
Հարկեր` արդարություն և արդյունավետություն, հարկային սողանցքներ և հարկային բեռի կրողներ
Նախորդ տարի վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանը նախաձեռնեց Հարկային օրենսգրքում փոփոխությունների նախագիծ, որը այս տարվա մարտ ամսին ընդունվեց Կառավարության կողմից և ուղարկվեց Ազգային Ժողով: Այս նախագիծը դարձել է բուռն քննարկումների, քննադատությունների և նույնիսկ բողոքի հավաքների պատճառ: Այն նաև մեծ հետաքրքրություն է առաջացրել երկրից դուրս գործող մասնագիտական հանրության շրջանակներում:
Այս հոդվածը ուսուցողական և տեղեկատվական բնույթ ունի, այն նպատակ չունի քննադատել օրինագծով առաջ քաշված դրույթների որակյալ, արդար կամ արդյունավետ լինելը: Սրանց մասին դատողությունները թողնելու եմ ընթերցողին` հարցադրումներ անելու միջոցով:
Եվ այսպես, երբ գործ ունենք հարկերի հետ, դրանց մասին պետք է դատողություններ անել ելնելով առնվազն երկու չափանիշից` արդար և արդյունավետ:
Արդարություն
Ներկայացնեմ, թե ինչ ասել է արդարություն, երբ խոսում ենք հարկերի մասին: Հարկային իմաստով արդարության երեք հասկացություն կա:
Առաջինը կոչվում է հորիզոնական արդարության սկզբունք: Սրանով ասվում է, որ հավասար դրության մեջ գտնվողները պետք է հարկվեն հավասարապես:
Քննարկման առարկան այստեղ հավասար դրության մեջ գտնվելն է և դրա սահմանումը:
Օրինակ՝ ենթադրենք երկու հոգի կատարում են միևնույն աշխատանքը միևնույն կազմակերպությունում և երկուսն էլ ստանում են 500,000 դրամ աշխատավարձ:
Համաձայն ներկայում գործող Հարկային օրենսգրքի այս երկու հոգու նկատմամբ էլ կիրառվում է միևնույն 28 % եկամտային հարկի դրույքը (սահմանային տոկոսադրույք): Առաջին հայացքից հավասար դրության մեջ են և, հետևաբար, հավասարապես էլ հարկվում են:
Հիմա ենթադրենք, որ նրանցից մեկն ունի երեք երեխա, իսկ մյուսը երեխաներ չունեն: Արդյո՞ք այս դեպքում կրկին կարող ենք համարել, որ նրանք հավասար դրության մեջ և պայմաններում են գտնվում:Կամ ենթադրենք, որ նրանցից մեկը ունի առողջական խնդիրներ և ստիպված է իր աշխատավարձից պարբերական բնույթ կրող զգալի չափի ծախսեր իրականացնել: Արդյո՞ք նրանք հավասար դրության մեջ և պայմաններում են գտնվում և հետևաբար պետք է հարկվեն միևնույն տոկոսադրույքով:
Հորիզոնական արդարության դրույթի իրագործման համար հարկավոր է, որ հավասար հարկումը կիրառվի հավասար պայմաններում գտնվողների նկատմամբ: Եվ հետևաբար կարևոր է հստակ սահմանել, թե որոնք են այն չափանիշները, որոնց կիրառմամբ հարկման ենթակա անձինք, ընտանիքները կամ կազմակերպությունները կհամարվեն հավասար պայմաններում գտնվող:
Զարգացած աշխարհը այս չափանիշները հստակ շարադրում է, իսկ հայկական հարկային օրենսգրքերը երբևէ սա չեն արել, ինչպես և նոր առաջարկվողը:
Արդար հարկման երկրորդ հասկացությունը բխում է առաջինից: Այսինքն եթե հավասարների նկատմամբ պետք է հավասար մոտեցում ցուցաբերվի, ապա անհավասարների նկատմամբ ոչ հավասար և ոչ միանման մոտեցում պետք է դրսևորել: Սրան անվանում են ուղղահայաց արդարության սկզբունք:
Ուղղահայաց արդարությունը միանշանակ չէ, եթե պարզ չի սահմանվում: Սա մեկնաբանվում է, որպես վճարունակության (վճարելու կարողության) սկզբունք, ինչը ենթադրում է, որ ամենաշատ վճարունակները ավելի շատ հարկեր պետք է վճարեն:
Այս հասկացության դեպքում, ինչպես առաջինի` խնդիրը հստակ սահմանման մեջ է: Առաջինի պարագայում, ինչպես արդեն նշեցի, խնդիրը «հավասար դրություն» դրույթը սահմանելու մեջ է, իսկ այս երկրորդի դեպքում` «վճարունակությունը» սահմանելու մեջ: Այսպիսով, ինչպե՞ս պետք է չափել վճարունակություն հասկացությունը:
Հարկի բնույթը սովորաբար տալիս է այս պատասխանը: Եկամտային հարկի պարագայում դա եկամտի մեծությունն է, իսկ օրինակ գույքահարկի դեպքում` գույքի արժեքը: Սրանով հանդերձ, երբ այս հասկացությունը կիրարկման մեջ է դրվում, այն ավելի բարդ է դառնում:
Բերեմ հետևյալ օրինակը: Այս աղյուսակում ներկայացված են չորս տարբեր անձանց եկամուտները (աշխատավարձի տեսքով) աշխատավարձի հարկման երեք տարբեր համակարգերի ներքո: Դրանցից առաջինը` պրոգրեսիվը, ներկայում գործողն է, իսկ երկրորդը` առաջարկվողը: Երրորդը բերված է որպես ռեգրեսիվ հարկման համակարգի օրինակ:
Պրոգրեսիվ հարկման համակարգ |
Համահարթ հարկման համակարգ |
Ռեգրեսիվ հարկման համակարգ |
||||||||
Աշխատավարձից եկամուտ* (դրամ) |
Հարկի գումար* |
Սահմանային դրույք |
Միջին դրույք |
Հարկի գումար* |
Սահմանային դրույք |
Միջին դրույք |
Հարկի գումար* |
Սահմանային դրույք |
Միջին դրույք |
|
Ֆիզ. անձ #1 |
150,000 |
34,500 |
23% |
23.0 % |
34,500 |
23.0 % |
23.0 % |
34,500 |
23.0 % |
23.0 % |
Ֆիզ. անձ #2 |
500,000 |
132,500 |
28% |
26.5 % |
115,000 |
23.0 % |
23.0 % |
104,500 |
20.0 % |
20.9 % |
Ֆիզ. անձ #3 |
1,000,000 |
272,500 |
28% |
27.3 % |
230,000 |
23.0 % |
23.0 % |
204,500 |
20.0 % |
20.5 % |
Ֆիզ. անձ #4 |
2,500,000 |
732,500 |
36% |
29.3 % |
575,000 |
23.0 % |
23.0 % |
489,500 |
17.0 % |
19.6 % |
* թվերը ամսական են
Ինչպես երևում է աղյուսակից, բոլոր երեք համակարգերի ներքո բարձր աշխատավարձ ստացողները վճարում են ավելի շատ հարկեր, քան մնացյալը (տես հարկի գումար սյունակները): Ուստի, թվում է, թե երեքի դեպքում էլ վճարունակության սկզբունքը աշխատում է: Սակայն երեքն էլ վերաբաշխման շատ տարբեր ուրվագիծ ունեն: Պրոգրեսիվի դեպքում, ինչպես երևում է աղյուսակից, շատ ստացողների մոտ միջին տոկոսադրույքը քիչ ստացողների համեմատ ավելի մեծ է: Համահարթի դեպքում բոլորը միևնույն տոկոսադրույքով են հարկվում, և հետևաբար սահմանային և միջին հարկային տոկոսադրույքները բոլոր եկամտային շեմերի համար հավասար են: Ռեգրեսիվի դեպքում, ինչպես երևում է աղյուսակում, միջին տոկոսադրույքը բարձր աշխատավարձ ստացողների մոտ, քիչ ստացողների համեմատ, ավելի փոքր է:
Այսպիսով, ուղղահայաց արդարության (վճարելու կարողության սկզբունք` վճարունակություն) տեսանկյունից ո՞ր հարկման համակարգն է ավելի լավը: Շատերը համաձայնում են, որ ռեգրեսիվ համակարգը արդար չէ: Հիմնական անհամաձայնությունը և հետևաբար դիսկուրսը ծավալվում է պրոգրեսիվ և համահարթ հարկման համակարգերի միջև:
Արդարության սկզբունքի կողմնակիցները հակված են պրոգրեսիվ համակարգին, քանի որ և հորիզոնական, և ուղղահայաց արդարության տեսանկյունից այս համակարգը դիտարկվում է սահմանումներին համապատասխանող:
Համահարթ համակարգը չի բավարարում և՛ հորիզոնական, և՛ ուղղահայաց արդարության հասկացությունների սահմանումներին: Հորիզոնականի դեպքում (հավասար դրության մեջ գտնվողները պետք է հարկվեն հավասարապես), երբ եկամուտների մակարդակը դիտարկվում է դրության չափման միավոր, ապա տեսնում ենք, որ ավելի մեծ եկամուտ ստացողները հավասար դրության մեջ չեն գտնվում՝ քիչ ստացողների հետ համեմատ, սակայն հարկվում են միևնույն հավասար տոկոսադրույքով: Իսկ ուղղահայաց արդարության տեսանկյունից (վճարունակություն) համահարթ հարկման համակարգի դեպքում, ինչպես երևում է բերված աղյուսակում, միջին տոկոսադրույքներով դիտարկելիս և՛ բարձր, և՛ ցածր աշխատավարձ ստացողները հարկվում են հավասար սահմանային և միջին դրույքներով (ինչով ուղղահայաց արդարության սկզբունքը նսեմացվում է), իսկ բացարձակ թվերի առումով շատ ստացողները ավելի շատ են վճարում:
Համահարթ հարկման կողմնակիցները հիմնականում հիմնավորում են իրենց նախընտրությունը հարկման արդյունավետություն չափանիշից ելնելով: Արդյունավետության չափանիշի մասին կխոսեմ ստորև:
Արդար հարկման երրորդ հասկացությունը օգուտների սկզբունքն է: Համաձայն այս սկզբունքի՝ նրանք, ովքեր պետությունից ստանում են հանրային ծառայություններ, իրենք էլ պետք է վճարեն հարկերը:
Օրինակ աշխարհի զարգացած շատ երկրներում, վառելիքից գանձվող հարկերը ուղղվում են ճանապարհների կառուցման և վերանորոգման ֆինանսավորմանը: Քանի որ վառելիք գնում են վարորդները, որոնք օգտվում են ճանապարհներից, հետևաբար նրանց վճարած հարկերը, ըստ այս սկզբունքի, պետք է ուղղվի ճանապարհների ֆինանսավորմանը:
Մեկ այլ օրինակի դեպքում, երբ որևէ տարածաշրջանում գործող հանքից պետությունը ռոյալթիների կամ շահութահարկի տեսքով եկամուտներ է ստանում, ապա այդ եկամուտները պետք է ծախսվեն տվյալ տարածաշրջանում հանքարդյունաբերության հասցրած բնապահպանական և առողջապահական բնույթի վնասները նվազեցնելու ֆինանսավորմանը, նաև այլընտրանքային գործունեության հնարավորությունների ձևավորմանը:
Այս սկզբունքը բավականին արդար է համարվում, սակայն այն հակասությունների մեջ է գտնվում արդարության ուղղահայաց սկզբունքի հետ: Օրինակ, եթե Հայաստանում միայն այս սկզբունքով շարժվենք, ապա շատ գյուղեր չեն կարողանա ինքնուրույն սեփական ռեսուրսների հաշվին ֆինանսավորել դպրոցների, մանկապարտեզների կամ առողջապահական ծախսերը: Հետևաբար պետությունը սուբվենցիաներ և դրամական այլ հոսքեր է ապահովում այս համայնքների համար այս համայնքներում չբնակվող քաղաքացիներից հավաքագրած հարկային եկամուտների հաշվին:
Միևնույն ժամանակ, Հայաստանում այս սկզբունքի չկիրարկումը անհավասար և անարդար միջավայր է ձևավորում օրինակ հանքարդյունաբերության ազդեցության տակ գտնվող համայնքներում:
Տնտեսական արդյունավետություն
Եթե տնտեսությունը օգտագործում է ցանկացած հնարավորություն ինչ-որ մեկի վիճակը ավելի լավ դարձնելու համար՝ առանց մեկ այլ անձի վիճակը վատացնելու, ապա համարվում է, որ դա արդյունավետ տնտեսություն է: Այս իմաստով, հարկերը միշտ անարդյունավետություն են ստեղծում: Հետևաբար, եթե հարկերը վերացվեին, ապա ենթադրվում է, որ որոշ մարդկանց վիճակը կլավանար առանց այլ անձանց վնաս պատճառելու:
Վերոնշյալ ձևակերպումը, իհարկե, միանշանակ չէ, քանի որ պետությունը հանրային կենսական նշանակության ծառայություններ մատուցելու համար հարկերի հավաքագրման կարիք ունի: Ուստի, տնտեսագետներն, արդյունավետ հարկում ասելով, նկատի ունեն այնպիսի հարկեր, որոնք հավաքագրվող հարկերի որոշակի մեծության դիմաց հնարավորինս նվազագույն չափի անարդյունավետություն կպատճառեն:
Արդյունավետ հարկման գաղափարը հասկանալի դարձնելու համար անհրաժեշտ է դիտարկել մի հասկացություն, որին անվանում են հարկային բեռ: Հարկային բեռը այն գումարն է, որ եթե տրվեր հարկվող անձին հարկվելու դեպքում, ապա նրա վիճակը այնքան լավ կլիներ, որքան այն դեպքում, երբ չհարկվեր: Համարվում է, որ հարկային բեռը սովորաբար գերազանցում է հավաքագրված հարկային եկամուտները:
Երբ հարկը տնտեսական վարքագծի մեջ փոփոխություն չի առաջացնում, ապա հարկային բեռը ճշտությամբ հաշվարկվում է հավաքագրված հարկերի գումարով: Բայց երբ հարկը մարդկանց ստիպում է փոխել իրենց վարքագիծը, (օրինակ` գնել ավելի էժան ու քիչ ցանկալի մեքենա ավելի քիչ հարկվելու համար: Կամ աշխատանքային պայմանագրի փոխարեն կազմակերպության հետ կնքել ծառայությունների մատուցման պայմանագիր և եկամտային հարկի փոխարեն վճարել 4-5 անգամ փոքր շրջանառության հարկ), ապա հարկը հավելյալ բեռ ունի, որի դեպքում հավաքագրված հարկային եկամուտները ավելի փոքր են, քան հարկային բեռն է:
Այս առումով, եթե երկու տեսակի հարկերը միևնույն չափի հարկային եկամուտ են գեներացնում, ապա պետք է ընտրել այն մեկի կիրարկումը, որը ավելի փոքր չափի հավելյալ հարկային բեռ կառաջացնի, որով և մյուսի համեմատ ավելի արդյունավետ կլինի: Եվ հետևաբար ընդհանուր հարկային բեռը հավասար է հավաքագրված հարկերի և հավելյալ հարկային բեռի գումարին:
Ուստի, հարկային քաղաքականություն մշակելիս պատասխանատու մարմինները պետք է այնպիսի հարկեր և հարկային տոկոսադրույքներ սահմանեն, որ ցանկալի հարկային եկամուտները հավաքագրվեն՝ նվազագույն հավելյալ հարկային բեռ ավելացնելով, այսինքն՝ հնարավորինս փոքր չափի տնտեսական անարդյունավետություն առաջացնելով:
Այս համատեքստում է, որ չափազանց կարևոր են կարգավորման ազդեցության գնահատականները, այդ թվում՝ տնտեսական ազդեցության գնահատականներ և վերլուծություններ իրականացնելը, որը ՀՀ տնտեսության համար պատասխանատու նախարարությունն առ այսօր չի իրականացրել և/կամ հրապարակել:
Հարկային սողանցքներ
Հարկային համակարգերն ու հարկերը արդարության և արդյունավետության տեսանկյունից գնահատելիս կարևոր է դրանք վերլուծության մեջ ներկայացնել համապարփակ, ընդգրկուն և ամբողջական տեսքով: Սա պետք է հաշվի առնել, երբ խոսում ենք եկամտային հարկի արդյունավետության, և/կամ արդարության մասին, կամ երբ գնահատում ենք եկամտային հարկի պրոգրեսիվ, համահարթ կամ ռեգրեսիվ լինելը:
Իրականում եկամտային հարկը Հայաստանի Հանրապետությունում խոշոր հաշվով աշխատավարձի հարկ է: Հարկային համակարգը մի քանի շերտեր ունի, համապարփակ և ընդգրկուն չէ և չնայած, որ եկամտային հարկի տոկոսադրույքներից (23, 28 և 36 տոկոս) ելնելով՝ դա կարելի է պրոգրեսիվ համարել, այնումենայնիվ չպետք է մոռանալ, որ եկամտային հարկ եզրույթը իր մեջ պետք է ներառի (ինչպես զարգացած աշխարհում է արվում) ֆիզիկական անձանց ստացած բոլոր տեսակի եկամուտները` աշխատավարձ, ավանդից ստացված տոկոսավճարներ, դիվիդենտներ և այլն: Իսկ այս տեսանկյունից դիտարկելիս եկամտային հարկը Հայաստանում կարելի է համարել ռեգրեսիվ հարկ, ոչ թե` պրոգրեսիվ:
Հայաստանի եկամտի հարկման համակարգը ռեգրեսիվ համարելու պատճառը ներկայացնեմ հետևյալ օրինակով:
- Եկամտային հարկի էֆեկտիվ տոկոսադրույքը շուրջ 25 է (ենթադրվում է, որ սա եռաստիճան համակարգի` 23, 28 և 36 տոկոս դրույքաչափեր, կշռված միջին տոկոսադրույքն է),
- տոկոսների տեսքով ստացված եկամուտը (օրինակ` ավանդ) հարկվում է 10 %-ով,
- վարձակալական վճարների տեսքով ստացված եկամուտը` նույնպես 10 %-ով (տարվա ընթացքում մինչև 58.35 միլիոնի համար),
- շահաբաժիններից ստացված եկամուտը հարկվում է 5 %-ով (ՀՀ քաղաքացիների համար, իսկ օտարերկրացիների համար սա 10 % է),
- իսկ գանձապետական պարտատոմսերից ստացված եկամուտը 0 %-ով, այսինքն չի հարկվում:
Եկամուտների հարկման այս բազմազանությունը տնտեսագիտության դասական իմաստով կարելի է համարել հարկային սողանցքներ, քանի որ սրանք առաջին հայացքից պրոգրեսիվ թվացող եկամտային հարկի համակարգը դարձնում են ավելի քիչ պրոգրեսիվ կամ նույնիսկ` ռեգրեսիվ:
Երբ եկամուտներ ստեղծող տարբեր գործառույթներ հարկվում են տարբեր սահմանային տոկոսադրույքներով, ապա տնտեսական վարքագծերը աղավաղվում են հարկային նպատակներով, որը իր հետևից բերում է տնտեսական անարդյունավետության:
Հարկային սողանցքի դասական օրինակ է նաև «Մատչելի բնակարան երիտասարդ ընտանիքին» ծրագիրը:
Պարզ լինելու համար ներկայացնեմ հետևյալ օրինակը.
համաձայն այս ծրագրի՝ երիտասարդ ամուսինները (գումարային տարիքը մինչև 70) ձեռք են բերում 30 մլն ՀՀ դրամ արժեքով նորակառույց բնակարան 7,5 % տարեկան տոկոսադրույքով (որից 2 %-ը սուբսիդավորում է պետությունը` եկամտային հարկի վերադարձի տեսքով, իսկ մարզերում սա 4 % է) և մինչև 30 տարի մարման ժամկետով: Հիպոթեքային վարկի կանխավճարը կազմում է 10 %:
Ենթադրենք նաև այս ընտանիքում ամուսինները գումարային վաստակում են ամսական 1,000,000 դրամ աշխատավարձ (երկուսն էլ աշխատում են և ստանում հավասար եկամուտ): Որից գանձվող եկամտային հարկի գումարը կազմում է ամսական 265,000 դրամ (պարզության համար պարտադիր կուտակային և այլ վճարները անտեսել եմ): Այս պարագայում եկամտային հարկի միջին տոկոսադրույքը կազմում է 26.5 %, իսկ սահմանայինը` 28 %:
Վերոնշյալ պայմաններով հիպոթեքային վարկի մարումը, ըստ տարիների, պատկերված է ստորև բերված աղյուսակում (բարդ տոկոսադրույքի հաշվարկը տարեկան կտրվածքով է արված, ամսական անելու դեպքում, թվերը փոքր-ինչ կփոխվեն, բայց ոչ նշանակալի):
Աղյուսակից երևում է, որ երեսուն տարիների ընթացքում պետությունը հարկատուների միջոցների հաշվին այս ընտանիքին սուբսիդավորելու է շուրջ 11 միլիոն դրամ: Այս ընտանիքը, եթե եկամուտները մնան միևնույն չափով և վերոնշյալ եկամտային հարկի տոկոսադրույքները չփոխվեն, ապա 30 տարվա ընթացքում պետական բյուջե վճարելու է 95.5 միլիոն դրամի չափով եկամտային հարկ, որից 11 միլիոնը պետությունը վերադարձնելու է:
Եթե տարեկան կտրվածքով նայենք, ապա այս հիպոթեքային վարկի մարման առաջին տարում այս ընտանիքը վճարելու է 3,180,000 եկամտային հարկ: Որից նրան պետությունը վերադարձնելու է 540,000 դրամ (տես աղյուսակը): Ստացվում է, որ եմակտային հարկի միջին տոկոսադրույքը այս ըտնանիքի յուրաքանչյուր անդամի համար առաջին տարում կկազմի 22 %, նախկին 26.5 %-ի փոխարեն:
Հետևաբար ցածր եկամուտ ստացողներից գանձվող եկամտային հարկի միջին տոկոսադրույքի (23 %) հետ համեմատելով՝ տեսնում ենք, որ այս հարկային սողանցքը համեմատաբար բարձր եկամուտ ստացողների համար եկամտային հարկի միջին դրույքը դարձնում է 22 %, այսինքն՝ եկամտային հարկի պրոգրեսիվ համակարգը այս հարկային սողանցքի պատճառով դառնում է ռեգրեսիվ հարկման համակարգ:
Նմանատիպ պատկեր կարող ենք ստանալ, եթե բարձր եկամուտ ունեցող անձանց եկամուտները ներդնենք չհարկվող գանձապետական պարտատոմսերում: Հարկման համակարգը բարձր եկամուտ ստացողների համար կդառնա շատ ավելի քիչ պրոգրեսիվ, կամ նույնիսկ ռեգրեսիվ:
Սրանով հանդերձ, հարց է առաջանում, թե ինչքանով է արդարացված անցումը եկամտային հարկի 23 % համահարթ համակարգի: Երբ այն, ինչպես ներկայացրի վերևում, տարբեր հարկային սկզբունքների տեսանկյունից նաև օրինակներով, ոչ միայն արդարության առումով է կասկածելի, այլ նաև տնտեսական արդյունավետության:
|
Տարեկան վճարումներ, որից |
Տոկոսա-գումար |
Մայր գումարի մարում |
Տարեսկզբի գումար |
Տարեվերջի մայր գումար |
Տոկոսագումար սուբսիդավորվող պետության կողմից (2% չափով) |
1 |
2,286,123.4 |
2,025,000.0 |
261,123.4 |
27,000,000.0 |
26,738,876.6 |
540,000.0 |
2 |
2,286,123.4 |
2,005,415.7 |
280,707.6 |
26,738,876.6 |
26,458,169.0 |
534,777.5 |
3 |
2,286,123.4 |
1,984,362.7 |
301,760.7 |
26,458,169.0 |
26,156,408.3 |
529,163.4 |
4 |
2,286,123.4 |
1,961,730.6 |
324,392.7 |
26,156,408.3 |
25,832,015.6 |
523,128.2 |
5 |
2,286,123.4 |
1,937,401.2 |
348,722.2 |
25,832,015.6 |
25,483,293.4 |
516,640.3 |
6 |
2,286,123.4 |
1,911,247.0 |
374,876.4 |
25,483,293.4 |
25,108,417.0 |
509,665.9 |
7 |
2,286,123.4 |
1,883,131.3 |
402,992.1 |
25,108,417.0 |
24,705,424.9 |
502,168.3 |
8 |
2,286,123.4 |
1,852,906.9 |
433,216.5 |
24,705,424.9 |
24,272,208.4 |
494,108.5 |
9 |
2,286,123.4 |
1,820,415.6 |
465,707.7 |
24,272,208.4 |
23,806,500.7 |
485,444.2 |
10 |
2,286,123.4 |
1,785,487.6 |
500,635.8 |
23,806,500.7 |
23,305,864.9 |
476,130.0 |
11 |
2,286,123.4 |
1,747,939.9 |
538,183.5 |
23,305,864.9 |
22,767,681.4 |
466,117.3 |
12 |
2,286,123.4 |
1,707,576.1 |
578,547.3 |
22,767,681.4 |
22,189,134.1 |
455,353.6 |
13 |
2,286,123.4 |
1,664,185.1 |
621,938.3 |
22,189,134.1 |
21,567,195.8 |
443,782.7 |
14 |
2,286,123.4 |
1,617,539.7 |
668,583.7 |
21,567,195.8 |
20,898,612.2 |
431,343.9 |
15 |
2,286,123.4 |
1,567,395.9 |
718,727.5 |
20,898,612.2 |
20,179,884.7 |
417,972.2 |
16 |
2,286,123.4 |
1,513,491.4 |
772,632.0 |
20,179,884.7 |
19,407,252.7 |
403,597.7 |
17 |
2,286,123.4 |
1,455,544.0 |
830,579.4 |
19,407,252.7 |
18,576,673.3 |
388,145.1 |
18 |
2,286,123.4 |
1,393,250.5 |
892,872.9 |
18,576,673.3 |
17,683,800.4 |
371,533.5 |
19 |
2,286,123.4 |
1,326,285.0 |
959,838.3 |
17,683,800.4 |
16,723,962.1 |
353,676.0 |
20 |
2,286,123.4 |
1,254,297.2 |
1,031,826.2 |
16,723,962.1 |
15,692,135.9 |
334,479.2 |
21 |
2,286,123.4 |
1,176,910.2 |
1,109,213.2 |
15,692,135.9 |
14,582,922.7 |
313,842.7 |
22 |
2,286,123.4 |
1,093,719.2 |
1,192,404.2 |
14,582,922.7 |
13,390,518.5 |
291,658.5 |
23 |
2,286,123.4 |
1,004,288.9 |
1,281,834.5 |
13,390,518.5 |
12,108,684.0 |
267,810.4 |
24 |
2,286,123.4 |
908,151.3 |
1,377,972.1 |
12,108,684.0 |
10,730,712.0 |
242,173.7 |
25 |
2,286,123.4 |
804,803.4 |
1,481,320.0 |
10,730,712.0 |
9,249,392.0 |
214,614.2 |
26 |
2,286,123.4 |
693,704.4 |
1,592,419.0 |
9,249,392.0 |
7,656,973.0 |
184,987.8 |
27 |
2,286,123.4 |
574,273.0 |
1,711,850.4 |
7,656,973.0 |
5,945,122.7 |
153,139.5 |
28 |
2,286,123.4 |
445,884.2 |
1,840,239.2 |
5,945,122.7 |
4,104,883.5 |
118,902.5 |
29 |
2,286,123.4 |
307,866.3 |
1,978,257.1 |
4,104,883.5 |
2,126,626.4 |
82,097.7 |
30 |
2,286,123.4 |
159,497.0 |
2,126,626.4 |
2,126,626.4 |
0.0 |
42,532.5 |
Ընդամենը |
41,583,701.0 |
27,000,000.0 |
|
|
11,088,986.9 |
Հարկային բեռի կրողներ
Այս բաժնին կանդրադառնամ շատ հակիրճ` հոդվածը շատ չծանրացնելու համար:
Եվ այսպես, ովքե՞ր են հարկային բեռի իրական կրողները, այսինքն ովքե՞ր են իրականում վճարում հարկերը: Ընդունված տեսակետ կա, որ, օրինակ, շահութահարկը վճարում են բիզնեսները, իսկ եկամտային հարկը` ֆիզիկական անձինք: Կամ ակցիզային հարկերը վճարում են միայն քաղաքացիները:
Իրականում, թե ով է վճարում հարկը, անուղղակի հարկերի դեպքում կախված է տվյալ ապրանքի գնի նկատմամբ պահանջարկի առաձգականությունից: Ինչքան քիչ առաձգական է տվյալ ապրանքի նկատմամբ պահանջարկը, այնքան շատ մեծ հարկային բեռի բաժին կկրեն սպառողները: Եվ նմանապես ինչքան քիչ առաձգական է տվյալ ապրանքի համար առաջարկը, այնքան մեծ է ապրանք արտադրողների և մատակարարների կողմից վճարվող հարկի մասնաբաժինը:
Նմանատիպ մոտեցումով է դիտարկվում աշխատավարձի հարկը, որը շատ տնտեսագետներ համարում են աշխատուժի օգտագործման վրա կիրառվող ակցիզային հարկ:
Հետևաբար այս առումով էական նշանակություն ունի գնով պայմանավորված պահանջարկի առաձգականության գնահատումը բոլոր տեսակի ապրանքների համար, որոնց վրա պետությունը ցանկանում է հարկեր կիրառել:
Կրկին հարց է առաջանում, արդյո՞ք Հարկային օրրենսգրքի նախագիծը մշակող պատասխանատու մարմինները և ընդհանուր առմամբ Կառավարությունը իրականացրել են նման վերլուծություններ:
Ամփոփելով՝ ասեմ, որ զարգացած աշխարհում, հարկային համակարգերը գնահատելիս պարտադիր օգտագործվում են հոդվածում արծարծված բոլոր գաղափարները և հասկացությունները, որպեսզի դրանք հնարավորինս արդար, արդյունավետ և հանրության կողմից ընդունելի լինեն:
Արդյո՞ք Հայաստանի կառավարությունը իրականացրել է համապարփակ և բազմակողմանի վերլուծություն արդարացի և արդյունավետ հարկային համակարգ ունենալու համար: Սրանք հարցեր են, որ պատասխաններ են պահանջում:
Վերջում նշեմ, որ հոդվածը գրելիս, տեսական ձևակերպումներ անելիս օգտվել եմ ամերիկացի հայտնի տնտեսագետներ Վիլյամ Բաումոլի և Ալան Բլայնդերի աշխատություններից:
Հովհաննես Ավետիսյանը հանրային ֆինանսների կառավարման փորձագետ է
Մեկնաբանել