HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Անի Հովհաննիսյան

Տարօրինակողները

«Տարօրինակված է. ինչ անել X ցենտրիկ արվեստի հետ» գիրքն այս պահին տպարանում է: Եթե ձեզ մոտ արդեն հարց է առաջացել, թե «Էս ինչ տարօրինակ վերնագիր է», շտապեմ նշել, որ այո, գիրքը եւս տարօրինակված է: Ընդհանրապես, այս գրքի հեղինակները փորձում են տարօրինակել յուրաքանչյուր քարացած հասկացություն` իրենց ստեղծագործություններում եւ ապրելակերպում:

2008 թ.-ին մի խումբ կանայք հանդիպում են միմյանց, կիսվում իրենց ստեղծագործական, սեռական, քաղաքական մոտեցումներով ու պատկերացումներով: Ձեւավորվում է մի կոլեկտիվ, որ, հիմքում ունենալով ստեղծագործական համագործակցությունը եւ երկխոսությունը, կազմակերպում է մի շարք արվեստի իրադարձություններ, ինչպես իրենք են սիրում ասել` «տեղի ունենալիքներ»:

Այս կոլեկտիվի հետ զրույցի շարժառիթը հանդիսացավ նրանց կողմից հրատարակված «Տարօրինակված է. ինչ անել X ցենտրիկ արվեստի հետ» գիրքը, սակայն հարցազրույցում տեղ են գտել մի քանի այլ հասկացություններ եւս, որոնք տարօրինակվել են գրքի հեղինակների կողմից:

Տարօրինակելով գիրքը

Ո՞րն է գրքի նպատակը:

Շուշան Ավագյան - Նիրի Մելքոնյանը, որ արվեստի համադրող է, գրքի կարճ նախաբանում քննում է, «Տարօրինակ - Queer» բառը, որով պայմանավորում ենք գիրքը: Այս բառը հենց նկարագրում է մեզ` տարօրինակող, տարօրինակված: «Queer» բառը եվրո-ամերիկյան համատեքստում ընկալվում է`որպես հետերո նորմատիվից տարբերվողի: Հայերենում բառն այս իմաստով երբեք չի գործածվել, կարելի է ասել, որ դրա կարիքը չենք ունեցել մեր երևակայականում: Նիրին է այդպես մեկնաբանում` նշելով, որ տարօրինակ բառը մեր գրքում սեռականության, սեքսի հետ կապ ունի: Իրականում, մեզնից ոմանք խոսում են իրենց սեռական կողմնորոշման մասին, ոմանք` ոչ:

Մեր կոլեկտիվի սկզբնավորումից սկսած` անընդհատ համատեղ գործեր ենք անում: Մտածեցինք այդ աշխատանքները հավաքել եւ հրապարակել մի գրքում` ի մի բերելով մեր միասնական գործը: Մեզանից շատերը հեռացան դաշտից կամ կոլեկտիվից, եւ կարեւոր էր ֆիքսել այն պահը, երբ բոլորս մաս էինք կազմում մի ստեղծագործական շարժման: Քանի որ երբեք որեւէ կառույցից ֆինանսավորում չենք ստացել, գումար չունեինք` այդ միտքն իրականացնելու: Մեր ծանոթներից մեկը հուշեց, որ օնլայն դրամահավաքի միջոցով կարող ենք վճարել տպագրական ծախսերը. հենց այդ կերպ էլ հավաքվեց գրքի գումարը։ 

Արփի Ադամյան - Գիրքը տպելու մի շատ կարեւոր պատճառ կա. պատմագրության խնդիրը: Հայ ժամանակակից արվեստի պատմագրությունը ինչ-ինչ պատճառներով անտեսվում է: Այսօր շատ քիչ գրքեր կան, որ ներկայացնում են Հայաստանի ժամանակակից արվեստն ընդհանրապես: Քանի որ այս գիրքը 4 տարիների ընթացքում ժամանակակից արվեստի ոլորտում մեր իրականացրած գաղափարներն ու պրակտիկան է պարունակում, կատարում է նաեւ պատմագրության գործառույթ: Գրքում ներառել ենք նաեւ այդ ընթացքում գրված մեր ինտերնետային նամակագրությունը, որը ցույց է տալիս ոչ միայն արդյունքը, այլեւ պրոցեսը, փորձառությունը: Դա ինչ-որ տեղ արխիվավորման աշխատանք էլ է: Բացի նամակագրություններից և վավերագրական նյութերից՝ գրքում տպագրվել են նաեւ լուսանկարների եւ տեքստերի երկխոսություններ: Շուշանն ու լուսինեն (լուսինեն իր անունը փոքրատառով է ցանկանում գրել - խմբ.), օրինակ, շատ հետաքրքիր երկխոսության մեջ են մտնում՝ վիպագրելով իրենց իրականությունը տեքստի և լուսանկարի միջոցով: 

Գրքում հրապարակել եք փա՞կ նամակագրությունը:

Շուշան - Այո, դա փակ էլեկտրոնային նամակագրություն էր, որտեղ կարող էին ընդգրկվել նրանք, ովքեր ցանկանում էին մաս կազմել շարժմանը և նոր փորձարարական գաղափարներ ունեին, որ կարելի էր քննարկել ու փորձել իրականացնել: Այդպիսով` մարդիկ անընդհատ ներս ու դուրս էին անում` մասնակցելով բազմախոսությանը: Մի երկար նամակագրություն է տպվել հենց այն թեմայով, թե արդյո՞ք իմաստ ունի նամակագրությունը ներառել գրքում, թե ոչ:

լուսինե – Հետաքրքիրն այն է, որ այդ նամակագրությունից մեծ մասը կորավ, քանի որ սերվերը, որից օգտվում էինք, ֆինանսական պատճառներով փակվեց և շատերս չկարողացանք տեղափոխել դրանք մեկ այլ սերվերի վրա։

Կարծում եք` փակ նամակագրությունը տպելով ընթերցողին կգրավե՞ք ու կգնի՞ գիրքը:

լուսինե - Կգնի ընթերցողը գիրքը, թե չէ, չգիտենք: Առանց գնելու էլ կարող է կարդալ. արդեն գնած մեկից կվերցնի, կկարդա, այսինքն նպատակը գիրք վաճառելը չէ: Մենք ընդհանրապես վաճառել չէինք ուզում, ուղղակի տպագրական ծախսերն այնքան շատ են` ստիպված ենք:

Բայց նկատում եմ, որ նամակների տպագրության մասին խոսելիս` ժպտում եք, ի՞նչ կա դրա տակ:

Արփի - Ես անձամբ շատ քիչ մասնակցություն եմ ունեցել նամակագրությանը, քանի որ նախընտրում էի հանդիպել, խոսել: Բայց այս նամակագրությունը շատ կարեւոր է տպել, քանի որ մեր խմբի գործունեության մեջ մեծ կարեւորություն ունի պրոցեսը: Նամակները ոչ ամբողջովին, բայց մասնակիորեն ներկայացնում են այդ պրոցեսը, թե մեր աշխատանքի ընթացքում ինչ խնդիրներ են առաջ քաշվել, ինչ քննարկումներ ու հակասական կարծիքներ են եղել եւ ինչ է ստացվել այդ ամենի արդյունքում: Այսինքն, սա ոչ թե ունի ինչ-որ գաղտնի կողմեր, այլ պարզապես ցույց է տալիս ընթացքը` տարբեր տիպի նամակների միջոցով:

Գրքի մեջքը բաց է…

Շուշան - Գրքի կռնակը` հետեւի հատվածը բաց է. կարծես թե կիսատ լինի կարած, ու կարերն էլ երեւան: Բայց դա նաեւ իր իմաստն ունի. երբ մեջքդ բաց է, կարծես մերկ լինես, անպաշտպան, մեկ այլ դեպքում` բաց: Ինչ-որ տեղ նաեւ թափանցիկության, բացության նշան է: Մենք բաց ենք, եթե ուզում եք դուրս գալ կարծրատիպերից, մթեցրած ապակիների հետեւից եւ զրուցել մեզ հետ, համեցեք:

Խոսեցինք «Queer» բառի մասին` նշելով, որ այն արեւմուտքում ընկալվում է` որպես ոչ հետերոսեռականի: Դուք ինչպե՞ս եք վերաբերվում այդ հարցերին:

Շուշան - «Queer»-ն արեւմուտքում, այո, ոչ հետերո կողմնորոշում ունեցողներին է նկարագրում, բայց «Տարօրինակ» բառը հայերենում ավելի լայն իմաստ ունի: Մեզ վրա այս բառն անդրադառնում է ոչ միայն սեռական իմաստով. մենք տարօրինակում ենք արվեստը, լեզուն, կյանքը, ընտանիքի մոդելը և այլն: Մենք, օրինակ, քանդում ենք ներկայիս ընտանիքի հասկացությունը, քանի որ ընտանիքը չի կարող կառուցվել ինչ-որ մեկի իշխանության, ուժի ու թելադրածի հիման վրա: Մեզ համար տղամարդու ժառանգականության փոխանցումը գլխավոր դերում չէ: Ցանկացած մոնոլիտ հասկացություն մենք փշրում ենք, բայց թե արդյո՞ք հավաքում ենք այդ փշրածը, չգիտեմ:

լուսինե - Երբ մեկին տեսնելիս որակում են. «Տես, տղամարդ-կի՞ն է, թե՞ կին», դրանով արդեն իսկ փորձում են վտարել նրան իրենց պատկերացրած իրականությունից և գրավել այդ «տարածքը»:

Արփի – Մեզ մոտ շատ խորթ է բազմազանության հասկացությունը, որովհետև ամբողջ մշակույթը հիմնվում է ամբողջական ազգայնական արժեքների վրա։ Ստացվում է՝ խառնարյուն ես, թե զտարյուն, հոմո ես, թե հետերո, հասարակությունն ուղղիչ գաղութային աշխատանքներ է տանում` քեզ կարգավորելու համար։

Շուշան - Ուղղակի վերցնում ու մարդկանց պիտակավորում են: Օրինակ, մեր խմբում կարող են լինել մարդիկ, ովքեր ունեն երեխաներ: Հիմա ստացվում է, որ ցանկացած մեկը, եթե մեզ հետ սկսի աշխատել կամ գրել մեր բլոգում, իրեն պիտակավորելու են` որպես մոր: 

Արփի - Եթե մարդն իր կյանքում առաջին անգամ է հայտնաբերել կանացի գրավչությամբ տղամարդու ու ոգեւորված արտահայտում է զարմանքը, թող արտահայտի: Հարցն այն է, թե ինչու է դա դիտվում` որպես մարդու միակ հատկանիշը: Միգուցե սա ավելի ինտիմ կողմ է, հետաքրքրվում են:

Ինչո՞ւ ձեր կոլեկտիվում տղաներ չկան:

Շուշան – Համախոհներ ունենք, բայց շատ քիչ: Իմ քաղաքական հայացքները ֆեմինիստական են, ու շատ քիչ տղամարդիկ են կիսում այդ հայացքները:

Իսկ հնարավո՞ր է, որ սեռային ու քաղաքական հայացքներն են ձեզ միացրել` որպես խումբ:

Արփի - Չէ, առաջին հերթին մեր ստեղծագործական մոտեցումներն են համախմբել մեզ: Այնպես չի եղել, որ մեկը մտածել է` ոնց գտնի մյուսներին: Ամեն ինչ շատ պատահաբար է եղել. հանդիպել ենք ու սկսել կիսել արվեստի մասին մեր պատկերացումները: Հետո նոր ծանոթացել ենք միմյանց սեռաքաղաքական հայացքներին:

Տարօրինակելով կնոջը

Երբ խոսում էինք կին արվեստագետի հաջողությունների եւ ստեղծագործական դժվարությունների մասին, ասում էիք` կինը հանճար չի դառնում, ինչո՞ւ:

Արփի - Նախ մենք քննադատաբար ենք մոտենում հենց հանճար բառին:

Շուշան - Հանճարը ռոմանտիկ հասկացություն է:

լուսինե - Ռոմանտի՞կ է որ. դաժան բան է:

Արփի - Չէ, իրականում հանճար բառը ծառայում է պատմությունը շարադրելուն: Այսինքն` իրար հետեւից տղամարդկանց կերպարներով հանճարներ են ձեւավորում, որ պատմություն գրեն: Այդ պատմության շղթայում կանայք երբեք չեն հայտնվել ու չեն էլ կարող հայտնվել:

Շուշան - Տոլստոյը գրում է «Так что же нам делать?» գրքում, թե կնոջ դերը երեխա ունենալն է եւ միայն այդպիսով նա կարող է գերազանցել տաղանդավոր տղամարդուն: Դա ինձ համար ուղղակի ծիծաղելի է: Այսինքն կնոջ գագաթնակետը կաթնատու կովի պես երեխաներ ունենա՞լն է: Կինը կարող է այլ ձեւով ներկայանալ հասարակությունում, այլ դեր կատարել:

Արփի - Ուղղակի պետք է ջարդել քարացած կարծրատիպերը. երբ արվեստագետին իր սեռով են գնահատում, արդեն աբսուրդ է:

Տարօրինակելով ստեղծագործությունը

«Տղայա, թե՞ աղջիկ»

լուսինե - Յուրաքանչյուր մարդ իր համար թարգմանում է երեւույթները, իր միջով է անց կացնում: Էս գործում իմ անձնական մոտեցումն է. փողոցով քայլելիս հաճախ լսում եմ իմ մասին. «Տղա՞ ա, թե՞ աղջիկ»: Տեսանյութում նկարված կերպարին դժվար է «թարգմանել»: Նա երբ հագուստով քայլում է փողոցում, շատերն իրենց հենց այդ հարցն են տալիս: Ես նրան մերկ եմ նկարել, շատ կանացի կերպարով, որպեսզի տղամարդու կերպարն ընդհանրապես չերեւա: Բայց դե հարցումը կրկին նույնն եմ թողել` տղա՞ է, թե՞ աղջիկ: Մարդիկ, տեսնելով կանացի մարմինը, կարծես թե անիմաստ են համարում այս հարցը, բայց ես շարունակում եմ այդ հարցը տալ: Ուզում եմ ցույց տալ, որ այդ հարցն, իրականում, ծիծաղելի է:

Կարելի՞ է ասել, որ այդ հարցը տվողների համար դու իրենց  իսկ հարցն ես թարգմանել, փորձել իրենց հասկանալի լեզվով հասկացնել, թե որքան ծիծաղելի է ձեր տված հարցը:

լուսինե - Հա, այդ կոնտեքստում հա:

Շուշան - Նաեւ ցույց է տալիս մարդկանց թարգմանածի սահմանափակ լինելը: Իրենք երբ մեկին տեսնում են, արտաքինից միանգամից եզրահանգում են, որ կամ տղա է կամ աղջիկ. ուրիշ բան չի կարող լինել: Գործը կարծես թե իրենց իսկ մտածածը հղում է դեպի իրենց, որպեսզի մտածեն. շրթներկը նշանակում է աղջիկ, մորուքը` տղա՞:

«Անուշների ցանկությունը» 

Արփի - Թումանյանի Անուշը տրագիկ կնոջ կերպար է, որ սիրո հետեւանքով խելագարվում է: Ես վերցրել եմ Այծեմնիկ Ուրարտուի քանդակների լուսանկարները արխիվից, որոնք ներկայացնում են Անուշի խելագարության պահը՝ երկու տարբերակով. երկուսն էլ նույն կերպարներն են` մեկն ավարտված, մյուսն` էսքիզային տեսքով: Այդ երկու լուսանկարները ֆոտոկոլաժի միջոցով վերիմաստավորել եմ` որպես նրանց ցանկության և այլ իրականության հնարավորության պահը:

Տարօրինակելով ընկերությունը

Ձեր ստեղծագրծություններով կիսվում եք միմյանց հետ, շատ դեպքերում երկխոսության մեջ մտնում: Կարողանո՞ւմ եք քննադատել միմյանց:

Արփի - Ֆեյսբուքում մարդիկ կան չէ՞, որ այնքան են «լայքում» նկարներդ, որ ստիպված լինես` իրենց գործերը «լայքելու»: Բազմաթիվ անգամներ «լայքելուց» հետո, երբ տեսնում են, որ դու չես պատասխանում, դադարում են քեզ «լայքելուց»: Ընկերության մեջ մենք ընդհանրապես չենք քծնում: Երբ որեւէ մեկն ինչ-որ գործ է անում, մյուսները կամ հավանում են կամ ոչ: Մենք անկապ «լայքերի» կարիքը չունենք:

լուսինե - Երբ խմբում ես աշխատում, մի շատ կարեւոր բան կա. հաճույք ստանալը մյուսների աշխատանքից: Սա մի բան է, որ արվեստագետները միշտ չեն անում: Մեր խմբում դա ինձ շատ ոգևորում է:  Նաև շատ կարևոր դեր ունի քննադատությունը որը այս դեպքում ոչ թե հուսահատեցնում է այլ ավելի ոգևորում:

Հ.Գ. Գրքի շնորհանդեսը տեղի կունենա կիրակի` նոյեմբերի 27-ին, ժամը 17:00-ին, «Ակումբ»-ում։

Մեկնաբանություններ (3)

stalker
Epatajneri jamanak@ vaghuc ancel e... Zarmanum em zarmacoghneri u sranum inch-vor nor ban tesnoghneri vra...
ԱՆԻ
Լավ սեփական կամքով իրենք իրենց սեռից զրկելով , էս աղջիկները իրենց են ինչ որ բան ուզում ապացուցել , թե ? մարդկությանը ` չեմ կարողանում հասկանալ : Ուզում են շրթներկ տղա նշանակի, աղջիկ` մորուք? Չէ որ արդյունքում էլի նույն ա լինելու ... Եթե վստահ եք, որ պատմության շերտում կանայք չեն կարող հայտնվել , ուրեմն գնացեք ու ծննդաբերեք , գոնե արհեստական ճանապարհով : Մենակ երեխան, երբ որ բռնի ձեր պտուկը , էն ժամանակ կհականաք, թե ով ա կինը ...ուրիշ փրկություն չկա...
Arman ST
Tarorinak, tarorinak mart ararac......

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter