HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

«Միգուցե Ձեզ չեն զեկուցում, չգիտեմ»․ բաց նամակ Ռուստամ Բադասյանին

Բաց նամակ ՀՀ արդարադատության նախարար պարոն Ռուստամ Բադասյանին

Հարգելի պարոն Բադասյան, յուրաքանչյուր դրական, նույնիսկ հեղափոխական թվացող փոփոխություն դատապարտված է նույն ճակատագրին` օրենքի առաջ քաղաքացիների անհավասարությանը, նույնիսկ այդ խնդրի է՛լ ավելի խորացմանը, երբ բացակայում են փոփոխությունների իրականացման հստակ մեխանիզմներ, որոնք կապահովեն օրենքի առաջ բոլորի հավասարությունը, իրավունքի գերակայության սկզբունքի կենսունակությունը:

Խնդիրները, որոնք այսօր ներկայացնում եմ արդեն բաց նամակի տեսքով, Ձեզ հայտնի են` բազմիցս բարձրաձայնել եմ, գրավոր դիմել անձամբ Ձեզ` ներկայացնելով հիմնավորված առաջարկներ, սակայն մինչ օրս լուծումներ չեն տրվում, այլ նախորդ իշխանությունների նման` փափուկ բարձի քաղաքականություն է վարվում` ամեն բան գցելով հեռավոր ապագայի վրա, այլ ոչ թե քայլեր ձեռնարկելով` օրենքի առաջ բոլորի հավասարությունը ապահովելու ուղղությամբ: Միգուցե Ձեզ չեն զեկուցում, չգիտեմ: Հուսով եմ, որ այս բաց նամակս կընթերցեք:

2019թ. ամռանը կատարված օրենսդրական փոփոխությունների համաձայն, ցմահ ազատազրկված անձը կարող է տեղափոխվել կիսափակ ուղղիչ հիմնարկ 15 տարի պատիժը կրելուց հետո, կիսաբաց`18 տարի անց և բաց տիպի ուղղիչ հիմնարկ` 20 տարի անց: Այսինքն` 20 տարի և ավելի պատիժ կրող ազատազրկվածներս արդեն կարող ենք տեղափոխվել բաց տիպի ուղղիչ հիմնարկ, սակայն նույնիսկ մեկ փուլի իրականացումը, օրինակ` փակից` կիսափակ, տևում է գրեթե մեկ տարի, քանի որ մինչ օրս կարգը հստակ կանոնակարգված չէ: Հիշյալ օրենքը ակնհայտ մեղմացնող է և այն ունի հետադարձ ուժ, իսկ արդարության, մարդասիրության, օրինականության սկզբունքներից ելնելով` այն պետք է որ սեղմ ժամկետներում, առանց անհարկի ձգձգումների կիրառվեր հատկապես այն ցմահ ազատազրկվածներիս նկատմամբ, ովքեր արդեն պատիժ ենք կրում 20-27 տարի, որի զգալի ժամանակահատվածը ծայրաստիճան անմարդկային պայմաններում` զրկված լինելով զբոսանքից, արևի լույսից, երկարատև տեսակցություններից, տարրական հիգիենայի պայմաններից և այլն: 

2012թ. մարտի 14-ին Հրայր Թովմասյանի հրամանով սահմանվել է Տեղաբաշխման հանձնաժողովի գործելու կարգը, որտեղ առհասարակ ամրագրված չեն հստակ ժամկետներ` ո՛չ ՔԿՀ պետի կողմից միջնորդագրի ներկայացման, քննարկման և որոշում ընդունելու (օրինակ՝ սահմանվի, որ միջնորդագիրը Հանձնաժողով պետք է ներկայացվի 15 օրում, իսկ Հանձնաժողովն այն պիտի քննարկի ստանալուց հետո մեկամսյա ժամկետում), ո՛չ քննարկման հետաձգման վերաբերյալ: Այսինքն` Հրայր Թովմասյանի սահմանած կարգը Հանձնաժողովին թույլ է տալիս մի դատապարտյալի տեղափոխման հարցը քննարկել և լուծել, օրինակ`10 օրվա մեջ, իսկ մեկ այլ դատապարտյալի վերաբերյալ, առանց որևէ հիմնավորման, ձգձգել նույնիսկ մեկ տարի: Հանձնաժողովի համար նաև չկան սահմանված ոչ մի հստակ չափորոշիչներ, թե երբ կարող են փոխել մեկուսացվածության աստիճանը: Այսինքն`չափազանց լայն հայեցողություն է տրված, որը, ըստ էության, սահմանափակված է նրանով, որ պետք է հիմք ընդունեն դատապարտյալի դրսևորած դրական վարքագիծը (հոդված 102 մաս 1): Սակայն այստեղ էլ խնդիրն այն է, որ «դրական վարքագիծ» եզրույթն ունի գնահատողական բնույթ: 

Պատժի նպատակները, քրեակատարողական օրենսգրքով սահմանված սկզբունքները, դատապարտյալի ուղղման և խրախուսանքի միջոցների վերաբերյալ դրույթների համակարգային վերլուծությունը ցույց է տալիս, որ դատապարտյալի դրական վարքագծի չափորոշիչներն են` բարեխիղճ աշխատանքը, ուսումը, օրինապահ վարքագիծը, դատապարտյալի կապն ընտանիքի և արտաքին աշխարհի հետ, մշակութային, կրոնական, լուսավորչական և մարզական միջոցառումներին մասնակցելը, ստեղծագործական աշխատանքը, այլ հանրօգուտ, վերասոցիալականացմանը նպաստող վարքագիծը և գործունեությունը: Քրեակատարողական համակարգը պետք է նպաստի, խրախուսի դատապարտյալի կողմից դրական վարքագծի դրսևորումը և ապահովի այդ նախադրյալները: 

Այսպես, պայմանական վաղաժամկետ ազատման ինստիտուտի կիրառման հարցում, կոռուպցիոն ռիսկերը նվազագույնի հասցնելու համար արդարադատության նախարար  Արտակ Զեյնալյանի առաջարկով ներդրվեց բալային համակարգ: Ներկայումս դատապարտյալը, ըստ սահմանված չափորոշիչների, պետք է հավաքի 28 բալ, որպեսզի նրան ներկայացնեն պայմանական վաղաժամկետ ազատման: Հասկանալի է, որ տվյալ պարագայում դատապարտյալի ազատման հարց է, իսկ ռեժիմների պարագայում ընդամենը նվազ մեկուսացվածության հարց և, հետևաբար, հարկավոր է ներդնել բալային համակարգ նաև այս ինստիտուտի կիրառման պարագայում` սահմանելով 28-ից ավելի ցածր շեմեր` համապատասխան այս կամ այն ռեժիմի, ինչը կհեշտացնի նաև Հանձնաժողովի աշխատանքը:

Հաջորդ կարևոր հարցը վերաբերում է արդարադատության մատչելիությանը և ողջամիտ ժամկետներին: Հրայր Թովմասյանի Սահմանադրական դատարանի նախագահ լինելու օրոք ՍԴ-ն ընդունեց մի որոշում, համաձայն որի դատապարտված անձանց պատժի կատարմանն  առընչվող հարցերի լուծումը ընդհանուր իրավասության դատարաններից անհիմն կերպով տեղափոխվեց վարչական դատարանի տիրույթ: Լավ հասկանալով, որ այդ մոտեցումը չի բխում արդարադատության մատչելիության սկզբունքից` կապված վարչական դատարաններում պատժի կատարմանը վերաբերող հարցերի ողջամիտ ժամկետներում  քննարկման անհնարինության հետ` ՍԴ-ն այս հարցի վերջնական լուծումը, ինչպես նշված է որոշման մեջ, թողեց Ազգային Ժողովի վրա: ՍԴ-ի այս որոշումը դատապարտյալներիս փաստացի զրկել է արդարադատության մատչելիությունից: Օրինակ` ՔԿՀ-ի կողմից խախտվում է դատապարտյալի ինչ-որ իրավունք, որը շղթայական կերպով զրկում է նրան այլ իրավունքների իրացման հնարավորությունից: Մինչև դատապարտյալը վարչական դատարաններում տարիներ տևող պրոցեսի մեջ է գտնվում իր խախտված  իրավունքը վերականգնելու հույսով, շարունակվում են շղթայական կերպով խախտված մնալ և խախտվել այլ բազմաթիվ իրավունքներ: Իսկ նախկինում դատապարտյալը բախվելով ենթադրյալ անօրինությանը`կարող էր պարզ կերպով գրավոր դիմումում շարադրել առաջացած խնդիրը և դիմել ընդհանուր իրավասության դատարան և հնարավորինս սեղմ ժամկետներում փորձել իրացնել իր արդար դատաքննության հիմնարար իրավունքը: 

Հարգելի՛ պարոն Բադասյան, 2018թ. մայիսյան իրադարձություններից հետո անցել է 2 տարի: Արդյո՞ք տեղի ունեցան արմատական փոփոխություններ նախևառաջ դատաիրավական համակարգերում: Ես ու իմ ընտանիքը, համոզված եմ` նաև հազարավոր քաղաքացիներ սեփական մաշկի վրա ենք զգում, որ ոչ մի արմատական փոփոխություն տեղի չի ունենում ոչ միայն դատական, այլ նաև դատախազական, քննչական ու ոստիկանական համակարգերում: Արդարադատության հասնելը, ինչպես 30 տարի շարունակ, այդպես էլ այժմ սոսկ պատրանք է, քանի որ շարունակվում է և՛ հովանավորչությունը, և՛ հրահանգների կատարման մեխանիզմը: Այնպես որ, խոսել առհասարակ  դատաիրավական համակարգում արդարության, ինչ-որ արմատական փոփոխությունների մասին` կնշանակի կեղծել:

Այսօր Ձեր գլխավորությամբ գործող արդարադատության նախարարության տիրույթում է անհապաղ քայլեր ձեռնարկելը, որպեսզի կանոնակարգվի այս հարցը: Այսպիսով, գտնում եմ անհրաժեշտ և խնդրում եմ անհապաղ քայլեր ձեռնարկել`

  1. պայմանական վաղաժամկետ ազատման վերաբերյալ գործող բալային համակարգը կիրառել նաև  ռեժիմների փոփոխման ինստիտուտի  կիրառման համար`սահմանելով 28 բալից  նվազ շեմեր`կիսափակ, կիսաբաց և բաց տիպի քրեակատարողական հիմնարկներ տեղափոխելու համար,
  2. Տեղաբաշխման հանձնաժողովում միջնորդությունների քննարկման և լուծման հստակ ժամկետներ սահմանել,
  3. հիմնվելով ՍԴ որոշման վրա` ԱԺ առաջարկ ներկայացնել` հնարավորինս արագ լուծել պատժի կատարման հետ կապված հարցերը ընդհանուր իրավասության դատարանների տիրույթում ամրագրելու վերաբերյալ:

Կանխավ շնորհակալ եմ:

Հարգանքով` Մհեր Ենոքյան

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter