատրոններ գնալու մշակույթը շատ է փոխվել: Եթե նախկինում կար կինոարվեստ բառը, որից հետո առաջ եկավ կինոարտադրությունը, ապա այժմ կինոոլորտում իշխում է ժամանցը: Իսկ այն ֆիլմերը, որոնք մարդուն ստիպում են մտածել, այժմ շատ քիչ են:

Եթե կա ասելիք, այն պետք է ասել հասկանալի ձևով, միտքն արտահայտել հստակ, հետաքրքրություն առաջացնել, մտածելու տեղիք տալ: Իսկ եթե ֆիլմարտադրողը պարզապես ցանկանում է վաճառել իր ֆիլմը, նա կարիք չունի մարդուն ստիպել մտածել. բավական է և այն, որ նա տոմս է գնում:

Ռեժիսորի խոսքերով, եթե ֆիլմը տևում է միջինը 2 ժամ, և ինքը հրավիրում է հանդիսատեսին նայելու իր ֆիլմը, ապա նրա կյանքից խլում է 2 ժամ: Որքա՜ն շատ ժամանակ է մարդկությունից խլում ռեժիսորը, եթե ֆիլմ նայողները հարյուրներ ու միլիոններ են:

«Դա մեծ պատասխանատվություն է,- ասում է Ի. Սաբոն: - Խնդրում եմ, եթե մարդուն հրավիրում եք 2 ժամով ֆիլմ դիտելու, մի բան ասեք նրան, որ նա իր հետ տուն տանի, մտածի դրա մասին կամ գոնե զգա, հիշողության մեջ պահի, կարողանա օգտագործել իր կյանքում»:

Այս տեսանկյունից ռեժիսորը շատ է կարևորում փառատոնների դերը, որտեղ ցուցադրվում են այն քիչ քանակությամբ ֆիլմերը, որոնք մտածելու տեղիք են տալիս: Այդ պատճառով էլ անհրաժեշտ է պահպանել փառատոնները, որպեսզի կենդանի մնա մշակութային կյանքը:  

«Ես գիտեմ, որ Հայաստանում և Երևանում կա հանդիսատես, որը սիրում է այն ֆիլմերը, որոնք ասելիք ունեն, և ոչ թե այն ֆիլմերը, որոնք վաճառվելու համար են»,- կարծում է հունգարացի ռեժիսորը:

«Պետք է լսարանին հնարավորություն տանք հասկանալ, որ կյանքը եզակի է և պետք է այն ապրել»

Իշտվան Սաբոյի կարծիքով` այսօր որոշ ռեժիսորների թվում է, թե իրենք բժիշկներ են. ախտորոշումը տալիս են ու «հիվանդին» տուն ուղարկում: Բայց նրանք ի վիճակի չեն խոսել խնդրի լուծումների մասին: Նա խոստովանում է, որ չի կարող ֆիլմ ստեղծել, որտեղ, օրինակ` ինքնասպանությունն առաջարկվում է որպես խնդրի ելք:

«Արվեստը պետք է ինչ-որ բան տոնի: Միակ բանը, որ մենք կարող ենք տոնել, դա կյանքն է,- ասում է Ի. Սաբոն: - Մենք պետք է լսարանին հնարավորություն տանք հասկանալ, որ կյանքը եզակի է և պետք է այն ապրել»:

Նրա կարծիքով` երիտասարդ կինեմատոգրաֆիստը կարիք չունի ցույց տալու, թե որքան տխուր, դեպրեսիվ ու անհուսալի վիճակում է ինքը: 75-ամյա ռեժիսորը խորհուրդ է տալիս պարզապես դուրս գալ և վայելել արևի ճառագայթները, քանի դեռ դրա հանարվորությունը կա:

Ժամանակակից աշխարհում, որը սպառողական է, որտեղ բոլորի նպատակն է ինչ-որ բան վաճառել, իրականում սիրո և զգացմունքների պակաս կա: Այս աշխարհում է, որ յուրաքանչյուրը փորձում է գտնել իր ինքնությունը, ինչը շատ բնական և մարդկային է: Այդ փնտրտուքների մեջ մարդիկ փորձում են տարբերվել: Այդ պատճառով էլ նրանք սկսում են օգտվել, օրինակ` բրենդներից: Հետո պարզվում է, որ այդ նույն` տարբերվելու նպատակով միլիոնավոր մարդիկ են օգտվում այդ բրենդից: Հունագարացի ռեժիսորը կարծում է, որ պարզապես պետք է հագնել այն, ինչը քեզ դուր է գալիս, վերցնել այն, ինչից հաճույք կստանաս:

«Մի բան կա, որ պետք է լավ հասկանալ. դու տարբերվում ես մյուս մարդկանցից միայն այն ժամանակ, երբ ընդունում ես, որ մյուս մարդիկ ևս տարբերվում են, բոլորը տարբեր են,- ասում է Ի. Սաբոն: - Պետք է ընդունել, որ մյուս մարդիկ ևս մտածում են այլ կերպ, ունեն այլ ճաշակ, այլ գույնի ու լեզվի կրողներ են»:

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter