HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Միջազգային համակարգերը չեն լուծի հակամարտությունը, միայն քաղաքականությունն ու բանակցությունները կարող են բերել կայուն խաղաղություն

Արդարադատության միջազգային դատարանը (ԱՄԴ) վերջերս Ադրբեջանին կարգադրեց թույլատրել մարդկանց, տրանսպորտային միջոցների և ապրանքների անսահմանափակ տեղաշարժը Լաչինի միջանցքով։ Դատավճռից արդեն անցել է մեկ ամիս, բայց Ադրբեջանը չի կատարել այս իրավական պարտավորությունը։ Լեռնային Ղարաբաղի բնակչությունը շարունակում է մնալ շրջափակման մեջ։ Պաշտոնական Բաքուն շարունակաբար հերքում է ճանապարհը փակելու մեղադրանքները` նշելով, որ Կարմիր խաչի և ռուս խաղաղապահների մեքենաներին թույլատրում են անցնել Լաչինի միջանցքով, և իբրև ապօրինի հանքարդյունաբերության դեմ ակցիա իրականացնող բնապահպանները դա անելու իրավունք ունեն։

«Հետքը» զրուցել է Գաբրիել Արմաս-Կարդոնայի հետ, որը մարդու իրավունքների հարցերով մասնագիտացած իրավաբան է ԱՄՆ-ից։ Նա աշխատել է ՀՀ մարդու իրավունքների պաշտպանի գրասենյակում և հայկական տարբեր հասարակական կազմակերպություններում՝ որպես անկախ խորհրդատու։

Ադրբեջանի կողմից ԱՄԴ-ի որոշման չկատարումը վտանգու՞մ է ԱՄԴ-ն և դրա արդիականությունը որպես միջազգային իրավական կարգի պահպանման կառույց: Հայաստանում հասարակությունը հակված է կարծելու, որ Համաշխարհային դատարանի վճիռն անիմաստ է և որևէ ազդեցություն չունի, քանի որ Ադրբեջանը պարզապես կարող է անտեսել այն։

Ադրբեջանի կողմից դատարանի որոշումը չկատարելը և՛ վտանգում է, և՛ չի վտանգում ԱՄԴ-ն՝ ամեն ինչ կախված է նրանից, թե ում եք հարցնում: Իրավաբանի տեսանկյունից կարող եմ ասել, որ ԱՄԴ-ն արել է այն ամենը, ինչ կարող էր, ուստի ոչ թե կառույցն է խարխլված, այլ ընդհանրապես միջազգային իրավական կարգը: Բայց այս տարբերությունը Ստեփանակերտում շրջափակման մեջ հայտնված մարդկանց համար մխիթարանք չի կարող լինել: Սովորական մարդու տեսանկյունից եթե նայենք, ապա այո, դատարանի որոշումների հարկադիր կատարման մեխանիզմների բացակայությունը ամբողջ համակարգը, ներառյալ ԱՄԴ-ն, անիմաստ է դարձնում: Սակայն կարևոր ու անհրաժեշտ է` բոլորը գիտակցեն, որ միջազգային համակարգերը չեն լուծի հակամարտությունը։ Դրանց ներկայությունը օգնում է դրսից տեսակետ ապահովելու առումով, բայց իրականում միայն քաղաքականությունն ու բանակցությունները կարող են բերել կայուն խաղաղություն:

Ադրբեջանցիները համեմատում են ԱՄԴ-ի միջանկյալ որոշումը և Հայաստանի ու հակամարտության վերաբերյալ ՄԱԿ-ի Անվտանգության խորհրդի չորս բանաձևերը (822, 853, 874 և 884 բանաձևեր): Հստակության համար նշեմ, որ կան կարևոր տարբերություններ օրենքի և բովանդակության մեջ, բայց այս հարցի մեջ չմասնագիտակցված տեսանկյունից այս որոշումների միջև զուգահեռ կա: Ե՛վ ԱՄԴ-ի որոշումը, և՛ ՄԱԿ-ի Անվտանգության խորհրդի բանաձևերը պարտադիր են: Այդ չորս բանաձեւերը կոչ էին անում դուրս բերել ուժերը, այսինքն՝ հայկական ուժերը Քելբաջարից, Աղդամից և Զանգելանի շրջաններից։ Ինչպես հայտնի է, դա տեղի չի ունեցել։ Ադրբեջանցիների տեսանկյունից ՄԱԿ-ի Անվտանգության խորհրդի այդ չորս բանաձևերի հարկադիր կատարման բացակայությունը խարխլել է միջազգային իրավական կարգը, և այժմ հայերը նման իրավիճակում են ապրում Լաչինի միջանցքի ապաշրջափակման մասին դատարանի միջանկյալ որոշման հարկադիր կատարումն ապահովելու բացակայության դեպքում:

Անցած շաբաթ միջազգային իրավական հարցերով Հայաստանի ներկայացուցիչ Եղիշե Կիրակոսյանը հայտարարեց, որ Հայաստանը մտադիր է ԱՄԴ-ի որոշումը չկատարելու հարցը բարձրացնել ՄԱԿ-ի Անվտանգության խորհրդում։ Սա հարցեր է առաջացնում ՄԱԿ ԱԽ-ի ներգրավման գործընթացի վերաբերյալ, ինչպես կարող է Հայաստանը օգտվել այդ իրավունքից, և ի՞նչ սցենարներ կարող են լինել: Իրավական առումով, ի՞նչ օգուտներ կարող է ստանալ Հայաստանը այս գործողությունից։

ՄԱԿ-ի կանոնադրությունը հնարավորություն է տալիս Հայաստանին այդ հարցը բարձրացնել ՄԱԿ-ի Անվտանգության խորհրդում: Եթե պետությունը չի կատարում ԱՄԴ-ի որոշումը, ապա ՄԱԿ-ի կանոնադրության 94-րդ հոդվածը թույլ է տալիս մյուս պետությանը հարցը ներկայացնել Խորհրդին: Այնուամենայնիվ, հոդվածը ոչինչ չի պարտադրում Անվտանգության խորհրդին։ Խորհուրդը կարող է առաջարկություններ անել կամ միջոցներ ձեռնարկել «եթե դա անհրաժեշտ է համարում»:

Այստեղ արդեն դուրս ենք գալիս միջազգային իրավունքից և մտնում աշխարհաքաղաքականություն։ Պարզ չէ, թե ինչ է անելու Անվտանգության խորհրդի յուրաքանչյուր անդամ, բայց կան որոշ ակնարկներ, թե ինչպես կարող է այս գործընթացը զարգանալ: Լաչինի միջանցքի շրջափակման հարցը արդեն իսկ հայտնվել է Անվտանգության խորհրդի առջև՝ 2022-ի դեկտեմբերին, բայց այս անգամ իրավիճակը տարբեր է։ Վերջին մի քանի ամիսների ընթացքում ոչ միայն վատացել է հումանիտար իրավիճակը, այլև այժմ շրջափակումը նաև միջազգային իրավական կարգի պահպանման խնդիր է։ Արևմուտքը թմբկահարում է միջազգային իրավական կարգի պահպանման թմբուկը 2022-ի փետրվարից` Ռուսաստանի Ուկրաինա ներխուժումից հետո:

Ավելի հավանական է, որ Անվտանգության խորհուրդը կգործի հիմա, քան դեկտեմբերին, բայց դեռևս երաշխիք չկա, որ որևէ բան տեղի կունենա: Ֆրանսիան և ԱՄՆ-ն դեռ դեկտեմբերին կողմ էին, որ Անվտանգության խորհուրդը որևէ գործողություն ձեռնարկի, և դժվար թե նրանց դիրքորոշումները փոխվեն։ Միացյալ Թագավորությունը հաճախ է աջակցում Ադրբեջանին, բայց հիմա երկընտրանքի առջև է լինելու՝ սատարե՞լ Ադրբեջանին, թե՞ մնալ իր արևմտյան դաշնակիցների հետ: Մեծ փոփոխականը Ռուսաստանն է։ Ռուսաստանը շահագրգռված չէ պահպանել այն, ինչ նա համարում է միջազգային իրավունքի արևմտյան տեսակետ, ուստի այն, ինչ մոտիվացնում է Արևմուտքին, չի մոտիվացնի պաշտոնական Մոսկվային: Ի վերջո, հավանական է, որ Ռուսաստանը կգործի այնպես, ինչպես ուղղակիորեն ձեռնտու է նրան: Քանի որ ստատուս քվոն վատ չէ Ռուսաստանի համար, Ռուսաստանը չի շտապում իրեն դնել հակամարտության այս կամ այն կողմում: Եթե Ռուսաստանը կարողանա օգտագործել իր վետոն Ադրբեջանի հետ շահավետ գործարքի համար, նա հավանաբար վետո կդնի Արևմուտքի կողմից աջակցվող ցանկացած բանաձևի վրա:

Ներկայում ԱՄԴ-ն քննում է երկու նշանակալից գործ՝ մեկը Հայաստանի կողմից դատարան է ներկայացվել 2022-ի սեպտեմբերին՝ Հայաստանի վրա Ադրբեջանի հարձակումից հետո, իսկ մյուսը դատարան է ներկայացվել Ադրբեջանի կողմից։ Մի փոքր խոսենք այս դատական գործերից, ինչի՞ մասին են, որքա՞ն է տևում գործընթացը, և ե՞րբ կարող ենք ակնկալել վճիռը: Բացի վերը նշված միջանկյալ վճռից, նոր զարգացումներ եղե՞լ են:

Ռասայական խտրականության վերացման մասին կոնվենցիան մարդու իրավունքների պայմանագիր է, որը վավերացրել են և՛ Հայաստանը, և՛ Ադրբեջանը։ Դա նշանակում է, որ պայմանագիրը մարդու իրավունքների պարտավորություններ է դնում յուրաքանչյուր երկրի վրա։ Ես այս մասին ավելի ընդարձակ գրել եմ EVN Report-ի հոդվածում, բայց կարճ տարբերակն այն է, որ յուրաքանչյուր երկիր դատի է տալիս այդ պայմանագրի խախտման համար: Երկու գործերն էլ վերաբերում են դեռևս 90-ականներին արված գործողություններին։

Ցավոք սրտի, ԱՄԴ-ում գործընթացը տևում է տարիներ, և ընդամենը մեկուկես տարի է անցել: Միակ վերջնաժամկետը, որ սահմանվել է, հուշագրի և հակահուշագրի (memorial and counter-memorial) ներկայացման վերջնաժամկետն է: Դրանք գործի հիմնական իրավական ամփոփագրերն են։ Առաջինը հուշագիրն է (memorial)՝ հայցվորի կողմից ներկայացվող գանգատներն ու պահանջները, իսկ երկրորդը հակահուշագիրն է (counter-memorial) պատասխանողի կողմից այդ գանգատների պատասխանն է: Հայաստանի հուշագիրը ներկայացնելու վերջնաժամկետը 2023-ի հունվարն էր (Հայաստանն այն արդեն ներկայացրել է դատարան, խմբ.), սակայն Ադրբեջանի հակահուշագրի ներկայացումը նախատեսված չէ մինչև 2024-ի հունվարը:

Հայաստանի Սահմանադրական դատարանը վերջերս որոշում կայացրեց, որ Միջազգային քրեական դատարանի Հռոմի կանոնադրությամբ նախատեսված պարտավորությունները սահմանադրական են։ Չնայած Հայաստանը պայմանագիրը ստորագրել է 1999-ին, այն դեռ չի վավերացրել։ Դատարանի որոշումը նշանակում է, որ Հայաստանը կարող է միանալ Միջազգային քրեական դատարանին, եթե Խորհրդարանը վավերացնի Հռոմի ստատուտը։ Իշխող ուժը կարծում է, որ ՄՔԴ-ին միանալը Հայաստանին հնարավորություն կտա ռազմական հանցագործությունների մեղադրանքներ ներկայացնել ադրբեջանցի զինծառայողների և նախագահ Ալիևի դեմ։ Սա հարցեր է առաջացնում այն մասին, թե Հայաստանի համար ՄՔԴ-ին հնարավոր անդամակցությունը ինչ կարող է նշանակել, և որքանով է իրատեսական կառավարության փաստարկը:

ՄՔԴ-ն այլընտրանքային և հավելյալ միջոց է քրեական պատասխանատվության ենթարկելու այն անձանց, որոնք միջազգային քրեական իրավունքի ամենավատ հանցագործություններն են կատարում, օրինակ՝ ռազմական հանցագործություններ, մարդկության դեմ հանցագործություններ և ցեղասպանություն: Երբ պետությունները վավերացնում են Հռոմի կանոնադրությունը, նրանք ընդունում են դատարանի իրավասությունը՝ պոտենցիալ հետաքննելու ցանկացած հանցագործություն, որը տեղի է ունենում իրենց տարածքում: Այսպիսով, եթե Հայաստանը վավերացնի Հռոմի կանոնադրությունը, ՄՔԴ դատախազը կարող է հետաքննել ցանկացած պատերազմական հանցագործություն, որը տեղի է ունենում Հայաստանի տարածքում՝ անկախ հանցագործի ազգային պատկանելությունից։

Հայաստանի ռազմավարությունը՝ Հռոմի ստատուտը վավերացնել որպես Ադրբեջանին սահմանափակելու միջոց նման է նրան, թե ինչու Պաղեստինը վավերացրեց Հռոմի ստատուտը։ Քանի որ Իսրայելը վերահսկում է միջազգայնորեն ճանաչված պաղեստինյան տարածքի մի մասը, այդ տարածքներում գործող իսրայելական ուժերը կարող են հետաքննել ՄՔԴ-ի կողմից: Մենք տեսանք դրա էլ ավելի դրամատիկ օրինակ. Ուկրաինան չվավերացրեց Հռոմի ստատուտը, սակայն 2015-ին ՄՔԴ-ին ուկրաինական տարածքում կատարված հանցագործությունները քննելու իրավասություն տվեց: Այսպիսով, Ուկրաինա Ռուսաստանի ներխուժումից հետո ՄՔԴ-ն օրինական իրավասություն ուներ հետաքննություն սկսելու և այնուհետև Վլադիմիր Պուտինին ձերբակալելու օրդեր տալու համար: Ներկայում ադրբեջանական զինուժը օկուպացնում է հայկական տարածքի մոտավորապես 41 քառակուսի կիլոմետր տարածք։ Եթե Հայաստանը վավերացնի Հռոմի ստատուտը, և եթե ադրբեջանական ուժերը ռազմական հանցագործություն կատարեն, գտնվելով այդ տարածքում, ապա հանցագործությունը կարող է ընկնել ՄՔԴ իրավասության ներքո։

Բայց իրատեսորեն, ՄՔԴ դատախազը պետք է հետաքննություն սկսի, նախքան որևէ քրեական հետապնդում հնարավոր լինի: Պաղեստինում հետաքննությունը սկսվել է 2021-ի մարտին՝ Պաղեստինի անդամ դառնալուց 7 տարի անց, իսկ Ուկրաինայում՝ 2022-ի մարտին՝ նաև ՄՔԴ-ին իրավասություն շնորհելուց 7 տարի անց:

Մեկնաբանություններ (1)

Armenouhi T.
Thank you for this valuable discussion of the ICJ decision against Azerbaijan. Of course, it is embarrassingly obvious that the blockade of Artsakh is in reality a Russian blockade, just as the 2020 war was allowed by Russia, and the current Azeri occupation of parts of southeast Armenia by Azerbaijan is also being allowed by Russia. This has all come about because Russia dislikes Pashinyan and wants to subjugate Armenia 100% to Russian rule. Thus, Russia uses Azeri threats and military actions against Armenia so that the latter becomes alarmed and turns to Russia for help and even becomes a Russian Union state, like Belarus. Why has this situation come about? Because Russia is worried about losing Armenia. Armenia is Russia's only foothold in the Caucasus, given that Georgia and Azerbaijan have little regard for Russia. Some Armenians know this, but they usually do not want to publicly blame Russia and get Putin even angrier. Not that Armenia and Pashinyan do not have their own faults. We Armenians need to stop lying to ourselves about Russia's intentions, and also about NATO's own goals to dominate the Caucasus and Caspian, and even Central Asia. Armenians and their leaders in Armenia and the Diaspora must speak and write forthrightly about what is really going on. Let's stop lying to our own people.

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter