HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Երանուհի Սողոյան

Ջեւոներ. «Մեր երկվությունը չի խանգարում մեր համերաշխությանը»

Երկգլխանի ռնգեղջյուրի մարմինը ծեփող ձեռքերի սահուն շարժումների ու մատների ճկուն ռիթմիկ հարվածների ներքո քիչ-քիչ ամբողջանում են պակասող հատվածները: «Ջեւոների»՝ Մամիկոն եւ Աշոտ Միքայելյան երկվորյակների հերթական մտահղացումն է, հերթական քանդակը, որն ավարտված չէ եւ հնարավոր է դեռ փոփոխությունների ենթարկվի: Անունը որոշված է՝ կենդանուն իշխող կնոջ կերպարը՝ վիճելի, մի բան հաստատ է՝ ռնգեղջյուրի ընտրությունը որպես հույզերի արտահայտչամիջոց՝ ճիշտ է: «Կերպարը երազում եմ տեսել»,- խոստովանում է Աշոտը:

Տղաների աշխատանքներն առիթ եղել էր տեսնել «Ռեալ-արտ» նախագծի շրջանակներում: Գրավել էր ինքնատիպությունը, ոճը, ձեռագիրն ու ասելիքը: Տղաներն աշխատանքները մակագրում են պարզապես «Ջեւո»: Խոստովանում են՝ առանձին երբեք չեն աշխատում: «Մենք միշտ լրացնում ենք միմյանց, անգամ խոսելիս: Մենք նույն բանն ենք մտածում, արտահայտվում ու չեմ հիշում դեպք, որ տարաձայնություններ ունենանք որեւէ հարցի շուրջ, եթե ունենում ենք էլ, ապա շատ արագ կոմպրոմիսի ենք գալիս»,-խոստովանում է Մամիկոնը:

27-ամյա երկվորյակ եղբայրներն անգամ հագուստի հարցում են համերաշխություն դրսեւորում ու միանման հագնվելու սովորությունը խախտում միայն անհրաժեշտության դեպքում: Լրագրողի հետ հանդիպումը նման բացառություն անելու որոշման էր հանգեցրել: «Որ կարողանայիք տարբերել մեզ, որոշեցինք տարբեր վերնաշապիկներ հագնել»,- ծիծաղելով բացատրում է Աշոտը:

Ջեւո-ջեւիկ-երկվորյակ…«Ջեւոներ» մականունը տղաները ստացել են դեռ դպրոցական տարիներից: Գյումրիում մականուն «կպցնելը» սովորական երեւույթ է: Եթե բախտդ բերի, ապա դպրոցում կամ թաղում ստացած անունը, որ շատ ավելի է բնորոշում կերպարդ, կլինի գեղեցիկ ու համահունչ, իսկ եթե բախտդ չբերի…Միքայելյան եղբայրներին մանկության տարիներից ուղեկցած մականունն այժմ գործածվում է որպես ստեղծագործությունների վրա դրոշմվող ինքնագիր:

«Մեր երկվությունը չի խանգարում մեր համերաշխությանը»,- տղաները ծիծաղում են ու հավելում, որ ծնվել են մայիսի 28-ին, հորոսկոպով եւս երկվորյակ են: «Չեմ հիշում դեպք, որ միմյանցից հեռու լինենք: Միակ դեպքը բանակում է եղել, երբ ինձ 40 օրով գործուղման էին ուղարկել»,- հիշում է Մամիկոնը: Նրանց հայրը՝ Էդիկ Միքայելյանը, այլ հիշողություններ ունի, եւ դրանք կապված են երկվորյակների ծնունդի հետ: Տղաները ավագ երկու քույր ունեն: Էդիկը հիշում է, որ երբ բժշկից տեղեկացել են, որ կինը պետք է երկվորյակներ ծնի, առաջին միտքն եղել է՝ էլի աղջիկներ են ծնվելու: Կինը տխրել է, ինքը՝ չէ, երեխան երեխա է, ասել է` թող աղջիկ լինեն:

«Դե էն ժամանակ էրեխեքի սեռը շատ ժամանակ չէին ըսե: Կծնվեին, աչքալույսի համար մայրապետը գուկար, նոր կիմանայինք ինչ սեռի երեխա է: Հմի գիշերը Ախուրյանի ծննդատուն ենք գնացել, կինս պիտի ծննդաբերի, անհանգիստ կսպասենք: Լուսադեմ է, հիվանդանոցի բակում կանգնած ենք:  Ծննդատան աշխատողը մեր հարեւաններից էր: Դուրս եկավ, թե` Էդիկ ջան, աչքդ լույս, տղա է եղել: Ըսի` աբրիս Երջո ջան, մեկ էլ դառավ, թե` սպասե՛, մե հատմ էլ կա: Մերս էն կողմից ըսավ` վա~յ-վա՜յ, մեր բախտը մեր հետ է, էն էլ հաստատ աղջիկ է:  Քիչմ հետո նորից աչքալույս տվին, թե էլի տղա է ծնվել, ըսի` Երջանիկ ջան, մե հատմ լավ նայե քուչա փուճախները (անկյունները-հեղ.), կարո՞ղ է էլի կա: Երջոն էլ, թե` ըբը չէ, ինչօրա է, էդ էր, էլ չկա Էդիկ ջան»,- Էդիկը ծիծաղում է:

Հիշում է, որ գրպանում եղած ամբողջ գումարն ուրախությունից «մաղարիչ» է արել ծննդաբերական բաժնի աշխատակիցներին: Երկվորյակների ծննդից հետո կինը խոստովանել է, թե ամաչում էր, որ ամուսնու ընկերները բոլորը տղա երեխա ունեն, իսկ ինքը չի կարողանում արու զավակ ունենալ:

«Տղեքս պարզերես էրեցին ընձի իրանց ծնունդով եւ շարունակում են մինչեւ հիմա իրենց գոյությամբ: Դրա ապացույցն էն է, որ մի ժամանակ կըսեին`Էդիկի տղեքը, իսկ հմի՝ «Ջեւոների պապան»: Սկզբում վատ էի զգում, հետո հասկացա, որ կյանքի դրվածքն է այդպիսին, հատկապես, երբ զավակներդ արդարացնում են իրենց»,- ասում է զրուցակիցս:

Տղաների` արվեստի ուղղությամբ կրթությունը շարունակելու որոշումը թեպետ անակնկալի է բերել ընտանիքի անդամներին, սակայն հայրը չի ընդդիմացել: Ակադեմիական վարժարանն ավարտելուց առաջ երկվորյակները «տղամարդավարի» զրույց են ունեցել հոր հետ եւ հայտնել, որ ցանկանում են քանդակագործ դառնալ: Մամիկոնն ու Աշոտը միաբերան հայտարարել են, որ չեն ուզում չսիրած մասնագիտությամբ զբաղվել, չեն ցանկանում դիվանագետ դառնալ:

Տղաներից «նեղացել» է նաեւ պատմության ուսուցիչը, երբ տեղեկացել է, որ Միքայելյան եղբայրները պատմության նման «արիստոկրատ» առարկան փոխում են քարի նման կոշտ նյութի հետ: «Ես դեմ չգնացի տղաներիս ցանկությանը, մանավանդ, որ ժամանակին հենց իմ երազանքները իրականություն չէին դարձել: Ես ցանկանում էի ավիացիայով զբաղվել, պիտի Մոսկվա գնայի, բայց ծնողներս դեմ կանգնան, թե թաք տղա ես, մնա ըստեղ: Գուցե պիտի իմը պնդեի, բայց չուզեցի ծնողներիս խոսքը կոտրեի՝ դարձա գեոֆիզիկ: Դրա համար էլ տղաներիս ցանկությանը դեմ չկանգնեցի»,- Էդիկի ձայնի մեջ ափսոսանք է զգացվում չիրականացված երազանքի համար:

Չեն արտագաղթելու, ընդհակառակը՝ մեծ արվեստանոց են կառուցելու

Բնակարանից ձեղնահարկ տանող աստիճաններով բարձրանում ենք Ջեւոների արվեստանոց: Աստիճանավանդակների մոտ կախված է նրանց վերջին ստեղծագործություներից մեկը՝ փայտե հսկայական կրիան: Փայտի, պղնձի, լատունի համադրությունից ծնված ստեղծագործությունը կոչվում է «մետեո աետեքս», որ հին ացտեկերենից թարգմանվում է` «ձվադրող կրիա»: Տղաները կրիան «Ռեալ-արտ»-ի ցուցահանդեսին ներկայացրել էին «Ացտեկների հոգին» անվամբ: Աշխատանքը եղբայրների մտահղացումն է: Այստեղ ամեն ինչ կա՝ նկարչություն, քանդակագործություն, զարդարվեստ:

Ոգեշնչման աղբյուրները տղաների համար ամեն անգամ տարբեր են լինում: Խոստովանում են, որ «մուսա» կոչվածն իրենց կարող է այցելել անգամ պարզ, բայց հաճելի մարդկային հանդիպումից ու զրույցից հետո: Աշոտի ստեղծած կատուների շարքն, օրինակ, ծնունդ է առել դեռեւս բանակում: «Նվիրված էր մի աղջկա, ում շատ էի հավանում ու նմանեցնում էի կատվի,- ասում է Աշոտը,- հենց ուզում էի իրան նկարել՝ կատու էր ստացվում: Բանակում եմ այս շարքը ստեղծել: Հիմա այդ անձը չկա, բայց կատուների շարքը շարունակվեց ու 210 օրինակ ունեմ արած»: Կատուները գրաֆիկական աշխատանք են, թեպետ այդ կերպարն իր գոյությունն ամրապնդել է նաեւ քանդակի տեսքով: «Մի ժամանակ Աշոտն ինչ գծում էր, կատու էր ստացվում»,-նկատում է Մամիկոնի կինը, ով նույնպես նկարչուհի է եւ օգնում է տղաներին զարդեր ստեղծելիս:

Կերպարային գործերի շարք ունենալը բնորոշ է «Ջեւոներին»: Մտադիր են առաջիկայում ստեղծել Վլադիմիր Վիսոցկու դիմանկարների շարքը: Համոզված են՝ իրենց կուռքը բազմադեմ է եւ մեկ դիմանկարով ասելիքը շատ աղքատ է լինելու: «Մենք աշխատելիս հիմնականում Վիսոցկու երգերը կլսենք: 17 տարեկանից ու ահա արդեն 10 տարի է մեր անդավաճան ընկերն է,- ասում է Մամիկոնը,- ժամանակ առ ժամանակ կարող ենք լսել Էդիտ Պիաֆ, Իվ Մոնտան, Հախվերդյան, Մեսչյան, բայց կրկին վերադառնում ենք Վիսոցկուն: Իր երգերը լսում ենք, հատկապես երբ դեմ ենք առնում անհաղթահարելի խնդրի: Նա մեզ տալիս է ոչ թե լուծման բանալի, այլ բանալիների իր տարբերակը»:

Տղաների պնդմամբ՝ կարեւորն ինքնարտահայտվելն է` քանդակի, նկարչության, զարդեր պատրաստելու կամ այլ միջոցով: Կարեւորը մտահղացումն ավարտին հասցնելն է: Այս միտքը բարձրաձայնելիս տղաները ծիծաղում են: Անին բացատրում է, որ աշխատանքը կիսատ թողնելը Ջեւոների բնավորության գիծն է. «Կրիան ավարտել են ցուցահանդեսի նախորդ օրը: Դուք պիտի էդ իրիկուն գայիք տեսնեիք, թե ինչ էր կատարվում արվեստանոցում, ինչ խառնաշփոթ էր»:

«Լինում են պահեր, երբ խելագարի նման քանդակել ես ուզում, ձեռքերդ պարզապես քոր են գալիս ինչ-որ բան ծեփելու, կա` որ քանդակը բավարար չէ, պետք է անպայման նկարել, կոնկրետ իմ մասով հնարավոր է ես մի քանի գործ կիսատ թողնեմ եւ անցնեմ մեկ ուրիշին, որի միտքն այդ պահին է ծնվել, սկսեմ ու ավարտեմ այդ գործը»,- արդարանում է Աշոտը:

Երկվորյակների` Գյումրու Գեղարվեստի ակադեմիա ընդունվելու տարին բուհում քանդակագործության բաժին չի եղել: Տղաները սովորել եւ ավարտել են դեկորատիվ-մետաղական զարդարվեստ բաժինը, որտեղ քանդակի ժամեր կային: Միքայելյան եղբայրները սիրով են խոսում իրենց ուսուցիչների՝ քանդակագործ Զավեն Կոշտոյանի եւ Համբարձում Բեգոյանի մասին: Քանդակագործության ասպարեզում ձեռք բերած գիտելիքների առումով իրենց կնքահայրն են համարում գյումրեցի հայտնի քանդակագործ Զ. Կոշտոյանին:

Ինչպես իրենք են ասում, կուռքեր չունեն, սակայն շատ են հավանում Միքելանջելոյին: «Ռեպրոդուկցիաները նայելով՝ Մինաս, Սարյան, պատկերասրահում օրիգինալ աշխատանքները տեսնելով, էներգետիկ դաշտի առումով՝ միանշանակ Սուրենյանց, սիրում ենք Պիկասոյին, որոշակի ժամանակահատված տարված ենք եղել Պոլ Գոգենով եւ Վան Գոգով: Էքսպրեսիվ, էներգետիկ նկարչությունն է մեզ դուր գալիս»,- իրար լրացնելով` բացատրում են Ջեւոները:

Դասական նկարչությանը դեմ չեն, սակայն այն համեմատում են յուղալի ճաշի հետ, որը կարող է շատ շուտ հոգնեցնել քիմքը: «Ու էդ ժամանակ սկսում ես այլ բաների ձգտել,- ասում է Աշոտը,- ես «այսրոպեական» արված բաներ եմ սիրում, որ զգացվի, որ նկարիչն էդ պահին փոթորկուն հոգեվիճակում է եղել, ու դա արտահայտվել է կտավի վրա»:

Չեն ընդունում արվեստագետների այն տեսակը, որոնց մոտ, եթե ինչ-որ բան չի ստացվում, հայտարարում են, որ իրենք աբստրակցիոնիստ են: Ըստ Ջեւոների` շատ կարեւոր է ակադեմիական կրթությունը:

«Պետք է այդ նույն դասականն ուսումնասիրել, հետո արդեն որոշել, թե ինչ ուղղությամբ գնալ,- նկատում են նրանք,- հիմա բոլորը Պիկասոյով են տարված, միանգամից ուզում են Պիկասոյի գծի պես գծել, բայց իրանք մի պարզ բան չեն հասկանում, որ Պիկասոն 9-ից 14 տարեկան հասակում բարդ ակադեմիական նկարչությանն արդեն տիրապետում էր եւ իրեն պարզապես անհետաքրքիր կլիներ մնացած կյանքը նկարել նորից նույն բանը»:

Ցավ են ապրում, որ շնորհալի երիտասարդներից շատերն այդպես էլ նկարիչներ ու քանդակագործներ չեն դառնում: Կենցաղը, սոցիալական ծանր պայմանները ստիպում են, որ գնան խանութում աշխատեն կամ գերեզմանաքար պատրաստեն` փակելով հարցերը արվեստի հետ: Նույն այդ ապրուստի հարցը Ջեւոները լուծում են զարդեր պատրաստելով: «Մենք ուսանողական տարիներին էլ էինք պատրաստում, բայց չէինք պատկերացնում, որ հետագայում դառնալու է մեր գործունեության հիմնական ճյուղերից մեկը»,- խոստովանում են նրանք:

Բավական ինքնատիպ այդ զարդերը պատրաստելիս օգտագործում են լատուն, արծաթ, պղինձ: Ստեղծում են գրեթե քանդակային, նկարչական գործեր՝ հատկապես անհատական (էքսկլյուզիվ) պատվերների դեպքում: Աշխատում են երեքով՝ Անին շատ դեպքերում զուտ կանացի զարդերի ստեղծման գաղափարակիրն է:

«Եթե մենք զարդեր չպատրաստեինք, քանդակներ վաճառելով դժվար թե կարողանայինք այս երկրում ապրել,- ասում է Մամիկոնը,- հետո, եթե նկատեցիք, արվեստանոց էլ որպես էդպիսին չունենք: Քանդակագործի համար փոքր սենյակը նույնն է, թե փակված ես վանդակում: Ես եւ եղբայրս մտադիր ենք մեծ արվեստանոց կառուցել գետնի վրա: Հիմա ձեղնահարկում մի կերպ հարմարվել ենք, բայց դա մեծածավալ գործեր ստեղծելու համար հարմար տեղ չէ: Մենք միտք չունենք Գյումրիից գնալու: Դրսում կարող է կյանքն ավելի լավ է, բայց օտար երկրում դու ընդամենը գեղեցիկ կահավորված տան վարձակալ ես, ուրիշ ոչինչ»:

Ակադեմիական կրթությունն, ըստ տղաների, հատկապես Գյումրիում շատ ցածր մակարդակի վրա է: Սխալ են համարում Գեղարվեստի ակադեմիայի կողմից երկու տարին մեկ իրականացվող բիենալեին տարածք տրամադրելը: «Կոնկրետ ես դա չեմ հասկանում,- ասում է Աշոտը,- ակադեմիզմն ու բիենալեն լրիվ հակադիր ուղղություններ են: Ակադեմիայում սովորում ես նկարչություն, որ հետո կարողանաս քո ցանկությամբ շեղել: Բայց եթե դու ակադեմիայի ուսանող ես ու դու բիենալեի կմասնակցես, հետո դու ինչ էլ անես՝ ակադեմիական կրթությունը չես կարող լրացնել: Քո մոտ արդեն պատկերացումներն են դառնում շեղված»:

Շատերը ակադեմիա դիմում են առանց նկարչության այբուբենն իմանալու: Գյումու Մերկուրովի նկարչական դպրոցը տղաները համարում են դարբնոցն այն գիտելիքների, որ հետո արվեստագետը պիտի կատարելագործի` ուսանելով ակադեմիայում: Ափսոսում են, որ սոցիալական ծանր պայմանների պատճառով 4 տարի են կարողացել սովորել նկարչական դպրոցում:

«Բայց չենք ափսոսում, որ մեր ուսումը ասպիրանտուրայում չշարունակեցինք, որովհետեւ մեզ անհասկանալի է «մետաղի դոկտոր» տերմինը: Ի՞նչ է նշանակում նկարչության դոկտոր կամ քանդակի դոկտոր կոչումը: Դու կամ քանդակագործ ես կամ քանդակագործ չես, վերջ»,- նկատում է Մամիկոնն ու հավելում, որ ափսոսանքի զգացողություն այս տարիներին ունեցել են եւս մեկ անգամ, երբ ակադեմիայի տարեվերջյան ցուցահանդեսից գողացել են իր եւ եղբոր հեղինակած «Դոն Կիխոտը»: 

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter