HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Կովկասի բանալիները Ռուսաստանի ձեռքում էին

Երբ 2001 թ. ԱՊՀ հունիսյան գագաթաժողովը քննարկում էր «հակաահաբեկչական գործողությունները համակարգելու խնդիրները», ոչ ոք չգիտեր, որ հաջորդ հավաքում (նոյեմբերի 30-ի Մոսկովյան գագաթաժողովում) նույն արտահայտությունն էապես այլ նշանակություն եւ ընկալում է ստանալու:

Լավ կլիներ Շեւարդնաձեն չասեր այդ բանը

Եւ իրոք, Ռուսաստանի առաջ քաշած հակաահաբեկչական բոլոր նախորդ քննարկումներն ու փաստաթղթերն ունեին հիմնականում պրակտիկ նշանակություն: Բխում էին չեչենական զինված ուժերին արտաքին բազմապիսի ներարկում-օգնություններից զրկելու պահանջից: Կոչված էին հակաահաբեկչական գործողություններին կցելու հատկապես այն երկրներին (մեր տարածաշրջանում` Վրաստանին, Ադրբեջանին), որոնք դարձել էին Չեչնիան աշխարհագրորեն արտաքին աշխարհի հետ կապող ամենամատչելի օղակները: Եվ ոչ միայն աշխարհագրորեն:

Ռուսաստան-Վրաստան, Ռուսաստան-Ադրբեջան փոխհարաբերությունների մինչեւ վերջերս դիտարկվող վայրիվերումները հիմնականում պատճառաբանվում էին չեչենական գործոնով: Այն, որ Ռուսաստանն անցագրային ռեժիմ հաստատեց միայն Վրաստանի հետ, դեռ չի նշանակում, թե Ադրբեջանում այդ ընթացքում արդեն հասցրել էին «փոխել» չեչենների նկատմամբ իրենց դիրքորոշումը: Պարզապես, ի տարբերություն Վրաստանի, Ադրբեջանը Չեչնիայի հետ ընդհանուր սահման չունի: Չեչեններն այստեղ կարող են գալ կամ Վրաստանի, կամ Դաղստանի, այսինքն` Ռուսաստանի, տարածքով: Եւ Ադրբեջանի հետ անցագրային ռեժիմի հաստատումը նշանակելու էր, որ Ռուսաստանն անօգնական է վերահսկել նաեւ Դաղստանին: Թբիլիսիում ու Բաքվում Չեչնիայի ներկայացուցչությունների առկայություն, ժամանակին Ասլան Մասխադովի գրեթե պաշտոնական ընդունելություններ, հետագայում չեչեն գրոհայինների թափանցումներ Վրաստան, չեչենական զորքերում նաեւ ադրբեջանցիների մասնակցություն, այս հոկտեմբերին Վրաստանի Պանկիսի ու Կոդորի կիրճերում վրաց-չեչենական ջոկատների համատեղ գործողություններ: Վրաստանի ու Ադրբեջանի կողմից չեչենական գործոնը Ռուսաստանի դեմ կիրառելու այս դրսեւորումները կարելի է թվարկել ավելի երկար: Քայլեր, որ ցույց են տալիս`

1. Վրաստանում ու Ադրբեջանում չեն ընդունում Ռուսաստանի թեզը (Չեչնիայում ընթանում է ահաբեկչական պայքար),

2. Վրաստանն ու Ադրբեջանը կիսում են Արեւմուտքի գնահատականները (Չեչնիայում ընթանում է մեծ տերության պատերազմ փոքր ազգի դեմ):

«...Այնտեղ (Չեչնիայում-Լ.Բ.) եւս պետք է կարգուկանոն հաստատվի, սակայն ժողովրդի կամքի ազատ արտահայտման հիման վրա, ժողովուրդ, որը 300 տարի մարտնչել է իր անկախության համար: Մի շփոթեք չեչենական խնդիրը ղարաբաղյան խնդրի հետ: Հայերն ունեն իրենց հայրենիք-հանրապետությունը»,- վերջերս հայտարարեց Ադրբեջանի քաղաքագետ Վաֆա Գուլուզադեն:

«Թեեւ Ռուսլան Գելաեւին անձամբ չեմ ճանաչում, բայց նա ամենեւին էլ վայրենու տպավորություն չի թողնում, կիրթ մարդ է», -հոկտեմբերյան իրադարձությունների օրերին ասաց Շեւարդնաձեն: Անշուշտ Գուլուզադեի ու Վրաստանի նախագահի արտահայտությունները միանգամայն տարբեր պաշտոնականություն ունեն, սակայն լավագույնս ցույց են տալիս չեչենական հարցում ԱՄՆ-ի եւ Ռուսաստանի դիրքորոշումների մինչեւ վերջերս զգացվող տարբերությունը: Տարբերություն, որ իր հերթին, շղթայական ռեակցիայի տրամաբանությամբ անջրպետում էր նաեւ Վրաստանն ու Ադրբեջանը Ռուսաստանից:

Սեպտեմբերի 11-ին հաջորդած քննարկումներից հետո ռուսական դիվանագետները գոհունակությամբ հայտարարեցին, որ այժմ ԱՄՆ-ում չեչենական խնդիրը դիտարկում են միանգամայն այլ կերպ, հասկացել են միջազգային ահաբեկչության դեմ նաեւ Չեչնիայում պայքարելու անհրաժեշտությունը: Դեռ հայտնի չէ, թե իսկապե՞ս դա կարձակի Ռուսաստանի ձեռքերը Չեչնիայում իր ուզածին հասնելու համար: Բայց արդեն այսօր Վրաստանի խորհրդարանի նոր խոսնակ Նինո Բուրջանաձեն «Իզվեստիայի» թղթակցին խոստովանում է` «Լավ կլիներ նա չասեր այդ բանը (Շեւարդնաձեն չասեր Գելաեւի մասին վերը բերված արտահայտությունը-Լ.Բ.)»:

Ով մեզ հետ չէ, նա ահաբեկիչների կողմն է

Նոյեմբերի 30-ին Մոսկվայում անցած ԱՊՀ գագաթաժողովն այս կազմակերպությանը ոչ բնորոշ համերաշխությամբ ընդունեց միջազգային ահաբեկչության դեմ պայքարելու անհրաժեշտությունը, այդ պայքարում իրենց մասնակցությունը բերելու պատրաստակամությունը: Այն թելադրվում էր ոչ միայն ԱՄՆ նախագահի ամիսներ արած հայտարարությամբ. Աֆղանստանում ինքն սկսում է միջազգային կազմակերպված ահաբեկչության դեմ գործողությունները, ունի աշխարհի առաջադեմ ուժերի համախմբման պահանջ եւ, ով ամերիկյան այդ պայքարում իր հետ չէ, ուրեմն սատարում է ահաբեկիչներին: ԱՊՀ շրջանակներում հակաահաբեկչական համընդհանուր պատրաստակամությունը միայն Ռուսաստան -ԱՄՆ, Ռուսաստան-ՆԱՏՕ վերջերս ակնհայտ դարձած մերձեցման հետեւանքը չէր, համախմբված աշխարհում վտարանդի երկիր չդառնալու խնդիրը չէր: Մեծ իրադարձություններին իրենց փոքր մասնակցությունը բերելու փութաջանությունը թելադրված էր նաեւ այն գլխավոր հանգամանքով, որ ԱՊՀ երկրներից յուրաքանչյուրն, ինչպես սովորաբար, փորձում է ստեղծված խառնաշփոթը ծառայեցնել սեփական ռազմավարական խնդիրների լուծմանը: Ասվածը նախեւառաջ վերաբերում է Անդրկովկասի եւ Կենտրոնական Ասիայի երկրներին:

Ահաբեկչության դեմ պայքարը գաղափարախոսություն

ԱՄՆ-ն իր հակաահաբեկչական գործողությունները ծավալում է հիմնականում երկու ուղղություններով: Մի կողմից պայքար է կոնկրետ թշնամու` Բեն Լադենի դեմ, մյուս կողմից` «միջազգային կազմակերպված ահաբեկչություն» հավաքական հասկացության (հետեւաբար` աբստրակտ երեւույթի) դեմ: Եվ որովհետեւ աբստրակցիան չի հանդուրժում մտքի ու ընկալումների կոնկրետություն, կարող ենք վստահաբար ասել, որ այսօր կանգնած չենք աշխարհի բացառիկ համախմբման, նախորդ բոլոր հակասությունները մոռանալու փաստի առաջ: Ինչպես շտապեցին հավաստել վերլուծաբաններից ու քաղաքական գործիչներից շատերը (այդ թվում նաեւ հայաստանյան): Ճիշտ հակառակը, վերջին մեկ ամսվա ընթացքում տեղի ունեցած իրադարձությունները, հրապարակած հայտարարություններն ու իբր-թե պատահականորեն հրապարակ սպրդած կոմբինացիաները ցույց են տալիս, այսօր գործ ունենք «արա, ինչ ուզում ես» ամենաթողության, ահաբեկիչների դեմ պայքարի հարթություն սեփական խնդիրները քարշ տալու վտանգավոր ձգտման հետ: Ահա ինչու առայժմ ոչ ոքի պետքը չէ, որ «թալիբական Աֆղանստան» արտահայտությունը միայն նշանակում է այս երկրում տիրող ուժ, եւ հետեւաբար` թալիբներին ծնկի բերելու համար չի կարելի հողին հավասարեցնել Աֆղանստանի խոշոր բնակավայրերը, ոչնչացնել այս ամենի հետ կապ չունեցող խաղաղ բնակիչներին: Բոլորին է հարմար մեծաթիվ զոհերին հակաահաբեկչական միջոցին զուգորդող «կողմնակի երեւույթ» համարելը: Ահա նաեւ ինչու է ավելի ու ավելի շոշափելի ուրվագծվում «վհուկների համատարած որսի» վտանգն ինչպես առանձին երկրների ներսում, այնպես էլ մի քանի տարածաշրջաններում:

Կոսովոյի ժամանակ ցեղասպանություն, այժմ` ահաբեկչություն

1999-ին հարավսլավական պատերազմի ընթացքում Վրաստանում ու Ադրբեջանում հնչում էին աբխազների ու ղարաբաղցիների նկատմամբ էլ «խաղաղության պարտադրանքը» կիրառելու պահանջները: Ամենեւին էլ չհասկանալով, որ եթե մեր տարածաշրջանում պատճենվեր ՆԱՏՕ-ի հարավսլավական գործողությունը, այդ դեպքում ռմբահարվելու էին Բաքուն ու Թբիլիսին, ինչպես արեցին Բելգրադի հետ: Այն ժամանակ վրացական ու ադրբեջանական ստորաբաժանումների մասնակցությունը հարավսլավական գործողություններին իսկապես զուտ քաղաքական ժեստ էր, ՆԱՏՕ-ին անվերապահորեն ընդունելու ցուցադրում: Այսօր ադրբեջանական գործիչները գոհունակությամբ արձանագրում են, որ իրենց երկնքում սավառնում են ՆԱՏՕ- ական ինքնաթիռները, իսկ իրենց հողում հնարավոր է հետագայում ամրագրվեն ՆԱՏՕ-ի ռազմակայանները, որ լրջորեն մտածում են Աֆղանստան ադրբեջանական ջոկատներ ուղարկելու մասին: Այս երանելի սցենարը կարող է իրականություն դառնալ, եթե, իհարկե, մինչ այդ կարողանան ապացուցել հակաահաբեկչական պայքարում Ադրբեջանի արդյունավետ մասնակցությունը: Ցանկացած ճանապարհներով, նույնիսկ ամենաանհեթեթ («Բին Լադենի շրջակայքում բազմաթիվ հայեր կան» պնդումները ոչինչ են այն բանի համեմատ, եթե օրինակ, Ադրբեջանում ուսումնասիրեին նրա նախնինների ազգային պատկանելիությունն ու նրանց մեջ հայ «հայտնաբերեին»): Կամ` եթե 907 բանաձեւի մասնակի վերացումը արվել է Ադրբեջանում բացառապես հակաահաբեկչական միջոցառումներ կազմակերպելու նպատակով, ուրեմն ո՞վ ասաց, որ հայկական համայնքներն էլ ահաբեկչական օջախներ չեն կարող համարվել:

Գրեթե նույն տրամաբանությամբ խոսեց Շեւարդնաձեն ԱՊՀ այս գագաթաժողովի նախօրեին: Վերջին ռադիոհարցազրույցում նա հայտարարեց իր մի մտադրության մասին: Այն, որ հակաահաբեկչական գործողությունների արդյունավետության համար անհրաժեշտ է ստեղծել գլոբալ Խարտիա, որտեղ առաջին հերթին պետք է քննարկել «անջատողականությունն ահաբեկչության օրգանական բաղադրիչն է» թեզը: «Անջատողականությունն այն վտանգավոր երեւույթն է, որի մետաստազները կարող են տարածվել ամենուրեք, նաեւ ահաբեկչության տեսքով»,- ասաց նա: Ամերիկյան քաղաքականության դեմ սեպտեմբերի 11-ին աննախադեպ քայլեր ձեռնարկած Բին Լադենը, պարզվում է, իր կամքից անկախ կարող է օգնել նաեւ այն երկրներին, որոնք ակնհայտորեն ձգտում են դեպի նույն այդ ԱՄՆ-ն ու նույն այդ ՆԱՏՕ-ն: Վրաստանում ու Ադրբեջանում այժմ լրջորեն մտածում են Բին Լադենից առավելագույնս շահ ունենալու տարբերակների մասին:

«Հավատո՞ւմ եք արդյոք «Ռուսաստան-ԱՄՆ ալյանսի» երկարատեւվությանը» հարցով դեռ շարունակում է դիմել իր ընթերցողներին ռուսական «Նեզավիսիմայա գազետա» թերթը: Թեեւ արդեն մեկ շաբաթ առաջ կարող էր հարցին հավելել` «Եվ իզուր» արտահայտությունը:

Պինդ գրկախառնումները` վաղաժամկետ

Սեպտեմբերի 11-ը կարող էր դառնալ աշխարհաքաղաքական կառուցվածքներում արմատական փոփոխությունների մեկնարկ, եթե դրանից հետո եւ դրա հետ առնչվող զարգացումները ցույց չտային` սեփական եւ կոլեկտիվ անվտանգության միջեւ ընտրություն կատարելիս նախապատվությունը դեռեւս տրվում է առաջինին: Այսպես, ԱՄՆ-ում հակաահաբեկչական պայքարի ալիքն արդեն մասնակի կուլ է տվել մարդու իրավունքների գերակայության թեզը: Իրավունքների այն մասով, որոնցից մինչեւ սեպտեմբերի 11-ը օգտվում էին նաեւ արաբական ու մերձավորարեւելյան ծագում ունեցող ԱՄՆ քաղաքացիները: Վերջերս ընդունված որոշումների համաձայն, ամերիկյան ոստիկանության ու անվտանգության աշխատակիցներին իրավունք է տրվում «աշխատելու» այն անձանց հետ, ովքեր կարող են կասկածվել միջազգային ահաբեկիչների հետ կապ ունենալու մեջ: Մի խոսքով, նրանք ովքեր ունեն արաբական ու արեւելյան վառ արտահայտված արտաքին, կարող են այլեւս չմտածել ԱՄՆ-ում հաստատվելու, կամ նույնիսկ ԱՄՆ ուղեւորվելու մասին: Այնքան ժամանակ, քանի դեռ չի ավարտվել միջազգային ահաբեկչության դեմ պատերազմը:

«Ռուսաստանն իր մարդկային ու բնական ռեսուրսներով, անվտանգության ներկայիս համակարգով ինքնաբավարար պետություն է եւ ՆԱՏՕ- ին անդամագրվելու համար հերթագրվելու ծրագրեր չունի»,-Աֆղանստանում հակաահաբեկչական գործողություններին հումանիտար մասնակցություն սկսելուց առաջ հայտարարեց Վ. Պուտինը: «Դրա հետ մեկտեղ Ռուսաստանը կհամագործակցի ՆԱՏՕ-ի հետ մինչեւ այն աստիճան, որքանին պատրաստ է ինքը ՆԱՏՕ-ն»: Ռուսաստան-ԱՄՆ մերձեցման թույլատրելի այս սահմանագծումն արվում է անընդհատ, որովհետեւ չեն փոխվել գլոբալ անվտանգության հիմնադրույթների տարընթերցումները: Հակահռթիռային անվտանգության համակարգերի վերանայման շուրջ այս երկու տերությունների միջեւ ծագած սուր բանավեճը դեռեւս չի դադարել: Ասել է, թե Ռուսաստանի համար ԱՄՆ-ի հետ հակաահաբեկչական ընդհանուր ճակատ կազմելը շատ չնչին բան է նույն այդ ԱՄՆ-ի հետ հավասար հիմունքներով խոսելու միակ հնարավորությունը` ռազմական հավասարակշռությունը պահպանելու համեմատ:

ՆԱՏՕ-ի դեպի Կովկաս ընդլայնում առայժմ չի լինի

Զարմանալի չէ, որ անցած մոտ չորս ամիսների ընթացքում Ռուսաստանում ու ԱՄՆ-ում ավելի զգուշավոր էին արտահայտվում իրենց փոփոխհարաբերությունների ջերմացման մասին, քան ԱՊՀ երկրներում ու հատկապեսմեր տարածաշրջանում: Վրաստանի ու Ադրբեջանի պարագայում դա արվում էր ցանկալին իրականություն համարելու անզուսպ գայթակղությունից, Հայաստանում` այդ ջերմացման արդյունքում հանկարծ այլեւս ոչ մեկին պետք չգալու վտանգից: «Ռուսաստանի եւ ԱՄՆ-ի փոխհարաբերությունների որակական փոփոխությունների արդյունքում կսկսվի նաեւ Կովկասյան քաղաքականության ճշգրտման գործընթացը, որտեղ Հայաստանը կարող է այլեւս տեղ չունենալ»: Մոտավորապես այսպիսի մտքերով հեղեղվեցին հայաստանյան մամուլը, մասնավոր խոսակցություններն ու քաղաքական տարբեր քննարկումները, երբ ի հայտ եկավ սպասվելիք գլոբալ փոփոխությունների առաջին եւ մեր տարածաշրջանում միակ կոնկրետ արդյունքը` մասնակիորեն վերացվեց Ադրբեջանի նկատմանբ տարիներ շարունակ կիրառվող 907 բանաձեւը: Խանդավառվեցին Ադրբեջանում, թե` ահա, շուտով իրականություն կդառնա ՆԱՏՕ-ական ռազմակայանների ներկայությունը Ադրբեջանական հողում եւ վերջապես կզսպաշապկվի Հայաստանի ինքնավստահ կեցվածքը: ՆԱՏՕ-ի դեպի Կովկաս նդլայնվելու հեռանկարը ստիպեց ամեն դեպքում ՀՀ ԱԳ նախարար Օսկանյանին հայտարարելու, թե «Ռուսաստանի հետ մեր ռազմական համագործակցությունը բոլորովին այլ որակի եւ աստիճանի է: Այնուամենայնիվ, ԱՄՆ-ի հետ այս ոլորտում համագործակցությունը կարող է նոր որակ հաղորդել մեր վարած փոխլրացման քաղաքականությանը»: Վրաստանի նախագահ Շեւարդնաձեն նոյեմբերի 30-ին ԱՊՀ գագաթաժողով մեկնեց ռուսական բազաները Վրաստանից դուրս բերելն էականորեն արագացնելու, աբխազական գոտում տեղակայված ռուս խաղաղարարներին այլ ուժերով փոխարինելու հաստատակամ մտադրությամբ: Ռուսաստան-ԱՄՆ ջերմացումը Վրաստանում էլ էր գնահատվում որպես ՆԱՏՕ- ական ուժերի տեղակայման բացառիկ հնարավորություն: Չստացվեց:

Ահաբեկչության դեմ` բայց ԱՊՀ կազմով

Իր վերջին հարցազրույցներից մեկում Պուտինը հայտարարեց, թե ՆԱՏՕ- ի ընդլայնում հասկացությունն ավելի քիչ է ապահովության զգացողություն առաջացնում, քան ՆԱՏՕ-Ռուսաստան համագործակցություն արտահայտությունը: Հոկտեմբեր-նոյեմբերի իրադարձությունների համատեքստում Վրաստանն ավելի մեծ հիմքեր էր ձեռք բերել ՆԱՏՕ-ական ռազմակայաններ իր տարածքում արագորեն տեղակայելու համար, քան Ադրբեջանը: Մի կողմից ռուսական ռազմակայանների դուրս բերման Ստամբուլյան որոշումը (1999 թ.), մյուսից` Չեչնիայի հետ ընդհանուր սահման ունենալու հանգամանքը, մի կողմից` վրացական շրջաններն անհայտ ուղղաթիռներից պարբերաբար ռմբահարվելու փաստերը, մյուսից` աբխազական ուժերին պոտենցիալ ահաբեկիչներ համարելու փորձերը: Դա էր պատճառը, որ Անդրկովկասում ռազմական status quo-ի փոփոխության նկատմամբ իր վերաբերմունքը Ռուսաստանն արտահայտեց հենց այս կտրվածքով` «Նախքան աբխազական բախման գոտուց ռուս խաղաղարարներին դուրս բերելը, պեըք է պարզ լինի` ո՞վ, ինչպե՞ս եւ ի՞նչ կարգավիճակով կփոխարինի նրանց» (Վ. Պուտին): ԱՊՀ այլ երկրները չեն կարող փոխարինել ՄԱԿ-ի մանդատով Աբխազիայում գտնվող ռուս զինվորներին. չունեն դրա համար պահանջվող ֆինանսական միջոցները, չեն ուզում հանուն Վրաստանի փչացնել Ռուսաստանի հետ իրենց հարաբերությունները: Նրանք Ռուսաստանի հետ դեռ իրենց չլուծված խնդիրներն ունեն: ՆԱՏՕ-ի երկրները առայժմ չեն կարող հանուն Վրաստանի գնալ Ռուսաստանի հետ ակնհայտ առճակատման, չեն կարող վատնել Ռուսաստանի հետ հակաահաբեկչական թեմայի շուրջ ընդհանուր լեզվով խոսելու հնարավորությունը: Բին Լադենի հետ չեչենների կապվածության հանգամանքը ԱՄՆ-ն առայժմ թողնում է Ռուսաստանի հայեցողությանը:

Նույնիսկ եթե Ադրբեջանի համար անվավեր համարենք ՆԱՏՕ-ական երկիր դառնալու երկարատեւ փորձաշրջան անցնելու անհրաժեշտությունը, նույնիսկ եթե այսօր եւեթ Ադրբեջանն ընդունենք ՆԱՏՕ-ական ռազմակայաններով գերհագեցած պետություն, միեւնույն է, դա ոչ թե կնպաստի ղարաբաղյան կարգավորման այսպես կոչված փոխզիջումային տարբերակին (երբ փոխադարձաբար մեկի ձեռքբերումը մյուսի կորուստն է), այլ ավելի կխորացնի հակասությունները: Հակասություններ, որ բխելու են Հայաստանում` ռուսական, Ադրբեջանում` ՆԱՏՕ-ական ուժերի անմիջական հարեւանությունից (Ադրբեջանում ՆԱՏՕ-ի առկայությունը չի ենթադրում Հայաստանից ռուսական զորքերի հեռացում, ճիշտ հակառակը): Հակասություններ, որ կախված չեն միայն բախման կողմերի կամակորության աստիճանից, երկրների առաջնորդների «զիջումներ անելու քաղաքական խիզախությունից», հասարակությունների` այդ զիջումներն ընկալելու պատրաստակամությունից ու բազմաթիվ այլ գործոններից: Դրանք ուղիղ համեմատական են լինելու Ռուսաստան-ԱՄՆ հարաբերությունների որակին, որն, ըստ էության, արմատապես չի փոխվում:

«Հետաքննող լրագրողներ» հասարակական կազմակերպություն
«Ռեգիոն» կենտրոն

Թբիլիսի-Երեւան

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter