HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

«Սպի». ձայն չունես, բայց շնչել կարող ես

Նունե Հախվերդյան

Հայոց Ցեղասպանության թեմային անդրադառնալու որոշումը հաջողակ ու տաղանդավոր գերմանացի ռեժիսոր Ֆաթիհ Աքինը վաղուց էր կայացրել: Նրա «Սպի»` «The Cut» ֆիլը յոթ տարի տեւած ուսումնասիրության ու աշխատանքի արդյունք է: Էթնիկ թուրք ռեժիսորը երկու հայրենիքների (Գերմանիայի եւ Թուրքիայի) ու երկու աշխարհընկալման արանքում հայտնվելով` իր պարտքն է համարել խոսել մի բանի մասին, որը նույնքան իրենն է, որքան հայերինը: Գրեթե բոլոր իր հանդիպումներում նա հենց դա է շեշտում. «Սա նաեւ իմ ցեղասպանությունն է»:

2010 թվականին Ֆաթիհ Աքինը «Ոսկե ծիրան» կինոփառատոնի հյուրն էր: Այդ ժամանակ նա ասաց, որ ցեղասպանության մասին լավ ֆիլմ նկարահանելու համար առաջին հերթին դիստանցիա է հարկավոր, եւ լավ կլինի, որ եղեռնի մասին ֆիլմի բեմադրիչը հայ չլինի: «Սովորաբար, երբ կենտրոնանում ես ազգային միջուկի վրա, հեռանում ես բուն պատմությունից»,- ասել էր նա: Նաեւ ավելացրել, որ եթե որոշի ֆիլմ նկարահանել հայ-թուրքական ցավոտ անցյալի մասին, ապա կփորձի անել դա սպորտի միջոցով: Օրինակ` բոքսի, քանի որ ինքն էլ է բոքսով զբաղվում ու երկրպագում է հայ բռնցքամարտիկներ Սյուզի Կեդիկյանին ու Արթուր Աբրահամին. «Հիշում եմ` Աբրահամը ազգությամբ թուրք բռնցքամարտիկ Օրալին նոկաուտի ենթարկեց, ու երբ Օրալը փորձում էր ոտքի կանգնել, ասաց` լավ կլինի պառկած մնաս տեղումդ: Դա շատ հետաքրքիր դրվագ էր, որը հնարավոր է օգտագործել ֆիլմում: Այդ մենամարտի օրերին ինտերնետում ատելության հսկայական ալիք էր ստեղծվել, որը կարելի է հակադրել մաքուր ու բարի սպորտային հարաբերություններին»: 

Հինգ տարի անց Ֆաթիհ Աքինը նկարահանեց իր ֆիլմը, եւ այն բոլորովին այլ ժանր ու կառուցվածք ունեցավ: Թեեւ ֆիլմի գործողությունները ծավալվում են գրեթե երկու տասնամյակի ընթացքում, սակայն դա գծային ֆիլմ է, որտեղ տարբեր ժամանակային (սերնդային) պատումներ չկան, ամեն ինչ ներկա ժամանակով է, մեկ մարդու շուրջ է ու շուրթերով (միակ բացառությունը զոհված կնոջ երգն է, որը երազներում էլ է լսվում):  

«Սպին» կոշտ հակադրությունների ու ցնցող բացահայտումների ֆիլմ չէ, այլ ֆիլմ-որոնում է, ֆիլմ-ճամփորդություն (road movie), որի ընթացքում կոտորածից հրաշքով կենդանի մնացած, բայց խոսելու ունակությունը կորցրած Նազարեթ Մանուկյանը փորձում է գտնել իր ընտանիքը: Ավելի ճիշտ՝ ընտանիքի մի բեկորը` ողջ մնացած երկվորյակ դուստրերին:

Արյունոտ, սարսափելի տեսարանների նվազագույն քանակն ու չափազանց գրագետ օգտագործած դետալների առատությունը «Սպիի» առանձնահատկությունն են: Ֆիլմի բավականին մեծ բյուջեն (15,5 մլն եվրո) թույլ է տվել խուսափել համակարգչային միջամտությունից: Ծավալուն դեկորացիները իրականում են կառուցվել, մշակվել ու մտածվել են զգեստները եւ այլն: Ֆիլմի համասցենարիստն է Հոլիվուդի հնաբնակ, հայկական արմատներ ունեցող Մարդիկ Մարտինը, ով հայտնի է որպես Մարթին Սկորսեզեի վաղ շրջանի ֆիլմերի սցենարիստ: Համապրոդյուսերներ են նաեւ Ռուսաստանի կինոարտադրողներ Ռուբեն Դիշդիշյանն ու Արմեն Մովսեսյանը: Ֆիլմի նկարահանումներն իրականացվել են Հորդանանում, Գերմանիայում, Կանադայում, Կուբայում եւ Մալթայում:

Մի խոսքով` «Սպին» լուրջ աջակցություն, աստղային հեղինակ ու պրոֆեսիոնալ թիմ ունեցող այն կինոիրադարձությունն էր, որից սպասելիքները մեծ էին: Ի վերջո, Հայաստանից նման ֆիլմ ակնկալելն անհնար է, քանի որ գրեթե վերացած կինոարտադրությունն ու մասնագիտական տկարությունը թույլ չեն տալիս խոսել լիարժեք ֆիլմի մասին:

«Սպին» լիարժեք ֆիլմ է, բայց որքան էլ տարօրինակ թվա, նրա թուլությունը հենց այդ լիարժեքության ձգտումն է: Կա պատմություն, որը զարգանում է, իր որոշակի փիլիսոփայական ամփոփումը ստանում, միգուցե նաեւ հարցեր առաջացնում (իսկ ովքե՞ր են հայերը, ի՞նչ է նրանց հետ պատահել, ամենաքաջերը կհարցնեն նաեւ` ինչո՞ւ), բայց լայն իմաստով` ֆիլմը հանդիսատեսի կողքով է անցնում:

Ֆիլմը կարելի է երկու պայմանական մասի բաժանել: Առաջին մասում դարբին Նազարեթը դեռ խոսում է ու փորձում է առավելագույնս ազնվորեն, հանգիստ ու ըմբռնումով ընկալել թե՛ Թուրքիայի որոշումները, թե՛ համաշխարհային պատերազմի գործոնը: Շատ ընտանիքների նման նրա ընտանիքն էլ է ջանք թափում` հարմարվելու խառը ժամանակներին: Նազարեթը (ծագումով Ալժիրից ֆրանսիացի դերասան Թահիր Ռահիմի կատարմամբ) կռահում է` երբ կարելի է կաշառել ոստիկաններին բանակ չզորակոչվելու համար, իսկ երբ՝ հնազանդվել:

Ընդհանրապես, բիբլիական անուն ունեցող Նազարեթն իր էությամբ հնազանդ է: Նրա բնավորության հենց այս գիծն էլ դառնում է նրա դժոխքը (առաջին մասում) եւ փրկությունը (երկրորդ մասում): Հնազանդությունն ընդգծելով՝ Ֆաթիհ Աքինը ցույց է տալիս, թե որքան հավատարիմ քաղաքացիներ են եղել հայերը: Իսկ հետագայում տեղի ունեցած արտաքսումն ու ցեղասպանությունը որքան անհասկանալի ու անսպասելի էր նրանց համար: Ճիշտն ասած`պատմության այս էջից անտեղյակ հանդիսատեսը նույնպես լավ չի հասկանա, թե ինչու որոշվեց հանկարծ տեղահանել ու սպանել հայերին, եւ ո՞րն էր այդ որոշման նպատակը:

Ամենայն ազնվությամբ ու վարպետորեն Ֆաթիհ Աքինը շրջանցում է Օսմանյան կայսրության առաջնորդների քաղաքական որոշումները եւ կենտրոնանում հասարակ մարդկանց վրա, որոնք մեծ հաշվով բոլորն էլ զոհ են` անկախ ազգությունից ու սոցիալական դիրքից: Կարծես մի վերացական ուժ, երկաթե ձեռք պոկում է Նազարեթին իր առօրյայից ու սիրելի ընտանիքից եւ տանում գցում մահով լի ուղու վրա, որտեղ դիմակայելու համար ցանկալի է առավելագույնս հնազանդ լինել:

Սա, իհարկե, շատ լավ կինեմատոգրաֆիական հնարք է (ինչպես ասաց Աքինը` Կաֆկային հատուկ իրավիճակ), սակայն պարզ է, որ ֆիլմի նման մեկնակետը զրկում է պատմությունն այն դրամատիզմից, որը ենթագիտակցաբար կրում են բոլոր հայերը, եւ որն, ըստ էության, անհաս է ցեղասպանությանը անծանոթ հանդիսատեսին:

Եթե «Սպիի» առաջին մասը առանց հեռանկարի ու մահով լեցուն դեգերումներ են Միջագետքի անապատներով, ապա ֆիլմի երկրորդ մասը ճամփորդություն է հստակ, անգամ սեւեռուն նպատակով: Նազարեթը, որն արդեն չի խոսում, ամեն գնով ուզում է տեսնել իր դուստրերին, որոնց կենդանության մասին լուրը պատահաբար է ստանում: Նա կտրում է օվկիանոսը, գնում Կուբա, հետո ԱՄՆ` հույս ունենալով, որ իր փրկությունը դուստրերն են:

Ընտանիքի միավորումը միակ բանն է, որին տենչում է Նազարեթը, հայրենի հող վերադառնալու, Թուրքիայում տեղի ունեցած սպանդը վերաիմաստավորելու, այդ մասին պատմելու փորձ նա չի անում: Ընդամենը ուզում է տեսնել դուստրերին: Եվ սա շատ կարեւոր շեշտադրում է: Ֆաթիհ Աքինն իր բոլոր պատմական հետազոտությունները բերել ու միավորել է մի կետում. ընտանիքը արժեք է, որի համար արժե ապրել ու ամեն ինչ նորից սկսել: Մարդկայի՞ն է: Այո: Բավարա՞ր է: Դժվար թե:

Այդ միտքը հասկանալու համար հանդիսատեսը երկար ճամփորդում է հերոսի հետ, տեսնում, որ նրան օգնում են, փրկում, ստորացնում, փորձում սպանել: Հետաքրքիր է, որ Նազարեթը միայն մեկ դրվագում է ընդվզում ու ուժ կիրառում` ծեծելով էպիզոդիկ հայ պերսոնաժի, որի միակ մեղքը ամուսնանալ չցանկանալն է եղել:

Ֆաթիհ Աքինը խելացի ռեժիսոր է, նա կարողացել է չսխալվելով մանրուքներում` ստեղծել մի ֆիլմ, որտեղ մանրուքները շատ արագ անկարեւոր են դառնում: Առաջին պլանում է հայտնվում մի հերոս, որը ազնիվ ու բարյացակամ է, բայց մեծ աղետին առերեսվելու դեպքում ներփակվում, լռում (բառիս բուն իմաստով) ու գերադասում է կիսակտրված կոկորդով կիսակյանքով ապրել: Եվ ավելորդ հարցեր չտալ ո́չ ինքն իրեն, ո́չ շրջապատին:

Լռությունն այն այլաբանությունն է, որը ռեժիսորը շեշտում է տարբեր մակարդակներում: «The Cut» անվանումը հենց այդ բառի մի քանի իմաստների հետ է խաղում` կտրվածք, վերք, ճեղքվածք եւ այլն: Կտրտված պատմությունն ու ճակատագրերը,  ի վերջո, սպի կդառնան, բայց դեռ այդպես չէ: Հիմա ավելի շուտ անհանգստացնող ու նյարդայնացնող վերքերի ժամանակն է, այլ ոչ թե լուռ սպիացմանը սպասելու:

Միգուցե ոչ ուղղակի, բայց «Սպին» հուշում է հանդիսատեսին (հատկապես հայաստանցի), որ հնազանդորեն սպիացմանը սպասելը ելք չէ: Ի վերջո, ֆիլմի անհաջողությունը նյարդի պակասն է:

«Սպին» ներկայացված էր Վենետիկի փառատոնում, բայց մրցանակ չշահեց ու բավականին զուսպ ընդունվեց` ի տարբերություն Աքինի նախկին ֆիլմերի, որոնք ե́ւ մրցանակներ, ե́ւ դրամարկղային հաջողություն են ունեցել: Հիմա ֆիլմը տարբեր երկրներում է ցուցադրվում ու 100 տարվա հեռավորությունից փորձում դրդել տարբեր ազգերի հանդիսատեսին չհնչող հարցերի պատասխաններ գտնել:

Ցեղասպանությունը կինոյում իրոք դիստանցիա է պահանջում: Երբեմն հարկ է լինում այդ դիստանցիան արհեստականորեն ստեղծել: Ինչն, օրինակ, «Արարատ» ֆիլմում (2002թ.) արեց Ատոմ Էգոյանը` ստեղծելով մի քանի տարածական հարթակներ`ֆիլմ ֆիլմի մեջ, նկարիչ գրքի մեջ, գիրք անցյալի մասին, գիրք ֆիլմի մեջ եւ այլն: Արդյունքում այնքան բարդ ու կոռեկտության ձգտող կոնստրուկցիա դուրս եկավ, որ թեման էլ կորավ տարածության մեջ:

Ավելի ուշ`2007 թվականին, «Արտույտների ագարակը» ֆիլմում Տավիանի եղբայրները փորձեցին մեկ հայկական ընտանիքի ոչնչացման օրինակով հուզական ու աղաղակող պատմություն պատմել: Արդյունքը այդքան էլ ներգործող չէր. այդ ընտանիքին հանդիսատեսը կարեկցեց, բայց ոչ ավելի:

Հայոց ցեղասպանությանը անդրադարձող մեկ այլ ֆիլմ կես դար առաջ է նկարահանվել: Թուրքիայից գաղթած ազգությամբ հույն ռեժիսոր Էլիա Կազանը «Ամերիկա, Ամերիկա» ֆիլմի առանցքը դարձրեց ցեղասպանությանը նախորդող ու նպաստող իրավիճակը:

Ֆիլմում հայտնվեց այն ուժը, որը դանդաղորեն դառնում է կործանիչ, քանի որ իշխանության պտուղներից մեկը բռնության հաճույքն է: Եվ այդ դանդաղ հասունացող ամենաթողության զգացումը 1963թ. նկարահանված «Ամերիկա, Ամերիկա» ֆիլմն ամենից խորն էր դիտարկել` կապելով այն Օսմանյան կայսրությունում ապրող քրիստոնյա ազգերի ճակատագրերի հետ: Այդ ֆիլմում շատ հետաքրքիր հայերի կերպարներ կան, եւ կա մերօրյա խնդիր դարձած արտագաղթի փառաբանումը:  

Արտագաղթը սեփական ինքնությունը պահպանելու միակ հնարավորությունն էր: Այդ մասին է Անրի Վերնոյի «Մայրիկը» (1991 թ.), որի հերոսները զգում են, որ որպես փրկություն պետք է ամեն գնով պահպանեն ընտանեկան ջերմ կապերը: Չէ՞ որ ընտանիքը իմաստ է:

Վերադառնալով «Սպի» ֆիլմին` հարկ է նշել, որ այդ նույն աքսիոմն արդեն չի աշխատում: Շատ բան է փոխվել, իսկ ամենակարեւորը փոխվել է հանդիսատեսը, որին տեղից շարժելու ու մտորելու դրդելու համար ավելի շուտ ոչ թե հնազանդ մարդկանց մասին երկարաշունչ պատմություններ, այլ անհանգիստ հարցեր ու պրովոկացիաներ են հարկավոր: Նյարդ է հարկավոր, խտացում, վերքն անընդհատ փորփրելու պատրաստակամություն: Ավելի շուտ` խաղ (դիստանցիայի ու դեպքերի), այլ ոչ թե`զուսպ դիրքորոշում ու ճշգրիտ դետալներ:

Եթե Ֆաթիհ Աքինը սպորտի թեման ընտրեր, միգուցե ավելի օրիգինալ պատմություն կծնվեր: Բայց նա անկեղծորեն փորձել է հավասարակշռված ֆիլմ անել: Արդյունքում շատ բան պարզապես չի ստացվել (ցեղասպանության ու ընտանիքի միջակայքն է շատ արհեստական): Բայց սա Ֆաթիհ Աքինի ընտրությունն է: Նաեւ` խաչը: Եվ ինքն էլ շատ լավ գիտի, որ ֆիլմը չի ստացվել:

Շատ սիմվոլիկ է ֆիլմի ավարտը: Հյուսիսային Դակոտա նահանգի գերեզմանատանը հանդիպում են համր հայրն ու կաղող աղջիկը: Լռելու դատապարտվածն ու դժվար քայլողը…

Սա այն այլաբանությունն է, որը ուզում է փոխանցել «Սպին»: Լռությունը` կտրված կոկորդով: Ավելի ճիշտ` կիսակտրված: Ձայն չունես, բայց շնչել կարող ես: Սա է հայերի այսօրվա վիճակը: Այստեղ եվրոպացի թուրք ռեժիսորը չի սխալվել:

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter