HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Երանուհի Սողոյան

Վարագ Գևորգյան. «Փոքր դերերի մեծ վարպետը»

Շատ հաճախ, ֆիլմ կամ ներկայացում դիտելիս մեր հիշողության մեջ դաջվում է ոչ այնքան գլխավոր հերոսների խաղը, որքան երկրորդական կամ էպիզոդային դերակատարումները: Շատերը դա կհաստատեն: Բայց որպեսզի դա տեղի ունենա, երկրորդ պլանի դերասանը պետք է առանձնանա իր վառ, խարիզմատիկ, հիշվող կատարումով՝ շատ կարճ ժամանակով հայտնվելով էկրանին կամ բեմում: Դա է այն խայծը, որ գամում է հանդիսատեսի ուշադրությունը կատարվողի վրա ու պահում միջև գործողության ավարտը:

«Երկրորդ պլանի լավագույն դերակատարման համար մրցանակը հանձնվում է... »․ այս նախադասությունը կարելի է լսել բոլոր կինոփառատոնների և թատերական մրցանակաբաշխությունների ժամանակ: Եվ այդ մրցանակը ստանալու համար, շատ հաճախ բեմ են բարձրանում համաշխարհային կինոյի կամ թատերական աշխարհի աստղերը: Եղել են դեպքեր, երբ երկրորդ պլանի դերակատարման համար Օսկար են ստացել այնպիսի դերասաններ, ովքեր հիմնականում պարգևատրվել են գլխավոր դերերի համար՝ Բրեդ Փիթ, Խավիեր Բարդեմ, Ջորջ Կլունի, Պենելոպա Կրուզ, Անջելինա Ջոլի և այլք։

Շատ հայտնի դերասաններ, իրենց կարիերայի ընթացքում, այդպես էլ գլխավոր դեր չեն խաղացել: Նրանք պատմության մեջ մնացել են՝ որպես երկրորդ պլանի դերերի լավագույն կատարողներ, ինչպես օրինակ՝ տաղանդավոր դերասան Արմեն Խոստիկյանը: «Փոքր դերերի մեծ վարպետ» բնորոշումը հենց այս դերասանների համար է: 

«Ավելի հեշտ է գլխավոր դեր տանես, քան՝ էպիզոդային,- բացատրում է Գյումրու դրամատիկական թատրոնի հանդիսատեսին իր փոքր, բայց վառ դերակատարումներով հայտնի Վարագ Գևորգյանը,- երկրորդ պլանի դերասանի համար շատ դժվար է հատկացված սեղմ ժամանակում այնպես ներկայանալ, որ ներկայացման ավարտին՝ խոնարհման ժամանակ, հանդիսատեսը քեզ նույն ուժգնությամբ ծափահարի, ինչ՝ գլխավոր դերակատարին: Հատկապես, երբ շատ դեպքերում անգամ տեքստ չես ունենում կամ մեկ-երկու նախադասությամբ պիտի «փայլես»: Ֆիլմի դեպքում մի փոքր այլ է, կարող ես դուր եկած հատվածը գտնել, մի քանի անգամ նայել: Բայց չես կարող վստահ լինել, թե հանդիսատեսը նույն ներկայացումը կգա մի քանի անգամ նայելու, այն էլ դուր եկած էպիզոդի համար: Այնպես որ քո շանսը հենց այդ պահին է, հենց այդ վայրկյանին, ուրիշը դու չունես քո խաղով հիշվելու համար»:

56-ամյա Վարագ Գևորգյանը դերասանական այն ընտանիքի ներկայացուցիչներից է, որոնք հանդիսատեսի կողմից սիրվում են հենց էպիզոդիկ կամ երկրորդ պլանի դերակատարումների համար: Ծնվել է 1967թ․-ի հունիսի 27-ին, Լենինականում, ինչպես ինքն է կատակով նշում՝ «Կայարան» թաղամասի երկրորդ ծննդատանը, այդ թաղամասում էլ մանկամսուր ու մանկապարտեզ է գնացել: Սովորել է Ախուրյանի Ս. Սպանդարյանի (ներկայում՝ Ա. Կաթունյանի) անվան թիվ 1 դպրոցում:

-Խորհրդային ժամանակաշրջանում մեծացող բոլոր երեխաներն երազում էին դառնալ դերասան կամ տիեզերագնաց: Երազու՞մ էիր դերասան դառնալու մասին...

-Չէ', գիտեի,- Վարագը ծիծաղում է,- չեմ երազել, ներսումս մի բան կար, որ երազանք չես կոչի, ես դա ավելի շուտ կանվանեի մղում: Հինգ տարեկան էի, հասակակից ընկեր ունեի, իրար հետ զինվոր-զինվոր էինք խաղում, ինչ-որ բաներ էինք բեմադրում հարևանների ու բակի երեխաների համար: Հետո արդեն պիտի թատերական խմբակների հաճախեի Լենինականում՝ երկրորդ դասարանից գնացել եմ: Էդիկ Դավթյան կար, ինքն էր մեր խմբակի ղեկավարը: Առաջին դերս «Փոքրիկ Իշխանը» ներկայացման մեջ աշխարհագրագետի դերն էր: Հետո «Շինարարների պալատում» դերասան Խաչիկ Ասատրյանի խմբի պարապմունքներին էի մասնակցում: Մեր դպրոցի տնօրենի՝ Կաթունյանի աղջիկն էլ թատերական խմբակ ուներ, էնտեղ էլ էի ընդգրկված: Էլ որտե՞ղ հասցնեի երազել, եթե իրականում անընդհատ խաղում էի:

Դպրոցն ավարտելուց հետո դիմում է Երևանի Գեղարվեստաթատերական ինստիտուտ, միայն թե հենց առաջին տարին կտրվում է քննություններից: Հանձնաժողովի կազմում էր դերասան Կիմ Արզումանյանը, ում դուր չէր եկել Վարագի չապլինյան նմանակումը: «Ձեռքը թափ տվեց, ասեց՝ գնա՛, քո՛նն արա: Բայց ոչ թե կոնկրետ ինքը դուրս թողեց, այլ գնահատականներիս ընդհանուր արդյունքն էր ցածր ստացվել: Մի խոսքով, դուրս մնացի, գնացի դարձա բեմի բանվոր Լենինականի տիկնիկային թատրոնում: Մեկ տարի աշխատել եմ տիկնիկայինում, էն ժամանակ ղեկավարը Սիրանույշ Ղուկասյանն էր: Էդ մեկ տարին շատ դրական եղավ ինձ համար՝ նախ նորից մի լավ պարապեցի քննական առարկաները, հետո՝ գործնականում լիքը բան սովորեցի թատրոնում: Բեմի բանվորի հաստիքով էի, բայց եղել է, որ ներկայացման մեջ էլ են ընդգրկել,-պատմում է Վարագը,- իմ աշխատած տարին Լենինականի տիկնիկային թատրոնը մի փառատոնի մասնակցեց, ինձ էլ «Արև»-ի դերն էին տվել: Հաջորդ տարի նորից դիմեցի բուհ՝ ընկա Խորեն Աբրահամյանի կուրսը»:

Երկրորդ կուրսից զորակոչվում է խորհրդային բանակ: Ծառայում է Վոլգոգրադում և Տյումենում: Դերասանական կարողությունները, ոչ կոնֆլիկտային բնավորությունն ու հումորը բանակում շատ են օգնում: Պատմում է, որ զորացրվելուց հետո ցանկանում էին պահել, առաջարկում էին թատերական խումբ ձևավորել, ներկայացումներ անել: «Զինվոր գնացի, զինվոր էլ զորացրվեցի, մաքուր ռադավոյ հետ եմ եկել, ինչպես ռուսն էր ասում՝ «чистий погон, чистий совесть»: Հետ եկա ու նստեցի Կիմ Արզումանյանի կուրսը,- Վարագը ծիծաղում է,- այո՛, կյանքն էդպիսի բան է, լինելու բանը պիտի լինի»: Ամուսնանում է երկրորդ կուրսում: Որոշել էր, որ կինը չպետք է դերասանուհի լինի, որ իրեն չխանգարի: Երկու զավակներից և ոչ մեկը հոր ուղին չեն ընտրել, տղան՝ Մարտինը, մասնագիտական ոլորտի առումով ունի որոշակի հարազատություն՝ հեռուստաօպերատոր է:

-Կա՞ մի դեր, որ երազել ես խաղալ, բայց ինչ-ինչ պատճառներով չի ստացվել:

-Երազած դե՞ր...ճիշտն ասած՝ չեմ հիշում, որ հատուկ ուզենամ այս կամ այն դերը խաղալ: Հասկանում եմ՝ ինչ ես ասում: Դերասաններ կան, որ երազում են Համլետ կամ Լիր խաղալ, երիտասարդ ժամանակ գոնե՝ Ռոմեո,- Վարագը ուսերն է թոթովում։- Ես հատուկ երազանք չեմ ունեցել: Ինչ դեր առաջարկել են, սիրով ընդունել եմ: Ինձ միշտ հետաքրքիր է եղել, թե կարողանալու՞ եմ արդարացնել ռեժիսորի սպասումները, կարողանալու եմ կերպարը լիովին բացել: Բոլոր դերերիս էլ նույն պատասխանատվությամբ եմ վերաբերվել՝ կապ չունի, թե էդ դերով բեմում քանի րոպե եմ եղել:

-Իսկ նախընտրած պիե՞ս: Դժվարանում եմ պատկերացնել, որ դերասանը կերպարի կամ պիեսի նախընտրություն չունենա:

-Եթե Գյումրու դրամատիկ թատրոնի որևէ ռեժիսոր որոշի բեմադրել Էդուարդ Օլբիի «Պատմություն կենդանաբանական այգում» պիեսը, կուզենայի Ջերրի խաղալ: Ինստիտուտում խաղացել եմ, բայց կուզենայի հիմա նորից խաղալ, կարծում եմ մոտեցումն էլ այս տարիքում այլ կլինի: 90-ականներին Հովհաննես Հովհաննիսյանի հետ նախաձեռնեցինք, փորձեր արեցինք, բայց կիսատ մնաց՝ չամբողջացավ: Երևի թե, որպես ցանկություն, սա արձանագրեք:

Վարագը քչախոս է: Հանդիսատեսին հայտնի նրա դերերը ևս «շատախոսությամբ» չեն առանձնանում: Հարցին, թե այս տարիների ընթացքում որքան դեր է խաղացել, ընկնում է մտքերի մեջ, հետո նկատում, որ չի հաշվել. «Հիմա շատ դեպքերում խաղացածս ներկայացումների անուններն էլ կարող է չհիշեմ,- զրուցակիցս մեղավոր ժպտում է։- Ուսանողական 4 տարվա ընթացքում մոտ 70 ներկայացման մեջ եմ խաղացել: Երևանում եղած ժամանակ «Անիվների վրա» թատրոն-ստուդիայում եմ աշխատել: 1991թ․-ին, ինստիտուտն ավարտելուց հետո եկել եմ Լենինական: Այդ ժամանակ դրամատիկի ղեկավարը Հակոբ Ղազանչյանն էր, ինձ ժամանակավոր՝ վեց ամսով, ընդունեց որպես դերասան: Նույն տարվա աշնանը Լևոն Թուխիկյանը Երևանից եկավ ու բեմադրություն արեց։ Ներկայացումը կոչվում էր «Կանաչ ստվեր»: Ես էլ խաղացի այդ ներկայացման մեջ, որ բեմ բարձրացավ 1992թ․-ին և շատ լավ ընդունելություն գտավ հանդիսատեսի մոտ»:

90-ականները բարդ տարիներ էին, հետերկրաշարժյան Լենինականում թերևս միակ լուսավոր կետը մնացել էր թատրոնը, որտեղ դերասաններն, իրենց մեջ ուժ գտնելով, շարունակում էին ստեղծագործել: Թատրոնի խաղացանկն այդ տարիներին հարուստ չէր, դերասանական կազմն էլ միշտ չէ, որ ուներ լիարժեք զբաղվածություն: Քաղաքում ստեղծվում էին այլընտրանքային թատերական խմբեր, դերասանների մի մասը փորձում էր պարապուրդը լրացնել՝ այդ խմբերում ընդգրկվելով:

«Այդ ժամանակ Գևորգը Խաչատրյանը «Տեսիլք» թատրոնն էր բացել, տեղափոխվեցի իր մոտ, էնտեղ էի խաղում: Հետո, երբ 1994-98թթ.-ին Դրամատիկը Ալբերտ Մկրտչյանն էր ղեկավարում, կրկին վերադարձա ու խաղացել եմ նրա «Հավատք» ներկայացման մեջ: Աշխատանքի առումով ընդմիջումներ էլ եմ ունեցել: Դա անխուսափելի էր, ժամանակներն էին այդպիսին»,- նկատում է զրուցակիցս:

Գյումրու դրամատիկական թատրոնի խաղացանկային «Շողոքորթը» ներկայացման մեջ Վարագ Գևորգյանը մարմնավորում է Հովսեփին՝ Սոֆիի հորը: Նրա խաղընկերուհին, երիտասարդ դերասանուհի Ադելինա Հարությունյանին խնդրում եմ նկարագրել Վարագ Գևորգյանին որպես մարդու և դերասանի:

«Ես կարող եմ վստահաբար, բոլոր երիտասարդ դերասանների անունից ասել, որ Վարագը մեր ամենասիրելին է: Նրա հետ հեշտ է, թե բեմում, թե առօրյա կյանքում: Անչափ ճշտապահ է: Դու նրան երբեք չես փնտրի, երբ պետք է, ինքը միշտ թատրոնում է, միշտ գալիս է 10 րոպե շուտ քո պայմանավորված ժամից: Սիրալիր է մարդկանց հետ, պատրաստակամ, երբեք չի տրտնջում, չի դժգոհում: Ես չեմ հիշում դեպք, որ դերի համար խնդրի՝ ինքը սպասող տեսակն է: Էն ամենափոքր դերն անգամ էնպես է խաղում, ասես գլխավոր դերն իրենը լինի,- ժպիտով պատմում է Ադելինան,- մենք իրար հետ «Մաուգլի» ներկայացման մեջ էլ ենք խաղում: Ինքն էդտեղ հայտնվում է երկրորդ մասի վերջում, որպես Շեկ շների առաջնորդ, ընդամենը մի երկու-երեք բառ է ասում, բայց մեզ հետ հավասար ներկա է եղել բոլոր փորձերին՝ սկսած «չիստկայից»՝ սեղանի շուրջ փորձերից, մինչև բեմ իջնելը: Ու իրեն նայելով՝ հասկանում ես, որ Վարագ Գևորգյան արտիստն ամբողջովին ապրում է թատրոնով: Առիթ լինի, «Բուրատինոյի արկածները» ներկայացումը նայեք, Վարագն էնտեղ Դյուրեմարին է կերպավորում: Էլի փոքր դեր է, բայց Վարագի խաղը տեսնել է պետք»:

«Մաուգլի»-ում իր էպիզոդային դերի և օրեր շարունակ մինչև կեսգիշեր ձգվող փորձերին մասնակցելու պատմությունը Վարագը լսում է ժպիտով: «Էպիզոդային դերի բարդությունը հենց դրանում է, որ կարողանաս ճիշտ կոնցենտրացիայի հասնել, պիտի ողջ պիեսն ավելի լավ իմանաս, քան նույնիսկ գլխավոր դերակատարը,- բացատրում է Վարագը,- էդ ամբողջի մեջ պիտի կողքից եփվես, մարսես, որ քո մի քանի րոպեի հայտնությունը բեմում նկատվի: Սա է գաղտնիքը»: Գյումրու դրամատիկական թատրոնի տնօրեն և գեղարվեստական ղեկավար Լյուդվիգ Հարությունյանը, լսելով հարցս, ձեռքերն է տարածում. «Մեր բոլորի սիրելին է Վարագ Գևորգյանը»:

-Որքան որ ես գիտեմ արվեստի աշխարհն, այդպես քիչ է լինում՝ բոլորին սիրելի...

-Այո՛, ու սա էդ քիչ դեպքերից է,- նկատում է Լյուդվիգ Հարությունյանը,- ես 15 տարի է՝ ճանաչում եմ Վարագ Գևորգյանին, ինքը բացառիկ դերասաններից է, որ չի խոսում՝ գործում է: Նրա հետ կապված, ինձ իրավունք կվերապահեմ ասել, որ մեր թատրոնում, ինձնից առաջ, իմ օրոք, և վստահ եմ, ինձնից հետո էլ չկա ու չի լինի մեկը, որ չսիրի, չհարգի Վարագ Գևորգյանին՝ բեմի մեխանիկից սկսած կարի արհեստանոցի աշխատակցով վերջացրած: Սա նախ և առաջ պայմանավորված է նրա մարդ տեսակով, բոլորի նկատմամբ ունեցած ջերմ ու հարգալից վերաբերմունքով:

-Իսկ որպես ռեժիսոր ի՞նչ կասես, եթե չեմ սխալվում մի քանի ներկայացումներում իրար հետ աշխատել եք:

-Շատ չի տարբերվելու, որպես տնօրեն իմ ասածից,- Լյուդվիգը ծիծաղում է,-գուցե էս դեպքում ավելի շատ գովեստի խոսքեր լսեք: Պիտի առանձնացնեմ «Առնետներ» ներկայացումը, որ արել ենք 2013թ․-ին: Վարագն ի սկզբանե զբաղված չէր ներկայացման մեջ, բայց երբ սկսել էինք փորձեր անել բեմում, գալիս դահլիճից նայում էր: Մի օր մոտեցավ ինձ ու ասաց, որ Նյու Յորքի մետրոն չի կարող առանց բոմժի լինել, մթնոլորտը մի տեսակ ամբողջական չէ: Ես շնորհակալություն հայտնեցի այդ հրաշալի մտքի համար ու որոշեցի, որ հենց ինքն էլ կխաղա ներմուծված այդ կերպարը: Վարագն «Առնետներ»-ում տեքստ չուներ: Հասկանու՞մ եք, ինչ է նշանակում 1 ժամ 25 րոպե լինես բեմին ու ոչ մի բառ չարտասանես, պարզապես լսես, խաղաս այնպես, որ հանդիսատեսի ուշադրությունը գամես վրադ: Ու այդ ամենում ես չնչին լումա եմ ունեցել, ամբողջն ինքն է արել՝ ինքն իրեն խնդիր էր տվել, ինքն իրեն լուծումներ գտել...ես Վարագին անվանում եմ «Փոքր դերերի մեծ դերասան»: Ու կարող եմ վստահաբար ասել, որ Վարագը մեր երիտասարդ դերասանների համար էտալոն է:

-Մի տեսակ շատ անթերի է ստացվում Վարագի կերպարը,- նկատում եմ ես:

-Չէ, ինչի, թերություն էլ ունի, էն էլ շատ մեծ,- Լյուդվիգը դադար է վերցնում։-Լինելով այդքան պրոֆեսիանալ, այդքան շնորհալի՝ չափազանց համեստ է: Որպես բնավորության բացասական գիծ կնշեմ իր համեստությունը: Երջանիկ է այն թատրոնը, որ Վարագ Գևորգյանի նման արտիստ ունի: 

Վարագ Գևորգյանն առիթ է ունեցել նաև ֆիլմերում նկարահանվելու՝ «Դաշնամուրը», «Սիմոնի ճամփան», «Դանիել Վարուժան»: Հանդիսատեսը լավ է հիշում նրա՝  «Լիր Արքա», «Տարբեր նվագներ», «Փրկության կղզին», «Բուրատինոյի արկածները», «Շողոքորթը», «Փանոսի արկածները», «Երեք կաթիլ բարություն», «Տունը սահմանին» և այլ ներկայացումներում կերտած փոքր, սակայն տպավորիչ դերերը: Լյուդվիգ Հարությունյանն ասում է, որ չի պատկերացնում Գյումրու դրամատիկ թատրոնն առանց Վարագ Գևորգյանի և հակառակը: Այդ կապվածության դրսևորումներից մեկն էլ երևի թատրոնում, բեմական փորձերից մեկի ժամանակ դերասանի մոտ արձանագրված սրտի տագնապն ու հոսպիտալացումն է եղել:

«Մեր Վարագի սիրտը ստենտավորած է: Անցած դեկտեմբերին, որ մանկական ներկայացում էի անում՝ «Ջերին և իր ընկերները», որոշել էի, որ ավազակներից մեկի դերը պիտի Վարագը տանի: Երբ սկսեցինք բուն փորձերը հասկացա, որ շատ դժվար է լինելու իր համար էդքան վազվզել բեմում, տանիք բարձրանալ, էնտեղից գլորվել, ի վերջո առողջականն էն չէ: Երկու տարբերակ կար՝ կամ պիտի չխաղար, կամ պիտի ակտիվ գործողությունները բացառեինք: Ինքը անմիջապես եկավ ինձ մոտ ու հայտարարեց, որ խաղալու է, և ոչինչ պետք չէ կրճատել: Ասի՝ ախր կարող է ինքնազգացողությունդ վատանա, պատասխանեց՝ եթե չխաղամ, էդ ժամանակ կվատանամ,- հիշում է Լյուդվիգ Հարությունյանը,- ու ինքը պատվով հաղթահարեց. օրը երեք ներկայացում ունեինք, Վարագ Գևորգյանը, 18 տարեկանի առույգությամբ, բեմում էր»:

Անձամբ Վարագ Գևորգյանը փիլիսոփայորեն է մոտենում իր դերերին: «Ծննդի ու մահի արանքում մենք ապրում ենք, և հետաքրքրությունն էլ հենց այդտեղ է թաքնված: Դու ունես սահմանափակ ժամանակ, որ կարողանաս հասկանալ, թե որտեղից ես գալիս և ուր ես գնում: Նույն սկզբունքով էլ ես մոտենում եմ իմ յուրաքանչյուր դերին՝ փոքր, թե մեծ, էական չէ»:

 

Գլխավոր լուսանկարը՝ Էդուարդ Հովհաննիսյանի

Հոդվածում օգտագործվել են լուսանկարներ Գյումրու դրամատիկական թատրոնի արխիվից

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter