HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Հեռուստատեսային վարկանիշներ

2006 թ. հունվարից «AGB Nielsen Media Research» ընկերության շնորհիվ հայկական հեռուստաընկերությունները հնարավորություն են ստացել ամեն օր տեղեկանալ իրենց հաղորդումների վարկանիշների մասին: Վարկանիշը կամ ռեյտինգը (անգլերեն` rating) միավոր է, որով չափվում է հեռուստահաղորդման լսարանը: 

Հեռուստալսարանի չափումներն իրականացվում են հատուկ սարքերի միջոցով (peoplemeter), որոնք գրանցում են մայրաքաղաքի 120 ընտանիքների ամենօրյա հեռուստադիտումները: Ընտանիքներն ընտրված են այնպես, որ արտացոլեն բնակչության տարիքային, կրթական, սոցիալական, սեռային, մասնագիտական եւ այլ հատկանիշները` համաձայն պաշտոնական վիճակագրության: Հոկտեմբերի 1-ից չափումներն ընդգրկում են գրեթե ամբողջ հանրապետությունը` մասնակից դարձնելով արդեն 240 ընտանիք: 

Ի՞նչն է փոխվում հեռուստատեսային վարկանիշների չափման ներմուծումով: Այսուհետ հեռուստատեսության հասարակական արժեքը արտահայտվում է սպառողական արժեքով: Ցանկացած հաղորդում այլեւս ապրանք է, որը վաճառվում է: Առաջին հայացքից թվում է, թե տարբերությունը մեծ չէ, սակայն, հեռուստատեսության շուկայականացման արդյունքում տեղի է ունենում այլափոխություն. զանգվածային լրատվամիջոցը վերածվում է առեւտրային ձեռնարկության` սպասարկելով արդեն ոչ թե հասարակությանը , այլ շուկային: 

Վարկանիշն ինքը տեխնոլոգիական գործիք է, որն օգնում է կարգավորել գովազդի շուկան: Եթե առաջ հեռուստաալիքը վաճառում էր գովազդատուներին իր եթերային ժամանակը , ապա հիմա վաճառում է հեռուստալսարանի քանակը : 

Գովազդատուին ձեռնտու է ընտրել ոչ այնքան ալիքը կամ ժամը (prime time), որքան կոնկրետ հաղորդումը, որը հավաքում է առավելագույն լսարան ցանկացած ժամի ցանկացած ալիքով: Ընդ որում, վարկանիշների տվյալները պարունակում են նաեւ հաղորդման լսարանի  կազմը , այսինքն` ովքեր են դիտում հաղորդումը: Եթե գովազդվող ապրանքը կամ ծառայությունը նախատեսված է, օրինակ, 25-ից 50 տարեկան, բարձր եկամուտ ունեցող կանանց համար, ապա կարելի է իմանալ հատկապես այդ կատեգորիայի հեռուստատեսային նախասիրությունները եւ, ասենք, ոսկյա զարդերի գովազդը չտեղադրել մանկական ֆիլմի արանքում: 

Վարկանիշների շնորհիվ գովազդը կարող է դառնալ ավելի հասցեագրված, արդյունավետ, հետեւաբար նաեւ` պակաս նյարդայնացնող: Հեռուստալսարանի չափումներն ընդհանրապես շրջադարձային փոփոխություն են մտցնում գովազդային շուկայում: Վրաստանում 2001 թվականից նույն «AGB Nielsen» ընկերությունն իրականացնում է հեռուստալսարանի չափումներ, ինչի արդյունքում գովազդային շուկայում շրջանառվող գումարը 3 տարում կրկնապատկվեց` 3,5 միլիոն ԱՄՆ դոլարից հասնելով 7 միլիոնի` 2004-ին: Այս տարի սպասվում է 12 միլիոն ԱՄՆ դոլարի շրջանառություն: 

Հեռուստալսարանի չափումներն անհրաժեշտ են նաեւ հեռարձակող ալիքներին: Վարկանիշները թույլ են տալիս պարզել հաղորդումների պահանջարկը, գնահատել դիտարժանությունը, կատարելագործել եթերացանցը, նույնիսկ բարելավել կառավարումը: 

Այսպիսով, Հայաստանում ներդրվել է նոր տեխնոլոգիական գործիք՝ վարկանիշ: Ի՞նչպես է այն օգտագործվում: 

Գովազդ էլիտար գներով 

«AGB Nielsen» ընկերության Հայաստանի ներկայացուցիչ, «TV MR AM» ընկերության տնօրեն Խորեն Բեգլարյանի հավաստմամբ վարկանիշների տվյալներից առայժմ օգտվում են միայն խոշոր հեռուստաընկերությունները եւ ընդամենը 4 գովազդային գործակալություն` ոչ ամենահայտնի: Ծառայությունը վճարովի է եւ ունի մատչելի գին նույնիսկ մեր հեռուստաոլորտի համար: 

Սակայն գովազդատուները բնավ չեն շտապում օգտվել վարկանիշների տվյալներից: Պատճառն այն է, որ Հայաստանում, ինչպես հայտնի է, գովազդը չափազանց էժան է. եթերի գինը վերջին 10-12 տարում գրեթե չի բարձրացել: 

Այս պարագայում գովազդային հետազոտություններն ավելի թանկ արժեն, քան ինքը գովազդը: 

Ուրեմն ի՞նչ կարիք կա չափումներ պատվիրել, պարզել կոնկրետ ապրանքատեսակի կամ ծառայության սպառողական խումբը, նրանց հեռուստատեսային նախասիրությունները եւ արդյունավետ հասցեագրել գովազդը, եթե կարելի է այն պարզապես լցոնել բոլոր ալիքներով բոլոր ժամերին եւ համոզված լինել, որ մի բան «կկպնի»: 

Բնականաբար, այս ամենը տեղի է ունենում հեռուստադիտողի նյարդերի եւ ժամանակի հաշվին: ՀՀ «Գովազդի մասին» օրենքը չի պաշտպանում սպառողների շահերը եւ կարծես պարտադիր էլ չէ կիրառելու համար: «Ինտերնյուս» կազմակերպության մոնիտորինգի արդյունքում պարզվել է, որ մայրաքաղաքի 15 հեռուստաընկերությունները միասին կարող են շաբաթվա մեջ 276 անգամ խախտել մեկ ժամվա ընթացքում թույլատրված գովազդի չափաբաժինը: 

« ...տելեվիզրով դեռ չի սկսվել կինոն » 

Ռուբեն Հախվերդյանի երգից 

Վարկանիշների առաջին տվյալները հեռուստաընկերությունների ղեկավարների մոտ առաջացրին շոկ: Պարզվեց, որ Երեւանում կայուն լսարան հավաքում են հիմնականում սերիալները, հումորը, ֆուտբոլը եւ ինչ-որ չափով` լուրերը: Մնացած հաղորդումները, մեղմ ասած, չսպառվող ապրանք է, որից պետք է շուտափույթ ազատվել: Այս վարկանիշների տրամաբանական արձագանքը կլիներ այն, որ հեռուստաընկերությունները սկսեին կրթական, ճանաչողական, վավերագրական, մշակութային բարձրորակ հաղորդումներ պատրաստել, որպեսզի վերացնեին անհամամասնությունը` ելնելով հասարակական շահի գիտակցումից: 

Մեզ մոտ, սակայն, տեղի ունեցավ ճիշտ հակառակը: Արձագանքը ապշեցնում է իր ցինիզմով. գրեթե բոլոր ալիքները իրենց հաղորդացանցում ավելացրեցին հենց սերիալները, հումորը, սպորտը եւ այլ ժամանցային հաղորդումներ: Հանրային հեռուստաալիքը մեկ սերիալի փոխարեն սկսեց ցուցադրել 4 սերիալ, «Արմենիան»` 4 սերիալ, «Շանթը»` 5 սերիալ: Այսօր արդեն միայն հայկական ալիքներով մեկ օրվա մեջ տարբեր ժամերի կարելի է դիտել 25 սերիալ, որոնց մեծ մասը կրկնվում է նույն օրը: Դժվար է հավատալ, որ սա իրական պահանջարկ է: Պարզապես հայկական հեռուստաալիքները օգտվում են գլոբալիզացիայի աղբարկղից: 

Ճշտենք, որ սերիալ ասելով, նկատի ունենք պարզունակ մելոդրամները, որոնք ամենօրյա դոզաներով ներարկում են մարդկանց գիտակցության մեջ լիարժեք կյանքի պատրանք, եւ դրանով իսկ զրկում հանդիսատեսին իրական կյանքը տնօրինելու նախաձեռնությունից: 

Թե ինչ ներգործություն կարող է ունենալ մեր հասարակության վրա սերիալների այդ քանակը, ոչ մեկին չի հետաքրքրում: Մեկնարկը տրված է, եւ հեռուստաընկերություններն իրար հրմշտելով ընկել են վարկանիշների հետեւից: «Արմենիան», Հանրայինը, «Շանթը», «Կենտրոնը», «Հայ TV»-ն շտապեցին ձեռք բերել եվրոպական եւ բրազիլական ֆուտբոլի առաջնության խաղերը: Ոչ մի առարկություն չէինք ունենա, եթե այս ամենը ցուցադրվեր հատուկ սպորտային ալիքով, ինչպես շատ երկրներում: Սակայն հիմնական ալիքներով օտար պետությունների սպորտային իրադարձություններին հետեւելը դառնում է մեր քաղաքացիների համատարած եւ պարտադրված ժամանցը: 

Համաձայն վարկանիշների` հայ հեռուստադիտողը նախընտրում է դիտել հումոր եւ զվարճալի հաղորդումներ: Եվ ահա զվարճալի ծրագրերի քանակը եւ հատկապես բովանդակային մակարդակը այսօր հասել է կրիտիկական այն սահմանին, որից հետո սկսում ես մտահոգվել ազգի հոգեկան առողջության համար: 

Հաճախ այն, ինչ մենք կոչում ենք հումոր, նորմալ երկրներում պարզապես արգելված է: Օրինակ,  թաքնված տեսախցիկ տիպի հաղորդումները, որոնց հայկական տարբերակները աչքի են ընկնում գռեհիկ կատակներով, վիրավորում են մարդկանց արժանապատվությունը, ոտնահարում բարոյականության եւ էթիկայի նորմերը: Խնդիրն այն չէ, թե ինչ է նախընտրում հեռուստադիտողը, այլ` ինչ ենք մենք նրան առաջարկում: 

Կարգին լուրեր 

Ինչպես ամբողջ աշխարհում, այնպես էլ Հայաստանում բարձր վարկանիշ ունեն լրատվական հաղորդումները: Սակայն հայտնի է, որ լրատվությունը նույնպես վաճառվում է` այս անգամ ոչ թե գովազդատուներին, այլ ազդեցիկ իշխանական, քաղաքական, առեւտրային կառույցներին կամ անձերին: 

Գրեթե բոլոր հեռուստաընկերությունները, անկախ սեփականության ձեւից, ուղղակիորեն ենթարկվում են նախագահական ապարատի կամ մեդիա-սեփականատիրոջ թելադրանքին` դառնալով իշխանական եւ օլիգարխիկ կառույցների PR գործիք: Պաշտոնական տեղեկատվության հիմնական նպատակն է ստեղծել իշխանության դրական կերպարը եւ ուղղորդել հասարակական գործընթացները` սկսած Սահմանադրության հանրաքվեից, վերջացրած լավագույն երգի ընտրությամբ: Վստահաբար կարող ենք ասել, որ հեռուստատեսությունը Հայաստանում չի կարող համարվել տեղեկատվության հավաստի աղբյուր: 

«Տեղեկատվությունը ուժ է» 

Համաշխարհային այս կարգախոսը հուշում է, որ ուժեղ է այն հասարակությունը, որը տեղեկացված է, ուստի եւ հնարավոր չէ նրան խաբել, ստորացնել, շահագործել: Եթե այդպես է, ուրեմն, հաշվի առնելով չափահաս բնակչության մեծ մասի ապատեղեկացվածությունը, Հայաստանում շուտով կձեւավորվի թուլամիտ հասարակություն: Սա արդեն ազգային անվտանգության խնդիր է: 

Այնուամենայնիվ, բացի վարկանիշներից, հայտնի է նաեւ հասարակության վերաբերմունքը հեռուստատեսային լրատվությանը: Դիտել, դեռ չի նշանակում հավատալ: Ուրեմն, ինչպե՞ս է հեռուստադիտողն արձագանքում իրեն հակադրված լրատվությանը: Մի բան հաստատ պարզ է. չգտնելով նմանություն իրական կյանքի եւ նրա հեռուստատեսային վերարտադրության միջեւ` մարդիկ օտարվում են հասարակական գործընթացներից եւ ներքուստ հրաժարվում կրել պատասխանատվություն ընդհանուրի համար : Այսպես, հեռուստատեսության անպատասխանատու գործելակերպն արգելակում է քաղաքացիական հասարակություն ձեւավորելու լավագույն հնարավորությունը: 

Սենսացիա, սեքս, սպանություն 

Համաշխարհային հանրությունն ամեն կերպ ձգտում է նվազագույնի հասցնել ժամանակակից հեռուստատեսության բացասական հետեւանքները: Արեւմտյան վերլուծաբանների կարծիքով դրա համար անհրաժեշտ է ազատվել ռեյտինգային հեռուստատեսության հիմնական բաղադրիչներից, ինչը խորհրդանշում են «երեք Ս»-ն` սենսացիան, սեքսը, սպանությունը : Հայաստանի պարագայում նույն խնդիրն ամփոփվում է «երեք Գ»-ի մեջ` գրաքննություն, գովազդ, գռեհկություն: 

Այսօր հայկական հեռուստատեսությունը, ցավոք, չի առաջնորդում մեզ քաղաքակրթման որեւէ ճանապարհով: Հ եռուստավարկանիշների այս նոր մրցակցության մեջ հաշվի են առնված բոլոր կողմերի շահերը, բացի հեռուստադիտողից: Հեռուստադիտողը ընդամենը զանգված է, որն օգտագործվում է իշխանական եւ բիզնես «էլիտայի» կողմից իր կարիքները բավարարելու համար` մեկ որպես ընտրազանգված, մեկ որպես ապրանքների եւ ծառայությունների սպառող, մեկ որպես ռեյտինգ ապահովող գլխաքանակ: 

Մասնավոր առեւտրային հեռուստաընկերությունները չեն կարող արտահայտել հասարակության շահերը, քանի որ ունեն իրենց տնտեսական, երբեմն նաեւ քաղաքական հավակնությունները: Ինչ վերաբերում է Հանրային հեռուստատեսությանը, ապա այն եղել է եւ մնում է պետական: Իսկ դա նշանակում է, որ մի խումբ պաշտոնյաներ եւ կուսակցական պատգամավորներ հարկատուների հաշվին իրականացնելու են իրենց PR-ը, որն ի վերջո նյութականացվում է անձնական բիզնեսում: 

Օտար խաղեր 

20-րդ դարում ծնված հեռուստատեսությունն իր բնույթով ժողովրդավարական է: Այն կոչված է մատչելի դարձնել զանգվածների համար քաղաքականությունն ու մշակույթը, ինչը հասու էր միայն ընտրյալներին: Հեռուստատեսության խնդիրն է բարձրացնել հասարակության իմացության եւ ճաշակի մակարդակը: Համաշխարհային փորձը ցույց է տալիս, որ այս խնդիրները կարող է լուծել միայն հանրային հեռուստատեսությունը , այսինքն` այն հեռուստատեսությունը, որը պատկանում է հասարակությանը: 

Հայաստանում վաղուց հասունացել է իսկապես հանրային հեռուստատեսություն ստեղծելու անհրաժեշտությունը: Սա շատ ավելի լուրջ խնդիր է, քան կարող է թվալ առաջին հայացքից: Հանրային հեռարձակումն իր նշանակությամբ համեմատելի է երկրում ազատ եւ անկախ ընտրություններ անցկացնելու, բազմակուսակցական համակարգ ստեղծելու, տնտեսությունն ազատականացնելու հետ: 

Արեւմուտքում, որտեղ ռեյտինգները հաշվում են մեզանից էլ վաղուց, առեւտրային հեռուստաընկերությունները ոչ թե մրցակցում են միմիանց հետ, այլ համագործակցում` ապահովելով բազմազան, մատչելի եւ միաժամանակ բարձրակարգ հաղորդումներ: 

Օրինակ, Ֆրանսիայում առեւտրային եւ վճարովի ալիքների կողքին գործում են երեք հզոր հանրային ալիքներ France 2, France 3, 5-րդ ալիք , ինչպես նաեւ կրթական-մշակութային ARTE  ծրագիրը: Ֆինանսավորման աղբյուրները խառն են` աբոնենտային վարձ, պետական բյուջե եւ գովազդ: Ֆրանսիական եթերում շատ չեն ժամանցային ծրագրերը, սերիալները, խաղերը: Փոխարենը շատ է, այսպես կոչված, հեռուստավավերագրությունը (33%` ամենամեծ մասնաբաժինը)` հագեցած սոցիալական, հասարակական, կրթական թեմաներով, ինչը Հայաստանում չի գերազանցնում 5%-ը: 

Գերմանիայում առաջատար երկու ալիքներն էլ հանրային են` ARD  եւ ZDF : Հեռարձակում են հիմնականում լրատվություն, քաղաքական վերլուծություն, վավերագրական հաղորդումներ, ավելի քիչ հեռուստաներկայացումներ, ֆիլմեր եւ զվարճալի ծրագրեր: Հետաքրքիր է, որ այս ալիքները, չունենալով հարուստ բյուջե, այնուամենայնիվ սահմանափակում են գովազդը (օրական 20 րոպե) եւ ընդհանրապես բացառում են այն երեկոյան ժամը 8-ից հետո, ինչպես եւ հանգստյան օրերին: Համեմատության համար ասենք, որ ՀՀ «Գովազդի մասին» օրենքը թույլ է տալիս օրական 240 րոպե գովազդ:

Վարկանիշների վարկանիշը 

Վարկանիշներով առաջնորդվող հեռուստատեսությունը մի ճանապարհ ունի` զվարճացնել, զբաղեցնել հասարակությանը, պարտադրել նրան մտածողության եւ ճաշակի կարծրատիպեր, իրականությունը դարձնել ժամանց եւ ուրիշ ոչինչ այսքանից բացի: 

Դատելով վարկանիշներից եւ նախընտրելի հաղորդումների բովանդակությունից` կարելի է ենթադրել, որ Հայաստանում ապրում է հոգեւոր պահանջներից զուրկ մի բնակչություն, որն իր կենսագործունեությամբ միայն ավելացնում է տրանսպորտի եւ կոյուղու խցանումները: Ավելի տհաս եւ անհեռանկար հասարակություն չէր կարող պատկերել ոչ մի ուրիշ վիճակագրություն: Եթե հեռուստատեսությունը շարունակի նույն կերպ առաջնորդվել վարակնիշներով, ապա շատ շուտով այս պատկերը կդառնա իրականություն: 

Արա Շիրինյան

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter