HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Արմեն Առաքելյան

«Նոր Հայաստանի» երկընտրանքը

Նախագահական ընտրություններից հետո ընդդիմության օրակարգում, ըստ էության, իշխանափոխության երկու հիմնական տարբերակ է քննարկվում: Մեկն առաջ է քաշել Րաֆֆի Հովհաննիսյանը, մյուսը՝ Լևոն-Տեր Պետրոսյանը: Առաջինի իմաստը ընդդիմադիր միասնական ճակատի ստեղծումն է, որտեղ գլխավոր գործող անձը ոչ թե քաղաքական ուժերն են՝ իրենց մասնավոր ամբիցիաներով, այլ ՀՀ պահանջատեր քաղաքացին: Այսինքն՝ քաղաքական միավորների խնդիրը դառնում է ընդամենը սկսված քաղաքացիական շարժման ծավալման համար նպաստավոր պայմաններ ստեղծելը և պաշտպանելը:

Երկրորդի իմաստը, այսպես կոչված, բուրժուադեմոկրատական հեղափոխության իրականացումն է, երբ հայրենի բուրժուազիան միավորում է ժողովրդական լայն զանգվածներին ու համատեղ ուժերով ստիպում իշխանություն ունեցող քաղաքական ուժին հեռանալ ասպարեզից: Այսինքն՝ մոտավորապես այն, ինչ տեղի ունեցավ Ռուսաստանում 1917թ. փետրվարին: Եվ հիմա հայաստանյան քաղաքական միտքը ճգնում է հասկանալ, թե այս տարբերակներից որն է կենսունակ, որովհետև, ըստ էության, դրանք դիտարկվում են որպես միմյանց փոխբացառող գաղափարներ: Սակայն, դրանց հիմնական նմանությունն այն է, որ երկուսն էլ ուտոպիստական են ու անիրագործելի այն ձևի մեջ, որն առաջարկվում է և այն իրականության պայմաններում, որտեղ փորձ է արվում կիրառել:

Քաղաքացու հեղափոխության ուրվականը

Այսպես կոչված «Ազգային ճակատի» ձևավորումը՝ որպես գաղափար և ճանապարհային քարտեզ, կարելի է ելակետային, բազիսային համարել: Այնտեղ երևում է վերջնանպատակը, պատկերանում է վաղվա օրվա այն Հայաստանը, որը ցանկանում է տեսնել յուրաքանչյուր քաղաքացի: Սակայն ո՞րն է դրան հասնելու ճանապարհը՝ պարզ չէ. Րաֆֆի Հովհաննիսյանին ոչ մի կերպ չի հաջողվում ցույց տալ այդ ուղին և համոզել, որ այն, ինչ ինքն է առաջարկում, դրա ամենաճշմարիտ ու արդյունավետ տարբերակն է: Րաֆֆին առաջարկում է որակական, բարոյական վերափոխում: Բայց իշխանափոխությունը և դրան նպատակաուղղված շարժումը ոչ այնքան բարոյականության, որքան քաղաքականության կատեգորիաներ են, որովհետև ենթադրում են բացառապես քաղաքական գործիքակազմի կիրառում: Հենց այդ գործիքակազմն է, սակայն, որ չի տեսնում քաղաքացին:

Մյուս կողմից` քաղաքացիական շարժման հաջողության գրավականը քաղաքացիական գիտակցության հստակ ձևավորումն է: Իսկ դա հնարավոր է միայն այն ժամանակ, երբ այդ արժեքներն իր մեջ կրող իրական քաղաքացին, քաղաքացիական հանրույթը եթե անգամ մեծամասնություն չէ հասարակության մեջ, գոնե արդեն կարողացել է մթնոլորտ փոխել: Այդ հանրությունը մեզանում, որքան էլ ակտիվ, դեռևս փոքրամասնություն է: Այսինքն՝ նման շարժում ունենալու համար նախ անհրաժեշտ է ստեղծել այդ քաղաքացու` իբրև միջին հայաստանցու կերպարը, որը որակ կդառնա եւ կտրանսֆորմացվի քաղաքականության մեջ:

Իսկ դա ենթադրում է երկարաժամկետ, հետևողական ու պլանավորված գործողությունների համակարգ: Արդյոք ներկայիս քաղաքական ընդդիմությունն ի վիճակի՞ է ստանձնել այդ առաքելությունը, երբ ինքնին քաղաքական համակարգն է փտած ու արժեզրկված, երբ քաղաքացին այսօր գրեթե չի հավատում կուսակցություններին: Այս տեսանկյունից կարող են ժամանակավոր հենապատնեշի դեր կատարել իր իրական ձգտումներում Րաֆֆի Հովհաննիսյանի անկեղծությունը, ամբիցիաներից զերծ լինելն ու նվիրումը, որոնց հասարակությունն իսկապես հավատում է:

Հենց դա է պատճառը, որ ապրիլի 9-ին Հովհաննիսյանի և իր թիմի արած կոպիտ մարտավարական սխալներից հետո անգամ հասարակությունը նրա ետևից գնալու պատրաստակամ սպասողականության մեջ է: Սակայն «Բարևի շարժման» առաջնորդը գտնվում է մի այնպիսի հանգրվանում, երբ արդեն հայրենասիրական զեղումներն ու ռոմանտիկական բաց զգացումների արտահայտումը բավարար չեն կարող լինել: Եթե Հովհաննիսյանը չկարողանա թվարկել քաղաքական այն գործիքակազմը, որով ձևավորելու, միս ու արյուն է տալու քաղաքական այդ ճակատին, ներկայացնել վերջինիս կառուցվածքային ու ֆունկցիոնալ գծապատկերը, չի կարող դուրս գալ փետրվարի 18-ի՝ արդեն իրեն սպառած տրամաբանությունից:

Բուրժուադեմոկրատական հեղափոխության մարտիկները

Տեր-Պետրոսյանի առաջարկի պարագայում լրիվ հակառակն է. դրանում կա տրամաբանություն, քաղաքական գործիքակազմը, մարտավարությունն առավել քան տեսանելի ու պարզ են: Սակայն հասկանալի չէ նպատակը. ինչի՞ կամ ո՞ւմ համար է նախատեսում այդ բուրժուադեմոկրատական հեղափոխությունը: Որպեսզի Տեր-Պետրոսյանը համոզի, որ դա ամենաճիշտ ճանապարհն է, պետք է ապացուցի ընդամենը երեք բան.

1. Որ Հայաստանում ունենք ազգային բուրժուազիա, այլ ոչ թե ֆեոդալների հավաքածու, և որ այդ բուրժուազիան ի վիճակի է դուրս գալ սեփական կաշվի ու նեղ ստամոքսային մտահորիզոնի շրջանակներից, տեսնել հասարակական, ընդհանուր շահը, առավելևս առաջնորդվել դրանով: «Բուրժուազիայի» այն շրջանակը, որի վրա հույս է դրել Տեր-Պետրոսյանը, իրականում այս իշխանության գենետիկ ողջ բազայի կրողն է, նրա զավակը: Այն ունի նույն մշակույթը, առաջնորդվում է նույն կարծրատիպերով, ավանդույթներով, ընկալումներով, ինչ իշխանությունը: Եթե այն ունի իշխանությունը տապալելու ցանկություն և կամք, ապա ոչ թե քաղաքացիական հասարակություն ձևավորելու, մարդու իրավունքների և ժողովրդավարական ինստիտուտների վրա հիմնված պետություն ստեղծելու, այլ ընդամենը նրան փոխարինելու համար: Եթե Տեր-Պետրոսյանի նպատակը պարզապես գումարելիների տեղերը փոխելն է, ապա նրա արած խաղադրույքը լրիվ արդարացված է: Բայց դա երբեք որակական հեղափոխության չի կարող հանգեցնել:

2. Որ ինքը տիրապետում է այն «դեմոսին»` այդ արժեքներով առաջնորդվող հասարակական զանգվածին, որը պատրաստ է գնալ իր ետևից: Իրականում այդ զանգվածին Տեր-Պետրոսյանը կորցրեց հենց հանուն ազգային բուրժուազիայի կամ նրա «սերուցքի» արած քաղաքագիտական իր հայտնի վերլուծություն-մանևրներով: Այդ զանգվածը հիմա կրկին Ազատության հրապարակում է, որտեղ, սակայն, արդեն չկա ինքը՝ Տեր-Պետրոսյանը: Իրավիճակի ամբողջ ողբերգականությունն այն է, որ դա վաղուց հասկանում են բոլորը՝ անգամ նրա շրջապատը, բացի Տեր-Պետրոսյանից, ում մեջ ԲՀԿ-ի միջոցով իշխանափոխության իրականացման գաղափարը դարձել է մտասևեռում: Այն քաղաքական թիմը, հասարակությունը, բարոյական արժեքները, որոնք ժամանակին թևեր էին տալիս Տեր-Պետրոսյանին, հիմա մերժված են վերջինիս կողմից:

3. Որ կարող է երաշխավորել, որ այդ հեղափոխությունը ոչ թե օլիգարխիայի իշխանություն է բերելու Հայաստանում, այլ իրական ազատություններ հասարակությանը և պետությանը: Տեր-Պետրոսյանը կարծում է, թե բուրժուական հեղափոխությունից հետո կարող է դառնալ երկրորդ Լենինը` իրականացնելու նաև երկրորդ հեղափոխությունը՝ իշխանությունը բուրժուաներից խլելու համար: Մոլորությունը գալիս է այն թյուր համոզմունքից, թե ինքն է իրավիճակի տերը և այդպիսին լինելու է միշտ: Անցած երկու տարում ԲՀԿ-ի հետ սկսած սիրախաղերից, սակայն, պարզ դարձավ, որ դա ընդամենը մուկնուկատվի սիրախաղ է, որտեղ «կատվի» դերում հաստատ ինքը չէ: Ուժերի նման դասավորության պայմաններում Տեր-Պետրոսյանը կարող է ընդամենը բարեհաջող կերպով մեկ օլիգարխի իշխանությունը դարձնել մի քանի օլիգարխներինը՝ ինքը դառնալով մարգինալ: Եվ ոչ ոք բացարձակապես չի կարող երաշխավորել, որ դա ավելի լավ է, քան այն, ինչ կա հիմա:

Դժվար է ասել՝ այս երկու սցենարներից որն ավելի կենսունակ կլինի, ու որ ուղղությամբ կզարգանան իրադարձությունները, եթե առհասարակ որևէ զարգացում լինելու է: Բայց պարզ է, որ, այսպես կոչված, «Նոր Հայաստանի» տեսլականը կախված է մեկ երկընտրանքից. գնալ որակակա՞ն փոփոխությունների ճանապարհով, թե՞ դրա իմիտացիան ստեղծելով` զուտ ռոտացիոն տեղափոխությունների:

Մեկնաբանություններ (5)

Վարազ Սյունի (Ամստերդամ)
Ես այս հոդվածի հեղինակի նախորդ հոդվածի կոմենտների բաժնում (անպատասխան մնացած) կոմենտ-հարց էի գրել: Կրկնեմ. վերլուծություն նշանակում է տալ (քաղաքական) երևույթի պատճառա-հետևանքային կապը և առաջարկել ավելի լավ տարբերակ: Ես սա այս հոդվածում էլ չտեսա:........................................ Երկրորդ` Ր.Հովհաննիսյանը իրականացնում է ՃԻՇՏ տակտիկա (ճանապարհային քարտեզ). այն է` ա) փորձել համագործակցել այլ քաղ.կուսակցությունների հետ,բ) դաշինքով (կամ միայնակ) մասնակցել ընտրություններին, գ) մարզերում ստեղծել միավորներ-կոմիտեներ,գ) համագործակցել քաղաքացիական հասարակության/շարժումների հետ: Այսինքն` ներքևից վերև (bottom up) և վերևից ներքև (Top down) ՄԻԱԺԱՄԱՆԱԿՅԱ տակտիկա: Մնացած երկրներում էլ ՆՈՒՅՆՆ են անում. «կախարդական փայտիկներ» չկան: Հերթը ՁԵՐՆ է,որ գնաք ու ընտրեք: Ինչպես ասում են` ձիուն կարող ես տանել գետի մոտ,բայց չես կարող ստիպել,որ ջուր խմի:..................................... Երրորդ` ՑԱՆԿԱՑԱԾ քաղաքական կուսակցության /շարժման նպատակը (ստրատեգիան) իշխանության գալն է: Քաղաքացիական հասարակությունը,առաջին հերթին, հսկողական-իրազեկման ֆունցիա ունի. ժուռնալիստիկայի պես: Արդի դեմոկրատական համակարգում ԸՆՏՐՈՒԹՅՈՒՆՆ է միակ միջոցը: Կամ էլ թվանքով պիտի գնաս ու կրակես իշխանության շենքի վրա` իր բոլոր հետևանքներով:
Հեղինակ
հարգելի պարոն Սյունի, եթե ուշադիր հետևած լինեիք, կտեսնեիք իմ նախորդ հոդվածը, որը վերաբերում է ձեր նշած` իմ առաջարկներին: Ինչ վերաբերում է երևույթի պատճառահետևանքային կապերին, ապա մենք անընդհատ դրանց մասին ենք գրում` իհարկե, ոչ ուղղակիորեն: Սակայն առաջիկայում այդ հարցին կոնկրետ անդրադարձ անպայման կլինի:
patron
кани дер сатанаи спасавор левони сев ауран тевацум э Айастани вра-воч ми лав бан чи спасвум-100%
Hay_Axchik (NeNe)
3. patron :))))))))))) vonc em hamamit cez het.........
NeNe
Varaz irakanum Raffiin yntrel ein bolory.... bayc chancav,,, che? qez tvuma ete Raffin 100% caynery havaqi kdarna Naxagah.. voch,,, vortev eli kkexcen,,, baci da el es mtacum em vor es Raffin el nuyn LTP-i dern e katarum,,,, MAREL JOXOVRDI YNDIMADIR ujy..... isk te sra hetevum ova kangnac ,,,, karelia uxaki haskanal,,,, LTP.... Esqan jamanak menak mi uj kar voric vaxecan,, hoktemberi 27-in harcery lucecin,,,,, nranic heto mnacac ujery karcum en NUYNN en,,, vor HAKAHAYKAKAN e!!!!!!!!!!!!!!

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter