HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Հայ հեթանոսական աստվածները «վերադառնում» են

19 տարի առաջ Հայկ Հակոբյանի մտքով անգամ չէր անցնում, որ ինքը կանգնած է հեթանոսական տաճարների մի ամբողջ համալիրի վրա: 1987թ.-ին նրա գլխավորությամբ հնագետների խումբը ժամանեց Ամասիայի տարածաշրջանի Հողմիկ գյուղ' Կապսի ջրամբարի շինարարությունից առաջ տեղանքն ուսումնասիրելու համար: «Հողմիկի համալիրը բացահայտվեց պատահաբար: Հիշում եմ՝ շատ ցուրտ ու անձրեւոտ օր էր: Երկու տղաներին ուղարկեցի մասուր հավաքելու, իսկ ես սկսեցի ուսումնասիրել: 3 ժամ հետո 13 մետր երկարությամբ եւ կես մետր լայնությամբ մի ֆանտաստիկ հարթակ բացվեց, որի վրա զոհաբերված կենդանիների ոսկորներ կային: Որոշեցինք, որ մնում ենք»,- հիշում է Հողմիկի հնագիտական արշավախմբի պետ, պատմական գիտությունների թեկնածու Հայկ Հակոբյանը:

Հայ աստվածների հյուսիսային «ամառանոցը»

Հայաստանի Հանրապետության հյուսիս-արեւմուտքում, Ամասիա քաղաքից 4 կմ դեպի հարավ' Հողմիկ գյուղի մոտ, արշավախումբը բացահայտեց հեթանոսական տաճարների համալիրը: 1987թ.-ին հայտնաբերված համալիրում պեղումներ են կատարվել մինչեւ 1993թ.-ը, այն էլ՝ շատ կարճ ժամանակահատվածներով: Ֆինանսական միջոցների բացակայության պատճառով արշավախումբն իր աշխատանքները շարունակելու հնարավորություն ստացավ միայն 13 տարի անց' այս տարի: Մինչ այդ հեթանոսական համալիրի գոյության մասին բոլորը լռում էին:

Այսօր ուսումնասիրված է տաճարի ընդամենը 1/20-րդ մասը: Քանի՞ սերունդ դեռ պետք է պեղի՝ համալիրը վերջնականապես բացելու համար, արշավախմբի ղեկավար Հայկ Հակոբյանն այսօր դժվարանում է ասել: Յուրաքանչյուր տարի գոնե մեկ ամսով պեղումներ կատարելու համար անհրաժեշտ է առնվազն 1 միլիոն դրամ: Այս տարի միայն մեկ ամսվա ընթացքում արշավախմբին հաջողվել է հայտնաբերել Անահիտ աստվածուհու տաճարը, ինչպես նաեւ հետաքրքիր եւ բացառիկ մի ժառանգություն. «Այս տարի Հողմիկում բացել ենք միջնադարյան մի ճանապարհ, որը տանում է դեպի լեռները, իսկ Հողմիկի հարեւան Ջրաձոր գյուղում բացահայտվել է 8 մետր լայնությամբ եւ երկարությամբ միջնադարյան մի շինություն, որը նստած է անտիկ դամբարանների վրա, իսկ անտիկ դամբարաններն էլ մխրճված են բրոնզե բնակավայրի մեջ»,- ասաց պատմաբանը:

Ինչպես ուրարտական, այնպես էլ հեթանոսական շրջանում տաճարները եղել են համալիր' ընդգրկել են բոլոր հիմնական աստվածների կոթողները: Հողմիկում տեղ են գտել մեր բոլոր հեթանոսական գլխավոր աստվածների տաճարները' Արամազդ, Վահագն, Անահիտ, Աստղիկ, Միհր, Բարշամի, Նանե:

Այդ համալիրը կառուցվել է մ. թ.ա. Արտաշես երկրորդի օրոք: «Համոզված եմ' այն հեթանոսական տաճարների ավան է: 80 մետր երկարությամբ փողոցի երկու կողմերով 100 մետր տարբեր ուղղություններով տարածվում է հեթանոսական ավանը: Տաճարները կառուցվել են փողոցի երկու մայթերով: Ավանի առանցքը կազմում են հեթանոսական գլխավոր եռյակի՝ Արամազդի, Անահիտի եւ Միհրի սրահները»: Պեղումների արդյունքում սրահներից մեկում հայտնաբերվել է փոքրիկ կավե օղակ, որի վրա հունարեն գրություն կա. «4 ձի զոհաբերվում է Միհրին»: Ձիերի գլուխներ կամ ամբողջական կմախքներ են հայտնաբերվել համալիրի գրեթե բոլոր սենյակներում: Ձին վերածննդի խորհրդանիշն է: Սենյակների երկայնքով կառուցվել է նստարան, որն ընդհատվում է կավե զոհասեղանով եւ նորից շարունակվում նստարաններով, որոնց մեջտեղում տեղադրված են գեղեցիկ մշակված սեւ եւ կարմիր՝ մահ եւ կյանք խորհրդանշող խարիսխներ:

Հողմիկում զոհաբերվել են նաեւ երեխաներ

Հողմիկի հեթանոսական ավանի տարածքում այսօր արդեն բացված են 50 տնտեսական եւ տաճարական շինություններ, միջանցքներ, ամբար, որոնք պատկերացում են տալիս հեթանոսական տաճարի մասին: Պեղումների ընթացքում հայտնաբերվել են նաեւ բազմաթիվ ամբողջական կավե իրեր, սպասք, որոնք գտնվում են Շիրակի երկրագիտական թանգարանում: Հայտնաբերվել են նաեւ խեցեղեն իրեր, երկաթե ճրագներ եւ Միհրի բրոնզե արձանիկը: Տաճարի սենյակներից մեկում գտնվել են քրմի եւ երեխաների կմախքներ:

«Թաղված քրմերից մեկը մեծահասակ է եւ մոտավորապես 1մ 90սմ հասակ ունի: Նրան թաղել են կողքի վրա: Մեծահասակ քրմի կողքին երեխաների դիակներ կային, որոնք դեմքով միմյանց էին նայում: Այդ երեխաները հավանաբար տաճարի ստրուկներ էին, որոնց զոհաբերել են, որովհետեւ անտիկ Հայաստանում երեխաների մահացության նման մեծ թիվ չի եղել: Երեխաների շարքում հայտնաբերվել է 3 տարեկանի կմախք, որի ոտքին արծաթե ապարանջան կար՝ 5 ելուստներով: Դրանք ուղղահայաց, բայց կոր գծիկներ են ապարանջանի վրա, որոնք խորհրդանշում են հեթանոսության տաղավարային տոները: 5 ելուստների խորհուրդը պահպանվել է նաեւ քրիստոնեության մեջ. դրանք հայտնի տաղավարային տոներն են՝ Սուրբ Ծնունդը, Սուրբ Զատիկը, Վարդավառը, Սուրբ Խաչը: Հեթանոսության մեջ ընդունված էր, որ տարին 5 անգամ Աստվածների մոտից սուրհանդակներ էին գալիս կամ գնում նրանց մոտ՝ բարի լուր տանում կամ բերում»,- բացատրեց պատմաբան Հակոբյանը:

Ինչպես տեղեկացրեց արշավախմբի ղեկավարը, այսօր Հայաստանում առաջին անգամ են անտիկ զոհասեղաններ ուսումնասիրվում. «Այդ շրջանում երկու տիպի զոհասեղաններ կային: Մեկի վրա սպանում էին, զոհաբերում, հայտնաբերվել է նաեւ կացին հիշեցնող համապատասխան գործիքը, իսկ մյուսի վրա՝ նվիրատվություն մատուցում: Շինության մուտքի մոտ փոքրիկ ավազաններ կան, որպեսզի քրմերը ծիսակատարությունից առաջ լվացվեին: Ծիսական արարողությունը նաեւ պահանջում էր, որպեսզի քրմերը սափրեին ոչ միայն իրենց երեսները, այլեւ՝ գլուխները: Հողմիկում գտնվել է նաեւ քրմերի եկաթե ածելին»:

Աստվածները կերակրվում էին կաթով եւ արյունով

Տաճարի զոհասեղանների մոտ կլոր անցքեր կան, որտեղ զոհաբերությունից առաջ կապում էին կենդանիներին, որպեսզի նրանք չփախչեն: Զոհասեղաններ են դրված նաեւ քարափից 5 մետր հեռավորության վրա, որոնցից դեռ 5-ն են պեղված: Քարափի ամբողջ երկայնքը մշակված է հեղումներ կատարելու համար. «Հեթանոսական շրջանում կաթը, կենդանու արյունը եւ բույսերի սերմերը խառնում էին եւ լցնում անոթների մեջ, որը հետո թափվում էր գետը: Այդպես ամեն առավոտ նրանք կերակրում էին աստվածներին, որպեսզի իրենց նկատմամբ բարեհաճ լինեին: Հեթանոսական աստվածները շատ պահանջկոտ եւ խանդոտ են»,- նշեց պատմաբանը: Հայկ Հակոբյանը վստահ է, որ Հողմիկի հեթանոսական համալիրը ծառայել է 6 կմ գետի երկայնքով տեղակայված 6 անտիկ գյուղերի. տաճարական համալիր ասելով պատմաբանը նկատի ունի գլխավոր տաճարն ու նրան պատկանող գյուղերը՝ իրենց տաճարական ստրուկներով, որոնք, ըստ էության, ազատ մարդիկ էին եւ զբաղվում էին հողագործությամբ եւ անասնապահությամբ: Կարճ ժամանակահատվածում Հողմիկի հնագիտական արշավախումբը համալիրում նաեւ կենդանաբանական ուսումնասիրություն է կատարել: «Դրանց մեջ կան կովեր, ցլեր, գոմեշներ, այծեր: Այս տարի, դեռ կիսատ ուսումնասիրված սենյակում մենք հայտնաբերել ենք եղջերուի եղջյուրներ, գիշատիչների ատամներ, գունազարդ խեցեղեն: Ընդհանրապես, եղջերուն նվիրված էր Անահիտ աստվածուհուն եւ, ամենայն հավանականությամբ, այդ սենյակը պատկանում է հենց Անահիտ աստվածուհուն»:

Հողմիկը հարգանք է ներշնչել Գրիգոր Լուսավորչին

Միջնադարյան մեր բոլոր պատմիչները՝ Մովսես Խորենացին, Ագաթանգեղոսը, Եզնիկ Կողբացին եւ մյուսները իրենց գործերում հիշատակում են, որ Հայաստանում եղել են մեհյաններ, տաճարներ: Հողմիկի հեթանոսական համալիրը դրա վառ օրինակն է: Համալիրը կազմված է 3 շինարարական շերտերից, որոնց վրա ակնհայտ են վերանորոգման աշխատանքները: Հեթանոսական համալիրը գործել է մինչեւ մ.թ. 3-ից 4-րդ դարերը: Քրիստոնեության ընդունումից հետո տաճարը չի ավերվել, այն կոնսերվացվել է: Պեղումերը հնարավորություն են տվել պարզել համալիրի կոնսերվացման ընթացքը:

«Կոնսերվացման դեպքերը շատ հետաքրքիր են: Սենյակում հայտնաբերվել են կենդանիների գլուխներ: Զոհաբերություն մատուցելուց հետո մարդիկ փակել են դուռը եւ տեղափոխվել հաջորդ սենյակ: Եվ այդպես, որոշ ժամանակ հետո, կոնսերվացվել են համալիրի բոլոր սենյակները: Այդ տեսարանը հին Հռոմն է հիշեցնում, երբ քրիստոնեությունը հավասարվեց հեթանոսությանը, կարճ ժամանակ հետո Կոնստանտին Մեծի օրոք մեհյանները, Նիտրային նվիրված տաճարները լացով, ողբով փակում էին՝ հույս ունենալով, որ Նիտրան մի օր վերադառնալու է: Այդ գաղափարը տեղ է գտել նաեւ Սասունցի Դավիթ էպոսում, երբ բոլորը ողբում են, քանի որ Նիտրան՝ Մհերը, մտնում է ժայռը՝ մի օր կրկին դուրս գալու հույսով»,- նշեց Հայկ Հակոբյանը:

Սովորաբար, հեթանոսական տաճարները փակվում էին երկու դեպքում' թագավորի մահվանից հետո, երբ նրան այլեւս զոհեր չէին մատուցում, եւ երկրորդ դեպքում, երբ կրոնական հեղաշրջում էր լինում: Հողմիկի հեթանոսական տաճարը բացառիկ է նաեւ այն առումով, որ քրիստոնեության ընդունումից հետո Գրիգոր Լուսավորչի կողմից տաճարում ոչինչ չի ոչնչացվել, հեթանոսական տաճարները կոնսերվացվել են հարգանքով եւ մեծ ծիսակատարությամբ:

Հողմիկից մինչեւ հայ առաքելական եկեղեցու գմբեթը

Ուրարտական դարաշրջ անից մինչեւ միջնադար գիտությունը որեւէ կոթողի մասին ոչինչ չի ակնարկում: Հողմիկում այս տարվա պեղումները բացահայտել են միանգամից չորս կոթողներ, որը գիտության մեջ նորություն է: Հողմիկի բոլոր զոհասեղաններն ունեն 1մ 4 սմ բարձրություն, բոլոր դռները' 83 սմ լայնություն: Դա Հայկ Հակոբյանին թույլ է տալիս վստահ ասել. «Ճարտարապետը նախապես մշակված հատակագիծ է ունեցել: Պեղումներից ակնհայտ է, որ Հողմիկի համալիրում պաշտամունքի հիմնական առարկան եղել է արեւը: Հայտնաբերված կոթողներից մեկի կենտրոնում չորս բարձիկներ են, որոնք արեւի պատկերն են ստեղծում, մասնավորապես' խաչ, սակայն խաչքարերի ծագումնաբանությունը մենք միշտ շփոթում ենք, ասում ենք, որ եկել է Եգիպտոսից, Սիրիայից: Հողմիկի հեթանոսական համալիրը մեզ հնարավորութուն կտա վերականգնել, թե ինչ է տաճարը, տաճարական տնտեսությունը, տաճարական ծեսը, քրմական դասը, կազմը եւ այլն»:

Տաճարի պեղումները, պատմաբան Հայկ Հակոբյանի կարծիքով, հնարավորություն են տալիս նաեւ ասել, թե ինչ է տեղի ունեցել հելլենիստական դարաշրջանում' հայկական եւ հունական մշակույթների սինթե՞զ, թե՞ հայերը կոպտորեն վերցրել են հունական մշակույթը. «Հողմիկը ցույց է տալիս, որ հելլենիստական դարաշրջանում մենք գործ ունեինք խիստ ժառանգական հին արեւելյան մշակույթի հետ: Հողմիկի ճարտարապետությունը շատ ավելի մոտ է ուրարտականին, քան' հունականին»:

Տաճարների կենտրոնական սյուները չորսն են, որոնք միմյանց միանում են գերաններով: «Երբ մենք վերլուծում ենք մեր վաղ քրիստոնեական ճարտարապետությունը, մտածում ենք, թե որտեղից են գալիս դրա հիմքերը: Հողմիկի համալիրը վկայում է, որ մեր ճարտարապետության հիմքերը հենց Հայաստանից են»,- գտնում է պատմաբանը: Նրա կարծիքով՝ Հողմիկի համալիրի առանձնահատկություններից մեկն այն է, որ բոլոր տաճարների տանիքները հարթ են, իսկ կենտրոնականինը գմբեթ է: Հենց այստեղից է գալիս հայկական եկեղեցու գմբեթը:

Սպանում էին Աստծո համար, բայց ոչ հանուն Աստծո

Հողմիկի համալիրի սենյակների մի մասը ծիսական նշանակություն ունի, իսկ մյուսները ծիսական սենյակների պահեստներ էին: Տաճարական սենյակների ծառայողական մուտքը բացվում է երկայնական պատի մի անկյունից, որտեղից տաճար էին մտնում քրմերը, իսկ գլխավոր մուտքը բացվում էր երկու լայնակի պատերից: Սենյակի գլխավոր մուտքի պատի առաջ գտնվում էր զոհասեղանը, որի մոտ սովորաբար կանգնած է լինում գլխավոր աստծո արձանը: Նվիրատվությունների սեղանը գտնվում էր սենյակի կենտրոնում: Զոհասեղանի վրա սպանում էին, արյուն էին թափում, կարող էին սպանել նաեւ բույս' այն կոտրելով, իսկ նվիրատվության սեղանին դնում էին այն, ինչ ցանկանում էին նվիրել աստծուն: Նվիրատվության համար նախատեսված կենդանուն կապում էին սեղանի մոտ, իսկ հետո խառնում տաճարական կենդանիներին:

Այս տարի Հողմիկում հայտնաբերվել է նաեւ ժայռի մեջ փորված բացվածք, որը վկայում է, որ դա փայտե աստիճանի միջոցով վերեւի հարկ բարձրանալու համար է. «Շատ հաճախ կենդանիներին զոհաբերել են վաղ առավոտյան' կտուրի վրա: Մեզ ծանոթ օրինակ Է, երբ հայ գյուղապետը ծագող արեւի շողերի առաջ զոհաբերում է իր ձին»,- մանրամասնեց Հայկ Հակոբյանը:

Հեթանոսական շրջանում ով ինչ կարողանում էր, անում էր աստծո համար' երգում էին, պարում, տալիս՝ ինչ ունեին:

Մեկնաբանություններ (8)

Վիկտորյա
Ինչեր եք խոսում հեթանոսական Հայաստանում մարդու զոհաբերություն չի եղել ,այդ երեխաների և քրմի տարիքը հաստատվա՞ծ է ,համոզված եմ որ քրիստոնեությոան ընդունման ժամանակ են վայրագորեն սպանվել նրանք ,խնդրում ենք եթե հնարավոր է ճշտեք նրանց սպանության տարեթիվը
Տիգրան
իսկ ապացուցված է,որ հայերն են թաղել՞,Հայաստանը շատ ժամանակահատվածներում պարսկական տիրապետության տակ է եղել:
Պետրոս Քեշիշօղլեան
Ապրես Մովսես Գրագետ մեկնաբանության համար։ Շարունակիր լուսավորել մեզ Հայերիս որ արթնանանք ժամանակն է վերականգնել մեր իսկական սրբությունները։
Աշոտ Ռուխկյան
Զոհ մատուցելը, և ոչ նվիրատվությունը, բոլորժամանակների ու ազգերի մոտ եղել է գիտական բազայի բացակայության, այլ խոսքով, տգիտության արդյունք: Հազիվ թե Քարահունչի աստղադիտարան կառուցողները, որի տարիքը գնահատվում է 7-8 հազ. տարի, տգետ լինեին: Եթե չկա ստուգ ապացույց, որ երեխաները զոհ են մատուցվել, ոչ թե մահացել որևէ աղետից, հիվանդությունից, դժբախտ պատահարից, ուրեմն պետք չէ անհիմն հետևություններ անել:
Սարգիս
Կասկածելի է սենյակում քրմի և զոհաբերված երեխաների թաղման հանգամանքը:Հազիվ թե ստրուկ երեխայի ոտքին արծաթե ապարանջան լիներ:Հնարավոր է,որ քուրմ ներկայացվող անձը և երեխաները այդ սենյակում թաղվեին տաճարական համալիրի վրա հարձակման ժամանակ սպանվելուց հետո:
GAYANE GEVORGYAN
Եսնդրում եմ սխալ եղեկություն չտարածել,հայերը երբեք երեխաներ չեն նվիրել աստվածներին ,ավելին չեն զոհաբեել,ի՞նչու եք պապերիս մարդակեր սարքում,սկսում եմ մտածել,որ այստեղ միտում կա,գրանտի հոտ է գալիս,,,կեղծարար պատմիչներ հայ ազգանվամբ որքան ցանկանաք կան,ես վիրավորվում եմ,երբ պապերիս մարդակեր են ներկայացնում,մարդակերները անագի որդիներն էին,ովքեր հիմնահատակ ավերեցին երկիրս Հայոց։
Արմէն Արմէնեան
Մեր քրմերը գիտնականներ են եղած, երբէք ոճրագործ ղասսապ...
Նաջարեան Մովսէս
Մասնագիտականօրէն պեղումներ էք անում՝ դա լաւ է: Բայց ձեր մեկնաբանութիւնները հիմնուած են յուդա-եւրոպական կեղծ պատմագիտականութեան վրայ: Հին ժամանակներում մարդիկ եղել են առաւել ,,մարդկային,, քան հիմա: Մեր Աբգար Արշակունի արքան երբ քրիստոնէութիւնն է ընդունել՝ թաղել է իր նախկին սրբութիւնները, եւ ո՛չ թէ կոնծանել, ինչպէս 28 տարի կործանեց Աժդահակեան-Սասանեան պարսից Արտաշիրի որդին Հայաստանում՝ մինչեւ Տրդատ մեծը, ապա եւ խառնածին Պարթեւ Անակի որդին: Ահա այդպիսի թաղուած սրբատեղի էք յայտնաբերել, ինչը գովելի է, եւ որը շատ բան կը պարզաբանի հայոց հին հաւատքի շրջանակներում: Սակայն մոռացէ՛ք ,,զոհ,, ,,զոհասեղան,, բառերը՝ որոնք նոյն Աժդահակեան-յուդայական կրօնից եկող հասկացութիւններ են ու ծէսեր: Հին Հայոց տաճարներին ու աստուածներին ,,Նուիրել,, են եւ ո՛չ թէ զոհաբերել են: Այդ նուիրատւութիւններն ունեցել են յատուկ նշանակութիւն: Քուրմերը օգտագործել են կենդանիների արիւնը բանակի զէնքերը թրծելու համար, կաշին օգտագործել են կօշիկ, զրահ, գօտի եւ այլ կաշուեղէն իրեր պատրաստելու համար զօրքի ու կարիքաւորների համար, միսը բաժանել են աղքատներին եւ վարքեր այցելող հաւատացեալներին որպէս կերակուր, ցորենն ու հացահատիկները ամբարել են յաջորդ տարուայ որպէս սերմացու: Իսկ արիւն հեղելը, խմելն ու արեամբ շորերը սրսկելը զուտ Աժդահակեան-յուդայական կրօնքի ծէսեր են, եւ ո՛չ հայկական:

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter