Պաշտոնական տվյալներով՝ Լոռիում կրթությունից դուրս մնացած 28 երեխա կա
Աշոտ եւ Արմեն Ալիխանյաններն առաջին դասարան գնացել են Թեղուտ գյուղում, բայց ծնողների ամուսնալուծվելուց հետո եղբայրները հայտնվեցին Վանաձորում եւ սկսեցին հաճախել տարբեր դպրոցներ: Աշոտը` 15, Արմենը 11 տարեկան է: Երեխաների մայրը՝ Մանիկը, պատմում է, որ Աշոտի մոտ մտավոր հետամնացություն է դրսեւորվել, ինչի պատճառով նրան տարել է ոչ թե սովորական կրթօջախ, այլ՝ Վանաձորի գիշերօթիկ դպրոց:
Առաջին դասարանից հետո մեկ տարի երեխան դպրոց չի հաճախել: «Սեր չունի սովորելու հետ, շատ չար երեխա ա»,-ասում է մայրը՝ 34 տարեկան Մանիկը: Պատճառն, ըստ մոր, ոչ միայն ուսման հանդեպ անտարբերությունն էր, այլեւ երեխայի հակումը դեպի գողությունը: «Ձեռնաքաշություն ունի»,-մայրն ու տատը պատմում են Աշոտի գողությունների մասին: «Ինձանից էլ, մորս տանից էլ է փող գողացել»,- պատմում է Աշոտի տատը` Սեդա Մալաթյանը: Արդյունքում Աշոտը, ով փոխադրվելու է 9-րդ դասարան, 4 տարի դպրոց չի հաճախել: Մարզային իշխանությունները նրան անգամ Երեւան են տարել՝ Երեւանի թիվ 1 հատուկ կրթահամալիր, բայց դա էլ չի օգնել: Մայրն ասում է, թե Երեւանի դպրոցում էլ երեխան չփոխվեց՝ էլի չար է ու չենթարկվող: Երեւանում չցանկանալով մնալ՝ Աշոտը վերադառնում է Վանաձոր: Այս անգամ նրան տեղափոխում են Վանաձորի խնամքի կենտրոն, բայց կրկին ապարդյուն՝ տղան, ինչպես մայրն ու տատն են ասում, 15 օր մնաց այնտեղ՝ դպրոց գնալու մասին չի ուզում լսել: Մի կողմից անտարբերությունը ուսման նկատմամբ, մյուս կողմից էլ ընտանիքում տիրող մթնոլորտը երեխայի նման վարքագծի պատճառ են դարձել: 7 տարի առաջ մայրն ամուսնալուծվել է, ու երեխաները մեծանում են մոր հայրական տանը՝ առանց հոր դաստիարակության: «Խմող էր»,-ամուսնուն բնութագրում է Մանիկը: Նա այժմ որդիներին միայնակ է պահում՝ «սրա-նրա տունը մաքրում եմ, որ մի 1000 դրամ տան, շոր-կոշիկ չեմ կարում առնեմ»: Նպաստ էլ չի ստանում, երեխաներն ապրում են պապի 15.000 դրամ աշխատավարձով: Մեր այցելության պահին Աշոտը տնից քիչ հեռու ձուկ էր բռնում: «Դպրոց չեմ գնում, բայց ուզում եմ գնալ»,-ասում է տղան ու պատմում, որ չի գնում խնամքի կենտրոն, որովհետեւ համադասարանցիների հետ հաճախ է վեճի բռնվում: «Դզող-փչողի գործ եմ սովորում»,- հարեւանների տղաներն են սովորեցնում: Ասում է, թե ընկեր չունի. չի կարողանում հաղորդակցվել նրանց հետ, նրա միակ ընկերը եղբայրն է: «Կուզեմ դպրոց գնամ: Որ իրանք կռիվ չանեն, ես չեմ անի»,-ասում է Աշոտը: Մանիկն ասում է, որ Աշոտը գրել-կարդալ չգիտի: Մյուս որդին՝ Արմենը, գրել-կարդալ գիտի: «Ամենաշատը մաթեմն եմ սիրում»,- ասում է 11 տարեկան Արմենը: Նա եւս առաջին դասարան է հաճախել գիշերօթիկ դպրոցում, բայց ոչ թե մտավոր հետամնացության պատճառով, այլ, ինչպես մայրն է ասում, որպեսզի եղբոր հետ նույն դպրոցում սովորեին: Եղբոր՝ պարբարեբար դպրոցներ փոփոխելու պատճառով Արմենը եւս հաճախակի է բացակայել դասերից: Այս տարի Արմենը փոխադրվում է 7-րդ դասարան՝ Լոռու մարզպետարանում որոշել են նրան հատուկ դպրոցից տեղափոխել խնամքի կենտրոն՝ Արմենը մտավոր խնդիրներ չունի: ՀՀ Ոստիկանության Վանաձորի բաժնի անչափահասների գործերով բաժանմունքի պետ Ռուդիկ Վարոսյանին Ալիխանյան եղբայրները լավ հայտնի են: Վարոսյանն ասում է, որ Աշոտը մի քանի անգամ գողություններ է արել ու այժմ նրա նկատմամբ քրեական գործ կա՝ կրկին գողության մեղադրանքով, այն առայժմ նախաքննության փուլում է: Լոռու մարզում դպրոց չի հաճախում 28 երեխա: Նրանց մեծ մասը գյուղական բնակավայրերից են: Մարզպետարանի երեխաների իրավունքների պաշտպանության բաժնի պետ Նարեկ Սարգսյանն ասում է, որ գյուղական բնակավայրերում այս խնդիրը հիմնականում կապված է գյուղատնտեսական աշխատանքներին երեխաների մասնակցությամբ: «Քաղաքներում պատճառը ընտանիքի անկայուն վիճակն է, գյուղերում՝ գյուղատնտեսական աշխատանքներով զբաղվելը»,- ասում է Նարեկ Սարգսյանը: Քաղաքներում դպրոց չհաճախող երեխաների մեծ մասը ծնողազուրկ են ու իրավախախտ: Նարեկ Սարգսյանն ասում է, որ թե՛ իրենց, թե՛ ոստիկանության ուժերով պարտադիր ուսուցումից դուրս մնացած երեխաների ու նրանց ընտանիքների հետ աշխատանք տանելով՝ փորձում են նրանց աջակցել ու ետ բերել դպրոց: Նրա տվյալներով` վերջերս երեք երեխայի կարողացել են կրկին դպրոց ուղարկել, աջակցել են նաեւ նյութապես: «Նշանակում ենք հասարակական դաստիարակ, հիմնականում միայնակ մոր, դատապարտված, ծնողազուրկ երեխաների համար»,- ասում է նա: Սարգսյանն օրինակ է բերում Վանաձորի դպրոցներից մեկում ոստիկանությանը կից բացված վերականգնողական կենտրոնը, որտեղ իրավախախտ ու դպրոց չհաճախող երեխաների հետ աշխատելով՝ մասնագետները փորձում են նրանց վերադարձնել իրենց հասակակիցների միջավայր: Վանաձորում գործող «Խաչվող ուղիներ» հասարակական կազմակերպությունը եւս հոգեբանական ու վերականգնողական աշխատանքեր է տանում նման երեխաների դաստիարակության ուղղությամբ: «Շրջապատ են ընկնում այն երեխաները, որոնց տանը հսկողություն չկա»,-նկատում է Նարեկ Սարգսյանը: Ըստ նրա` առաջիկայում պատրաստվում են ոստիկանության հետ համատեղ պարտադիր ուսուցումից դուրս մնացած ու իրավախախտ երեխաների տվյալներն ամփոփելով՝ ձեւավորել անհատական համակարգ՝ ամեն մի երեխայի խնդրի լուծման համար անհատական մեխանիզմների ու մոտեցումների մշակմամբ: «Առանց սովորելու կլինի՞, առանց դպրոց ո՞նց կլինի,- զարմանում է Ալիխանյանների մայրը՝ Մանիկը,- Աշոտը գոնե մի արհեստ սովորի, իրան պահի, բայց դպրոց չի էլ ուզում գնա: Մեկ գնացել ա, մեկ չէ, ոնց որ խաղուպար, ու հիասթափվել ա»:
Մեկնաբանել