HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Երանուհի Սողոյան

Սարսափ ժանրի լավագույն գրող Սթիվեն Քինգի «Միզերին» Գյումրու դրամատիկականի բեմում

Անհանգիստ շուռումուռ եմ գալիս նստարանին՝ պայուսակում որոնելով հեռախոսը: Ներկայացումը սկսելուց կես ժամ առաջ այն անջատելը տարիների սովորություն է: Նստած եմ բեմին՝ թիկունքով դեպի դահլիճը: Գյումրու դրամատիկական թատրոնում որոշել են դահլիճը բերել բեմ, իսկ հետնաբեմը վերածել բեմի: Կարմիր նստարանների շարքերն առայժմ դատարկ են: Իմ դիմաց՝ դեմքով դեպի պատը, մահճակալին մի տղամարդ է պառկած: Ես ճանաչում եմ նրան: Այսօր նա կխաղա իր լավագույն դերերից մեկը: Օդում կախված լուռ սպասումը հանկարծ ընդհատվում է: Կուլիսներից ներս են սահում մարդիկ՝ փորձելով որքան հնարավոր է քիչ քստքստացնել ոտքերն, ու բեմին կառուցված փոքրիկ դահլիճում գտնել իրենց կարմիր աթոռը: 

Ես փակում եմ աչքերս՝ փորձելով պատկերացնել առաջիկա իրադարձություների սկիզբը: Հանդիսատեսի շարքերը սկսում են խտանալ: Մենք բոլորս մի պահ նմանվում ենք օտարի տուն ներխուժած անկոչ հյուրի: Չկա դահլիճ-բեմ բաժանարար գիծը, բոլորս բեմին ենք՝ գրեթե մասնակիցը կատարվողին, սակայն զրկված միջամտելու հնարավորությունից: Հնչում է երրորդ զանգը: Քիչ-քիչ մարում են նաեւ կիսաձայն շշուկները, հետնաբեմը կենդանանում է: Ներկայացումը սկսված է: 

Մահճակալին անշարժ մեկնված տղամարդու մարմինը մի պահ ջղաձգվում է՝ ոտքերում զգացվող անտանելի ցավից: Սենյակի լռությունը խախտող մետաղական սարքի խզխզացող հնչյուններից զատ մշուշապատ գիտակցությանն երբեմն-երբեմն հասնող կանացի ձայնն ու կիսաբաց կոպերի դիմաց հայտնվող լույսի թույլ շողքը հույս են ներշնչում՝ դեռ ողջ է: 

Կարո՞ղ է արդյոք մահից փրկությունը վերածվել այնպիսի մղձավանջի, որ հենց մահը թվա ճակատագրի ողորմած պարգեւ: Այս միտքը տղամարդու ուղեղում կառկայծի հետո, երբ հոգեկան տանջանքները կհաղթեն ֆիզիկականին: Իսկ հիմա, ընդամենը, հարկավոր է գալ գիտակցության, հասկանալ՝ որտեղ է, եւ թե ինչու է անիծյալ ցավը մուրճի բութ հարվածների նման անընդհատ թմբկահարում ուղեղը:

Սարսափ գրականության ժամանակակից վարպետ, ամերիկացի դրամատուրգ Սթիվեն Քինգի լավագույն գործերից է «Միզերին»: Սա պատմություն է վիկտորիական ոճի սիրային վեպեր գրող Փոլ Շելդոնի մասին, որ ձմեռային բքոտ մի օր, Լոս Անջելես ուղեւորվելիս վթարվում է: Նրան փրկում ու իր տուն է տանում նախկին բուժքույր Էննի Ուիլքսը: Գիտակցության գալուց հետո գրողը պարզում է, որ գամված է անկողնուն՝ կոտրված ոտքերով եւ վնասված ուսով: Իսկ տանտիրուհին Միզերի Չեյսթեն անունով կնոջ մասին պատմող իր գրվածքների մոլի երկրպագուն է: Էննի Ուիլքսն ապրում է միայնակ, պահում է մի խոզ, որին կոչում է «Միզերի»՝ ի պատիվ սիրելի հերոսուհու: Հարեւանները նրան խելագար են համարում:

Սկիզբը ոչինչ չի գուժում սպասվող տառապանքների մասին: Կարծես թե ամեն ինչ շատ լավ է դասավորվել Փոլի համար՝ փրկել են ձնակույտերի տակ մահանալուց, խնամում են, կերակրում, եւ եթե այլ խնդիրներ չծագեն, կվերադառնա տուն, իր աշխատանքին, այնքան սովորական դարձած բնականոն իր կյանքին: Սակայն այդ ամենը թվացյալ է: Հետեւելով Էննի տարօրինակ վարքագծին, տրամադրության կտրուկ փոփոխություններին՝ Փոլը սկսում է կռահել, որ ինքն ընդամենն անկողնուն գամված մի բանտարկյալ է՝ մեծապես կախված փրկիչ-բանտապետուհու քմահաճույքներից:

Կարդալով Փոլի՝ Միզերի Չեսթերի մասին վիպերգության վերջին գիրքն ու պարզելով, որ Միզերին մահանում է, Էննին՝ կատաղության նոպայով համակված, պահանջում է գրողից գրել նոր վեպ եւ կենդանացնել հերոսուհուն: Ստանալով բացասական պատասխան՝ Էննին ստիպում է Շելդոնին այրել իր վերջին գրվածքը՝ «Բրուկլինը կրակների մեջ» վեպի միակ ձեռագիր օրինակը: Հետո գնում է գրամեքենա եւ տպագրական թուղթ, որպեսզի Փոլը կարողանա կատարել իր պահանջը՝ գրել  նոր վեպ՝ «Միզերին վերադառնում» է վերնագրով: 

Փոլը պարզում է, որ Էննին որեւէ մեկին տեղյակ չի պահել իր գտնվելու մասին, չի զանգահարել հիվանդանոց, ընդհակառակը՝ կտրել է հեռախոսի լարը՝ բացառելով կապն արտաքին աշխարհի հետ: Կնոջ սենյակում Փոլը հայտնաբերում է կոդեինի հիմքով պատրաստված նորվիլ ցավազրկող դեղի բազմաթիվ տուփեր, որոնցից գրողն արդեն մեծապես կախվածություն էր ձեռք բերել: Ինչպես նաեւ, ուսումնասիրելով տարբեր թերթերի հրապարակումներ, պարզում, որ Էննին մարդասպան է: Կնոջ անհավասարակշիռ, քմահաճ վարքագիծը տրամադրության անկառավարելի պոռթկումները սկսում են լրջորեն վախեցնել Փոլին: Զայրույթի նոպաներից մեկի ժամանակ Էննին ապուրով լի ափսեն շուռ է տալիս պատին, հետո մաքրում է պատը՝ քուրջը ցամաքեցնելով դույլի մեջ ու ստիպում Փոլին խմել կեղտաջուրը: 

«Տեսարաններ կան, որ մենք, քննարկելով ռեժիսոր Գոռ Մարգարյանի հետ, ուղղակի հրաժարվեցինք բեմ բերել,-ասում է Էննի Ուիլքսի դերակատարուհի, Համազգային թատրոնի դերասանուհի Տաթեւ Ղազարյանը,- կոնկրետ, հենց ձեր այդ նշած ապուրի տեսարանից հրաժարվել ենք: Գոռը էսթեթ է, եւ շատ բծախնդրորեն է մոտենում իր գործին, թերեւս դա է պատճառը, որ որոշ տեսարանների էլ մի փոքր այլ մոտեցում է ցուցաբերել, որից մեր ներկայացումը միայն շահել է: Թեկուզ ինձ խեղդելու տեսարանը վերցնենք: Ստեղծագործության մեջ շատ ավելի դաժան կերպով է Փոլն ազատվում Էննիից, մեզ մոտ դա որոշակիորեն մեղմացված է»: 

Երբ Էննին հայտնաբերում է, որ իր բացակայության ժամանակ, Փոլն անվասայլակի օգնությամբ հետազոտել է տունը, որոշում է կանխել գրողի փախուստի փորձը՝ կտրելով սրունքը: Այս տեսարանը ներկայացման մեջ ռեժիսոր Գոռ Մարգարյանն այլ լուծումներով է մատուցել՝ կրկին դիտարժան, սակայն զերծ արյունից:

«Կացինը ցած սուրաց ու թաղվեց Փոլ Շելդոնի ձախ ոտքում՝ կոճի անմիջապես վերևում: Ցավն ահարկու կայծակի նման ճայթեց մարմնում: Մուգ կարմիր արյունը ճղփվեց Էննիի երեսին: Փոլը լսեց՝ ինչպես շեղբը ճռռալով հպվեց ոսկորին, երբ Էննին կացինը դուրս բերեց: Աչքերին չհավատալով՝ ներքև նայեց: Սավանը կարմրով էր պատվում: Տեսավ՝ ոնց են ոտքի մատները ջղաձգվում: Տեսավ՝ ոնց է կինն արնակաթ կացինը մի անգամ էլ վեր հանում: Մազերն արձակվել էին հերակալներից ու կախվել դատարկ դեմքին: 

Փոլը փորձեց ոտքերի ու ծնկի ցավն արհամարհելով խույս տալ ու հասկացավ՝ ոտքը շարժվում է, բայց ոտնաթաթը՝ ոչ: Ինքը միայն ավելի էր լայնացնում կացնահետքը: Բավական ժամանակ ուներ հասկանալու՝ սրնքամիսն է ոտնաթաթը ոտքին կպած պահում: Ու այդ պահին կացինը նորից ցած սլացավ՝ խրվելով վերքի մեջ: Էննին կացինը դուրս բերեց ու մի պահ նետեց Փոլի արնածոր մարմնամնացորդի մոտ, ձեռքն առավ լուցկու տուփը: Լուցկի վառեց: Վերցրեց զոդիչն ու պտտեց կողքի փականը: Զոդիչը ֆսսաց: Արյունը ժայթքում էր այնտեղից, որտեղ Փոլի մի մասնիկն այլևս չկար: Էննին լուցկին զգույշ մոտեցրեց զոդիչի փողրակին: Ձայն լսվեց՝ փֆֆֆ: Երկար դեղին բոց հայտնվեց: Էննին դեղնաբոցը հզոր կապտագույն կրակ դարձրեց: 

Չեմ կարող կար դնել,– ասաց։– Ժամանակ չկա: Լարանն էլ չի օգնի: Ճնշման կենտրոնական կետ չկա: Պիտի դաղել»: (հատված Սթիվեն Քինգի «Միզերի» վեպից)

Սթիվեն Քինգի «Միզերին» Գյումրու դրամատիկական թատրոնում բեմադրելու որշումը բավական համարձակ նախաձեռնություն կարելի է համարել: «Նախ մշտապես ցանկացել եմ, որ Գոռ Մարգարյանը մեզ մոտ ներկայացում անի,-խոստովանում է թատրոնի տնօրեն Լյուդվիգ Հարությունյանը,- էական չէ, թե ինչ գործ: Երբ Գոռն առաջարկեց «Միզերին», ես մտածեցի՝ իսկ ինչու՞ ոչ, մենք ժանրային սահմանափակում չենք դնում, թող լինի «Միզերին»: Ինքը մեկ ամբողջ ամիս գալիս էր թատրոն, շրջում էր, տեղ էր փնտրում, ի վերջո որոշեց ներկայացումը խաղալ հետնաբեմում, իսկ դահլիճը կառուցել բեմում: Ներկայացման համար հատուկ վերելակ է սարքվել: Արել ենք ամեն ինչ, որ նույնիսկ մինիմալիստական ոճում հնարավորինս փոխանցվի ռեժիսորի բոլոր մտահղացումները»:

Փոլ Շելդոնի դերակատար, Գյումրու դրամատիկական թատրոնի դերասան Արսեն Սաղաթելյանի համար կարծես «ճակատագրական» է դառնում գրողներին մարմնավորելը (խաղում է գրող Մարկ Ջոնսոնի դերը «Քեյս» ներկայացման մեջ): «Դե չէի ասի ճակատագրական,- Արսենը ծիծաղում է,- պարզապես զուգադիպություն է: Էստեղ հարցն այլ է: Նախ ես պատրաստ եմ խաղալ Գոռ Մարգարյանի բեմադրած ցանկացած ներկայացման մեջ՝ անկախ ոճից ու վերնագրից: Դե իսկ ունենալ խաղընկեր Տաթեւ Ղազարյանի նման ֆանտաստիկ դերասանուհուն, իմ կարծիքով յուրաքանչյուր դերասան կերազեր: Ինձ ամենասկզբում հարցրել են՝ կուզենա՞մ խաղալ, ես, չիմանալով ոչ դերի մասին, ոչ ներկայացման, միանշանակ պատասխանել եմ՝ այո՛»:

Ներկայացման ռեժիսոր Գոռ Մարգարյանը նկատում է, որ մշտապես ցանկացել է որեւէ գործ բեմադրել Գյումրու դրամատիկական թատրոնում: Միշտ հավանել է Սթիվեն Քինգի «Միզերին» եւ երազել մի օր այն բեմադրել: Եվ եկավ մի պահ, երբ այդ երազանք-ցանկությունները մեկտեղվեցին: Ներկայացման համար երաժշտությունը գրել է գյումրեցի երաժիշտ Նարեկ Կոսմոսը: Բեմի եւ զգեստների ձեւավորումը վստահվել է Նելլի Բարսեղյանին:

«Միզերի» թարգմանաբար նշանակում է «տառապանք»: Երկու հերոսներն էլ տառապում են: Էննին՝ իր չստացված, ծնողազուրկ մանկության, չիրականացած երազանքների ու սիրո պատճառով, Փոլը՝ որպես մոլի երկրպագության զոհ: Չնայած դրան, վեպին հատուկ է ամերիկյան լավատեսությունը, այն առումով, որ ցանկացած վատ վիճակից կա ելք: Հեղինակի համոզմամբ՝ կոտրված յուրաքանչյուր իր կարելի է կցմցել ու տեղը դնել: Իհարկե, այն այլեւս նույն տեսքը չի ունենա, սակայն կշարունակի ապրել, թեկուզ այլ կյանքով ու այլ տեսքով: 

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter