HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Եզդիները` գյուղից դուրս, Գեղարդի բարձունքներում

Լուսինե Ավագյան

Գյավասը ոչ թե գիշերանոցով, այլ առօրյա հագուստով պետք է գիշերի: Դեռ նախքան լուսաբացը` ժամը չորսին, մեծ բեռնակիր ավտոմեքենան պետք է գա, որ Գյավասենց «ողջ տունը» վերցնի ու տանի սար. հունիսյան վարար անձրեւների ավարտից անմիջապես հետո եզդիները թողնում են իրենց տունն ու գյուղը եւ «քոչ» գնում:

«Անասունն արդեն հասել ա սար, մեզ ա սպասում»,- պատմում է Գյավասը: Գյավասի գյուղից մինչեւ Գառնու սարերը ավտոմեքենայով մեկ ժամվա ճանապարհ է, իսկ հովվի ու 120 գլուխ անասունի համար` 2-3 օր: «Էս անձրեւներից խեղճ անասուններս լռվել էին ձորը, չէին կարում բարձրանային: Նոր տեղ են հասել»,- ասում է Գյավասը: Ամռանն անասունին սար տանելը գյուղի այրող արեւից ու հիվանդություններից անասունին պաշտպանելու եւ կաթի արտադրությունը մի քանի անգամ բարձրացնելու ամենալավ միջոցն է: «Մենակ տենաք, թե սարում կաթը ոնց ա յուղ կապում, անասունն էլ լավ լցվում ա, չաղանում ա... Սարում խոտը էնքան բարձր ա, որ մեջը պախկվոցի էլ ենք կարում խաղանք»,- պատմում է Գյավասի թոռներից Նիգյարը:

Եզդիները սար գնալու համար գրեթե մեկ ամիս նախապատրաստվում են: Սարում երեք ամիս ապրելու համար շատ բան է անհրաժեշտ` երկաթե մահճակալներ, սեղան, աթոռ, լամպ, մոմ, տաք հագուստ, կաթ կթելու, մածուն մերելու, պանիր ու կարագ պատրաստելու համար անհրաժեշտ բոլոր պարագաները: «Սարում ամեն ինչ պետք ա ձեռիդ տակ ունենաս: Սարում ոչ մի բան ավելորդ չի կարա լինի»,- ասում է Գյավասը: Սարում խանութներ չկան: Գյավասն արդեն պատրաստել է իր ընտանիքի 3 ամսվա սնունդը` մի քանի պարկ սոխ, գազար, կաղամբ, 100 կգ կարտոֆիլ, 100 կգ ալյուր, 100 կգ էլ թոնրի լավաշ: Եզդիները, անասունից բացի, իրենց հավերն էլ են տանում: Իրենց վրանին մոտ տեղերում խոր փոսեր են փորում եւ «բնական հավաբուն» կառուցում:

Ինչքան էլ սարերում ապրող եզդիներն ամեն օր սնվում են թարմ կաթնեղենով, հավկիթով, իսկ գյուղից բերած պաշարն էլ բավականացնում է, միեւնույնն է, կան բաներ, որ սար կարող է բերել միմիայն «չարչին»: Երբ չարչին գալիս է սար, մեծ աղմուկ է բարձրանում: Երեխաները նրա հետեւից բղավում են` չարչի~, չարչի~... Չարչին վաճառում է ամեն ինչ` պաղպաղակ, կոնֆետ, հրուշակեղեն, օճառ, կեռաս, նորահաս խնձոր, վարունգ, լոլիկ, ամանի հեղուկ, մոմ, ափսե: Բայց չարչին ամեն ինչ թանկ է վաճառում. 1կգ լոլիկը` 450-500 դրամ: Հաճախ եզդիները մթերքներ են փոխանակում. օրինակ` 1կգ պոմիդորի դիմաց` 3 կգ զտած պանիր:

Գեղարդի բարձունքներում յուրաքանչյուր ընտանիք մի ամբողջ «սարի տեր» կարող է լինել: «Մեկը մյուսի տերիտորիան չի կարա մտնի, սաղ օրենքներով ա»,- բացատրում է Գյավասի կրտսեր հարսը` Բահարը: Գեղարդի բարձունքներում առանձին յուրտ` տարածք ունենալու համար եզդիները ամեն տարի պայմանագիր են կնքում Կոտայքի մարզպետարանի հետ եւ տարեկան միջինը մոտ 300.000 դրամի չափով վճարումներ կատարում: Իրենց յուրտն ընտրելիս եզդիներն աշխատում են հաստատվել սառնաղբյուրների մոտ, որ ջրի խնդիր չունենան: Իսկ իրենց սարի «տունը» ոչնչով չի տարբերվում գյուղի տնից: Միայն թե գյուղի տան քարաշեն պատերին փոխարինում են վրանի` թեեւ կտորից, բայց ամուր ու հաստատուն «պատերը»: Վրանը թանկ հաճույք է. արժե 1000-2000 ԱՄՆ դոլար եւ կարող է ծառայել 10-20 տարի: Սարում մնացող յուրաքանչյուր եզդի ընտանիք, սովորաբար, ունի երկու վրան. մեկը ծառայում է որպես ննջասենյակ, իսկ մյուսը` «կաթ ու պանրի տեղ», որտեղ թարմ կաթն են պահում, մածուն մերում, պանիր ու կարագ պատրաստում: Իսկ որպես ննջասենյակ ծառայող վրանում ամեն ինչ տան նման է. գորգը գետնին է, մահճակալներն իրենց տեղերում են:

Իսկ ամենակարեւորը` վրանի մի անկյունում եզդիների Խոդան է (եզդիների սուրբն է` հատակից մինչեւ առաստաղ բարձրացող իրար վրա դարսված վերմակ-ներքնակներ, իսկ դրանց մեջ` թաս, ուլունք, ձիու պայտ եւ Սրբի` Մելեկետաուսի նկարը): Գյավասն ունիմոտ 55 վերմակ-ներքնակ, սակայն սար տանելու է միայն 20-25-ը. դրանց մի մասը կօգտագործեն, մնացածից կպատրաստեն Խոդան: «Դե մարդ ես, եթե հյուր էլ ունենանք, ասենք` չոբան ա, անասնաբույժ ա, Սրբից կհանենք, տակները կփռենք»,- բացատրում է Գյավասը:

Վրանի մի անկյունում էլ վարագույրով անջատված լոգարանն է: Գետից սառը ջուրը դույլերով բերում են, արեւի ջերմությամբ տաքացնում ու լողանում: Մեծ մասամբ, սակայն, սարերում ցուրտ ու քամոտ է լինում: Նման դեպքերում ջուրը փայտի վառարաններով են տաքացնում: Գետի ջրով նաեւ լվացք են անում, իսկ խմելու ջրի համար օգտվում են սառնաղբյուրներից: Բացի «ննջասենյակից» ու «կաթ ու պանրի» վրանից, յուրտում կարող է լինել նաեւ երրորդ` չոբանի համար նախատեսված «պոպոլոզը»` փոքր վրանը: Հովվի ամսական միջին աշխատավարձը 20.000 դրամ է: Հովիվն իրեն աշխատանքի վերցրած ընտանիքի հետ չի քնում, սակայն սնվում է նրանց հետ միասին: Բացի այդ, սարում եղած ժամանակ երիտասարդ հովվի «բախտը կարող է բացվել». «դե սար ա, սարում էլ երիտասարդություն կա: Կարա սիրահարություն գնա: Էղել են դեպքեր, որ հենց սարում չոբանը նշանվել ա»,- պատմում է Գյավասի հարեւանուհիներից մեկը, որը չցանկացավ անունը նշել:

Սարում կյանքը դժվար է: Հունիս-հուլիս ամիսներին ուժեղ անձրեւներ ու կարկուտներ են լինում, իսկ օգոստոսին սկսվում են քամիները, որ կարող են վրանները հողին հավասարեցնել: «Երբ ցուրտ ա, անձրեւ ա գալիս, փեջի կողը երեխեքին նստացնում ենք, թոնրի լավաշ ենք տալի ձեռները: Էնքան հավես ա, ոնց որ ձմեռ լինի... Տենց նստում ենք»,- պատմում է Նիգյարը: Ցրտից ու քամուց հաճախ երեխաները հիվանդանում են, սակայն շատ հազվադեպ է պատահում, որ եզդիները վերադառնան գյուղ եւ դիմեն բժշկի: Սար գնում են նաեւ հղի կանաք եւ հենց սարում էլ ծննդաբերում` առանց բժշկի օգնության: «Այ մարդ, մենք ամուր ենք, մինչեւ դանակը ոսկորին չհասնի, բժշկի չենք գնա: Համ էլ նենց տատմերներ ունենք, որ բժշկությամբ են զբաղվում: Արդեն գիտեն, թե որ սարում ինչ բույս կա, որը ինչ ցավ կարա հանգստացնի»,- պատմում է Գյավասը:

Սարերում անասունի գողություններ էլ են լինում: Լուրեր են պտտվում, թե կան գաղտնի հանցագործ խմբեր, որ եզդիների ձիերին գողանում են եւ հանձնում կամ երշիկի գործարան, կամ էլ սահմանն անցկացնում են ու վաճառում պարսիկներին:

Սարի կյանքն իր հետաքրքրություններն էլ ունի. «Հարեւաններով ձորի մեջ հավաքվում ենք, դվիժոկով հեռուստացույց ենք նայում: Թուրքիայից բացի, ուրիշ բան լավ չի բռնում, բայց դե էլի բան ա: Հեռախոս էլ ա բռնում»,- ասում է Նիգյարը:

Զբոսաշրջիկներ էլ են լինում սարերում: Անգամ եղել է, որ նրանց համար Գյավասի ընտանիքը գառ է մորթել, սառը թան հյուրասիրել: Գյավասի հարսներից մեկն էլ հիշում է, որ իրեն զբոսաշրջիկները օծանելիք են նվիրել, որ օգտագործելիս իրենց հիշի: Պարզապես ինքը շատ է ամաչել ու չի էլ հարցրել, թե որ երկրից են զբոսաշրջիկները:

Սարում մի չգրված օրենք էլ կա, որ եթե խախտես, «սեւերես դուրս կգաս հարեւաններիդ առջեւ». եթե դրսից եկած հարազատդ սար եկող ավտոմեքենայով ուտելիք է ուղարկել քեզ համար, ապա դա հավասար չափով պետք է բաժանես հարեւաններիդ հետ: Հարեւաններդ էլ, իրենց հերթին, գյուղից եկած իրենց նվերները պետք է կիսեն քեզ հետ:

Արդեն երեկո է, եւ Գյավասի ընտանիքը սպասում է բեռնատարի գալուն: Գյավասի հարսներն արդեն Խոդան «արեւի են հանել», 15 րոպեն մեկ շրջել են վերմակ-ներքնակները, որ արեւի բույրը Սրբի մեջ մնա: Գյավասի թոռներն էլ «Ավետիք Իսահակյանի գիրքն են դրել ճամպրուկում, որ սարում գրել-կարդալը չմոռանան»: Տան կանայք էլ չեն մոռանում ճամպրուկում օծանելիք դնել: «Ծնունդներ են լինում, նոր երեխա ա ծնված լինում, կամ էլ տուրիստներ են գալիս: Երբ տուրիստները գալիս են, մենք էլ ենք կոսմետիկա օգտագործում, որ իրանցից չտարբերվենք»,- ժպտում է Բահարը:                     

Մեկնաբանություններ (3)

Karen
Liovin hamadzaynem Sedai u Eriki (vorn meknabanel e myus hodvac@) het. Hishum em, indz mi angam Xorvatiaic mi mard harcrec te inch pokramasnutyunner en aprum Hayastanum. Isk es patasxaneci te Hayastann aynqan poqr petutyun e, vor inch poqramasnutyunner? menq enq mer sarer@. Iroq vor chgitenq te ovqer en aprum mer erkrum. Kamel, ete angam gitenq, apa entagitakcutyan makardakov, vor angam chenq el mtacum dra masin. Isk inchqan hetaqrqir e imanal urish joxovrdi nistukaci masin. Es kasei angam anhrajesht e, vorpeszi sovorenq voch te arhamarel, ayl hargel ayl etnik xmberin. Che vor mezanic voch voq chi @ntrum te vor azgin kam kulturain patkana.
օվսաննա
շատ հետաքրիր հոդված է, շնորհակալություն Օվսաննա
սեդա
շատ շնորհակալ եմ հեղինակից հետաքրքիր հոդվածների համար: Ինձ համար մեծ կարևորություն ունեցող հոդվածներ են եզդի համայնքի վերաբերյալ: Նրանք ապրում են մեր կողքին, սակայն, ցավոք, այդքան էլ շատ բան չգիտենք նրանց մասին:

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter