HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Սոնա Ավագյան

Հակոբ Սիմոնյան. «Հենց առաջին օրվանից անակնկալները սկսեցին ուղեկցել մեզ»

04_07-H-SimonyanՄի ամբողջ պատկերասրահ բացվեց հողի տակ

Աշտարակից մոտ 3,5 կմ արևմուտք գտնվող Ներքին նավեր դամբարանադաշտի պեղումների արդյունքում մի շարք հայտնագործություններ են արվել: Այս մասին այսօր կազմակերպած ասուլիսի ժամանակ ասաց ՀՀ մշակույթի նախարարությանն առընթեր պատմամշակութային ժառանգության գիտահետազոտական կենտրոնի տնօրեն, պատմական գիտությունների թեկնածու Հակոբ Սիմոնյանը:

«Արդեն 2 ամիս է, մենք աշխատանքներ ենք կատարում Ներքին նավեր դամբարանադաշտում, որը 3-րդ հազարամյակի երկրորդ կեսի շատ ուշագրավ, Հայաստանում շատ հազվագյուտ հուշարձան է, որովհետև այդ ժամանակաշրջանի հուշարձաններից մենք ունենք մեկ տասնյակի չափ, որոնցից պեղված է հազիվ 2-3-ը: Սա այն ժամանակաշրջանն է, երբ Հայաստանում որոշակիորեն ի հայտ են գալիս վաղ պետական կազմավորումների հստակ չափորոշիչները` սոցիալական կտրուկ շերտավորում, վերնախավի հատուկ թաղման ծես, ընտելացված ձի, պրոֆեսիոնալ զենքեր, ոսկերչական խիստ բարձր դպրոց, ապակեգործություն: Այսինքն` բոլոր այն կարևոր առանձնահատկությունները, որոնք բնորոշ են վաղ քաղաքակրթություններին և վաղ պետական կազմավորումներին»,- ասաց Հակոբ Սիմոնյանը Նա նշեց, որ մինչ այժմ պեղվել է 7 դամբանաբլուր, որոնք «հեղաշրջում էին առաջացրել մեր պատկերացումներում` մեր ունեցած հնագույն մշակույթի և պատմության վերաբերյալ»:

Տարածքը համընկնում է Հայկի անդրանիկ որդի Արամանյակի բնակության վայրին, որը նկարագրում է Մովսես Խորենացին. «Երբ Հայկը հաղթեց Բելին, Արամանյակը հավաքում է գերդաստանը և տեղափոխվում Արագած լեռան հարավային լանջ` երկու կարկաչահոս գետակների միջակայք»:

«Ղևոնդ Ալիշանի տոմարական հաշվարկներով` Հայկի և Բելի ճակատամարտը պետք է տեղի ունեցած լիներ ք.ա. 2492 թ.: Ռադիոածխածնային անալիզների արդյունքները, որոնք կատարվել են Գերմանիայում և Ամերիկայում, զարմանալիորեն համընկնում են այս թվագրության հետ: Այսինքն` այս դամբանաբլուրները և իրենց դիրքով, և ժամանակով կարծես հավաստում են Պատմահոր վկայությունը: Իհարկե, վերջնական արդյունքին հասնելը դեռ շատ հետազոտություններ, շատ նյութերի կուտակում է պահանջում, բայց արդեն կա այսպիսի հետաքրքիր զուգադիպություն»,- նշեց Հակոբ Սիմոնյանը: Գիտահետազոտական կենտրոնի տնօրենի հավաստմամբ Ներքին նավերում հայտնաբերված ձիու ոսկորները հնագույնն են Առաջավոր Ասիայում` որպես ընտելացված և ռազմի նպատակով օգտագործված ձի: Անցյալ տարի պեղվել է գունազարդ սափոր, որի վրա պատկերված է տոհմիկ ձիերի երամակ: «Սա նույնպես հնագույնն է ողջ հին արևելյան համատեքստում: Ավելի վաղ մենք այդպիսի գտածո չենք ունեցել»,- ասաց նա: Հակոբ Սիմոնյանի խոսքերով` «Դամբարանն անկասկած պատկանում է արքա առաջնորդի: Եվ այդ դամբարանում մենք հայտնաբերեցինք մոտավորապես 65 գունազարդ անոթ, այսինքն` մի ամբողջ պատկերասրահ, որը բացվեց հողի տակ: Սև ներկով կարմիր հիմնագույնի վրա շքեղ զարդարված անոթներ էին, որոնք ներկայացնում էին մեր հնագույն առասպելները, աշխարհընկալումները, պատկերացումները»:

Նահապետի դամբարան. Վանի թագավորությունից անցում Երվանդյան հարստության

Այս տարի սկսվել են ամենամեծ, թվով 8-րդ դամբանաբլուրի պեղումները: Տրամագիծը 35 մ էր, բարձրությունը` մոտ 4 մ:

«Մենք նախնականորեն դա անվանում էինք նահապետի դամբարան: Երբ սկսեցինք պեղումները, հույս ունեինք, որ կհայտնաբերենք սովորական մի դամբարան` իր բոլոր կառուցվածքային առանձնահատկություններով: Սակայն հենց առաջին օրվանից անակնկալները սկսեցին ուղեկցել մեզ: Պարզվեց, որ դամբարանի վրա կառուցված է մի բավականին մեծ, մոնումենտալ կառույց: Կառույցի պատերի հաստությունը հասնում է 1,5 մ-ի, երկարությունը 25 մ է, իսկ լայնությունը` 12 մ: Մեր ունեցած նախկին տվյալների համաձայն` կարող ենք նախնական եզրակացություն անել, որ սա դամբարանի վրա կառուցված տաճարական շինություն է. առնչվում է նախնիների պաշտամունքի հետ»,- ասաց Հակոբ Սիմոնյանը: Նա նշեց, որ պատմահայր Խորենացին է դեռ վկայել, որ հայոց մայրաքաղաք Արմավիրում երեք կարևոր դից է եղել` լուսնի, արևի և նախնիների պաշտամունքի տաճարներ: Պեղված տաճարը հավանաբար կառուցվել է Վանի թագավորության (Ուրարտու) շրջանում և հարատևել է շուրջ 1 հազարամյակ` մինչև քրիստոնեության ընդունումը` պարբերաբար անցնելով զարգացման բոլոր փուլերը:

«Այսինքն` մենք ունենք կարևորագույն մի անցում` Վանի թագավարությունից Երվանդյան հարստության շրջան: Դա հայոց պատմության ամենից կնճռոտ հարցրից մեկն է. ինչպե՞ս եղավ, որ վերացավ այդ հզոր հին արևելյան կայսրությունը, և նրա փոխարեն արդեն հանդես եկավ Երվանդյան հարստությունը` Պարույր Սկայորդին և նրա հաջորդները` Տիգրանը, որի մասին Խորենացին այդպիսի մեծ գովեստով ու հիացմունքով է խոսում, որին անդրադաձել են հունական պատմիչները` որպես քաջության և տղամարդկության խորհրդանիշ:  Ահա այս ժամանակաշրջանն է, որի հետ մենք հիմա առնչվում ենք»,- ասաց Հակոբ Սիմոնյանը:

Սենյակ և մոխրաշերտ

Ներքին նավերի ամենավերին շերտում ք.ա. 5-2-րդ դդ. մի սենյակ է բացվել, որն ունի քարե 4 խարիսխ, որոնց վրա կանգնած են եղել փայտե սյուներ: Հակոբ Սիմոնյանի խոսքերով` սենյակն իր կառուցվածքով նման է այն գլխատան հորինվածքին, որի մասին վկայում է Քսենոֆոնը` հին հայկական բնակելի տունը նկարագրելիս:

«Սա իհարկե կարող է լինել և տաճարի սենյակներից մեկը, որովհետև արելյան կողմում բացվեց մի շատ հզոր մոխրաշերտ, որը կարող էր ատրուշանի վառված և այդտեղ անթեղված մոխիրը լինել: Դուք գիտեք, որ նախքան քրիստոնեությունը մեր ողջ ծիսակարգը հիմնված էր սրբազան կրակի վրա»,- նշեց Հակոբ Սիմոնյանը:

Արևմտյան Հայաստանից հետո դամբարանի վրա կառուցված տաճար է պեղվել նաև Հայաստանի Հանրապետությունում

Ավելի ուշ տաճարը, երբ լքվել է, վերածվել է Արշակունյաց շրջանի գերեզմանոցի: Այդ շինության ներսում կատարված մոտ 12 քարարկղային թաղում է բացվել: Անմիջական շրջակայքում մեծ բնակավայրեր չկան. Օշականը մոտ 5 կմ հեռու է, Փարպին ավելի հեռու է: Հենց այդտեղ թաղումներ կատարելը, պաշտամունքի վայր լինելը, ըստ Հակոբ Սիմոնյանի, թույլ է տալիս ենթադրել, որ հանգուցյալները համայնքի նշանավոր անձինք են. գերեզմանները նաև շատ խնամքով են հարդարված:

«Հիմնական հայտնագործությունները դեռևս մնում են ապագայում: Այսինքն` մենք բացել ենք մինչև Վանի թագավորության վերջին փուլի շերտերը, բայց կառույցի պատերը դեռևս 1-15 մ խորանում են: Իսկ սրա տակ արդեն շարունակվում է (մեր հին փորձից ելնելով) թերևս միջին բրոնզեդարյան դամբարան: Այս համալիրի ներքո գտնվում է մի բնական քարայր, որը, փաստորեն, ժայռի մեջ խորանալով, հասնում է մինչև դամբարանի կենտրոն»,- ասաց գիտահետազոտական կենտրոնի տնօրենը: Նրա խոսքերով, դամբարի վրա կառուցված Վանի թագավորության շրջանի տաճար մեզ հայտնի է միայն Արևմտյան Հայաստանում` Վանի թագավարության կենտրոնական շրջաններում: «Ժամանակակից Հայաստանի տարածքում սա առաջին նման հայտնագործումն է»:

Դամբարանները արիական են

Ասուլիսի ժամանակ հարց հնչեց, թե ինչպո՞վ է ապացուցվում, որ դամբարանները հայկական են: Հակոբ Սիմոնյանը նշեց, որ դամբարանները անմիջապես հայ ազգ հետ կապերն այսօր բավականին դժվար խնդիր է, բայց կասկածից վեր է, որ այս դամբարանները արիական են և պատկանում են հնդեվրոպացիներին:

«Այսինքն` այստեղ կատարված թաղման ծեսը զարմանալի նույնական է արիական թաղման ծեսի վկայություններին (հնդկական վեդաներում նշված է, թե ինչպես պետք է կատարվի դիաթաղումը, ինչպիսի զոհաբերություններ պետք է կատարվեն և այլն): Արաքայական զարմի բոլոր անդամների մարմինները դիակիզված են: Դիակիզումը զուտ արիական ծես է: Դուք գիտեք, որ այդ ծեսը կա հին հույների, հնդիկների, պարսիկների մոտ: Այսինքն` արիական ժողովուրդների ամբողջ շերտում սա հավաստված է: Եվ այստեղ մենք տեսնում ենք նույն թաղման ծեսը և նույն շքեղությունը, ինչ վկայված է Խորենացու մոտ, երբ նկարագրում է Արտաշես Ա-ի թաղումը` այդ ճոխությունը, այդ շքեղ ընծաները, զոհաբերությունները, որոնք կատարվում էին ի փառս մահացած արքայի»,- ասաց գիտահետազոտական կենտրոնի տնօրենը: Որպես զոհաբերության ապացույց` Հակոբ Սիմոնյանը նշեց, որ Ներքին նավերի դամբարաններում հայտնաբերվել են նաև մարմնի մասեր:

«Դամբարաններից մեկում հայտնաբերվել է մարդու 114 ատամ: Հավանաբար զոհաբերությունը ներառել է մարմնի որևիցե անդամի զոհաբերություն և մատների ֆալանգներ»,- ասաց նա` հավելելով, որ այս ծեսը ամենադաժանը չէ. «Շումերական դամբարաններում մենք ունենք 60-ից ավելի մարդիկ, որոն զոհաբերել են տիրոջ հետ: Եվ կանայք ինքնակամ իրենց զոհաբերում էին ամուսինների հետ, որպեսզի հանդերձյալ կյանքում նրանք միասին լինեն: Սա մտայնություն է: Նույնքան վայրենի կարող է իրենց թվալ մեր թաղման ծեսը: Ամեն ինչ կախված է գաղափարախոսությունից, և այս թաղման ծեսը հստակ վկայում է, որ սրանք արիացիների դամբարաններ են»:

Հակոբ Սիմոնյանի խոսքերով` վերոնշյալ դամբարանի պեղումները հաստատում են, որ Հայաստանում եղել է արիական ծեսով ապրող, հզոր, ռազմատենչ հասարակություն, որը հնարել է նաև պրոֆեսիոնալ զենքեր և ընտելացրել ձիու: Շուտով Մոսկվայում կհրատարակվի նրա ծավալուն հոդվածը, որում առաջին անգամ գիտականորեն հիմնավորվում է այն տեսակետը, որ Հայաստանը արիացիների հնագույն հայրենիքներից մեկն է:

Արիացիների կարևորագույն ատրիբուտը

Արիացիներին հստակորեն փոխկապակցված մյուս երևույթը, Հակոբ Սիմոնյանի խոսքերով, ձին է. եթե համարվում է, որ տվյալ վայրը ձիաբուծության կենտրոն է, ուրեմն անմիջապես հետևում է, որ այդտեղ արիացիներ պետք է ապրած լինեն: Այսօր եվրոպական հնագիտության ամենաառաջնային խնդիրներից է ձիաբուծության հայրենիքի բացահայտումը, որը տալիս է բազմաթիվ կնճռոտ հարցերի պատասխանը:

«Ձին հնդեվրոպացիների, արիացիների կարևորագույն ատրիբուտներից մեկն է: Եթե մենք կարողացանք վերջնականապես հաստատել, որ, այո, Հայաստանն է ձիու` ռազմի նպատակով օգտագործման հայրենիքը, ապա կարող ենք հետագայում (դա Գորդոն Չայլդի տեսակետն է) վստահաբար ասել, որ եվրոպական քաղաքակրթության արմատները անթեղված են հայոց հողում»,- ասաց նա: Հակոբ Սիմոնյանի համոզմամբ, սակայն, սա ապացուցելը շատ դժվարին խնդիր է:

«Հնդեվրոպացիների հայրենիքի վերաբերյալ կան հարյուրավոր վարկածներ, որոնք հնդեվրոպացիներին կենտրոնացնում են Բալկաններում, Հարավռուսական տափաստաններում, Իրանում, Միջին Ասիայում, որտեղ ուզեք: Արիացիների հայրենիքին նույնպես հավակնում են բազմաթիվ երկրներ, որոնցից Հայաստանը, չգիտես ինչու, դուրս է մնացել: Իսկ իրենց ամբողջ տեքստերում գրվում է, որ դա «լեռնային մի երկիր է, պաղպաջուն ջրերի հայրենիք, որտեղ կլիման ավելի ցուրտ է, քան Պարսկաստանում»»,- ասաց Հակոբ Սիմոնյանը:

Նրա հավաստմամբ, դամբարաններից հայտնաբերված կենդանական աշխարհը զարմանալիորեն համընկնում է այն ծիսական կենդանիների ցանկին, որը վկայված է վեդաներում: Ներքին նավերի համար 1 դամբարանում առյուծի մորթի է հայտնաբերվել, որը հավանաբար առաջնորդ արքայի է պատկանել:

«Մորթին իհարկե չի պահպանվել, բայց պահպանվել են կենդանու մագիլները, որոնք նույնպես ուսումնասիրել են գերմանացի շատ հայտնի գիտնականներ: Երեք տարի ուսումնասիրելուց հետո վերջապես նրանք մեզ տվեցին այդ դամբարանում եղած զոհաբերված կենդանիների տեսականին: Միայն 1 դամբարանում 28 տիպի կենդանի կա զոհաբերված, որոնք խորհրդանշել են երկիրը, երկինքը և ստորգետնյա աշխարհը, այսինքն` տիեզերքի այն հիերարխիկ կառուցվածքը, որը հատուկ է հնդեվրոպական դիցաբանությանը»,- ասաց Հակոբ Սիմոնյանը: Նրա համոզմամբ` Հայաստանը լուրջ հիմքեր ունի հավակնելու նաև ձիու հայրենիքներից մեկը լինելուն: Դրա մասին վկայում են ոչ միայն Ներքին նավերի պեղումները, այլև Աստվածաշունչը, որում նշվում է, որ «Թորգոմա տնից էին ամենալավ նժույգները»: Ասորեստանի, ինչպես նաև Աքեմենյան աշխարհակալ արքաները իրենց համար նժույգներ էին բերում Հայաստանից: «Հին արևելքի ամենաքաջ կռվողը հայկական այրուձին է եղել: Հաճախ հենց այրուձին է որոշել այս կամ այն աշխարհակալ պետությունների միջև տեղի ունեցած ճակատամարտի ելքը»,- ասաց Հակոբ Սիմոնյանը:

Շենգավիթ, Ներքին նավեր և սուսեր

Հակոբ Սիմոնյանը նշեց, որ սկսվել են նաև Շենգավիթի պեղումները: «Հետաքրքիր երևույթ է տեղի ունենում հայկական լեռնաշխարհում 4-3-րդ հազարամյակներում. ձևավորվում է շենգավիթյան մշակույթը, որը զարմանալի ընդգում և երկարատևություն է ունեցել: Այս մշակույթը տևել է մոտ հազար տարի և ընդգրկել է մոտ 1 մլն քառ. կմ տարածք: Սա վիթխարի տարածք է` Հյասիսային Կովկասից ներառելով Չեչնիան, Ինգուշեթիան մինչև Իսրայելը, Կենտրոնական Անատոլիային մինչև Կենտրոնական իրանական սարահարթը: Այս մշակույթը հայտնի է Կուր-արաքսյան կամ Շենթգավթյան մշակույթ անունով: Խիստ բարձր, քաղաքային տիպի բնակավայրերով այս մշակույթը սակայն ռազմականացված չէր, այսինքն` զենքեր մենք շատ քիչ ունենք: Միջին բրոնզի դարում, որը հաջորդում էր սրան, և փոխվում է հայկական լեռնաշխարհի ամբողջ սոցիալ-մշակութային ընդհանրությունը, տեսնում ենք զենքերի առատություն»,- ասաց Հակոբ Սիմոնյանը` հավելելով, որ չնայած զենքերի բազմաթիվ տեսակներին` հավանաբար Հայկական լեռնաշխարհում կատարված ամենալուրջ հայատնագործությունը սուսերն էր: Հետագայում սուսերը տարածվում է ողջ Հայկական լեռնաշխարհում, սակայն ամենավաղը ռադիոածխածնային մեթոդով հայտնաբերվել է Ներքին նավերում և թվագրվում է ք.ա. 23-րդ դ-ով:

«Հետագայում մենք սա տեսնում ենք նիկենյան արքայական դամբարաններում, բայց շատ ավելի ուշ` 16-րդ դ.-ում: Ժամանակին մտածում էին, որ այդ զենքերը ներմուծված են Նիկենքից Հայաստան, որովհետև դա բացարձակ նորամուծություն է, ռազմի արվեստը շրջող մի հայտնագործություն: Բայց ուսումնասիրությունները ցույց տվեցին, որ հակառակը` հայկական այս զենքերի տեսակները Հայաստանում հանդես են գալիս 700 տարի ավելի վաղ, այսինքն` չէր կարող որդին լինել հոր հայրը: Սա մի անգամից հեղաշրջում է նախկին պատկերացումները` իրերը դնելով իրենց ճիշտ դիրքում»,- ասաց Հակոբ Սիմոնյանը: Պեղումների ժամանակ նաև պղնձից սկավառակաձև զինանշան է հայտնաբերվել:

Ցանկալի կլինի, որ Ներքին նավերը զբոսաշրջության կենտրոն դառնա

Հակոբ Սիմոնյանի խոսքերով` Ներքին նավերի պեղումները կտևեն մինչև ուշ աշուն: Այստեղ ամեն օր 30 բանվոր է աշխատում: Մոտ 1000 քառ. մ տարածքը պեղվում է փոքր քլունգներով և խոզանակներով:

«Մեր քարեղեն էջերը խնամքով թերթելով` մենք փորձում ենք բացահայտել մեր հնագույն անցյալը, որից հետո մեր սրբազան պարտքն է այն պահպանելը: Ինչ վերաբերում է այս մենումենտալ կառույցին, անկասկած սա մենք պետք է պահպանենք: Պեղելուց հետո մենք ծրագիր կներկայացնենք Մշակույթի նախարարություն, վերջինը իր հերթին` ՀՀ կառավարությանը, որպեսզի այդ զարմանալի կառույցը ամրակայվի, եթե հնարավոր է` վերականգնվի, և դառնա զբոսաշրջության կենտրոն»,- ասաց Հակոբ Սիմոնյանը:

Ներքին նավերում եղել է բավականին մեծ դամբարանադաշտ: 6 հա-ի վրա մոտ 30 դամբանաբլուր է պահպանվել, որից 7-ը արդեն պեղվել է: Սկսվել ենք նաև 8-րդի պեղումները: Պեղումները կատարվում են պետական ֆինանսավորմամբ: Սեպտեմբերի 1-ին նախատեսվում է Ներքին նավերի պեղումների արդյունքներին նվիրված հատուկ ցուցահանդես կազմակերպել Պատմության թանգարանում: Իսկ մյուս տարի հավանաբար անգլերեն գիրք կհրատարակվի, որը կանդրադառնա վերոնշյալ և հետագա հետազոտություններին:

«Հայտնագործությունները նախ պետք է հասցնել միջազգային ասպարեզ: Ես դեռ կարողացել եմ մտնել գոնե ռուսական գիտական դաշտը, որպեսզի այնտեղ ներկայացվի: Զեկուցում եմ կարդացել Մոսկվայում, Աշխաբադում, որտեղ ամբողջ գիտական աշխարհն էր հավաքվել, Բեռլինում: Բայց դեռևս հրատարակված աշխատանք գոյություն չունի: Դա շատ ծանր, ծավալուն, խիստ ծախսատար աշխատանք է: Միայն այս տարվանից մենք ունենք լուրջ պետական միջոցներ»,- ասաց Հակոբ Սիմոնյանը:

Նա նշեց, որ իրենք Ներքին նավերում պեղված բոլոր նյութերը հանձնում են Պատմության թանգարանին: Պեղվել են նաև շատ ոսկյա զարդեր, որոնք հատուկ պահպանության կարիք ունեն. այդպիսի պայմաններ ներկայումս ունի Պատմության թանգարանը:

«Շատ ցանկալի կլինի, որ այդ ամբողջ տարածքը դառնա զբոսաշրջության կենտրոն, և տեղում հետագայում նաև թանգարան կառուցվի»,- ասաց Հակոբ Սիմոնյանը:

Մեկնաբանություններ (1)

bodhi mantra
Hi, I would like to re-publish this article at my website https://esotericawakening.com and link back to your site if you don't mind. Thank You for such great work!

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter