HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Հայաստանի քաղաքական իրողությունները` որպես նրա անվտանգության գլխավոր սպառնալիքներ

Մանվել Սարգսյան

Ռազմավարական և ազգային հետազոտությունների հայկական կենտրոնի (ՌԱՀՀԿ) հետազոտական տնօրեն, Միջազգային և անվտանգության հարցերի հայկական ինստիտուտի (ՄԱՀՀԻ) գործընկեր փորձագետ

«Ահաբեկչության դեմ պայքար» անվանված ահագնացող միջազգային քաղաքականությունն ամբողջ աշխարհում գլխացավանք է դառնում ավելի ու ավելի շատ պետությունների համար: Նավթի գների անկումը, փախստականների ալիքները, ներքին պառակտման միտումները, ռազմական հակամարտության աճը համահարթեցրել են ինչպես զարգացող, այնպես էլ քաղաքակրթական գործընթացների՝ առաջնագծից հեռու երկրների հոգսերը: Եվ նման պայմաններում միանգամայն անհեթեթ է դառնում մարդու իրավունքները պահպանելու պահանջով և ժողովրդավարական սկզբունքներով պետականություն կառուցելու համապարտադիր թելադրանքը: Ոչ ոք չի կարողանում հասկանալ, թե ինչ են իրենից ուզում: Ջղաձգության մեջ ընկած ռեժիմները կարծես կողմնորոշվում են դեպի Արևմուտք, կազմում կոալիցիաներ ու միավորումներ, բայց խնդիրները միայն աճում են:

Այնպես է ստացվել, որ ահաբեկչության դեմ պայքարի միջազգային քաղաքականության արտապատկերումը Հայաստանի մասով տեղայնացվել է ժողովրդավարացման և կոռուպցիայի դեմ պայքարի՝ Արևմուտքի ահագնացող պահանջներում: Մեկ այլ արտապատկերում դարձավ Ռուսաստանի դիրքորոշման փոփոխությունը Հայաստանի համար ռազմավարական նշանակության որոշ հարցերում՝ Ցեղասպանության և ղարաբաղյան հակամարտության կարգավորման խնդիրներով: Նման փոփոխությունը Ռուսաստանի մերձավորարևելյան նոր քաղաքականության շրջանակներում առաջացած ռուս-թուրքական հակամարտության արդյունք էր: Հայաստանի ներկայացվող պահանջներից բացի առաջարկվում է Եվրամիության հետ ասոցացման համաձայնագիր ստորագրել, ինչպես նաև՝ միջոցներ ձեռնարկել Լեռնային Ղարաբաղում՝ զորքերի շփման գծում, լարվածությունը նվազեցնելու ուղղությամբ:

Միջազգային այսպիսի միտումների շրջանակներում էլ հենց պետք է դիտարկել Հայաստանի իրավաքաղաքական վիճակն ու խնդիրները և գնահատել «ահաբեկչության դեմ պայքարի միջազգային քաղաքականության» ժամանակաշրջանի մարտահրավերներին արձագանքելու նրա ունակությունները: Մասնավորապես, կարո՞ղ է Հայաստանի քաղաքական ընտրանին հասկանալ իրենց առաջադրված պահանջների և առաջարկությունների իմաստը: Համաշխարհային առաջատար տերությունների շահերի դասավորվածության նկարագրությունը դուրս է մեր հոդվածի նպատակների շրջանակից: Սակայն հարկ է կանգ առնել մեկ դիտանկյան վրա՝ Հայաստանում դրանց հարաբերությունների տրամաբանությունը բացահայտելու նպատակով:

Բավարար հիմքեր կան պնդելու, որ ներկայումս ամբողջ աշխարհում արևմտյան առաջատար տերությունների շահերի ընդհանուր համակարգում քաղաքական դերակատարների և նրանց փոխհարաբերությունների իրավական կարգավորման շահագրգռություններն ավելի ծանրակշիռ գործոն են դառնում: Ժամանակակից աշխարհում փոխվել է ռազմավարական սպառնալիքի էությունը: Եթե մինչև 21-րդ դարը ռազմավարական էր ընկալվում ազգային անվտանգությանը և տարածքային կորուստներին ուղղված սպառնալիքը, ապա այժմ այդպիսիք են պետությունների և աշխարհի ֆինանսական կայունությանն ուղղվածները:

Առաջատար տերություններն իրենց ներուժն ուղղում են սեփական քաղաքական և ֆինանսական կայունությանն ուղղված սպառնալիքների չեզոքացմանը: Եվ այդ նոր շահերի աճող ազդեցությունն  էլ ավելի է հանգեցնում ավանդական միջազգային սկզբունքների և նախորդ տասնամյակների ինստիտուտների նշանակության կորստին: Ռազմական ուժը կորցնում է հեղեղի նման ծագող խնդիրները լուծելու իր ունակությունը: Քաղաքական, ֆինանսական և տեխնոլոգիական գործընթացները գնալով ավելի քաղցկեղանման են դառնում՝ ավերելով ցանկացած տեսակի կայունության հիմքը:

Այս դատողությունների տրամաբանության շրջանակներում հասկանալի է դառնում աշխարհում ավտորիտար պետություններին ներկայացվող պարտադրանքի ահագնացումը: Մասնավորապես, նույնքան պարզ են դառնում նաև Հայաստանին ներկայացվող պահանջները և պայմանները: Այդ դեպքում մնում է հասկանալ, թե արդյո՞ք Հայաստանը պատրաստ է պետական մակարդակով դրա գիտակցմանը և, առավել ևս, ճիշտ ներքին և արտաքին քաղաքականության ձևավորմանը:

Հայաստանի ներկայիս քաղաքական իրավիճակը բացառիկ անվանել չի կարելի, սակայն այն խստիվ տարբերվում է հետխորհրդային տարածքի այլ երկրներից: Թեպետ այլ երկրների համանմանությամբ Հայաստանն անցել է ողջ ճանապարհը, սակայն միայն Հայաստանում է տեղի ունեցել ավտորիտարիզմի հաղթահարման աննախադեպ գործընթաց՝ դրա դասական ընկալման առումով:

2000թ. սկզբից «համազգային սրբազան» գաղափարների հեղինակությունը Հայաստանում սկսեց կորցնել իր մոբիլիզացիոն ներուժը՝ իրավական գաղափարների առջև բացելով ներքին քաղաքականության դարպասները: Սահմանադրության, իրավակարգի և օրինականության թեմաների՝ իշխանության համար պայքարի հարթություն բարձրանալը բարդացրել է իշխող էլիտայի վիճակը, ով կորցրել է հասարակական կարծիքը մանիպուլյացիայի ենթարկելու ուժեղ լծակը: Հաշվի առնելով քաղաքական ոլորտի աճող քրեականացումը և երկրում անօրինականության ուժգնացումը՝ «հակակրիմինալը» դարձել է ընդդիմադիր առանցքային հարացույց (պարադիգմա): Ընդդիմության կողմից խնդրի այդօրինակ առաջադրումից հետո իշխանությունը կարող էր խաղադրույք կատարել միայն վարչական ճնշումների և ուժային պաշտպանության վրա: Իշխանության քաղաքական զինանոցում գաղափարական հենքը մեծապես թուլացել է: Խաղադրույքը դրվում էր միայն ընդդիմության անկազմակերպվածության վրա: Մինչ այժմ էլ հասարակության հիմնական քաղաքական գործառույթը, այն է՝ ընտրությունների միջոցով իշխանության ձևավորումը, չի գտնում իր իրացման մեխանիզմները:

Այս իրադրության մեջ առավելությունները մնացել են իշխող էլիտայի ձեռքում, ով ընդդիմությունից փոխառել է իրավական գաղափարները: «Սահմանադրական կարգի պաշտպանության» կարգախոսի ներքո կառավարող էլիտան իրեն պաշտպանել է նիհիլիստորեն տրամադրված քաղաքացիների պահանջներից: Իշխանությունների այդօրինակ գործողություններին աջակցող քաղաքական կուսակցությունները ձևավորեցին «իշխանության ճամբարը», որը կազմավորվում և գործառնում է ազդեցության ոլորտների բաժանման մասին պայմանագրի հիմքի վրա (Կառավարող կոալիցիայի վերաբերյալ համաձայնագիրն առաջին անգամ ստորագրվել է 2003թ. խորհրդարանական ընտրություններից հետո): 

Ներկայացուցչական և գործադիր պաշտոնները բաշխվեցին իշխանական ճամբարի անդամների միջև: Երկրում առաջին անգամ ձևավորվեց իշխանության պայմանագրային համակարգ, որն անտեսում էր սահմանադրական ընտրական մեխանիզմը՝ որպես իշխանության աղբյուր: Հենց դրանում էր Հայաստանի քաղաքական իրավիճակի՝ մեր կողմից մատնանշված տարբերությունը հետխորհրդային մյուս երկրներից:

Ընդդիմությունը դադարել է Հայաստանում քաղաքական զարգացումները կանխորոշող գործոն լինելուց: Հայաստանի տնտեսական և հասարակական-քաղաքական կենսագործունեությունը սկսեց կարգավորվել ստվերային կոալիցիոն պայմանագրի «նորմատիվ ակտերով»: Ավելին, քաղաքական կյանքում սկսեց ներարկվել «նոմենկլատուրային ընդդիմության» մեխանիզմը՝ քաղաքական կուսակցությունների առջև բացելով գործունեության նոր ոլորտ:

Իշխանության գործառնող ճամբարն աշխատում է իր համար և, համապատասխանաբար, ելնում իր իսկ շահերից: Իշխանությունը վարում է անհատական և հասարակական նախաձեռնությունների ճնշման քաղաքականություն: Նկարագրված հակասահմանադրական քաղաքական համակարգը, ըստ էության, օրինականացվեց 2015թ. դեկտեմբերի 6-ին՝ երկրի Սահմանադրության մեջ փոփոխություններ և լրացումներ կատարելու միջոցով: Ընտրությունների միջոցով պետական կառավարման համակարգ ձևավորելու հնարավորությունը գործնականում հավասարեցվեց զրոյի: Գերակայության պահպանման համար հիմնական ռեսուրսը փնտրվում է արտաքին քաղաքականության հարցերում և փոխհարաբերություններում:

Եթե փորձենք համակարգել երկրի հանրագումարային ներուժը զսպող և նրա դերը միջազգային հարաբերություններում նվազեցնող առանցքային խնդիրները, ապա կարելի է կազմել հետևյալ պատկերը.

-Հայաստանի Հանրապետության իրավաքաղաքական մոդելն աղավաղված է Լեռնային Ղարաբաղի Հանրապետության հետ չկարգավորված իրավահարաբերությունների հետևանքով: Հայաստանի իրավական դաշտում նրանց իրավունքների և պարտականությունների տարանջատում կամ էլ ԼՂՀ-ի լիարժեք ինտեգրում տեղի չի ունենում:

-Իշխանության և խոշոր բիզնեսի գրեթե ամբողջական սերտաճումը, տնտեսության մենաշնորհայնացումը, անկախ արդարադատության և ազատ ընտրությունների բացակայությունը նվազեցնում են ժողովրդավարական ինստիտուտների և տնտեսական զարգացման հնարավորությունները: Նվազում են նաև պետականության ուժեղացման գործում հայկական սփյուռքի ներուժի ներգրավման հնարավորությունները:

-Հայաստանի ռազմավարական դաշնակից Ռուսաստանի հետ զգալի թվով ստրկական պայմանագրերի առկայությունը, Ռուսաստանի գործողությունների վրա ազդելու անհնարինությունը խոչընդոտ են երկրի քաղաքականության և տնտեսության դիվերսիֆիկացման համար: Հայաստանի և Լեռնային Ղարաբաղի անվտանգության հարցն ավելի ու ավելի է բախվում դժվար լուծելի և չլուծվող իրավիճակների: Հայաստանն ակամայից դառնում է «ահաբեկչության դեմ պայքարի» ռուսական քաղաքականության մասնակիցը:

Մեծ վստահությամբ կարելի է պնդել, որ ներկայիս պայմաններում հայ հասարակության համար ռազմավարական խնդիր է մնում Հայաստանի Հանրապետության իրավաքաղաքական մոդելի շտկումը և Հայաստանում սահմանադրական կարգի հաստատումը: Ոչ մի հանրություն չի կարող իրականացնել իր կենսագործունեությունը, եթե չի որոշակիացնում հասարակության սահմանները և վերջինիս կազմակերպման սկզբունքները: Նման խնդիրն ամբողջովին համահունչ է համաշխարհային զարգացման ընթացիկ միտումներին: Աշխարհի հետ զրույց վարելը Հայաստանի ներկայիս որակով դժվար է:

Միջազգային և անվտանգության հարցերի հայկական ինստիտուտ (ՄԱՀՀԻ)

«Անվտանգության քաղաքականությունների քննարկումների բարելավումը Հայաստանում» ծրագիր (NED)

 

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter