HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Լենա Նազարյան

«Դեմքով դեպի հարկատուն» շարքի բարեփոխումները շարունակվում են

Անցած երկու շաբաթների ընթացքում ՀՀ հարկային պետական ծառայության պետի տեղակալները մեկը մյուսի հետեւից ասուլիսներ էին հրավիրում` ներկայացնելով հարկային ոլորտում ընթացող բարեփոխումներն ու իրադարձությունները: 

Վարչապետ Տիգրան Սարգսյանի «դեմքով դեպի հարկատուն» հայտնի արտահայտությունը դարձել էր ասուլիսների կարգախոսը:

«Մեր երկրում նախագահը կամ վարչապետը պետք է ասի, որ բարեփոխումներ ենք սկսում, որից հետո պաշտոնյաները հայտարարում են, որ «այսուհետեւ պետք է ուրիշ ձեւ աշխատենք» եւ գործի են անցնում»,- նկատում է «Թի ըքաունթ» հաշվապահական ընկերության տնօրեն Տիգրան Մարտիրոսյանը:

Տոնավաճառներում կտեղադրվեն ՀԴՄ-ներ

Օգոստոսի 8-ի մամուլի ասուլիսի ժամանակ հարկային ծառայության պետի տեղակալ Քաջավան Նուրիջանյանը հայտարարեց, որ մինչեւ սեպտեմբերի 1-ը բոլոր տոնավաճառներում եւ սպասարկման կետերում պետք է դրվեն հաշվիչ- դրամարկղային մեքենաներ (ՀԴՄ): Դրանցով հարկային ծառայությունը ստուգում է առեւտրի շրջանառության չափը:

«Իսկ մարմնավաճառները նույնպե՞ս պետք է աշխատեն ՀԴՄ-ներով», «Շուտով շարժական սանհանգույցներ են բացվելու Երեւանում, որտե՞ղ է դրվելու հաշվիչ- դրամարկղային մեքենան»,- հարցնում էին լրագրողները:
Հարկային ծառայության պաշտոնյան պնդում էր, որ բացառություններ չեն լինելու. «Եթե կարողանանք գտնել մարմնավաճառների կազմակերպիչներին, ապա նրանց էլ ՀԴՄ կպարտադրենք»:

ՀԴՄ- ներով աշխատելու համար անհրաժեշտ է գրանցվել: Հնարավոր է, որ առեւտրականներից մի քանիսը միավորվեն եւ ստեղծեն իրավաբանական անձ կամ էլ գործեն անհատ ձեռնարկատիրոջ կարգավիճակով: Հարկային ծառայության ղեկավարները հավաստիացնում են, որ գրանցման գործընթացը շատ հեշտ է լինելու: «Փաստաթղթեր չենք պահանջելու: Ընդամենը 1 լուսանկար, անձնագրի պատճե, դիմում (դիմումի ձեւը կտրվի պետռեգիստրում) եւ 3 հազար դրամ պետական տուրք»,- կառավարության նիստի ժամանակ ասել է հարկային պետական ծառայութան պետի առաջին տեղակալ Ահարոն Չիլինգարյանը:

«Ամենախոշոր 8 տոնավաճառներում մոտավորապես 5 հազար տնտեսվարող կա: Այդ տոնավաճառներից մեկում, որտեղ մոտ 1150 մարդ է աշխատում, գրանցված էին միայն 50-ը: Ստվերը շատ է, դրա վրա աչք փակելն անիմաստ է»,- ասել է պրն Չիլինգարյանը:

Առանց պետական գրանցման ձեռնարկատիրական գործունեությունն առաջացնում է վարչական եւ քրեական պատասխանատվություն:

Դեռեւս 2007 թ. ապրիլին տոնավաճառներում ՀԴՄ-ներ տեղադրելու կառավարության որոշման հաջորդ օրը տոնավաճառների աշխատակիցները հավաքվեցին կառավարության շենքի դիմաց` բողոքելով այդ որոշման դեմ: «Ժամանակները փոխվում են: Հիմա բիզնեսով զբաղվող մարդիկ գումար ունեն եւ կարող են իրենց թույլ տալ աշխատել հարկային դաշտում: Մարդիկ ոչ թե չեն ուզում հարկ վճարել, այլ ուզում են հավասար պայմաններում գործել: Մեր խնդիրը հավասար պայմանների ապահովումն է»,- ասում է պրն Նուրիջանյանը:

Հարկային ծառայության հաշվարկներով` ՀԴՄ-ներով առեւտրի իրացման դեպքում տարեկան 15- 20 մլրդ դրամ ավելի գումար կգանձվի:

«Ոսկու շուկա» ԲԲԸ-ում վարձակալության հիմունքով գործում է 4800 տնտեսվարող: «Ոսկու շուկա» ընկերության տնօրենի տեղակալ Արմեն Բաղդասարյանը կողմ է ՀԴՄ-ների կիրառմանը, սակայն չի բացառում, որ դա կազդի ոսկու գների վրա: «Անշուշտ, գները կբարձրանան, բայց տարբերությունն աննշան կլինի»,- ասում է նա:

Հաշվիչ - դրամարկղային մեքենաներն արժեն 40 - 70 հազար դրամ: Չի բացառվում, որ դրանց ձեռքբերման համար ընկերությունը վարկեր տրամադրի իր վարձակալներին:

Տոնավաճառների ՀԴՄ-ները պետք է իրար հետ կապված լինեն միասնական համակարգչային ցանցով: Հաշվետվություններն ամենօրյա կտրվածքով պետք է հանձնվեն հարկային մարմիններին, ավելացված արժեքի հարկը նույնպես պետք է վճարվի ամեն օր: (Ամսական ԱԱՀ վճարող համարվելու չափն առաջարկվում է 2009 թ. հունվարից բարձրացնել ամսական 100 մլն դրամի` ներկայիս 60 մլն-ի դրամից):

Սուպերմարկետները հարկայինից զարգացած են

Տոնավաճառներում եւ սպասարկման կետերում ՀԴՄ-ներ տեղադրելու որոշմանը նախորդել էին Երեւանի սուպերմարկետներում անցկացված ստուգումները: Հարկային ծառայության աշխատակիցները 5-10 օրով փակել էին ստուգման ենթարկված 23 սուպերմարկետներից 8-ը` «Արբատ», «Պարմա», «Սալեքս Գրիգ», «Զովք», «Բակալեա», «Հայր եւ որդի Արամյաններ», «Դավիթ 60» եւ «Փունջ» խանութները:

Այս խանութներում հսկիչ- դրամարկղային կտրոն չտրամադրելու դեպքը մեկ տարվա ընթացքում կրկնվել էր երկու կամ երեք անգամ: Նշված խանութներից դուրս է բերվել շուտ փչացող սննդամթերքը, որից հետո հարկայինի վերահսկողության վարչության աշխատակիցները փակել են խանութները:

«Նախքան խանութները փակելը մենք ամեն խանութում 3-10 օր չափագրումներ ենք անցկացրել: Եթե որեւէ խանութի առեւտրի օրական շրջանառությունը մեր չափագրումներով կազմել է միջինը, ասենք, 2 մլն դրամ, ապա մենք ենթադրել ենք, որ ամսական նրանց միջին շրջանառությունը պետք է 50- 60 մլն դրամ լինի: Սակայն, նրանց ներկայացրած հաշվետվություններում խանութը միջին ամսական շրջանառությունը 3- 4 անգամ պակաս է ցույց տվել»,- ասում է Հարկային պետական ծառայության պետի տեղակալ Քաջավան Նուրիջանյանը:

«Հսկիչ-դրամարկղային մեքենաների կիրառման մասին» օրենքով տարվա ընթացքում առաջին անգամ խախտման դեպքում նախատեսվում է 75 հազար դրամ տուգանք, երկրորդ անգամ` 150 հազար տուգանք եւ խանութի գործունեության կասեցում 5 օրով, երրորդ անգամ խախտում արձանագրելիս` 300 հազար դրամ տուգանք եւ աշխատանքային կասեցում 10 օրով:

«Սթար» ընկերության գործադիր տնօրեն Վահան Քերոբյանը կողմ է այն միջոցառումներին, որոնք կարող են ազատել տնտեսությունը ստվերից, սակայն նշում է, որ հարկային ծառայությունը խնդիրները միակողմանի է լուծում:

«Մենք պատրաստ ենք մասնակցել բոլոր բարեփոխումներին եւ առաջարկել մեր գիտելիքներն ու փորձը` արդյունավետ լուծումներ գտնելու համար, սակայն ունենք օբյեկտիվ խնդիրներ, որոնք հարկային ծառայողները չեն ցանկանում հաշվի առնել»,- ասում է պրն Քերոբյանը:

Հարկային ծառայության կողմից թույլատրված մոտ 100 ՀԴՄ- ների տիպերից եւ ոչ մեկը հարմար չէ սուպերմարկետներում օգտագործելու համար. դրանք նախատեսված են փոքր խանութների համար:

«Եթե մենք առաջնորդվենք հարկայինի պահանջներով, ապա պետք է հրաժարվենք սուպերմարկետներից,- ասում է Վահան Քերոբյանը,- մենք միլիոնավոր դրամ արժեցող տեխնոլոգիաներ ենք ներկրում` մեր բիզնեսում լավագույնը ներդնելու համար, սակայն միաժամանակ ստիպված ենք օգտագործել հարկայինի պարտադրած հնադարյան սարքավորումները»:

«Սթար» ընկերության ղեկավարությունը բազմիցս դիմել է հարկային ծառայություն` խնդրելով օրինականացնել կամ թույլատրել այդ տեխնոլոգիաների կիրառումը, որը նաեւ կհեշտացնի հարկայինի վարչարարությունը, բայց ընկերության դիմումներին հարկայինը չի արձագանքել:

«Հիմա մենք զուգակցում ենք մի քանի գործողություն. օգտագործում ենք մեր տեխնոլոգիաները եւ տալիս ենք ֆիսկալ կտրոն, որ հարկայինը բավարարված լինի»,- բացատրում է պրն Քերոբյանը:

Հարկային ծառայությունը պահանջում է նաեւ, որ կտրոնը լինի հայերեն, սակայն հայերեն կտրոն տպող հսկիչ- դրամարկղային մեքենաները շատ հին են սուպերմարկետների համար: «Սթար» ընկերությունն արդեն պատվիրել է գրել համակարգչային ծրագիր, որով հնարավոր կլինի հայերեն կտրոն տպել: Այդ պատվերն իրականացնում է արտասահմանյան ընկերություն եւ որոշակի ժամանակ է պահանջում աշխատանքն ավարտելու համար:

Դրվագներ հարկային ծառայության բարեփոխումների շարքից

Ստեղծվել է հարկային վարչարարության 2008- 2011 թթ. ռազմավարության փաստաթուղթ, որում ներառված են հարկային վարչարարության քաղաքականության յոթ հիմնական նպատակներից բխող 29 ծրագրեր եւ դրանց կատարման ժամանակացույց: Հստակեցվել է շուրջ 109 բարեփոխումների միջոցառումների ցանկ:

«Չեմ կարող ասել, որ որեւէ էական փոփոխություն եմ տեսնում: Զգում եմ, որ պետությունը հասկացել է հարկային համակարգի բարեփոխման կարեւորությունը, բայց լուրջ փոփոխություններ դեռ չեմ տեսնում»,- ասում է «Թի ըքաունթ» հաշվապահական ընկերության տնօրեն Տիգրան Մարտիրոսյանը:

Հարկայինը դեռ շարունակում է հարկատուների վրա ճնշում գործադրել հին մեթոդներով: Մասնավորապես մոտ երկու շաբաթ առաջ «Թի ըքաունթ» ընկերության հաճախորդներից մեկին զանգահարել է հարկային տեսուչը եւ պահանջել կանխավճար տալ, թեպետ առեւտրի իրացում դեռ չէր եղել եւ, հետեւաբար, հարկը չէր գոյացել: Հարկատուն պատասխանել է, որ վճարման ժամկետը հոկտեմբերին է, եւ նա չի կարող հիմա վճարել: Հարկային տեսուչը պատասխանել է արդեն սովորական եւ ընդունված բառապաշարով. «Եթե այդպես է, ուրեմն հանձնարարագիր կբացենք եւ կգանք ստուգման»:

Նման կամայականություններից խուսափելու համար հարկային պետական ծառայությունը մշակում է ռիսկային ցուցանիշների հաշվարկման համակարգչային ծրագիր: Բացառելով մարդկային գործոնը` այն ընտրելու է այն հարկատուներին, որոնց մոտ կատարվելու են ստուգումներ: Ծրագիրն աշխատելու է` հիմք ընդունելով հարկատուի ներկայացրած փաստացի տվյալները, եւ ընտրելու է այն հարկատուներին, որոնք ծրագրի մեջ ներդրված չափանիշների հիման վրա դիտվում են որպես ռիսկային: Հիմա ծրագիրը փորձնական փուլում է:

Հարկային ծառայության վարչարարության բարեփոխումների շարքից է նաեւ «թեժ գծի» ստեղծումը:

««Թեժ գծով» ստացված հարցերը նույն օրը փոխանցվում են վերադաս հարկային մարմնի համապատասխան վարչությանը կամ տվյալ հարցին առնչվող հարկային տարածքային տեսչություններին: Պատասխանների տրման համար սահմանված է եռօրյա ժամկետ: Գործնականում այս ամբողջ գործընթացը սովորաբար տեւում է ոչ ավել, քան մեկ շաբաթ, սակայն, եթե տրված հարցն առաջացնում է հարկային հսկողության անհրաժեշտություն (ուսումնասիրություն կամ ստուգում), ապա նշված ժամկետը երկարում է»,- նշված է հարկային ծառայությանն ուղղված մեր հարցման գրավոր պատասխանում:

Գործնականում պատկերը մի փոքր այլ է: Համենայն դեպս, այդպիսի տպավորություն ստեղծվել է Տիգրան Մարտիրոսյանի մոտ` «թեժ գծից» օգտվելու առաջին փորձառությունից հետո:

«Մոտ մեկ ամիս առաջ ես հարցով զանգել եմ «թեժ գիծ» եւ մինչեւ այժմ պատասխան չեմ ստացել: Խնդիրն այն էր, որ մեր հաճախորդ ընկերություններից մեկում պետք է ուսումնասիրություն կատարվեր, որի անցկացման կարգը հաստատում է կառավարությունը: Ես փորձեցի «թեժ գծի» միջոցով ճշտել` արդյոք կա՞ հաստատված կարգ, սակայն մինչեւ հիմա պատասխան չեմ ստացել»:

Հաշվապահական ոլորտում աշխատող մասնագետները որպես աշխատանքի հիմնական խոչընդոտ նշում են տեղեկատվության պակասը: «Ես ունեմ գործընկերներ, ովքեր հաշվետվություններ հանձնելու համար գերադասում են գնալ հարկային տեսչություններ եւ հերթ կանգնել: Նրանք ասում են, որ հերթի մեջ ժողովուրդը խոսում է օրենքներից, փոփոխություններից: Դա էլ մի միջոց է` իմանալու, թե որտեղ ինչ է տեղի ունեցել: Բայց կարծում եմ, որ դա քաղաքակիրթ մոտեցում չէ»,- ասում է Տիգրան Մարտիրոսյանը:

Տեղեկատվության պակասը լրացնելու համար հարկային ծառայությունը խոստանում է մինչեւ 2009 թ. վերջը Հայաստանում բացել հարկատուների սպասարկման 5 կենտրոններ: Այդտեղ կաշխատեն մասնագետներ, որոնք հարկատուներին խորհրդատվություն կտրամադրեն նրանց հետաքրքրող հարցերի վերաբերյալ:

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter