HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Եթե այս տեմպերով շարունակեն, նավը հաստատ կխորտակվի. Բաբկեն Ավչյան

Երիտասարդ գիտնականի ամբիոն

Բաբկեն Ավչյանը ֆիզմաթ գիտությունների թեկնածու է, աշխատում է Երևանի պետական համալսարանի ուժեղ դաշտերի ֆիզիկայի կենտրոնում:

Զբաղվում է հզոր լազերային դաշտերով ատոմների/իոնների բազմաֆոտոն գրգռմամբ ուղեկցվող որոշ կոհերենտ երևույթների ուսումնասիրությամբ: Հիմնական նպատակը կարճալիք լազերների իրականացման համար նոր տեսական մեթոդների մշակումն է:

Ստացել է երիտասարդ գիտնականների համար նախատեսված 2 դրամաշնորհ, որոնք ֆինանսավորվել են Գիտության և առաջատար տեխնոլոգիաների ազգային հիմնադրամի (ԳԱՏԱՀ), ԱՄՆ Քաղաքացիական հետազոտությունների և մշակումների հիմնադրամի (ՔՀՄՀ) և Գիտության պետական կոմիտեի (ԳՊԿ) կողմից: Դրամաշնորհների հետ կապված ասում է, որ բացի ֆինանսական աջակցությունից, դրանք իրեն հնարավորություն են տվել մասնակցելու միջազգային գիտաժողովների, ինչը շատ ուսանելի և հետաքրքիր փորձ է համարում:

Գիտության թերֆինանսավորման գլխավոր պատճառը համարում է կառավարման խիստ ցածր արդյունավետությունը բոլոր ոլորտներում: Գտնում է, որ, որպես հետևանք, ունենք աղքատություն, ունենք զգալի թերֆինանսավորում, այդ թվում նաև գիտության:

Բաբկեն, ինչպե՞ս եք վերաբերվում վերջին տարիներին իրականացվող խրախուսական մրցանակաբաշխություններին։

Լավ եմ վերաբերվում, քանի որ դրանք, ամեն դեպքում, ինչ-որ չափով օգնում են (ստացել եմ «Ծառուկյան» հիմնադրամի մրցանակը): Մյուս կողմից` չէի ուզենա գերագնահատել մրցանակաբաշխությունների կարևորությունը, քանի որ որևէ երկրի գիտության պահպանման և, առավել ևս, զարգացման վրա դրանք էական ազդեցություն ունենալ չեն կարող:

Ի՞նչ կասեք մրցանակաբաշխություններում կիրառվող չափորոշիչների մասին: Ի՞նչ պետք է անել, որ պայմաններն առավել ընդունելի լինեն։

Միայն մեկ չափորոշիչով հնարավոր չէ «նորմալ» գնահատել գիտնականին և նրա կատարած գիտական աշխատանքը, հաշվի առնել տարբեր գիտությունների ու դրանց առանձին ճյուղերի առանձնահատկությունները: Գնահատման չափորոշիչները պետք է լինեն մի քանիսը, բայց մյուս կողմից խնդիրը միայն չափորոշիչների քանակի մեջ չէ, այլ նաև որակի: Օրինակ` ինձ համար պարզ չէ, թե ինչ մատչելի չափորոշիչներով կարելի է գնահատել տվյալ գիտաշխատողի ունեցած ներդրումը այս կամ այն գիտական աշխատանքում, կամ ընդամենը 1-2 տարի առաջ կատարված աշխատանքների կարևորությունը:

Ըստ Ձեզ՝ որո՞նք են Հայաստանում երիտասարդ գիտնականների առջև ծառացած հիմնական խնդիրները: Տեսնո՞ւմ եք լուծման ճանապարհներ։

Գիտնականների առջև ծառացած հիմնական խնդիրները ֆինանսական բնույթի են: Դրանց լուծման ճանապարհների մասին հումանիտար գիտությունների առումով կդժվարանամ կարծիք հայտնել, կասեմ ոչ հումանիտար գիտությունների վերաբերյալ:

Իմ կարծիքով, հիմնական լուծումները հաճախ գտնվում են գիտության շրջանակներից դուրս: Օրինակ՝ ֆինանսական խնդիրները կարելի է լուծել գիտության մեջ ներդրումների ներգրավման, կիրառական գիտության զարգացման միջոցով, բայց դրա համար անհրաժեշտ է հարմարավետ բիզնես միջավայր, որն ընդհանուր խնդիր է և վերաբերում է ամբողջ պետությանը:

Որոշ չափով խնդիրները կարելի կլինի լուծել նաև եղած միջոցների ավելի արդյունավետ օգտագործման շնորհիվ, մասնավորապես դրամաշնորհների միջոցով վերաբաշխելով առկա գումարները հօգուտ ավելի լավ աշխատող գիտական խմբերի: Ելնելով փոքր երկրների առանձնահատկություններից, շատ կարևոր է, որպեսզի առաջարկվող նախագծերն անցնեն միջազգային փորձաքննություն:

Ինչպե՞ս եք վերաբերվում գիտնականների կողմից իրենց խնդիրների բարձրաձայնմանը։ Արդյոք գիտնականի միակ գործը չպե՞տք է լինի բացառապես գիտությամբ զբաղվելը՝ առանց նյութական բաներին ուշադրություն դարձնելու։

Լավ եմ վերաբերվում: Խոսքը ճոխությունների մասին չէ, խոսքը տարրական պայմանների մասին է, որոնք անհրաժեշտ են մարդուն, որպեսզի նա կարողանա կենտրոնանալ իր գիտական աշխատանքի վրա:

Որքա՞ն է տարածված կոռուպցիան գիտական աշխարհում։ Կա՞ երիտասարդ գիտնականների աշխատանքի շահագործում լաբորատորիաների վարիչների և պաշտոնատար այլ անձանց կողմից:

Խնդիրներ, իհարկե, կան, օրինակ, կապված գիտական աստիճանների, կոչումների շնորհման հետ: Բայց, իմ տպավորությամբ, գիտության մեջ, համեմատած այլ ոլորտների հետ, կոռուպցիան մեծ չէ:

Անձամբ ես որևէ կերպ չեմ տուժել, բայց գիտեմ երիտասարդ գիտնականների, որոնք տուժել են, մասնավորապես, «սեփականաշնորհվել» են նրանց գիտական աշխատանքի արդյունքները:

Ի՞նչ հիմնական տարբերություններ կթվարկեք Հայաստանում և դրսում գիտական աշխատանքով զբաղվելու հարցում։

Արտասահմանում երբևէ չեմ աշխատել, բայց դրամաշնորհների շնորհիվ հնարավորություն եմ ունեցել մասնակցելու մի քանի միջազգային գիտաժողովների (ԱՄՆ, Իսպանիա, Հունգարիա, Շվեյցարիա), շփվելու այլ երկրների երիտասարդ գիտնականների հետ: Իմ տպավորությամբ, իրենց մոտ արդյունավետ աշխատելու համար ավելի նպաստավոր պայմաններ կան՝ կապված ավելի մեծ ֆինանսական հնարավորությունների, կազմակերպչական ունակությունների հետ: Եվ առկա է սերտ համագործակցություն՝ ինչպես խմբերի ներսում, այնպես էլ այլ խմբերի հետ:

Գիտական աշխարհում գենդերային խնդիր կա՞. սեռը որևէ ազդեցություն թողնո՞ւմ է գիտական կարիերայի վրա Հայաստանում կամ արտասահմանում։

Կա։ Գենդերային խնդրի տեսանկյունից գիտական աշխարհը առանձնապես չի տարբերվում ոչ գիտական աշխարհից:

Ի՞նչ կասեք հետթեկնածուական կարգավիճակի (PostDoc) համակարգի մասին: Արդյոք մասնագիտական աճի հեռանկարների տեսանկյունից պետք չէ՞ այն արագորեն ներդնել Հայաստանում։

Հետթեկնածուական կարգավիճակի լավ կողմերը կերևան միայն պատշաճ ֆինանսավորման դեպքում: Եթե չկա նորմալ ֆինանսավորում, հետթեկնածուական կարգավիճակի ներմուծումը երկրորդային, եթե ոչ՝ երրորդային կարևորության հարց է:

Տեսնո՞ւմ եք արդյոք վերջին տարիներին դրական միտումներ՝ մեր երկրում գիտության կազմակերպման ու խրախուսման հարցում։

Ինչ-որ քայլեր արվում են, բայց եթե այս տեմպերով շարունակեն փակել նավի անցքերը, նավը հաստատ կխորտակվի: Չմոռանանք, որ մեր գիտության համար մեծ նշանակություն ունեցող միջազգային դրամաշնորհների ընդհանուր ծավալը կայուն նվազում է:

Հարցազրույցը` Մանե Հակոբյանի

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter