HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Վահե Սարուխանյան

Ավելի քան 1000 լուսանկար եւ 90 ժամ տեսանյութ արցախյան պատերազմի մասին

40-ամյա Հակոբ Պողոսյանը, 1990-1994 թթ. մասնակցելով արցախյան պատերազմին, միայն մեկ անգամ է գործի դրել զենքը: Հակոբը լուսանկարիչ է, ղարաբաղյան շարժման վավերագրողներից մեկը:

Պատերազմի դաշտում նրա անցած ուղին բավականին երկար է. Երասխավան, Նոյեմբերյան, Իջեւան, Գորիս, Գետաշեն, Հադրութ, Ղարադաղլու, Կրկժան, Մալիբեյլի, Խոջալու, Աղդամ, Շուշի...

Այս ուղին նա անցել է Ժիրայր Սեֆիլյանի գլխավորած Շուշիի առանձնակի գումարտակի, Ռոմիկի, Բորիսի, պարսկահայ Հարմիկի, Շահեն Մեղրյանի, Սասուն Միքայելյանի, Վիտյա Այվազյանի «Խալդ», Հակոբ Հակոբյանի «Մալաթիա», «Արաբո» ջոկատների հետ` ֆոտոխցիկով ու տեսախցիկով վավերացնելով հիշարժան պահերը, այդ թվում` մարտական գործողությունները: Այժմ Հ. Պողոսյանի արխիվում ավելի քան 1000 լուսանկար ու 90 ժամ ընդհանուր տեւողությամբ 25 հատ տեսաժապավեն կա:

Տեսաժապավեններից մեկում Շուշիի ազատագրումն է: 

«Մայիսի 8-ն էր: «Հ1-ից» Մհերյան Բաղդիկը, Սիմոնյան Գագիկն ու ես հետ էինք գալիս Հադրութի շրջանի Էդիլլու գյուղից. գնացել էինք նկարահանումների,- պատմում է Հակոբ Պողոսյանը:- Ճանապարհին հայտնեցին, որ գործողություն է պատրաստվում դեպի Շուշի, բայց մայիսի 7-ին արդեն սկսվել էր Ջանհասան-Քյոսալար ուղղությամբ գրոհը: Բաղդիկն ասաց. «Ես գնամ Երեւան, Էդիլլուի նյութերը տամ, որ եթեր գնա»: Ես ու Սիմոնյան Գագիկը չգնացինք: Շոշ գյուղի մոտ տեղակայված էր հրամանատարական կետը. այնտեղ էին Կոմանդոսը, Գեորգի Պետրոսյանը, գեներալ Դալիբալթայանը: Ես գնացի այնտեղ ու հետո Արարատի տղաների հետ մտա Շուշի: Տղաները Ղազանչեցոց եկեղեցու մոտ էին հավաքվել, ոչ ոք դեռ ներս չէր մտել, եկեղեցին «գրադի» արկերով էր լցված, դրա պատճառով էլ մոմերը պատերին էին վառում: Այդ ժամանակ կամերան միացրի ու ներս մտա, հետեւիցս գոռացին, թե ականապատված է, բայց կամերան չանջատեցի, դեպի խորանը գնացի: Այդ պահին Արարատի ջոկատի տղաներից մեկն անցավ կամերայի դիմացով ու խորանի վրա առաջին մոմը վառեց: Այդ պահը նկարեցի: Հետո տղաները ներս եկան, սկսեցին մոմ վառել ու Կոմիտաս երգել: Պարգեւ սրբազանն ու Զորի Բալայանն էլ եկան, սրբազանը պատարագ մատուցեց: Մի քիչ ուշ Ամարասի Արթուրը ներս մտավ: Հիմա այդ կադրերը հեռուստատեսությամբ շատ են ցույց տալիս. պատարագն ընթացքի մեջ է, բոլորը կանգնած են, Արթուրն էլ չոքած լացում է... 

Հետո Երեւան ճանապարհեցինք Ջանհասան-Քյոսալարի գործողության ժամանակ զոհված տղաներին. հիմնականում Գյումրիի ջոկատից էին: Առաջինը իմ ու Սիմոնյան Գագիկի կադրերը եթեր գնացին «7 օր» հաղորդաշարով: «Հայլուրը» հունվարին փակվել էր: Հետո նյութերը հեռարձակվեցին «Հատե տի» հաղորդաշարով («հատե տի» Ղարաբաղի բարբառով նշանակում է «այ այդպես)»: 

Հակոբի լուսանկարները տպվել են «Ազատամարտ», «Ազգ», «Եթերում է Երեւանը» թերթերում: Դրանք ու տեսանյութերը հիմնականում եղել են Խոջալուի, Շուշիի, Հադրութի, Շահումյանի կռիվներում արված կադրեր: Նրա պատմելով` դեռ խորհրդային տարիներին` պատերազմի սկզբնական շրջանում, իրենց հրացաններով ճակատ եկած տղաները չէին ցանկանում նկարվել` վախենալով խորհրդային իրավապահների հետապնդումներից: 

Լուսանկարիչը պատմում է, որ զենք վերցրել է 1992-ի Խոջալուի եւ Շուշիի գործողությունների ժամանակ, բայց չի օգտագործել: Միակ դեպքը եղել է 1993-ի մարտի 27-ին Մարտակերտի շրջանի Տոնաշեն գյուղում: Այդ օրվա նկարահանումն ամենավտանգավորն է եղել Հ. Պողոսյանի կյանքում: 

Հայկական ուժերը պետք է ազատագրեին Քելբաջարը: Շահումյանի պարտիզանական ուժերին հրահանգ էր տրված դիվերսիոն գործողություններով թույլ չտալ, որ Շահումյանի կողմից ադրբեջանցիները հավելյալ զորախումբ ուղարկեն դեպի Քելբաջար` հայերին դիմագրավելու համար:

«Շահեն Մեղրյանը ռացիայով ինֆորմացիա ստացավ, որ Շահումյանից դեպի Սարսանգի ջրամբար տանող ճանապարհը պետք է փակվի, քանի որ Քելբաջարի ուղղությամբ գործողություն է սկսվել: Պաշտպանության նախարար Վազգեն Մանուկյանը Շահենին կանչեց Երեւան, հանձնարարական տվեց. մեր նպատակն էր օգնել Ղարաբաղի ճակատին փակել ճանապարհը, ինչը պիտի արվեր ժայռեր պայթեցնելով եւ թշնամու մեքենաները շարքից հանելով,- պատմում է Հակոբ Պողոսյանը:- Մարտունիից հանվել էին Մոնթե Մելքոնյանի ջոկատները, Մարտակերտում Նորայր Դանիելյանն էր, բոլոր ուժերը կենտրոնացվել էին Մարտակերտի ուղղությամբ, որպեսզի մտնեն Քելբաջար: Ղարաբաղի հետախուզությունից ինֆորմացիա ստացվեց, որ Տոնաշենում 10-15 հոգանոց մի պահակակետ կա: Պետք էր գրավել գյուղը, բայց ոչ թե պահել, այլ ուղղակի, հակառակորդին չեզոքացնելով, իրականացնել դիվերսիոն գործողությունները: Մարտի 27-ի առավոտյան ժամը 5:15 հասանք գործողության վայր, մի 30 րոպե ուսումնասիրեցինք տարածքը: Հարկավոր էր պայթեցնել այն տունը, որտեղ, ըստ հետախուզության, հակառակորդն էր: Տունն անտառից հեռու էր մոտ 100 մետր: Այդ ժամանակ դեռ քնած էին, շարժ չկար, միայն պահակներից մեկը իջավ, ջուր վերցրեց, ու վերջ: Մենք մոտեցանք երկու կողմից, երրորդ խումբը` Շահեն Մեղրյանի գլխավորությամբ, պետք է մտներ գետի կողմից: Շահենն ասաց. «Ինձ հետ արի», ես էլ պատասխանեցի, թե «10 հոգի են, մենք էս կողմից ենք խփելու, դուք էլ կմիանաք, էլի»: Լույսը բացվելուն պես մերոնք մոտ 20 մետրից խփեցին նռնականետով: Չկպավ, անցավ տան վրայով: Ներսից կրակոցներ սկսվեցին մեր ուղղությամբ: Կողքի երկու տներից էլ սկսեցին կրակել, փաստորեն, երեքում էլ զինվորներ կային: Մոտ 1 ժամ տեւեց մարտը: Նահանջել չէր լինի, որովհետեւ այդ դեպքում մյուս կողմից եկող տղաներն էլ էին կրակի տակ ընկնելու, պետք էր պահել, որ նրանք հասցնեին շրջանցել: Ես նկարում էի, երկու հոգի դիմացս զոհվեցին, մեկը` հենց կադրիս մեջ, ուզեի-չուզեի` պիտի ավտոմատն օգտագործեի... Կասետը հանեցի, կամերան թողեցի այդտեղ, հետո վերցրի: 4-5 հատ գնդակ էր կպել կամերային: Վարդանը, Սաքոն, Հայկը զոհվեցին, չորսս վիրավորվեցինք»: 

Տոնաշենից հետո Հակոբը եւս մեկ անգամ վիրավորվել է Ֆիզուլիում` 1993-ի սեպտեմբերին...

Լուսանկարիչը 1984-2003 թթ. աշխատել է Պետական (այնուհետ` Ազգային, Հանրային) հեռուստատեսությունում: Հիմա լուսանկարչատուն ունի, հիմնականում զբաղվում է լուսանկարչությամբ: Տեսանյութերով օգնել է «Խոնարհ հերոսներ» ֆիլմաշարի ստեղծմանը, հիմա էլ շարունակում է կադրեր տալ տարբեր հաղորդաշարերի: Բայց ամենակարեւորը արխիվի պահպանումն է, ինչը մեծ ֆինանսներ է պահանջում: 

«Զենիթով» արված լուսանկարներն ու VHS ֆորմատի ժապավենները թվայնացնել է պետք: Սակայն լուսանկարիչն ասում է, որ կադրերը մաքրելը, վերականգնելը շատ թանկ հաճույք է անհատի համար: Նրա ասելով` իր նյութերն օգտագործող հեռուստաընկերությունները թվայնացնում են միայն ժապավեններից իրենց անհրաժեշտ կադրերը, որոնք էլ հետո տալիս են իրեն DVD-ի վրա: Վերջինս, սակայն, հուսալի չէ, բացի այդ` ինքն էլ կարող է առանց մեծ ծախսերի VHS-ը դարձնել DVD: Ամեն դեպքում լուսանկարիչը երբեւէ չի փորձել որեւէ մեկին դիմել. «Ինքս եմ DVD-ների, եւ հիմնականում MINIDV-ների վրա անցկացնում, բայց դրանց որակն ու հուսալիությունն այն չէ: Ելքը DVCAM-երի վրա անցկացնելն է, սակայն դրա մեկ ժամը 150 դոլար կկազմի: Ճիշտը երեւի համակարգչի հիշողության սարքի` վինչեստրի վրա անցկացնելն է, բայց դա էլ կապված է ծախսերի հետ»: 

Անցյալ տարի լուսանկարիչը անհատական ցուցահանդես կազմակերպելու նպատակ ուներ, ինչը չստացվեց ֆինանսական խնդիրների պատճառով: Նույն ֆինանսների բացակայությունն է խանգարում ավելի քան 1000 լուսանկարների մշակմանն ու թվայնացմանը: Ամեն դեպքում, դրանցից մոտ 300-400-ն այսօր արդեն մշակված են համակարգչի միջոցով: 

Հ. Պողոսյանի նկարներից մի քանիսը ցուցադրվում են «Մայր Հայաստան» թանգարանում եւ Ռազմական ինստիտուտում, երեք նկար էլ գտնվում է Ստեփանակերտի թանգարանում: 

Մոտ ապագայում Հակոբը պատրաստվում է շարք պատրաստել անտեսված ազատամարտիկների մասին, որոնք հիմա մեկուսացած են հասարակությունից, ապրում են սարերում, կան նաեւ անօթեւան դարձած, աղքատության եզրին հայտնված տղաներ: «Բոլորը հիմա գեներալ են դարձել. նրանցից այն կողմ մարդ չեն տեսնում»,- եզրափակում է Հակոբ Պողոսյանը:

Տես նաեւ՝ Շուշի, 9 մայիս 1992

Մեկնաբանություններ (2)

Գայանե Դավթյան
Հակոբ ջան, խոսքեր չկան...ուղղակի ԿԵՑՑԵ'Ս, խոնհարվում ենք!
Նորիկ Մարկոսյան
A call for exhibition of his photos and videos is certainly in place.

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter