Արա Օշական. Պէյրութը Սփիւռքի ծննդավայրն է
Դեկտեմբերին Լիբանան այցելած լուսանկարիչ Արա Օշականը նոր գիրք կը պատրաստէ Պէյրութահայութեան մասին
«Պէյրութը իմ համար սփիւռքի ծննդվայրն է ու այդ ծննդավայրին հետքերով գացի հոն: Երկու ծրագիրներ կային որոնց վրայ պիտի աշխատէի: Առաջին ծրագիրը Սուրիահայերուն յատկացուած ծրագիր մըն է որուն միտքը յղացաւ Ամերիկահայ Րաֆֆի Արտալճեան որ նպատակ ունի Ամերիկայի մէջ Սուրիահայերուն յատկացուած Project մը իրականացնել իսկ երկրորդ ծրագիրը զուտ իմս էր: Գիտես հին երազ մըն էր Լիբանանահայութեան նուիրուած գիրք մը պատրաստել: Պէյրութը Սփիւռքի ամենահին քաղաքն է այսօր: Հալէպն ալ կայ բայց գիտես Հալէպի վիճակը»:
Արա Օշականը Լոս Անճելըս ապրող լուսանկարիչ է որուն անունը ծանօթ է Հայաստանի եւ Սփիւռքի մէջ: Արային հետ խօսեցանք Պէրութի, անոր անցեալին, ներկայ իրավիճակին, պատերազմին հետեւանքով Լիբանան հաստատուած Սուրիահայերուն եւ այլ խնդիրներու մասին: Միով բանիւ անոր մտածումներուն, անոր հոգիին մէջ Պէյրութի ապագային հանդէպ դող մը կայ: Արան չի թաքցներ այդ մէկը: Անօր մօտ կան հարցադրումներ որ կը յատեն բոլոր տարածութիւնները: Ան կը խօսի իր լուսանկարներով: Արայի ոսպնեակը տեսնուած եւ ապրուած փորձառութիւնը կը փոխանցէ ու այս խօսքերուն մեծագոյն ապացոյցը յառաջիկային հրապարակուելիք անոր հատորին մէջ երեւելի պիտի դառնայ:
«Շատ ընտանիքներու այցելեցի: Բայց հիմնական վեց ընտանիքներու հետ Interview ըրի: Ըսեմ որ Սուրիահայերը շատ դժուար պայմաններու մէջ կ'ապրին: Պզտիկ տուներու մէջ: 300-400 Տոլար վարձք կուտան: Բաւական դժուար հոգեբանական վիճակներուն մէջ են: Շուարած են: Նախ չեն կրնար ետ Սուրիա երթալ եւ չեն ուզեր Լիբանան մնալ:
Ի՞նչու:
Որովհետեւ Լիբանանի վիճակն ալ լաւ չէ: Հազիւ հազ կը փորձեն աշխատիլ: Գործ գտնելն ալ շատ դժուար է Պէյրութի մէջ: Այսպէս ասաց անոնք մէջտեղը մնացած են: Խանգարուած են: Զգացական, հոգեբանական դժուարութիւններու մէջ են: Չեն ալ ուզեր հաշտուիլ այս վիճակին: Այսօր Սուրիահայերը կ'ապրին օրուան հացը ճարելու համար:
Իսկ Լիբանանահայերու մասին:
Պուրճ համուտի մէջ ուր ժամանակիս մեծ մասը անցուցի հայերը նոյնպէս շատ փոքր տուներու մէջ կ'ապրէին: Պատկերացուր այդքան փոքր տուներու մէջ մէջ հինգ- վեց հոգիով կ'ապրին: Նկատեցի նաեւ որ Լիբանահայութիւնն ալ առաջուան փայլը չունի:
Կատարոաւծ օժանդակութիւններուն մասին կրնա՞ս բան մը ըսել:
Ճիշդ է որ օգնութիւններ կը տրուինբայց Սուրիահայերուն հիմնական խնդիրները այդ օգնութիւններով չի լուծուիր: Անոնք աշխատանք գտնելու եւ բնակարան ճարելու հարց ունին: Կատարած ուսումնասիրութիւններուս բերումով կապուեցայ Գարակէօզեան հիմնարկին հետ որ բաւական կարեւոր օժանդակութիւններ կը տրամադրէ Սուրիահայերուն բայց այդ օժանդակութիւնները չեն կրնար լուծել անոնց խնդիրները:
Նկարած նկարներդ ինչ ձեւով պիտի օգտագործուին:
Ըսեմ նաեւ որ լուսնկարներէն զատ տեսերիզի տեսքով նիւթեր նկարեցի: Որպէսզի մանրամասն ներկայացնեմ անոնց առօրեայ կեանքը, օրուան ընթացքին յաճախած վայրերը, աշխատանքի վայրերը եթէ աշխատանք ունին: Տեսերիզը նպատակ ունի աւելի յստակ պատկերացում մը տալ Սուրիահայերուն մասին որպէսզի Ամերիկա ապրող հայը մօտէն ծանօթանայ անոնց խնդիրներուն:
Իսկ ի՞նչ կրնաս ըսել քու երկրորդ ծրագրիդ մասին:
Երկրորդ ծրագիրը որ իմ նախաձեռնութիւնս է բաւական հետաքրքրական պիտի ըլլայ: Պէյրութը Սփիւռքի սկիզբն է: Գիրքս այդ մասին է ու այն եւ երեք- չորս սերունդներուն մասին որ հոն ապրեցան ու մինչեւ հիմա կ'ապրին: Պէյրութը որպէս ծննդավայր իւրայատուկ է իմ համար:
Ըսենք եթէ ես Ղարաբաղը նկարեցի անդրադառնալու եւ ներկայացնելու պատմական այն հողը ուր հայեր ապրած են ու դեռ կ'ապրին ապա այս պարագային գործս ամբողջութեամբ նուիրուած պիտի ըլլայ 1915 -ի ջարդերուն եւ աքսորին հետեւանքով ստեղծուած Սփիւռքի գաղթաճօխներէն ամէն հին ու վաւերական Պէյրութին: Ըսեմ նաեւ որ Պուրճ Համուտէն բացի շատ հետաքրքրական էր Այնճարը եւ այս երկու շրջանները կը հանդիսանան իմ որոնումներուս հիմնական կիզակէտը: Գիրքին մէջ նաեւ պիտի արտացոլայ իմ կապուածութիւնս Պուրճ Համուտին: Տուներ, մարդիկ առօրեայ կեանք, թաղեր, դէմքեր եւ ապրումներ այս ամէնը տեղ պիտի գտնեն գիրքին մէջ:
Ի՞նչպէս կը կիրականացնես նկարելու ծրագիրդ: Այսինքն նախօրօք որոշ նախագիծ մը կը պատրաստե՞ս թէ
Չէ ես նպատակ մը դնելով չեմ լուսանկարեր: Կը փորձեմ տեղ մը երթալ եւ եթէ պատահի որ հետաքրքրական բան մը գտնեմ մինչեւ վերջ կը հետեւիմ այդ ուղղութեան: Օրինակ Սիս թաղամաս գացած եւ առանձնապէս ոչ մէկ ծրագիր կար: Ծանօթ մը յայտնուեցաւ ու հետաքրքրական տեղեր տարաւ. զգացի որ պէտք է նկարեմ եւ այդպէս ալ ըրի:
Մեր զրոյցին ընթացքին շեշտեցիր Պուրճ Համուտի հետաքրքրական ըլլալուն մասին: Ինչպէ՞ս կրնանք ատիկա ընթերցողին փոխանցել:
Պուրճ համուտը օրկանզիմի պէս բան մըն է: Ասիկա բեմադրիչ Նիկոլ Պէզճեանին խօսքն է: Հոն պատկերները ատքան խճճուած են որ չեմ կրնար ատ զգացումը բացատրել: Դէմքերը, մարդիկը խանութները, թելերը եւ թաղերուն միջեւ ստեղծուած կապը անչափ հետքարքրական է: Կապուածութիւն մը կայ ամէն ինչին մէջ: Մզկիթներուն ձայնը, եկեղեցիներէն բարձրացող արարողութիւններուն ձայնը, այս ամէնինչը շատ հետաքրքրական էր իմ համար:
Կարծես հայրդ՝ Վահէ Օշական է որ կը խօսի հիմա:
Հա, թերեւս: Ու զարմանալի չէ որ հօրս ժամանակէն յիսուն տարի ետք շատ բան չէ փոխուած: Զարմանալի է նաեւ, որ Պուրճ Համուտի մասին արուեստի վաւերական գործ մը, ըսենք վէպ մը կամ գեղարուեստական ֆիլմ մը չէ ստեղծուած: Ցաւօք ոչ ոք այդ մասին չէ մտածած ու ատիկա տխուր է:
Իսկ քեզի տրուած ժամանակը բաւարար է՞ր:
Ո՛չ ցաւօք չկրցայ պէտք եղածին չափ նկարել: Կեցութեանս ժամանակը շատ կարճ էր:
Այլ շրջաններ այցելեցի՞ր:
Շատ կ'ուզէի Անթիլիաս այցելել կը հաւատամ որ կարեւոր կեդրոն մըն է: Ժամանակի սղութեան պատճառովանկարելի էր ամէն ինչ նկարել:
Այնճարի մասին ի՞նչ կուզես ըսել:
Այնճարը նմանցուցի հայկական հին իշխանական տուներու հովանաւորութեան տակ եղող աւանի մը: Իրապէս հայկական գիւղ մըն է ամէն իմաստով: Ըսեմ նաեւ որ գիւղը կ'ապրի իր օրէնքներով: Օրինակ ոչ մէկ հայ կրնայ իր ունեցած հողը օտարի մը վաճառել: Հայութիւնը հոն ամբողջական անկախութեամբ կ'ապրի: Այս երեւոյթը շատ հետաքրքրական էր իմ համար:
(Այս միջոցին Արային «Չէթ»ի պատուհանէն կը ղրկեմ իր լուսանկար մը ուր ան նկարուած է «Քլաշին Պօղոս»ին հետ: Արա կը խնդայ եւ կը հարցնէ թէ ո՞ւրկէ «գտած » եմ նկարը:)
Ո՞վ է այս հերոսդ Արա:
Այսպիսի հերոսներ շատ են: Բայց «Քլաշին Պօղոս»ը բաւական հետաքրքական տիպար մըն է: Պատկերացուր նոյնիսկ իր տունը տարաւ մեզ: Ես լսած էի իր մասին ու կը կարծէի որ կռուող մը եղած է: Բայց երբ պրպտեցի յայտնի դարձաւ որ Պօղոսը նաեւ դերասան է ու թատրոնի խենթ մը, բառին իսկական իմաստով: Մարաշ թաղին անկիւնը «Գաֆէ Կարօ» անունով խանութին դիմաց մնայուն աթոռ մը ունի: Բոլորը կը ճանչնան զինք: Youtube-ի վրայ կրնաս գտնել նաեւ իր «Պատգամներ»ը: Իր տունն ալ բարձրացանքու խնդրեց որ յաջորդ Պէյրութ այցիս Black շիշ մը տանիմ իրեն: Վստահ մը որ այսպիսի ուրիշ կերպարներ եւս կան Պուրճ Համուտի մէջ: Պատկերացուր որ այս կերպարները նաեւ հօրս ստեղծած գրականութեան հերոսներն են: Վստահ եմ:
Պէյրութ այցելութեանս ամբողջ ընթացքին զգացի հօրս ներկայութիւնը: Ասիկա անսպասելի էր իմ համար: Վահէ Օշականի ներկայութիւնըզգալի էր ամէն քայլափոխի: Ինծի անծանօթ մարդոց հետ իմ ունեցած զրոյցներուս ընթացքին այդ մէկը երեւելի դարձաւ:
Ինչպէ՞ս
Բոլորը կը ճանչնան զինք: Երբ կ'ըսէի որ Վահէն հայրս է տարբեր մտերմութիւն մը կ'աճէր: Ու մեր խօսակցութեան մէջ անգամ Յակոբ Օշականին մասին յղում կ'ըլլար:
Բայց հայրդ Պէյրութէն դժգոհելով հեռացած է: Այդպէս չէ՞:
Գիտեմ այդ մէկը: Գիտեմ նաեւ որ իր գիրքերը չէին գնէր: Նոյնիսկ հալածած են զինք: Բայց այդ վիճակը չկայ հիմա: Հիմա զինք գիտեն որպէս դասախօս, որպէս յօդուածագիր բայց որպէս բանաստեղծ չեն ճանչցած: Վահէ Օշական բանաստեղծը անծանօթ է է իրենց համար: Ցաւօք այդպէս է:
Պիտի ուզէի՞ր Պէյրութ ապրիլ:
Դժուար հարցում է ասիկա: Ընտանեօք հոն ապրիլը գրեթէ անկարելի է: Բայց եթէ մինակս ըլլայի ինչու ոչ: Օրինակ վերջին անգամ երբ հոն էի երկու ռումբ պայթեցաւ Պէյրութի հարաւային արուարձանին մէջ: Կրնա՞ս պատկերացնել: Նորէն կ'ըսեմ Պէյրութը ինծի համար յատուկ նշանակութիւն եւ դեր ունի եւ կը հաւատամ որ անպայման նորէն պիտի երթամ հոն:
Յ.Գ. Արա Օշական յայտնեց որ յառաջիկայ Մայիսին պիտի գայ Երեւան «ՆՓԱԿ» ի մէջ իր FATHERLAND նախագիծը ներկայացնելու:
Մեկնաբանություններ (1)
Մեկնաբանել