HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Երանուհի Սողոյան

Վրացի արվեստագետները փորձել են քաղաքականացնել Բիենալեն, սակայն արժանի հակահարված են ստացել գյումրեցի արվեստագետներից

Զրոյական բյուջե ունեցող Գյումրիի 8-րդ միջազգային Բիենալեն չունեցավ պատշաճ ավարտ` գոնե գյումրեցիների համար: Սկիզբն ազդարարվեց սեպտեմբերի 14-ին Գեղարվեստի ակադեմիայի դահլիճում, այդ օրը տեղի ունեցան նաեւ մի քանի նախագծերի ցուցադրություն, Քիքիի պերֆորմանսը: Հաջորդ օրը նույնպես հագեցած անցավ` նախագծեր, Սեւ Բլեկի պերֆորմանսը օրվա երկրորդ կեսին, վատ չէր կազմակերպված նաեւ սեպտեմբերի 16-ը, իսկ հետո… Հետոն արդեն գյումրեցիների համար չէր: Բիենալեի շարունակությունը տեղափոխվեց Երեւան: Սեպտեմբերի 21-ից 23-ը նշանավորվեց ժամանակակից արվեստի թանգարանում արդի ստեղծագործողների գործերի ցուցադրությամբ:

Կա սերմը գցելու ժամանակը, կա եւ բերքը հավաքելու ժամանակը: Հետեւելով 8-րդ Բիենալեի ընթացքին եւ ավարտին՝ դժվար է հավատալ, որ երկու տարի անց 9-րդ Բիենալեն ինչ որ բան կավելացնի նախորդներին, շատ հնարավոր է եւ չկայանա:

Արաքս Մարգարյանը դասավանդում է Գյումրիի Գեղարվեստի ակադեմիայում հայ եւ արտասահմանյան արվեստի պատմություն: Հետեւելով 8-րդ Բիենալեի ողջ ընթացքին` եկել է այն եզրակացության, որ գլխավոր բացթողումներից մեկը Գյումրիին հուզող խնդիրների անտեսումն էր: «Չկարողացան ճիշտ կազմակերպել եւ չգտան էս քաղաքին առավել հուզող կարեւորագույն խնդիրները, որի շուրջ պիտի քննարկում ծավալվեր: Ավելի շուտ գլոբալ խնդիրների շուրջ ծավալվեց այդ ամենը: 8-րդ Բիենալեն ուներ սոցիալական ուղղվածություն, նաեւ  թվայնացման միտում կար: Ներկայացված գործերի հիմնական մասը վիդեոարտի սկզբունքով էր արված»,- նկատում է արվեստաբանը:

Մյուս բացն, ըստ Արաքս Մարգարյանին, այն էր, որ լիարժեք ներգարվված չէր Գյումրիի ներուժը` հիմնականում երեւանյան կուրատորների գործերն էին: Գյումրին ներկայացված էր միայն «5-րդ հարկ» խմբի նախագծում, «Ակոս» խմբի մեջ որոշ ներգրավվածություն ունեին գյումրեցի նկարիչները, նույնը կարելի է ասել «Կանաչ եւ սեւ» նախագծի վերաբերյալ: «Լիարժեք ընդգրկում տեղի արվեստագետների առումով էլի չեղավ, գուցե մեղավորությունը նաեւ մերն է, չենք կարողանում ինչպես հարկն է պատաստվել,- ասում է Արաքս Մարգարյանը,- բացի դրանից էլ՝ նրանք ովքեր առաջին անգամ էին ընդգրկվել այս Բիենալեում, հիմնականում ընտրել էին թվայնացումը, արվեստի, նկարչական գործեր շատ քիչ կային»:

Նրանք, ովքեր մշտական մասնակցություն են ունեցել բոլոր Բիենալեներին, ամեն անգամ հիշում ու շեշտում են առաջին Բիենալեն, որ տեղի ունեցավ 1998 թ.-ին: Բացման պահից սկսած մինչեւ այդ օրվա ավարտը, երբ փոքրիկ զբոսայգում կազմակերպվել էր բացօթյա համերգ ու ելույթ էին ունենում սիրված ռոք արտիստները, քաղաքի փողոցները մինչեւ կեսգիշեր լի էին մարդկանցով: Հաջորդ օրերին արդեն որոշակի հետաքրքրություն կար կատարվող ամեն ինչի նկատմամբ: Գյումրեցիներին իրոք հետաքրքրում էր, թե ինչ է կատարվում սեփական քաղաքում, ինչ են անում ծանոթ ու անծանոթ արվեստագետները: Հավաքվում էին, դիտում, պատմում հարեւաններին, թե ինչպիսի «գժությունների» են ականատես եղել: Առաջին երկու Բիենալեներն անցան այդ մթնոլորտում:

«Նախորդ մի քանի Բիենալեների ոչ այդքան մասսայականությունը գուցե կապված է հենց գումարների սղության հետ, եւ շատ խմբեր երեւի չէին ուզենա առանց վճարի համագործակցել: Դժվարանում եմ ասել, գուցե այլ պատճառներ կան: 90-ականներին այնքան ընդունված էնտուզիազմ կոչվածը հիմա չկա: Կարծում եմ, եթե լիներ նորմալ ֆինանսավորում, հնարավոր կլիներ միջոցառումների սկիզբը հենց համաքաղաքային տոնի վերածել: Նախորդները ֆինանսավորված էին, 7-րդ եւ 8-րդ Բիենալեները զրոյական բյուջեով են անցկացվել, անգամ դրսի արվեստագետների մասնակցությունն էր հասցված մինիմումի: Գուցե համագործակցությունն է ոչ ճիշտ հարթության վրա, չգիտեմ, այս ամենը վերլուծության կարիք ունի»,- նկատում է Արաքսը:

Ավանգարդ արվեստի դասականներ համարվող Քիքիի եւ Սեւ Բլեկի մասնակցությունը 8-րդ Բիենալեին, արվեստաբանը գնահատում է դրական եւ ողջունելի: Սեւով սպիտակի վրա եւ սպիտակով սեւ ֆոնի վրա արված գործերը յուրահատուկ ներակայացում էին, բաց դասի նման մի բան հատկապես Գեղարվեստի ակադեմիայի ուսանողների համար:

«Պերֆորմանսի վիճակը, կենդանի արվեստի հետ շփումը արվեստագետի համար շատ կարեւոր է: Այս երկու արվեստագետների մոտ կա էսթետիկա: Երբ նայում ես, թվում է, թե շատ պրիմիտիվ գործողություն է կատարվում, սակայն այն խորը փիլիսոփայական հիմք ունի եւ համահունչ է ժամանակին` լցնել դատարկ տարածությունը, լցնել այդ մաքրությունը:

Օրինակ Սեւ Բլեկի մոտ կա սպիտակով սեւից, նեգատիվից դուրս գալու մոտիվացիաներ: Քիքին սպիտակի վրա սեւով ներկայացնում է իրեն անհանգստացնող մտքերը, մարդու մեջ նստած «Բոբոն»»:

Արվեստաբանին 8-րդ Բիենալեի հետ կապված անհանգստացրել էր մեկ այլ խնդիր, որին առնչվել էր սեպտեմբերի 16-ին ծավալված բանավեճ-քննարկման ժամանակ: Այդ օրը ներկայացվել էր «Հայ-վրացական մանրանկարչություն» խորագրով վրացի մասնակիցների նախագիծը: Ժամանակակից արվեստի փառատոնին, չգիտես ինչու, հարեւան պետությունից ժամանած արվեստագետները որոշել էին խոսել քաղկեդոնականությունից, հայկական պատմական Անի մայրաքաղաքի տարածքում գտնվող հայկական եկեղեցիների իբրեւ թե վրացական պատկանելիությունից եւ այլն: Վրացական նախագիծը ներկայացնողները սկզբում ոգեւորված են եղել` հաշվի առնելով արտասահմանցի մի քանի արվեստագետների ներկայությունը, սակայն անակնկալի են եկել, երբ հայկական կողմից արժանի հակահարված են ստացել:

«Նրանք չէին սպասում, որ մենք կհակադարձենք,- պատմում է Արաքսը,- նախ Արթուրը Գեւորգյան խոսեց, հետո ես: Մենք կոռեկտության սահմաններում նրանց կարելի է ասել իրենց տեղը դրեցինք: Նախ անհասկանալի էր ընտրված թեման` միջնադարյան մանրանկարչության ներկայացում ժամանակակից արվեստի փառատոնի շրջանակներում: Միթե Բիենալեի կազմակերպիչները տեղյակ չէին, թե ինչ նախագիծ են ներկայացնելու վրացիները: Կարծում եմ՝ տեղյակ էին: Ուրեմն ինչպես հասկանալ, որ նրանց թույլատրվեց Բիենալեն հարթակ ծառայեցնելով մեկ անգամ եւս պահանջատիրական դիրքերից հանդես գալ զուտ հայկական Տիգրան Հոնենցի, Աբուղամրի եկեղեցիների նկատմամբ: Վրացիները պնդում էին, որ իրենց մշակույթը հեգեմոնիկ է, այսինքն հայերը ազդվել են վրացական մշակույթից: Նրանք հավակնություններ էին հայտնում Անիի նկատմամբ ու դա անում էին շատ լավ կազմված տեսական նյութը ներկաներին հրամցնելով»:

Վրացական կողմին հայկական կողմն ապացուցել է, որ քաղկեդոնականությունը դեռ չի նշանակում վրացականացված մշակույթ: Բերվել են օրինակներ, ծավալվել է երկխոսություն: Արաքսի փոխանցմամբ վրացական կողմն անակնկալի է եկել` չպատկերացնելով, որ Բիենալեի մասնակիցների մեջ կլինեն դասական արվեստի ու միջնադարյան մանրանկարչության գիտակներ: Հասկանալով, որ բանավեճն իրենց օգտին չի լինելու՝ վրացի արվեստագետները գերադասել են այն չշարունակել: «Բայց սա ելք չէ, պետք է ուշադիր լինել, պետք է հասկանալ, թե ում ենք մենք հարթակ տրամադրում արտահայտվելու»,- մտահոգվում է արվեստաբանը:

Արաքս Մարգարյանին անհանգստացնում է Գյումրիում ժամանակակից եւ դասական արվեստի թանգարանների բացակայությունը: Բիենալեն, որպես այդպիսին, պիտի մնա ու շարունակի իր առաքելությունը, սակայն նրան հակակշիռ է հարկավոր:

«Պատկերասրահը հնարավորություն կտա գյումրեցի ստեղծագործողների գործերը մեկ տեղ հավաքել: Քաղաքում դեռ ունենք արվեստագետներ, ովքեր ստեղծագործել են 60-ականներին, ունենք 80-90-ականների սերունդ, հիմա նոր սերունդն է ասպարեզում, բայց նրանց գործերը ոչ մի տեղ չեն ցուցադրվում,- անհանգստությունն է փոխանցում արվեստաբանը,- Բիենալեն շատ արվեստագետների ստիպում է ժամանակակից արվեստի ուղղությունն ընտրել, թեպետ նրանք հրաշալի հասկանում, ընկալում ու արտահայտում են դասականը: Ինչքան շուտ ստեղծվի իմ ասած այդ հակակշիռը, այնքան երկու ճյուղերն էլ առավել արագ կայանալու հնարավորություն կունենան, արվեստագետը ընտրելու հնարավորություն կունենա: Տեղի արվեստագետը ցուցադրվելու տեղ կունենա, քաղաքը լքելու ցակություն չի ունենա, մենք էլ սերունդներին կկարողանանք արժեք ներկայացնող ինչ որ բան թողնել»:

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter