HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Սոնա Ավագյան

Kursayin.am կայքը զարմացրել է Միչիգանի համալսարանի ասպիրանտին

Միչիգանի համալսարանի ասպիրանտ Ծովինար Տերտերյանը Երևանում տեսել է kursayin.am կայքի գովազդը: Ուսանողներին տարբեր գիտական աշխատանքներ առաջարկող այս կայքը նա օրինակ է բերում հայաստանյան բուհերի կրթության որակի մասին խոսելիս:

«Շատ տխուր է էստեղի վիճակը: Հայաստանում մի քանի առանձին երիտասարդ գիտնականների գիտեմ, որ շատ հետաքրքիր գործեր են անում, և երիտասարդների մեջ կան մարդիկ, որ փորձում են ամեն ինչ անել, որ ավելի լավ գիտնական լինեն: Բայց եթե խոսում ենք համակարգի մասին… Եթե ուսանողներն իրենք իրենց աշխատանքը չեն գրում, ուրեմն կրթություն չեն ստանում: Ես ամենաշատ բաներ սովորել եմ, երբ գրել եմ և երբ պատմել եմ: Խոսելն ու գրելը մարդուն մտածելու տեղիք են տալիս»,- ասում է Ծովինարը:

Նա միջազգային հարաբերություններ է սովորել Մասաչուսեթսի Թաֆթս համալսարանում: Հետո հետխորհրդային երկրների և տարածաշրջանի միջազգային քաղաքականության ոլորտում մագիստրոսի աստիճան է ստացել Վաշինգտոնի Ջորջթաուն համալսարանում: Իսկ երբ ավարտի Միչիգանի համալսարանի ասպիրանտուրան, կլինի պատմաբան-օսմանագետ: ԱՄՆ-ում ասպիրանտուրայում ուսուցումը տևում է 5-7 տարի:

Ծովինարի խոսքերով՝ ԱՄՆ-ում եթե պարզվի, որ որևէ գիտական աշխատանք ես գողացել, ուրիշից վերցրել կամ ուրիշին պատվիրել, ապա կարող ես հեռացվել բուհից կամ գոնե մեկ տարով զրկվել սովորելու հնարավորությունից: «Մինչև համալսարանի ռեկտորը այդ հարցը բարձրացվում է, ու ամեն տեղ հիշեցվում է, որ դա օրենքին դեմ բան է, որպեսզի ուսանողները իրոք վախենան դա անելուց»,- ասում է նա:

Ծովինարը չի բացառում, որ Միչիգանի համալսարանում էլ նման դեպքեր կարող են լինել, բայց կարծում է, որ մասշտաբները շատ ավելի փոքր են, քան Հայաստանում: ԱՄՆ-ում ուսանողները ձգտում են սովորել, նաև որովհետև իրենց ընտրած մասնագիտություններով աշխատելը հեռանկարային է:

Հայաստանյան բուհերի ռեկտորների կուսակցական լինելը Ծովինարը համարում է խնդրահարույց: Միչիգանի համալսարանն էլ է պետական բուհ, բայց դրա գործերում պետությունն ընդգրկվածություն չունի: Ծովինարին, ով նաև որպես դասախոսի օգնական «արաբների մշակույթ» առարկան է դասավանդում համալսարանում, ասել են, որ իրավունք չունի, օրինակ, բուհի տպիչը օգտագործել նյութեր տպելու քաղաքական արշավի համար, կամ իր կուսակցական կողմնորոշումներն արտահայտել լսարանում՝ ուսանողների առջև:

«Ես դա շատ ճիշտ եմ համարում, որովհետև չեմ ուզենա, որ ինչ-որ մի ուսանող վախենա արտահայտել իր մտքերը, քանի որ ես իր գնահատականն եմ նշանակում, հանկարծ չմտածի' «փորձեմ ավելի դուրեկան լինել իր կարծիքներին, որպեսզի ավելի բարձր գնահատական ստանամ»»,- ասում է Ծովինար Տերտերյանը:

ԱՄՆ-ում մի քանի հազար համալսարան կա, որոնցից ամենաառաջատարները 50-100-ն է: «Լավ կլիներ, որ գոնե 1-2 համալսարան Հայաստանում էլ այդ նույն մակարդակի լիներ, որովհետև, ասենք, Թուրքիայում գիտեմ, որ 1-2 համալսարան կա, որ արդեն միջազգային ստանդարտներին համապատասխանում է»,- ասում է Ծովինարը:

Միչիգանի համալսարանի բակալավրիատում հայաստանցի և սփյուռքահայ մոտ 50 ուսանող է սովորում: Նրանք ունեն իրենց հայկական միությունը, իսկ մագիստրոսներն ու ասպիրանտներն ավելի քիչ են, և կազմակերպված միություն չունեն:

Բուհում գործում են տարածաշրջանային ծրագրեր, այդ թվում նաև հայագիտության ծրագիր: Հայագիտություն են սովորում նաև այլազգիները: «Երևի Ամերիկայում կամ ամբողջ սփյուռքում ամենաշատ հայագետները Միչիգանի համալսարանում են, կարող է նույնքան' UCLA-ում (University of California, Los Angeles՝ Կալիֆորնիայի համալսարան), բայց չեմ կարծում, որ ուրիշ համալսարանում այդքան շատ հայագետներ լինեն»,- ասում է Ծովինարը:

Նա Միչիգանի համալսարանում ուսումնասիրում է 19-րդ դարում Արևմտյան Հայաստանի՝ Ռուսաստանին ու Պարսկաստանին սահմանամերձ տարածքներում հայերի ու քրդերի պատմությունը՝ շեշտը դնելով հողային հարցի վրա. ինչից է առաջացել հողային հարցը, հողի երկրագործական, տնտեսական, քաղաքական, իրավական, հոգեբանական ասպեկտները: Միաժամանակ Ծովինարը շեշտում է, որ 19-րդ դարի հայերը (այդ թվում նաև հայկական մամուլը) տարածքը անվանում էին ոչ թե Արևմտյան Հայաստան, այլ Օսմանյան Հայաստան, Թուրքական Հայաստան, Ռուսական Հայաստան:

«Հողային խնդիրը հեշտացրեց Ցեղասպանության իրականցումը, բայց որ դա սկիզբ էր Ցեղասպանության, չեմ համաձայնի»,- ասում է նա:

Այժմ Ծովինարը Էգեյան ծովի Ջունդա կղզում է, որտեղ առաջիկա շաբաթներին սովորելու է օսմաներեն (արաբատառ թուրքերեն): Կղզում ԱՄՆ Հարվարդի համալսարանը և Թուրքիայի Քոչ համալսարանն իրականացնում են օսմաներենի համատեղ դասընթացներ:

Այս ամառ հայագիտության ծրագրի շրջնակներում Ծովինարը Հայաստանում էր՝ ընդհանուր կարծիք կազմելու, թե իր հետազոտության համար պետքական ինչ նյութեր կան: «Բավական շատ բան կար, որը երկար ուսումնասիրության կարիք կունենա»,- ասում է նա: Ծովինարը ծրագրում է Հայաստան վերադառնալ հավանաբար 1 տարի անց և ավելի մանրամասն ուսումնասիրել գտած նյութերը:

Երևանում Ծովինարը եղել է Ազգային արխիվում, Ազգային գրադարանում, Մատենադարանում: 19-րդ դարի հայկական ամսագրերում, տեղեկագրերում նա հանդիպել է բնությունը, Վանի շրջանի տարբեր գյուղեր, եկեղեցիներ շատ մանրամասնորեն նկարագրող նյութերի: Ծովինարի ուշադրությունը գրավել է այն հանգամանքը, որ հայերը նկարագրում էին մի բան, որն ունեին, դեռ չէին կորցրել:

«Դա է հետաքրքիրը: Միգուցե ուրիշ պատմաբաններ խոսել են, բայց ես դեռ չեմ գտել պատճառը՝ ինչու են գրել այդքան այդ տարածքների մասին, երբ դեռ իրենք այնտեղ էին ապրում: Ընդհանրապես գրում ես տարածքի մասին, երբ այլևս էնտեղ չեք, չէ՞: Կամ, ուզում էին ծանոթացնել տարածքը հայերի, որոնք չէին գտնվում այլևս այնտեղ: Ամբողջ 19-րդ դարի ընթացքում հայերը լքել են տարածքը»,- ասում է Ծովինարը:

Գուցե այն ժամանակ արդեն մարդիկ ինչ-որ անկում էին տեսնում, լեզվի, հողերի կորուստ, հայերի հեռանալը Արևմտյան Հայաստանից: Մարդիկ կորցնում էին իրենց սեփականությունը, ֆիզիկական ապահովություն չկար: Ասպիրանտն այժմ ուսումնասիրում է այն պատճառները, որոնց հետևանքով հայերը 19-րդ դարի ընթացքում կորցնում էին իրենց հողն ու սեփականությունը:

«Հիմա էլ Հայաստանում ինչ-որ անկում ենք, չէ՞, տեսնում: Մարդիկ զգում են, որ կորցնում են ինչ-որ բան: Իմ կարծիքով, դրա համար բնության պահպանության համար շատ ակցիաներ են լինում և այլն»,- ասում է Ծովինարը:

Մինչ Հայաստան գալը նա Ստամբուլում էր: Այնտեղի Օսմանական արխիվներում և Ստամբուլի գրադարաններում ևս գտել է իր հետազոտությանն առնչվող բազմաթիվ նյութեր: Ի տարբերություն Երևանի արխիվների՝ Ստամբուլի արխիվներում կատալոգները (տվյալ մի խումբ փաստաթղթերի բովանդակության հակիրճ շարադրում) թվայնացված էին, ինչն ավելի հեշտացնում է տեղեկատվություն գտնելը: Մյուս տարի Ծովինարը հավանաբար նորից կգնա Ստամբուլ՝ շարունակելու ուսումնասիրությունը:

«Ոգևորողը այն է, որ գիտությամբ զբաղվելը տարբեր կոնտեքստներում ինձ շատ ավելի լայն մտածելու հնարավորություն է տալիս: Ինձ համար ինչ-որ գրասենյակում աշխատելը շատ ռոբոտային և մեխանիկական իրավիճակ կստեղծի»,- ասում է Ծովինար Տերտերյանը:

Նա հիշում է, որ Երևանում դպրոցում իրեն ուսուցիչն ասում էր, որ պատմությունը թվերի գիտություն է, և թվերը պետք է անգիր անել: Իսկ ԱՄՆ-ում ուսուցիչն ասում էր, որ պատմությունը տրամաբանության գիտություն է:

«Շատ մեծ տարբերություն կա այդ երկուսի մեջ, և հակված եմ երկրորդին: Պիտի հարցեր տրվեն ուղղակի: Պատմությունը տարբեր մեկնաբանությունների առիթ կարող է տալ: Կարող է 3-4 հոգի ներկա եղած լինի նույն իրադարձությանը, բայց բոլորը տարբեր մեկնաբանած լինեն: Ու այդ բոլորը պետք է ուսումնասիրվի»,- ասում է Ծովինարը:

Նա որպես մասնագիտություն է ընտրել պատմությունը, որպեսզի հասկանա, թե ինչու են մարդիկ և պետությունները վարվում այնպես, ինչպես վարվում են: «Ինձ համար ավելի կարևոր է բացատրել ինչու. ինչու այդ թվին, ինչու այդ մարդը, ինչու այդ դեպքը: Ինձ համար դա է պատմությունը, ոչ թե դեմքը, դեպքը և թիվը»,- ասում է Ծովինարը:

Մեկնաբանություններ (8)

Էրիկ
Հայաստանցիները չեն արձագանքել կարծում եմ մի պարզ պատճառով։ Ծովինարի ասածները հետաքրքիր են, բայց կրթության հարցերի շուրջ իր մտքերը նորույթուն չեն Հայաստանում ոչ իշխանամետների, ոչ էլ ընդդիմադիրների համար։ Սա Հայաստանն է։ Նորություն է սփյուռքահայերի համար, ում համար Հայաստանի «կեղտոտ լվացքը» պետք չի ուրիշների ցույց տալ մեկ և երկրորդ, ում համար Հայաստանում տեղի ունեցող վատ բաները՝ կոռուպցիա, անմադրկային վերաբերմունք իշխանավորների կողմից, մարտի մեկ և այլն, ուղղակի կան, որովհետև Հայաստանն ընդամենը 20 տարվա պետություն է. նորմալ է, պիտի լինեն, բայց դրա մասին պիտի չխոսենք։ Կարծում եմ էս է պատճառոը, որ սփյուռքահայերն ագրեսիվ կերպով արձագանքեցին «կեղտոտ լվացքի» ցուցադրությանը, իսկ Հայաստանցիների համար էդ «կեղտոտ լվացքն» ամեն օր իրենց աչքի առջև է։
G. Kurken
Dzovinar is very pretty and smart. She should run for president of Armenia.
Թլկատինցի
Խաչատուր ջան - Արդիօք հայաստանցիներու անտարբերութիւնը քեզ այնքա՞ն կը զարմացնէ...
Simon Simonian
Ms Dzovinar is touching very sensitive issues of Armenian life in XIX and XX centuries. She is right on some of them but she is missing and is wrong on others.You cannot draw conclusive comparisons between countries with very diferent level of economic developemt.Unfortunately Armenia is on the lower side of the spectrum compared to USA and even Turkey and any comparison is not fair. Also it is easy to critisize when you are living in a very developed country such as USA.
Raffi
Dzovinr jan, I don't disagree with you, but the reality is that, educational institutions these days are more of a companies selling degrees, and this is happening in every corner of this world, including USA. I know a lot of US-based universities selling up to doctoral degrees. The case is the same with the websites selling notes, assignments, or articles to students, they are everywhere. It's up to the students to decided whether they will take this phase of their lives seriously or no. To conclude, my idea, we cannot declare that the Armenian universities are not up to the level to the western universities, because this is not true, there are corruption in all universities whether we accept it or not, and the success of the student is dependent on his personal effort add seriousness and not on the location of the university that he/she is attending.
Krikor
To compare Turkey to Armenia is a mjor mistake. Armenia is independent only for 20 Years after 700 years of foreign yok and domination. Whereas Turkey receives and has been receiving biilions of dollars from the US for many, many years . Which of the two is going to develope faster??????? I agree with Raffi , the education is a business and the schools act accordingly Concerning palgiarism , it is so spread. Two months ago they discovered 170 studentds from Stuyversant High (no more no less) who were cheating atthe exame.
Garo
Krikor don't compare apples and oranges - Stuyvesant High School and Yerevan State University. By the way, since independence, Armenia has received OVER $2 BILLION in U.S. aid, the highest per capita amount in the NIS (newly independent Soviet states). Where has it all gone?? Do you actually believe that more BILLIONS will spur true academic learning and research in Armenia? This will never happen while colleges and universities are regarded as levers of power for the ruling regime and little else. Last year, some students at Yerevan State University attempted to organize an anti-corruption campaign. They were crushed and ostracized by the entrenched administration and the government which guarantees their jobs. It's a quid pro quo system that has little use of free thinkers.
Խաչատուր Տերտերյան
Հետաքրքիր է և անհասկանալի, որ այս հարցազրույցը միայն սփյուռքահայերին է հետաքրքրում:

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter