HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Մոկո Խաչատրյան. «Ամենաշատը ցավում եմ, որ հայրս՝ Ռուդոլֆը, չի տեսնի ցուցահանդեսը»

Հարցազրույց աբստրակցիոնիստ նկարչուհի Մոկո Խաչատրյանի հետ

Ապրիլի 25-ին Երևանի ժամանակակից արվեստի թանգարանում տեղի է ունենալու Մոկո Խաչատրյանի «Սև, սպիտակ, կարմիր» խորագրով ցուցահանդեսը:  Այդ շարքում հիմնականում տեղ են գտել Մոկոյի վերջին մեկ տարվա ստեղծագործությունները, որոնք հիմնովին տարբերվում են նախորդներից: Եթե նախկինում կտավի վրա ասելիքը գծերով կապկպված էր ու ուղղորդող գծով դեպի վեր էր ձգտում, վերջին կտավներում այդ կապանքները քանդվել են, ու ասելիքը, ավանդական ձեւերից դուրս գալով, փռվել է տարածության մեջ: Հայտնվել է կարմիրը, որը որոշ գործերում, կարծես, քաոսային վիճակում ավելի է սրում կոնտրաստը: Վերջին նկարներն էներեգտիկ ձգողականություն ունեն: Դա կարելի է զգալ նույնիսկ համակարգչի էկրանից: Մոկոյի հետ հանդիպեցինք երևանյան սրճարաններից մեկում եւ մեր զրույցը սկսեցինք խառը դիտարկումներով, որոնք առնչվում էին նրա արվեստում տեղի ունեցած փոխոխությանը: 

-Շատ երկար ժամանակ սև ու սպիտակ էի նկարում: Դա, թերևս, հոգեբանական վիճակից էր: Եղել են դեպքեր, երբ փորձել եմ կարմիր դնել, բայց չէր ստացվում, որովհետև հոգեբանորեն չէի հասել դրան: Գույնին նույնպես պետք է հասնել: Անընդհատ հարցնում են, թե ինչու հանկարծ փոխվեց իմ արվեստը, բայց ոչինչ պատահական չի լինում: Մարդու կյանքում լինում են իրադարձություններ, որոնք հրում են քեզ ստեղծել այն, ինչի մասին չես էլ մտածում:  Վերջին մեկ տարվա ընթացքում իմ կյանքում կատարվեցին որոշ իրադարձություններ, որոնք ոգևորիչ էին, բայց նաև հոգեբանական մեծ սթրես էին ինձ համար: Արվեստում միանգամից նման փոփոխություն ապրելը դժվար է: Մոտ մի տարի առանձնացա մարդկանցից ու սկսեցի գժի պես նկարել: Այդ պահերին զգում էի, որ եթե չնկարեի, կարող է պայթեի: Հիմա, երբ փորձում եմ վերլուծել ինձ հետ կատարվածը, հասկանում եմ, որ դա առաքելություն էր: 

- Քո վերջին շարքի նկարների էներգետիկան շատ ուժեղ է, դրանցում կարծես պայքարի մեջ լինես: Ո՞ւմ դեմ է քո պայքարը: 

- Անկեղծ ասեմ` ես նույնպես զարմացած եմ, թե ինչ եմ անում հիմա: Առաջ էդպես չէր: Նկարելուս ընթացքը ինքս չեմ գիտակցում: Կարծես ինչ-որ մեկը բռնում է ինձ ու ասում՝ նկարիր: Այդ պահերին ընկնում եմ փոթորկի մեջ, որտեղից անհնար է դուրս գալ: Եթե էդ պահերին 30 կտավ դրած լինի, 30-ի վրա էլ կնկարեմ: Հիմա, երբ նկարում եմ, մտնում եմ ինչ-որ տարօրինակ կյանքի մեջ: Գիտես, մի օր զգացի, որ առաջվա իմ գործերի գծերն էլ չեմ տեսնում: Հիշո՞ւմ ես, չէ՞, իմ նախկին նկարները: Հիմա տեսնում եմ մի վիճակ, որ ինձ տանում է դեպի ինչ-որ խորություն: Պատկերացնո՞ւմ ես` հիմա սկսել եմ գրել, խորանում եմ ինչ-որ տարածքներում, ընդ որում՝ գրում եմ առանց սևագրություն անելու: Նույնիսկ պահեր են լինում, որ վախ է առաջանում ինձ մոտ, մտածում եմ՝ կարո՞ղ է կյանքիս քիչ ժամանակ է մնում, որ էս տեմպի մեջ եմ և ուզում եմ հասցնել: Միշտ ասել եմ. Աստված քեզ չի տանում, քանի դեռ չես կատարել քո առաքելությունը: 

-Հիմա հանգստություն զգո՞ւմ ես:

-Չէ~: Տարօրինակ բան է. միտքս, ասելիքս շարունակվում է, բայց կտավի տարածքս վերջանում է: Անվերջանալի կտավ չկա, որ կարողանաս ամբողջական ասելիքդ արտահայտել...Դա հրաշք կլիներ, եթե այդպիսի կտավ լիներ (ժպտում է-հեղ.):-Հասկացե՞լ ես մարդուն, մարդու հոգին:- Ինձ թվում է՝ մարդն ու նրա հոգին առանձին են: Ինչքան խորանում ես մարդու հոգու մեջ, այնքան հիասթափվում ես: Ընդհանրապես, խղճում եմ մարդուն այն բանի համար, որ մահ ունի, շատ հարցերում անպաշտպան է: Իմ նկարչության վերջին շրջանը խոսում է նաև դրա մասին, որ մենք ինչքան ուզում ենք մոտենալ Աստծուն, այնքան ավելի է դժվարանում մեր գոյությունը, որովհետև քո ենթագիտակցությունն ավելի է խորանում, ավելի շատ բան ես զգում:

-Վերջին մի տարվա մեջ դու փոխվել ես: Ո՞վ է Մոկոն հիմա:

-(Ծիծաղում է-հեղ.)…Ի~նչ պրովոկացիոն հարց ես տալիս: Վերջին մի տարվա մեջ առաջվա Մոկոն չկա: Էսպես ասեմ. այն, ինչ կատարվեց իմ կյանքում վերջին մեկ տարվա ընթացքում, փոխեց ինչ-որ բան: Իհարկե, ես նախկին Մոկոն չեմ: Իմ մեջ կային բաներ, որոնց մասին տեղյակ չէի: Դա պատահում է բոլորիս հետ: Հիշո՞ւմ ես, մի անգամ խոսել ենք էդ մասին. իմ մեջ մանկությունից դրված էին չակրաներ, որոնք դեռ չէին բացվել (դա բոլորիս հետ է լինում): Վերջին մեկ տարվա ընթացքում դրանք բացվեցին՝ շնորհիվ մի իրադարձության: Այդ չակրաները հերթով չըխկչըխկալով բացվեցին, ինչն էլ ինձ բերեց այս անսահման նկարչությանը: Կարծում եմ՝ դա Աստծուց տրված առաքելություն էր, որ այդ երևույթը պիտի լիներ: Հակառակ դեպքում չէի լինի ո՛չ ես, ո՛չ էլ իմ նկարչությունը: Իսկ առաջվա Մոկոն արդեն չկա ու չի լինի:

-Հետաքրքիր կլիներ, եթե քո հայրը՝ նկարիչ Ռուդոլֆ Խաչատրյանը, տեսներ այսօրվա քո նկարչությունը:

-Գիտես, ես նույնիսկ երեկ էի մտածում այդ մասին: Ասեմ՝ ինչն է հետաքրքիր ու ինչն է կապում ինձ հայրիկիս հետ:Մենք շատ տարբեր արվեստագետներ ենք, բայց կան բաներ, որոնք  կապում են մեզ: Դրանցից առաջինը մարդու խորությունը տեսնելն է, այն, ինչը չկա իրականության մեջ:Հայրս արդեն 7 տարի է՝ չկա: Երբ այն ժամանակ խոսում էի իր հետ, չէի  հասկանում իրեն: Հիմա շատ եմ զղջում, որ չեմ կարող վերադարձնել այն օրը, երբ ինքը խոսում էր ինձ հետ, որովհետև հիմա եթե խոսեի իր հետ, զարմանք կառաջացնեի իր մեջ, որովհետև մեր խոսակցությունը պետք է լիներ այն դիալոգը, որը պետք է լիներ, բայց չեղավ: Ես շատ զղջում եմ, բայց մի քանի տարօրինակ բան ասեմ, նաև շատ լուրջ:Երբ հայրիկս մահացավ, ինձ մոտ տպավորություն էր, որ իր գնալուց հետո մի բան եկավ դեպի ինձ, դեպի իմ ներսը: Առաջին հերթին առաջացավ նկարելու անսահման սերը: Ես նկարչությունը սկսեցի սիրել հայրիկիցս հետո: Հասկանո՞ւմ ես հիմա: Մինչ այդ նկարչությունն ուղղակի նկարել էր ինձ համար, չէի հասկանում, թե ինչ է արվեստը: Հայրիկիս մահից հետո սկսեցի սիրել արվեստը: Հասկացա, որ չեմ կարող գոյություն ունենալ առանց արվեստի: Այն ժամանակ, երբ հայրս խոսում էր ինձ հետ, չէի հասկանում, ու դա զգում էր նա, ասում էր, որ իրեն չեմ հասկանում: Դրա պատճառը երևի այն էր, որ մենք տարբեր վիճակներում էինք: Նույնն է, ասենք, գույնի պարագայում, որին պետք է հասնես: Գույնը վերապրված պետք է լինի:

-Նկարելիս խոսո՞ւմ ես իր հետ:

-Շատ հետաքրքիր, շատ նուրբ հարց տվեցիր: Առաջին հերթին ասեմ նաև, թե մեզ ինչն է նմանեցնում: Մեզ նմանեցնում է մեծ սերը դեպի լույսը: Իմ նկարչության մեջ ամենաառաջինը լույսն է: Կարմիր, սև…սրանք միայն գույներ են, բայց լույսը, այ էդ սպիտակը, որ ճեղքում է, դա մարդու լույսն է, հույսն է, վերակենդանանալն է, երբ թվում է, թե անհնար է ապրել: Լինում են պահեր, երբ մարդն ուզում է վերանալ, չապրել: Երբեմն ես էլ եմ հոգնում, այն բեռը, որ կրում եմ, ծանր է: Դա սկսեց այս նկարչության ժամանակ: Ես զգում եմ, որ բեռ եմ տանում, որը շատ ծանր է, որովհետև առաջին հերթին կին եմ ես: Լույսն ու տարածական մտածելակերպն են միացնում մեզ: Հայրիկիս մոտ ֆանտաստիկ տարածական մտածելակերպ կար: Ինչ հետաքրքիր բան է.  մենք նույն բանն ենք ներկայացնում, մեր ուղղությունը նույնն է՝ լույսը, տարածականությունը, անսահմանությունը, մարդու էության տրագիկ ներկան, որ կրում է ծնվելուց: Մարդը ծնվում է և արդեն մահվան է դատապարտված: Դա արդեն տրագիկ է: Երջանկությունը ծիծաղելի բան է ինձ համար, որովհետև երջանկություն գոյություն չունի:

-Իսկ մարդիկ ինչո՞ւ են փնտրում երջանկություն:

-Պահեր են...Օրինակ` իմ ցուցահանդեսը, որ բացում եմ, առաջին հերթին ինձ համար է, ուզում եմ, որ իմ նկարները միանգամից տեսնեն, որովհետև արվեստանոցում դու իրենց միասին չես տեսնում տարածության մեջ: Ցուցադրության ժամանակ իրենք սկսում են դիալոգի մեջ մտնել իրար հետ, որովհետև իրենք էլ կենդանի օրգանիզմներ են:

-Այսինքն՝ հա՞շտ են միմյանց հետ:

-Այո, մեկ-մեկ իրենք էլ են միայնության մեջ: Մտնում են  մի տարածք, որն անծանոթ է իրենց, ու սկսում  է նաև իրենց կյանքը: Երբ հարցրեցիր հայրիկի հետ խոսելու մասին, ասեմ, որ ես միշտ ներքին կապ ունեմ իր հետ: Վիզուալ մենք նման ենք իրար: Հայրս իր մահից հետո, կարծես, մի կողմ կանգնեց ու ասաց. «Մոկիկ, հիմա դու գնա ու շարունակիր ինձ»: Մենք 4 երեխա ենք, ու միայն ես եմ նկարում: Ես իրավունք էլ չունեմ կանգ առնելու: Ինձ համար շատ հետաքրքիր է, որ հարցնում էիր՝ ի՞նչ կասեր Ռուդոլֆ Խաչատրյանը, եթե գար ու տեսներ իմ ցուցահանդեսը: Ռուդոլֆը կզարմանար ու  չէր հասկանա, թե ինչ է կատարվում ինձ հետ: Երբ երեխա ունեցա, դրանից հետո 10 տարի չէի նկարում: Այդ ժամանակ հայրս մայրիկիս ասաց, որ ինքը ցավում է, բայց Մոկոն էլ չի նկարի: Ու եթե հիմա գար ու տեսներ, չեմ էլ կարող բացատրել, թե ինչ կլիներ: Կուզեի, որ ցուցահանդեսիս երկու մարդ ներկա գտնվեին՝ հայրս ու Իգիթյանը (արվետսաբան Հենրիկ Իգթիյանի մասին է խոսքը-հեղ.): Իգիթյանն էլ շատ էր ասում ինձ, թե ինչու շատ չեմ նկարում: Բայց ամենաշատը, իհարկե, ցավում եմ, որ հայրս՝ Ռուդոլֆը, չի տեսնի ցուցահանդեսը: Համենայն դեպս, իմ ներսում հանգիստ եմ, որ իր անունը, ինձ թվում է, բարձր եմ պահում՝ թե՛ որպես մարդ, թե՛ որպես արվեստագետ: Ինքը չէր ամաչի, որ ես կամ: Դա կարևոր բան է:

- Ի՞նչն է պակասում քեզ այսօր: Ի՞նչ կուզեիր, որ լիներ:

-Ես…կուզենայի շատ-շատ ճանապարհորդել, երկրորդը՝ կուզեի հանգստություն ձեռք բերեի, որն ինձ մոտ չկա, կուզեի, որ շրջապատը մի քիչ բարի լիներ: Մեկը մյուսին քիչ է գնահատում: Պետք է գնահատել կողքինիդ, երբ նա կա: Երբ չկա, գնահատելը շատ հեշտ է: Մյուս կողմից՝ շատ դժվար է գոյություն ունենալ այստեղ (նկատի ունի երկիրը-հեղ.), որովհետև արվեստագետին ոչ միայն չեն գնահատում (չգնահատելը նվազագույն բանն է, որ կարող եմ ասել), այլև ինքնահոսի են մատնում: Հայաստանն այնքան փոքր է, և միակ բանը, որ կարող է ներկայացնել՝ արվեստն է: Մենք ոչինչ չունենք` արվեստից բացի:

-Ինչի՞ց ես վախենում:

-Վախենում ես նրանից, ինչ չգիտես: Բայց կարող է նաև էն, ինչը իմանաս, ավելի վախենալու լինի: Կյանքը հետաքրքիր բան է. դու երբեք չգիտես, թե երկրորդ րոպեին ինչ է լինելու քեզ հետ, անընդհատ անակնկալներ են, և դա է հետաքրքիրը: Դու անընդհատ կանգնած ես ինչ-որ «չգիտեմի» առաջ: Նույնիսկ ճիշտ են այն բաները, որ մարդուն տառապանք են պատճառում, որովհետև դրանք մարդուն տանում են լրիվ ուրիշ տարածություն: Դրա համար պետք չէ վախենալ (մեղմ ժպտում է-հեղ.):

Մեկնաբանություններ (1)

Սրբուհի
Տաղանդավոր, իր ուրույն ոճն ու գույների զգացողությությունն ունեցող նկարչուհի, ով իր ճաշակով, տեսակով, արվեստով տարբերվում է բոլորից:

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter