HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Սառա Պետրոսյան

Գերտերությունները մշակութային պատերազմ են հայտարարել, որտեղ մենք տանուլ ենք տալիս

Բեմադրող-ռեժիսոր, նկարիչ, սցենարիստ Սուքիաս Թորոսյանը հայկական մշակույթի հետքերն է փնտրում աշխարհի տարբեր թանգարաններում: Facebook սոցիալական ցանցի իր էջում նա ներկայացնում է արտասահմանյան հայտնի թանգարաններում ցուցադրվող անտիկ մշակույթի նմուշներ, երբեմն՝ հաստատապես պնդելով դրանց հայկական ծագումը, երբեմն՝ ակնհայտ իրողություններին կասկածելով՝ այլոց հնարավորություն է տալիս մասնագիտորեն հիմնավորել կամ ժխտել դրանց ինքնությունը:

- Մարդը պետք է կասկածի, որ կարողանա ստեղծագործել, դա պայքարի ձեւ է: Հիմա բոլորն աշխատում են իրենց ազգային ծագումն ավելի վաղ ժամանակաշրջանի վերագրել, հատկապես գերտերությունները, այդ թվում նաեւ ռուսները: Հրեաներն այս առումով սկսել են տարածվել եւ ասում են` մենք Արարատյան դաշտավայրից ենք եկել: Վրաստանում հնագիտական պեղումներն ամերիկացիներն են ֆինանսավորում եւ պարզվեց, որ վրացիները 5000 տարվա գրեր ունեն, հիմա ինչ գտնում են` ասում են, թե կախեթական է: Սա կեղտոտ քաղաքականություն է: Իմանալով, որ կողքը հայերն են եւ ամեն ինչ այստեղից է գնացել, նրանք խեղաթյուրում են ամեն ինչ՝ հայկական հետքը ջնջելու համար: Իսկ երբ մի բան գրվում է, հետո շատ դժվար է փոխելը:

Տպավորությունն այնպիսին է, որ կարծես պատմությունը ջնջում են` նորից սկսելու համար: Արեւելքում ծավալված պատերազմը շատ մեծ օգուտ տվեց «սեւ հնագետներին». Իրաքի թանգարանները գրեթե վերացրին, Սիրիան թալանվեց, քանդվեց, Աֆղանստանում արդեն ոչինչ չկա: Չեմ ասում, թե պետականորեն է խրախուսվում, բայց այդ խմբավորումներին ֆինանսավորում են` հատուկ թանգարանները մաքրելու համար, որտեղ պատմական շերտեր կան: Դա պատահական չի կարող լինել: Հին շերտը ձգվում է դեպի Պարսկաստան եւ հիմա աչքները դրան է: Նրանք լուրիստանյան մշակույթ ունեն, 10 000 տարվա քաղաքակրթություն ունեն: Կովկասի պատմությունը 12 000 տարեկան է, իսկ հրեականն ինչքան էլ ձգում են` 5000 տարուց չի անցնում:

Սա մշակութային պատերազմ է, որտեղ մենք տանուլ ենք տալիս, նախ` մեր մեջ ենք պարտվում, ապա` դրսում: Վաղը եթե ասենք` սա մերն է, ասելու են` պատմականորեն հիմնավորեք:

- Հայերն ամենահին ազգերից են, եւ հայկական մշակույթի վաղեմությունն ընդունում են բոլորը: Այս չհայտարարված մշակութային պատերազմը կարո՞ղ է կասկածի տակ դնել մեր ինքնությունը:

- Շատ հաճախ արտասահմանյան թանգարաններում հայկական ծագման ինչ-որ նմուշ է ցուցադրված եւ տակը գրված է` աքեմենյան: Սրա տակ կարելի է նկատի ունենալ Պարսկաստանը, Աֆղանստանը, Հնդկաստանը, մինչեւ Կովկասյան լեռները աքեմենյան էր: Երկար քչփորելուց հետո պարզում եմ, որ դա Երզնկայում է գտնվել: Երզնկան եկեղեցի, թատրոն է ունեցել, Անահիտի մեհյանն է եղել այնտեղ եւ այլն: Ճապոնիայում ուրարտական շրջանի դիմակներ են ցուցադրվում եւ հիմա գոնե կարող ենք ասել, որ Ճապոնիայի այսինչ թանգարանում են ցուցադրվում: Փաստ է, որ դրանք հայտնաբերվել են Երզնկայում, որտեղ մենք 3000-4000 տարի առաջ թատրոն ենք ունեցել: Աճուրդներից մեկում 6000 տարվա առյուծի արձան էր վաճառվում, որն աշխարհի ամենաթանկ առյուծն էր եւ վաճառվեց 60 մլն դոլարով: Դա հաստատ հայկական էր, բայց գրված էր Հյուսիսային Իրան, Ուրմիա լճի մոտակայքից: Պիտի պարզել, թե որտեղից է ծագում, որպեսզի իմանաս, թե ինչի է ծառայել այն: Սա ինձ հետաքրքրում է, եւ կիսվում եմ մյուսների հետ:

Մենք շատ հարուստ ոսկերչական արվեստ ունենք, բայց ամենաքիչը մեզ մոտ է ցուցադրվում ոսկեղենը: Այլ երկրների թանգարաններում ցուցադրվում է, բայց ներկայացվում է որպես սկյութական ոսկի: Տրամաբանական չէ, որ քոչվորը մանր, նրբին նախշերով ոսկերչություն ունենա: Այդպիսի ոսկերչություն ունենալու համար քաղաքաշինություն պետք է ունենաս, առնվազն 10 սերունդ քաղաքաբնակ պետք է լինի: 1915 թ.-ին ամբողջը, հատկապես մշակույթը խլեցին մեզնից: Մենք չենք ոչնչացրել մեր ստեղծած մշակույթը, մենք տեղափոխել ենք: Կան բաներ, որ չեն կարող ոչնչանալ: Թագավորություն ենք ունեցել, բայց այսօր ոչ մի թագ չունենք ցուցադրված, բոլորը տարել են: Թագն էլ կա, գահն էլ կա, պետք է գտնել դրանց հետքերը, անհնարին բան չկա: Թուրքիայի օրենքները շատ խիստ են, բայց նրանք պեղումներ կատարում են երկրի արեւմտյան հատվածում, իսկ արեւելյան հատվածում քրդերն ինչքան եկեղեցի կա` քանդում են, ոսկի են փնտրում: Մենք այնտեղ շատ-շատ մեծ հարստություն ունենք, որն ավերվում է, հանում են ու արտահանում: Քանի անգամ Թուրքիայում են բռնել, Ռումինիայի սահմանն անցկացնելիս, Հունաստանի սահմանին:

- Ինչո՞ւ որոշեցիք հայկական մշակութային արժեքների փնտրտուք սկսել աշխարհով մեկ: Առանձին անհատի որոնումները կարո՞ղ են փոխարինել երկրի մշակութային քաղաքականությանը:

- Ես գեղարվեստի ինստիտուտի դիզայնի բաժնի ուսանող էի, եւ այդ ժամանակ Տիգրան Լեւոնյանն օպերայում Արշակ 2-րդ էր պատրաստվում բեմադրել: Ինձ առաջարկեց դեկորացիաները պատրաստել, շորերը ձեւավորել: Սկսեցի ժամանակաշրջանն ուսումնասիրել եւ տեսա, որ ոչ մի նմուշ չկա, հետո, երբ սկսում ես խորանալ, տեսնում ես, որ ինչ-որ տեղ մի բան կա: Այն ժամանակ հասկացա, որ մշակույթի մեջ չես կարող մի բան անել, եթե հիմքերը չունես, եթե քո մշակույթը կապում ես միայն խաչքար, նուռ, դուդուկ ու նման բաների հետ, կործանվում ես: Դուդուկն ընդամենը մի էլեմենտն է, մենք ջութակ ենք ունեցել, որը Դվինի ապակու վրա պատկերված է, բայց դա էլ չեմ կարողանում գտնել: Լիսիցյանի, Ցիցիլյանի հրատարակություններում հիշատակվում է այդ մասին: Նրանց գրքերում գրվում է, որ Դվինի սափորի վրա պատկերված է ջութակը: Նարեկացին է ջութակ նվագել: Այսինքն, այդ գործիքը հնուց ունեցել ենք, եթե ջութակը եղել է քո գործիքը, ինչպե՞ս կարող է այն հիմա հրեական ժողովրդական գործիք համարվել:

Բայց տարօրինակն այն է, որ ոչ միայն ուրիշներն են ձգտում սեփականացնել մեր մշակույթը, այլեւ մենք ենք հրաժարվում դրանից: Շախմատի հայրենիք համարվող Հնդկաստանում հնդիկները գրում են, որ ռաջաները շախմատը բերել են Վանի շրջանից: Սա էլ հո մենք չենք ասում, հնդիկներն են ասում: Նրանք ասում են` մեր բարձր դասը հայերն են եղել, որոնք գիր ու գրականություն են բերել այստեղ: Աշխարհը չի ընդունում այդ, մերոնք էլ չեն ընդունում: Ոսկորի վրա փորված շախմատի ֆիգուրները նույնն են, ինչ Վանի թագավորության շրջանում են եղել: Ես գտա ամենահին շախմատը եւ դրեցի իմ էջում, այս ինֆորմացիայի կողքին ցուցադրեցի նաեւ մանրանկարչությունը, որտեղ շախմատն էր պատկերված: Գուցե ես սխալվում եմ, բայց դա էլ է ճանապարհ ճշմարտությանը հասնելու համար:

- Մեր հնագույն մշակութային արժեքները, որոնք մեր պատմության լիիրավ փաստական վկայություններն են, այսօր էլ Հայաստանից անարգել ցրիվ են տրվում աշխարհով մեկ: Ոչ ոք մտահոգված չէ, որ այլ ազգությունները դրանց հիման վրա այսօր էլ շարունակում են սեփական պատմությունը հյուսել:

- 1983-84 թվականներին, երբ աշխատում էի Սարդարապատի թանգարանում,  եթե չէինք կարողանում գնել, գոնե գրանցում էինք, որ այս գորգն այսինչի տանն է: Խնդրում էինք, որ չվաճառեն, կամ պետությունը թույլատրում էր փոխանակում կատարել՝ հինը վերցնում էինք, դիմացը կրկնակի չափերի նոր գորգ էինք տալիս (այն ժամանակ կար «Էրեբունի» գորգերի գործարանը): Այդ տարիներին այնքան շատ գորգ էր հավաքվել թանգարանում, որ գորգերի թանգարան հիմնելու պահանջ կար, ես էլ նվիրեցի Երզնկայից բերված մեր ընտանեկան գորգը: 1984 թ.-ին գորգերի թանգարանի նախագիծն արված էր, բայց Խորհրդային միության փլուզումից հետո ամեն ինչ մոռացվեց: Ադրբեջանն ամեն քաղաքում գորգերի թանգարան ունի, իսկ մենք չունենք, պատկերացնո՞ւմ եք: Ինչպե՞ս պետք է ասենք, որ գորգագործություն ունենք, եթե մի տեղ չենք ցուցադրում: Այն ժամանակ լավ մասնագետներ կային, որոնք շրջում էին Հայաստանով մեկ, գրանցում էին արժեքավոր հնություները: Թանգարանային նմուշները հիմնականում նվիրատվության հիման վրա էին համալրվում, գումար չունեին գնելու համար: Սփյուռքահայերն էին աճուրդներում գնում ու նվիրում Հայաստանին, նրանց մոտ այդ ցանկությունը մեծ է, բայց այստեղ պահպանել է պետք դրանք:

Դպրոցական տարիներին ուսուցիչներս պատմում էին մեր ունեցած կտավների մասին, դրանք ապացուցում էին, որ կտավի վրա նկարչությունը հայկական ծագում ունի: Հետագայում դրանք գողացան պատկերասրահներից: Ոստիկանությունն առանձնապես հետաքրքրված չէ մշակութային արժեքների կորստով: Վերջին տարիներին Հրազդանի թանգարանը թալանեցին, նկարիչների միությունից նկարներ անհետացան եւ այլն: Հայրենական մեծ պատերազմի ժամանակ Օրբելիները Էրմիտաժի հավաքածուն բաժանեցին հանրապետություններին, հետո վերադարձրին Սանկտ-Պետերբուրգ, բայց բավականին շատ բաներ թողեցին Հայաստանին: Օպերայում կար 15-16-րդ դարերի գերմանական, իտալական կահույք: Խորհրդային տարիներից սկսած, ամեն անգամ, երբ օպերայում վերանորոգում էր արվում, հետո ինչ-որ բաներ անհետանում էին՝ կտավներ, մարմարյա սեղաններ, սպասք եւ այլն: Բարոկկո ոճի ներկայացումներում դրանք օգտագործվում էին, իսկ հիմա պատվիրելու համար մի քանի հազար դոլար պետք է վճարեն, որ նմանակը պատրաստեն:

լուսանակարը` Սուքիաս Թորոսյանի Facebook-ի էջից

Մեկնաբանություններ (3)

Լիլիթ
Տարբեր ոլորտների մի քանի գիտնականի համատեղ աշխատանքը բավական կլիներ համակարգված թեկուզև հակիրճ արձագանքներ տալու։ Այս պահին բոլոր նրանք գործում են միայնակ, անջատ։ Գերտերությունները հայտարարում են պատերազմ, իսկ մենք համակարգ չունենք։
Կարինե Հայրապետյան
Մենք պարտվում ենք արդեն Ուրարտական թագավորության կործանումից հետո, բայց մեզ ոչինչ չի խանգարում շուռ տալ մշակութային պատերազմը եւ հաղթել, այդտեղ պայքարը խելքի, գիտակցության եւ ազգային ծրագրի շրջանակում է կատարվում, եթե մի 100 ազգային ոգով ու իմացությամբ զինված մշակութաբաններ միաբանվեն, մշակութային հեղաշրջում կանենք եւ հաղթողը մենք դուրս կգանք, երբեք պետք չէ մշակութային պատերզմում պարտվող համարվել.....
Ռիտա
Շնորհակալությո՜ւն, հոդվածի համար. Շատ կարևոր է: Հարցեր հեղինակին. 1. հարց՝ եթե սա պատերազմ է /Ձեր գրածի հետ լիովին համամիտ եմ>, ապա ինչո՞ւ չենք կոչում անունները, անձերը իրադարձությունները իրենց անուններով: Միևնույն է մեզ չհայտարարված, սակայն քողարկված ակտիվ պատերազմի մեջ ենք: Ինչու չենք ասում, որ ծագումով հրեաներն էին եղեռնի ... Դրանից հետո թալանի պարագլուխները, մինչև հիմա այս կամ այն խեղաթյուրման կատարողը? ՉԵ ՈՐ ԱՅԴՊԵՍ Է!!! 2. - այս հարցի վերաբերյալ կարող եմ ասել, որ դեռ մի տասնհինգ տարի առաջ պատմության թանգարանում այդ նմուշը կար: Գուցե դեռ կա, սակայն պահոցներում է? կամ պետք է այդ էքսպոնատի հետախուզում սկսել? 3. -խնդրում եմ գրեք, թե որտեղ է դա հնդիկների կողմից գրված: Շնորհակալություն.

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter