HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Արմեն Միրզոյան

«Коммерсант»-ը հրապարակել է տրանսպորտային միջանցքների և երկաթուղու քարտեզը, որի շուրջ համաձայնության են եկել Հայաստանը, Ռուսաստանն ու Ադրբեջանը

Ռուսական «Коммерсант» պարբերականը հրապարակել է տրանսպորտային միջանցքների և երկաթուղու քարտեզը, որի շուրջ հունվարի 11-ին` Մոսկվայում կայացած հանդիպման ժամանակ, համաձայնության են եկել Հայաստանի, Ադրբեջանի և Ռուսաստանի ղեկավարները։

Մինչ հանդիպումը հայտարարվել էր, որ բանակցություններն ունենալու են տնտեսական օրակարգ։ Ենթադրվում էր, որ կողմերը քննարկելու են 2020 թվականի նոյեմբերի 9-ի եռակողմ հայտարարության 9-րդ կետի իրագործումը, որով նախատեսվում է տարածաշրջանում բոլոր տնտեսական և տրանսպորտային կապերի ապաշրջափակում։ Ըստ այդ հայտարարության՝ Հայաստանի Հանրապետությունը երաշխավորելու է տրանսպորտային կապերի անվտանգությունը Ադրբեջանի Հանրապետության արևմտյան շրջանների և Նախիջևանի Ինքնավար Հանրապետության միջև` երկու ուղղություններով քաղաքացիների, տրանսպորտային միջոցների և ապրանքների անխոչընդոտ տեղաշարժը կազմակերպելու համար, իսկ տրանսպորտային հաղորդակցության հսկողությունն իրականացնելու են ՌԴ ԱԴԾ Սահմանապահ ծառայության մարմինները: Արդեն հունվարի 11-ի հանդիպումից հետո կողմերը հայտարարել էին, որ ստեղծվելու է փոխվարչապետերի մակարդակով եռակողմ աշխատանքային խումբ, որը զբաղվելու է «տարածաշրջանում բոլոր տնտեսական և տրանսպորտային կապերի ապաշրջափակմամբ»։

«Коммерсант»-ի տվյալներով՝ հանդիպման ժամանակ քննարկվել է ինչպես տրանսպորտային միջանցքների, այնպես էլ երկաթուղային հաղորդակցության հարցը։ Հրապարակված քարտեզում կանաչով երևում է տրանսպորտային միջանցքը, որը Նախիջևանը կապելու է Զանգելանի հետ, իսկ այնուհետ շարունակվի դեպի Հորադիզ և Բաքու՝ անցնելով ՀՀ Սյունիքի մարզի տարածքով։ Իսկ սև կետագծերով քարտեզում պատկերված է երկաթուղային հաղորդակցությունը, որը Երևանը կկապի Սյունիքի մարզի հետ։ Քարտեզից սակայն երևում է, որ երկաթուղու մեծ մասը անցնելու է Նախիջևանի տարածքով։ Խորհրդային տարիներին երկու երթուղիներն էլ ակտիվորեն օգտագործվել են, սակայն արցախյան հակամարտության մեկնարկից ի վեր դադարել գոյություն ունենալ։

Պարբերականը գրում է, որ տրանսպորտային այդ ուղիների փակվելուց մեծապես տուժել է Ռուսաստանը։ Երբ վրաց-աբխազական հակամարտությունից հետո Ռուսաստանից Վրաստան երկաթուղային կապը կտրվել է, Հայաստանը ևս զրկվել է այդ երկաթուղային կապուղուց, իսկ Ռուսաստանը՝ թուրքական երկաթուղու հետ միավորվելուց։ Արդյունքում, այդ երկաթգծից այսօր գործում է միայն Երևան-Թբիլիսի գիծը, իսկ Ռուսաստանի հետ կապող միակ ճանապարհն անցնում է Ռազմավիրական ճանապարհով (Վերին Լարսի ճանապարհ), որը եղանակային վատ պայմանների պատճառով հաճախակի փակվում է։

Քարտեզում կանաչ գծով երևում է այն ճանապարհը, որը Հայաստանը միավորելու է Իրանի և Ռուսաստանի հետ։ Ընդորում, այն դարձյալ անցնում է Նախիջևանի տարածքով և Ջուղայից մտնում Իրան։ Ռուսաստանի պարագայում ճանապարհը անցնում է Սյունիքի մարզ-Զանգելան-Հորադիզ-Սաբիրաբադ-Շիրվան-Գոբուստան-Բաքու-Սիազան-Դաղստան (Ռուսաստան) ուղղությամբ։

Պարբերականը գրում է, որ տեսականորեն Մոսկվայում ստորագրված փաստաթուղթը պետք է շահեկան լինի բոլոր երեք կողմերի համար. Ադրբեջանին անհրաժեշտ է ճանապարհ դեպի Նախիջևան և Թուրքիա, որով Բաքուն կկապվի Իգդիրի հետ, Ռուսաստանին՝ Թուրքիա և Հայաստան, իսկ Հայաստանին՝ Ռուսաստան և Իրան։ Եթե Ադրբեջանում հիմնականում դրական են վերաբերում ձեռք բերված համաձայնությանը, ապա Հայաստանում այն միանշանակ չի ընդունվում։

Այսպես, «Լուսավոր Հայաստան» խմբակցության ղեկավար Էդմոն Մարուքյանը հայտարարել է, որ տնտեսական միջանցքների ապաշրջափակման հարցը ներառված է եղել 2020 թվականի նոյեմբերի 9-ի եռակողմ հայտարարության մեջ, ուստի այն հավելյալ քննարկելն իմաստ չունի։ «Փաստացի սա այն օրակարգն է, որն առաջ է քաշվում մեր հակառակորդի կողմից, և այն շարունակում է գերակա լինել հայկական օրակարգի նկատմամբ»,- նշել է Մարուքյանը։ Մարուքյանը հավելել է, որ եթե նոյեմբերի 9-ի հայտարարության հայկական կողմի պարտավորվածությունները կատարվում են «շվեյցարական ժամացույցի ճշգրտությամբ», ապա Բաքվում հայ ռազմագերիների ճակատագիրը շարունակում է մնալ անհայտ։

Ընդդիմության միասնական թեկնածու Վազգեն Մանուկյանն էլ հայտարարել է, որ պետք էր բարձրացնել նոյեմբերի 9-ի եռակողմ հայտարարության 1-ին կետին վերաբերող հարցը, որը խախտվել է հօգուտ Ադրբեջանի և որը սպառնալիք է Սյունիքի համար։ Հայտարարության առաջին կետով նախատեսվում էր, որ կողմերը պետք է կանգ առնեին իրենց զբաղեցրած դիրքերում։ «Ի՞նչ կարող էր ստանալ Հայաստանը հունվարի 11-ի հանդիպումից, որը չստացավ: Պետք էր բարձրացնել նոյեմբերի 9-ի եռակողմ հայտարարության 1-ին կետին վերաբերող հարցը, որը խախտվել է հօգուտ Ադրբեջանի և որը սպառնալիք է Սյունիքի համար: Որևէ արձանագրում չեղավ ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի շրջանակներում հակամարտության լուծման և Արցախի կարգավիճակի վերաբերյալ, ինչը նույնպես մեծ պարտություն էր: Եվ իհարկե պետք է հստակ դրվեր և լուծվեր գերիների հարցը։ Հունվարի 11-ին Մոսկվայում Ալիևը վերահաստատեց և նոր հիմքերի վրա դրեց 9-րդ կետի իրականացումը, որն Ադրբեջանի համար ռազմավարական մեծ նշանակություն ունի: Կասկածից դուրս է, որ Փաշինյանի վարչապետության պայմաններում այս կետի իրականացման հետագա բանակցությունների արդյունքները նույնպես լիովին բավարարելու են միայն Ադրբեջանին»,- նշել է Մանուկյանը։

«Էներգետիկ անվտանգության ինստիտուտ» հասարակական կազմակերպության նախագահ Վահե Դավթյանը, «Коммерсант»-ին տված մեկնաբանության ժամանակ, նշել է, որ միջնաժամկետ հեռանկարում Ռուսաստանի կողմից ադրբեջանական ենթակառուցվածքներով բեռնափոխադրումների իրականացումը Հայաստանի համար ավելի թանկ կնստի, քան Վերին Լարսով և Սեւ ծովի վրացական նավահանգիստներով: «Պատճառը նոր ենթակառուցվածքային լուծումների որոնման անհրաժեշտությունն է, որոնք անխուսափելիորեն արտացոլվելու են փոխադրումների ինքնարժեքի մեջ։ Կարևոր դեր կխաղա նաև քաղաքական բաղադրիչը։ Թեև Ադրբեջանը հայտարարում է տրանսպորտային ենթակառուցվածքի հավասար հասանելիության մասին, ակնհայտ է, որ այն պրոտեկցիոնիստական մոտեցում է ցուցաբերելու՝ հայ բեռնափոխադրողների համար անբարենպաստ պայմաններ ստեղծելով։ Հիբրիդային պատերազմը շարունակվում է և կունենա առավելապես տնտեսական բովանդակություն»,- նշել է Դավթյանը։

Carnegie Europe կենտրոնի ավագ գիտաշխատող և «Սև այգի» գրքի հեղինակ Թոմաս դե Վաալն էլ կարծում է, որ եռակողմ բանակցությունների ամենահետաքրքիրը «մնացել է փակ դռների հետևում», իսկ տնտեսական օրակարգի առաջին պլան մղելն իրականացվում է միայն այն պատճառով, որ որևէ արդյունք ի ցույց դրվի։ «Փաշինյանը, անկասկած, ցանկանում էր համաձայնության հասնել գերիների և անհետ կորածների մասով, բայց Ալիևը դրանում դեռևս շահագրգռված չէ։ Ալիևը, հավանաբար, դժգոհ է խաղաղապահ առաքելության աշխատանքից, բայց Պուտինը պատրաստ չէ այդ հարցում որևէ փոխզիջման։ Ի՞նչ է մնում։ Անկեղծ և ընդհանուր հետաքրքրություն ավտոմոբիլային և երկաթուղային հաղորդակցության վերականգնման նկատմամբ»,- նշել է Թոմաս դե Վաալը։

Այդուհանդերձ, ըստ նրա, երկաթուղային հաղորդակցման բացմանը դեռ շատ ժամանակ կա։ Անհրաժեշտ են ոչ միայն ենթակառուցվածքներ, այլև «քաղաքական կամք և բազային մակարդակի համաձայնություն, որը հիմա բացակայում է»։

Քարտեզը՝ ռուսական «Коммерсант» պարբերականի

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter