HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Երանուհի Սողոյան

Քյոթահիայի հնագույն խեցեգործությունը վերածնվում է գյումրեցի վարպետների ձեռքերում

«Քաղաքակրթությունները փակվում են շերտերով եւ ընդհատվում են, կարեւորն այդ շերտերը բացելն ու ընդհատվածին շարունակականություն ապահովելն է,- ասում է Հայաստանում Իտալիայի պատվո հյուպատոս, Գյումրիում կերամիկայի դպրոցի հիմնադիր Անտոնիո Մոնտալտոն,- Գյումրիում կերամիկայի դպրոցի հիմնումը թերեւս Քյոթահիայի (Կուտինա) հայերի ստեղծած խեցեգործական ավանդույթների պահպանումն ու նորովի մեկնաբանելու լավագույն հնարավորությունն է այսօր: Մենք շերտ առ շերտ բացում ենք անցած դարի վարպետների աշխատանքների նրբություններն՝ ավելացնելով մեր մտահղացումները»:

Քյոթահիա կամ Կուտինա քաղաքը, որ գտնվում է Կ. Պոլսից հարավարեւելք, Փոքր Ասիայի այն բնակավայրերից է, որտեղ հայությունը բավական վաղ շրջանից է հաստատվել: Քյոթահիան համարվել է արհեստների եւ արվեստների կենտրոն, որտեղ զարգացել են խեցեգործությունն ու արծաթագործությունը, դարբնագործությունը, դերձակությունը եւ այլ արհեստներ: Բնակավայրը 15-րդ դարից հայտնի է եղել կերամիկայի արտադրությամբ: Քյոթահիայի հայ վարպետները մեծ ավանդ են ունեցել տարածաշրջանի խեցեգործության զարգացման գործում:

17-18-րդ դարերում Կուտինայի հախճապակու արվեստը պարզապես ծաղկում էր: Այդ շրջանի լավագույն նմուշները պահպանվում են Էրմիտաժում, Լուվրում, Վենետիկի Սբ. Ղազարի Մխիթարյան Միաբանության թանգարանում, արվեստի ու պատմության Բրիտանական թանգարանում: Հայ վարպետների հախճասալիկներով զարդարված են Երուսաղեմի Սբ. Հակոբյանց վանքի Հարության տաճարը, Կեսարիայի Սբ. Կարապետ վանքի Հրեշտակապետաց եկեղեցին, Կ.Պոլսի և Նոր Ջուղայի մի քանի եկեղեցիներ։ 18-րդ դարի 1-ին կեսին Քյոթահիայում պատրաստված կավե խնկամանը՝ զարդարված խաչի պատկերով ու հայերեն գրերով՝ նվիրված Սբ. Աստվածածնին, ներկայումս պահվում է Ցինցինատիի թանգարանում (ԱՄՆ, Օհայո նահանգ):

Արտերկրներում, չիմացության պատճառով, հաճախ հայ խեցեգործների աշխատանքները ներկայացվում են որպես իսլամական: Սակայն, մասնագետների պնդմամբ, մահմեդական խեցեգործները հիմնականում սիմետրիկ դիզայնով աշխատանքներ են կատարել, իսկ հայ խեցեգործների ստեղծած եղնիկներն ու այլ կենդանիներ գտնվել են շարժման մեջ:

«Շարունակելով Քյոթահիայի հայկական խեցեգործության ավանդույթները՝ մենք փորձում ենք աշխարհին ներկայանալ Գյումրու խեցեգործական դպրոցի լավագույն աշխատանքներով,- նկատում է Անտոնիո Մոնտալտոն,- ինձ համար շատ կարեւոր է, որ միջազգային ցուցահանդեսներում հայկական կերամիկան ներկայացնում է Գյումրին, մարդկանց ստիպում քարտեզի վրա փնտրել այս քաղաքն ու շնորհիվ կերամիկայի՝ գնել ինքնաթիռի տոմս եւ գալ մնացյալի հետեւից: Այն, ինչ մենք անում ենք, շաղկապում է երկու քաղաքակրթությունների պատմությունը: Քյոթահիան ու Գյումրին, շնորհիվ կերամիկայի, այլեւս անբաժան են: Նրանք պատմականորեն գտնվում են աշխարագրական տարբեր լայնություններում, ձեւավորվել են տարբեր դարաշրջաններում, սակայն 21-րդ դարը հետաքրքիր մի օրինաչափությամբ նրանց միավորել է»:

Զրույցն ընթանում է «Վիլլա Կարս»  հյուրանոցում գտնվող կերամիկական իրերի ցուցադրության համար նախատեսված սրահում: Անտոնիո Մոնտալտոն կապույտ նախշազարդ վերնաշապիկով է, որ համահունչ է դարձնում սրահի տիրոջը ցուցադրվող խեցե նրբագույն աշխատանքներին:

-Պարոն Մոնտալտո, դուք մասնագիտությամբ բժիշկ եք, Հայաստան եք եկել երկրաշարժից անմիջապես հետո՝ որպես հումանիտար եւ շինարարական մեծ խմբի ղեկավար: Ծրագրի ավարտից հետո շարունակեցիք ձեր գործունեությունը Հայաստանում՝ որպես Իտալիայի պատվո հյուպատոս: Հետո սիրահարվեցիք Գյումրուն ու նրա հնագույն շինություններին: Ունեք որոշակի դերակատարում հայկական տուրիզմի ոլորտում: Վերջին տարիներին ձեր անունն ամուր կապվում է Գյումրիում խեցեգործության զարգացման հետ: Դուք եկաք փրկելու եւ աջակցելու Սպիտակի աղետյալներին: Հետո սկսեցիք Գյումրու մեկդարյա շինությունների փրկության ուղղությամբ ծրագրեր իրականացնել: Քյոթահիայի հայ խեցեգործների ավանդույթների վերականգնումը եւս փրկության ծրագիր կարելի է որակել: Ո՞րն է ձեր գործունեության շարժիչ ուժը:

Թարգմանությունն ավարտված է, սակայն պատասխան չկա: Զրուցակիցս մի քանի վայրկյան էլ է մտորում՝ կկոծելով աչքերը:

-Ես աննուղելի լավատես եմ: Կարծում եմ ՝ դա աշխարհում գոյատեւելու միակ ձեւն է: Ու քանի որ կյանքն ինչ-որ բան անելու համար է մեզ տրված, չենք կարող ապրել՝ երեւակայելով, թե թունելի միջով ենք ընդամենն անցնում: Ռիսկ կա, որ մենք միշտ վազում ենք եւ կոնկրետ ունենք տեսլական, որից այն կողմ շատ հաճախ չենք տեսնում: Իրականում կյանքն ավելի հարուստ է, քան այն, ինչ մենք տեսնում ու պատկերացնում ենք: Գաղտնիքն ինքդ քեզ գերազանցելու մեջ է: Մեր փորձառությունը միշտ շատ սահմանափակ է, ու նորից կրկնվեմ՝ ռիսկ կարող է լինել, որ դու ամբողջ կյանքդ անցկացնես թունելի մեջ, որտեղ ամեն ինչ որոշված է եւ կանխատեսելի: Մարդն ամեն օր արթնանալիս պետք է ասի՝ ես շատ բախտավոր եմ, քանի որ մի քանի ժամ ժամանակ ունեմ ինչ-որ մի բան անելու՝ ոչ երեկ, ոչ վաղը, այլ հենց այսօր, հենց այս պահին, որպեսզի փոխվեմ ես՝ փոխելու համար աշխարհը: Սա է եղել, կա ու կմնա իմ բոլոր նախաձեռնությունների շարժիչ ուժը:

-Այդ թվում եւ խեցեգործությու՞նը,- կրկնում եմ հարցս՝ ակնկալելով կոնկրետ պատասխան:

-Այո: Այդ թվում եւ խեցեգործությունը: Եվ այնպես չէ, որ ես վաղօրոք մտածել էի այդ մասին: Ամեն ինչ սկսվեց հեռավոր 1989թ-ին: Սպիտակ քաղաքում մենք իտալական թաղամասն էինք կառուցում: Մեր կենտրոն հաճախ էին գալիս հայ երեխաներ: Քաղաքում դա այն քիչ տեղերից էր, որտեղ տաք էր ու լուսավոր: Մենք փորձում էինք նրանց զբաղեցնել՝ մաքրամե էինք սովորեցնում, փայտից ինչ-որ իրեր պատարստել, փոքրիկ գորգեր էին գործում: Որպես օգնություն ուղարկած իրեր մեջ մի փոքրիկ վառարան էինք գտել՝ 30x 20 չափերով, մեր վարպետ Վաչիկը, որ գեղանկարիչ է, կավից ինչ-որ փոքր իրեր էր պատրաստել ու դրել վառարանի մեջ, որ տեսնի ինչ դուրս կգա: Մեր թիմում մի տարեց անգլիացի կար, պարզվեց կավե վառարանների վարպետ է, նրա հետ էլ որոշեցինք Սպիտակում կերամիկայի դպրոցի հիմքը դնել: Բայց այն ժամանակ, ինչ որ անում էինք, ընդհանրապես կապ չուներ Քյոթահիայի կերամիկայի հետ․ դա ընդամենը պարզ խեցեգործություն էր: Ամեն ինչ փոխվեց, երբ եկա Գյումրի: Վեպեր կարդալիս միշտ ճակատագրական հանդիպումներ են նկարագրվում: Ինձ համար ճակատագրականն եղավ Գյումրին: Գալով Գյումրի՝ կերամիկայի մասին պատմող իմ վեպն ամբողջացավ: Ես հասկացա, որ գտել եմ այն ճիշտ վայրը, որտեղ պետք է զարգանա աշխարհին իր գույներով ու կատարողականով այնքան գրաված հայկական հինավուրց խեցեգործությունը:

Գյումրու կերամիկայի դպրոցը գրեթե 15 տարվա պատմություն ունի: Անցած տարիների ընթացքում մոտ 40 հոգի են ուսանել արհեստանոց-արվեստանոցում՝ տիրապետելով խեցեգործության եւ նախշազարդելու գաղտնիքներին: Շրջում ենք կերամիկայի դպրոցի երեք մեծ սրահներում, որ գտնվում են 20-րդ դարասկզբի գյումրեցի ամենահայտնի տոհմերից մեկի՝ Դրամփյանների կողմից կառուցված եւ նրանց սեփականությունը համարված շինություններից մեկում: Ամենուր իշխում է կավը: Ասում են՝ կավե կախարդանքը սկսվում է բրուտագործական չարխի պտույտներից: Կավի հետ աշխատելիս սովորում ես լինել համբերատար: Անզգույշ մի շարժում եւ ստիպված ես ամեն ինչ սկսել զրոյից: Կավագործությունը բնավորություն է կոփում՝ վստահեցնում են բրուտները:

Ընդարձակ սրահի մի անկյունում հենց այդ բնավորությունը կոփելու, զգուշության ու կավն ամեն ինչից վեր դասելու դասերն են: Չարխը շրջապատածներն ուշադիր հետեւում են խոշորակազմ տղամարդու ձեռքի շարժումներին: Թարգմանչուհին պարբերաբար խոնարհվում է բրուտագործի կողմը՝ փորձելով ֆրանսերեն հնչած ոչ մի բառ բաց չթողնել: Գյումրու կերամիկայի արվեստանոցում Ֆրանսիայից ժամանած մասնագետներն իրենց փորձն են փոխանցում հայ խեցեգործներին: Ֆրանսուա Ֆղենեն Փարիզից է, 38 տարի է նրա կյանքի փիլիսոփայությունը կավն է ու նրանից ծնվող իրերը: «Կավը խոսում է ինձ հետ,- ասում է Ֆրանսուան,- ես 63 տարեկան եմ եւ գիտակցական կյանքիս կեսից ավելին նվիրել եմ բրուտագործությանը: Դպրոցական էի, երբ կավագործների խմբակում առաջին անգամ ձեռքս վերցրի կավն ու այդ օրվանից մենք անբաժան ենք: Այսքան տարիներ անց կարող եմ ասել գոհ եմ, որ ընտրել եմ հենց խեցեգործությունը՝ որպես կյանքի ուղի»:

Ֆրանսուան խոստովանում է, որ հայկական խեցեգործության, առավել եւս Քյոթահիայի հինավուրց խեցեգործական արվեստի մասին գաղափար չի ունեցել մինչեւ Գյումրի այցելելը: Հունգարիայում է առիթ ունեցել ծանոթանալ արեւելքի այլ երկրների խեցեգործության հետ եւ կարծում է, որ նրանք բոլորը շատ ընդհանրություններ ունեն: Նրա գործընկերը՝ Ժակ Լաղդընը, Ֆրանսիայի Ռուան քաղաքից է, խեցեգործությամբ զբաղվում է 44 տարի: Ֆրանսիացի խեցեգործ Ժերար Լեկլերկը քչախոս է եւ հրաժարվում է հարցազրույցից: Նա առավելապես հետեւում եւ ցուցումներ է տալիս զարդանախշողների խմբին: Ֆրանսուան, Ժակը եւ Ժերարն առաջին անգամն են Հայաստանում: Կապված այցի խիստ մասնագիտական բնույթի հետ՝ ֆրանսիացի բրուտագործները հայերի երկիրը բացահայտելու առայժմ մեկ բանալի են ստացել՝ Գյումրին:

«Փոքրիկ, սիրուն քաղաք է հետաքրքիր շինություներով, որ հասցրեցինք սիրել,- նկատում է Ժակը,- ցավոք, ժամանակ չունենք շատ վայրեր այցելելու: Մենք այստեղ ենք, որ մեր իմացածը փոխանցեք հայ խեցեգործներին: Ես առավելապես մասնագիտացած եմ Ռուանի խեցեգործության մեջ, որ դարերի պատմություն ունի եւ հայտնի է 1540-ականներից: Այստեղ իմացա, որ հայկական կերամիկան էլ սկսել է զարգանալ նույն ժամանակահատվածում: Ինձ համար էլ այս այցը լավ հնարավորություն էր համեմատելու Ռուանի եւ Քյոթահիայի խեցեգործությունը»:

Ֆրանսիացի կավագործները Գյումրի էին հասել շնորհիվ Լիոնում գործող «Մուսկարիի ասոցիացիայի», որ ղեկավարում է Մանուել Փամօկճեանը: Ֆրանսիացի մասնագետները հիացած են տեղացիների զարդանախշման հմտություններով: Խոստովանում են, որ այս ոլորտում իրենք գրեթե սովորեցնելու բան չունեն: Գյումրու կերամիկայի դպրոցի արտիստ, գեղանկարիչ Մհեր Հովհաննիսյանն ինքնագոհ ժպտում է: Նրա եւ դպրոցի մյուս աշխատակիցների աշխատանքները մեծ գնահատանքի էին արժանացել 2021թ-ի աշնանը Լիոնում տեղի ունեցած կերամիկայի միջազգային ցուցահանդեսում:  

«Մասնագիտությամբ գեղանկարիչ եմ, կերամիկայի հետ շատ քիչ առնչություն ունեցել եմ «Ընտանիք» կենտրոնում, երբ աշխատում էի, հետո իմացա կերամիկայի դպրոցի մասին ու արդեն հինգ տարի է՝ թիմի անդամ եմ: Ճիշտն ասած, առաջին գործս, որ պատվիրել է ինձ պարոն Մոնտալտոն, եղել է գեղանկար, հավանաբար նկարչական, գունային ընկալումներս էր փորձում,- Մհերը ժպտում է,- երկու ամիս փորձաշրջան եմ անցել: Սկզբնական շրջանում սալիկների վրա էի նկարում՝ բնություն, եկեղեցի, հետո կամաց-կամաց սկսեցին ավելի լուրջ աշխատանքներ վստահել: Հիմա ոչ միայն նախշում եմ, այլեւ գլազուր եմ անում, որն էլի այստեղ եմ սովորել»:

Արվեստանոցի հնաբնակ աշխատակիցներից Մարիամ Խաչատրյանը մասնագիտությամբ դիզայներ-մոդելավորող է, սակայն 2014թ-ից «հագցնում» եւ զարդանախշում է խեցե ստեղծագործությունները: Նարինեն թիմին միացել է երեք տարի առաջ, իսկ Անին նորեկներից է, ընդամենը մի քանի ամիս է, որ հաճախում է արվեստանոց: Անցած տարիների ընթացքում շատերն են եկել մի քանի ամսով կամ տարով աշխատել, յուրացրել իրենց անհրաժեշտն ու հեռացել՝ շարունակելու ճանապարհն իրենց պատկերացրած ձեւով:

«Պարտադիր չէ, որ բոլորն, ովքեր ուսանել են մեզ մոտ, շարունակեն աշխատել կամ հետագայում զբաղվեն խեցեգործությամբ,- նկատում է Անտոնի Մոնտալտոն,- մենք նրանց հնարավորություն ենք տալիս բացահայտելու հայկական հնագույն խեցեգործությունը, ավելի խորությամբ ծանոթանալու հայկական մանրանկարչության հետ, դաստիարակել գեղագիտական ճաշակ: Բացի Գյումրուց, ծրագրեր կան այլ բնակավայրերում եւս ունենալ կերամիկայի դպրոցներ՝ հատկապես սահմանամերձ հատվածներում: Այս առումով մեր հայացքն ուղղված է հարավ: Մենք հիմա աշխատանքներ ենք անում Գորիսում եւ Հարթաշեն գյուղում»:

-Պարոն Մոնտալտո, լինելով իտալացի, դուք հանրահռչակում եք հայկականը: Ձեր գործելակերպը շատերին հիացնում է, մարդկանց որոշ հատվածի՝ տարօրինակ թվում: Ինքներդ ի՞նչ եք մտածում այս մասին։

-Մշակույթը, արվեստը, արհեստները հանրայնացնելու համար ազգությունն էական նշանակություն չունի եւ չպետք է ունենա: Իմ կարծիքով՝ կարեւորն այդ ամենի նկատմամբ մարդու ունեցած սերն ու կիրքն են: Դա այն սոսինձն է, որ թույլ է տալիս քո գաղափարները միավորել ու կյանքի կոչել: Եվ չմոռանանք, որ ինչ անում ենք, անենք հանուն կողքինի բարօրության: Նման վարքագծից շահում են բոլորը: Ես երջանիկ եմ, երբ միջազգային ցուցահանդեսներում հնարավորություն ունենք ներկայացնել հայկական կերամիկան՝  «Գյումրու կերամիկայի արվեստանոց» խորագրով: Մենք այսպես ստիպում ենք մարդկանց ծանոթանալ անցյալին (Քյոթահիայի խեցեգործություն), ուսումնասիրել ներկան (Գյումրու խեցեգործություն) ու երազել ապագայի մասին:

Լուսանկարները՝ Վազգեն Ասատրյանի

Մեկնաբանություններ (2)

Avedis
The author overlooks the fact that the Kutahya ceramic traditions have been preserved in Jerusalem by local Armenian artisans. Thus, it's misleading to state that Montalto is the person that has "revived" this ancient art form via his school in Gyumri. Shoddy reserach by the author, most probably. Then again, maybe Montalto doesn't know what happened following the destruction of the Armenian community in Kutahya. Maybe he simply omitted the facts in his interview with the author to bolster his personal narrative.
Taline Voskeritchian
The article would have benefited greatly if it had included some context to this marvelous art-form in the form of research about the origins, development and current centers of Kutahya ceramics. The art-form originated in Kutahya and was exiled in Palestine (with the arrival there of the Balian and Karakashian families) and has flourished there till our day. In addition to the well-known Balian Studios in Jerusalem, the Armenian Quarter of the city has the Sandrouni Studios whose tiles decorated the beautiful interior of the Beit Hanina Mosque (designed by my father, Diran Voskeritchian), a Muslim sacred space where a quintessentially Armenian tradition has found yet another home equally if not more suited to its origins than museums and international exhibitions which your article mentions. An over-reliance on interviews as the only source of information can lead to this kind of omission, which thins out the content and limits its span.

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter