HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Մարմնի ճշմարտությունը

Դավիթ Կարեյան

«Այն, ինչ մենք ատում ենք, իրականում մեր սիրո առարկան է»: Նիցշե

Արվեստը հաճախ իր ձևերը վերցնում է իրականությունից, սակայն երբեմն հանդիպում ենք արվեստի ուղղությունների, որոնք, հակադրվելով իրականությանը, ձգտում են փոխել այն: Արվեստի նոր ձևերը մերժում են հասարակական այն բարքերը, որոնք ենթակա են փոփոխության, սակայն կարծրատիպային մտածողության պատճառով պահպանվում են:

«Մարմին. նոր պատկերային արվեստը Հայաստանում» ցուցահանդեսի այս բաժինը ներառում է արվեստի ստեղծագործություններ, որոնք անդրադառնում են վերջին տասը տարում հայաստանյան մշակութային դաշտում մեծ հետաքրքրություն վայելած մարմին-արվեստ-սոցիում փոխհարաբերությանը: Այն բաղկացած է վավերագրական նյութերից, որոնք հետահայաց կերպով ներկայացնում են մարմնի ընկալման նոր ձևերը հետխորհրդային Հայաստանում: 20-րդ դարում հասարակական բարքերի փոփոխման հետ մեկտեղ փոխվում էին նաև մարմնականի և հոգևորի պատկերացումները: Մեզանում մարդու մարմինը իբրև մշակութային դիսկուրս ընկալելը բացառապես կապված է հետգաղափարախոսական մշակութային գործընթացների հետ: Տեղի սղության պատճառով գուցե անհնար լինի լիովին ներկայացնել այն մշակութային շարժման առանձնահատկությունները, որը պայմանականորեն անվանվել է «դիմադրության արվեստ», սակայն մի քանի տասնյակ տպավորիչ արվեստի ստեղծագործությունների և արվեստաբանական ուսունասիրությունների առկայությունը հնարավորություն է ընձեռում ընկալել այն և ներկայացնել որպես յուրահատուկ մշակույթային գործընթաց: 1999-ի հոկտեմբերին Նորարար փորձառական արվեստի կենտրոնում (ՆՓԱԿ) բացվեց «Ճգնաժամ» խորագրով ցուցահանդեսը, որն ուղղակիորեն համընկավ ՀՀ խորհրդարանում ահաբեկչության հետ: Ուժեղ զգացմունքային ցնցումը մի խումբ արվեստագետների մղեց դիմել առավել ծայրահեղ պատկերավորման միջոցների` արտահայտելու համար պատերազմի, սովի ու քաոսի սարսափը, որը ավելի ապագան կախագուշակող սարսափ էր, քան անցյալի հիշողություն: Ցուցահանդեսի ակտուալությունը ցնցող տպավորություն էր գործում հանդիսատեսների,  առավելապես լրագրողների վրա: Այդ ցուցահանդեսի շատ նմուշներ, օրինակ՝ Տիգրան Խաչատրյանի` իրական մեծության ստվարաթղթե տանկը, հետագա տասը տարվա ընթացքում եղավ տիպական պատկեր նոր սկիզբ առնող դիմադրության մի շարժման համար, որը ցուցադրում էր մարմնի ազատագրումը` իբրև հիերարխիկ ռեպրեսիվության դեմ ուղղված պայքար: 2000 թ. մեկ այլ ցուցահանդես՝ «Քաղքենիական խուճապ» խորագրով, ներգրավելով արվեստի տարբեր տեսակներ՝ կերպարվեստ, կինո, թատրոն, երաժշտություն և այլն, վերածվեց իրական շարժման, ուր արդեն լսելի էր նորանկախ Հայաստանի երիտասարդության ձայնը: Հենց այդ ցուցահանդեսում էլ առաջին անգամ ելույթ ունեցավ «Ինցեստ» ռոք խումբը: Մի խումբ աղջիկների (Ծոմակ, Նատա, Նառա, Սոնա) նախաձեռնած այդ գործունեությունն ավելի շատ նմանվում էր բողոքի, քան երաժշտական համարի: Ընտրելով քաղաքակրթության արշալույսին օրինականացված և մտքի զարգացման խթան հանդիսացած արնապղծությունը` որպես անվանում, նրանք նպատակ են հետապնդում հանդիսատեսին ստիպել սրտխառնոցի աստիճան լիարժեքորեն վերապրելու ֆիզիոլոգիական երազանքների դառը պտուղները: Պարզվում է, որ քաղաքակրթության ծագման մասին իսկ մտածելը կարող է առաջացնել զզվանք: Իսկ ամենօրյա ռիթմիկ մարսողությունն ապահովելու համար միջին սպառողից պահանջվում է չմտածել ճշմարտության, առավել ևս քաղաքակրթության ծագման մասին: Մարդկանց դեռ վաղ մանկությունից վարժեցնում են առանց մտածելու ապրել կարողանալուն. նման բթացնող դեր ունի, ասենք, «Ծափ-ծափիկ» ոտանավորը: Երբ «Ինցեստ» խմբի երգիչը` Նատան, «Ծափ-ծափիկի» հովվերգական տողերի մեջ ավելացնում է կյանքի ճշմարտությունը, բանն ավարտվում է սրտխառնոցով` ի հաստատումն նրա, որ ճշմարտությունը չի նպաստում մարսողությանը: Հեքիաթներից և ոտանավորներից մեզ կաշկանդած դերակատարումներն ու սցենարները պարբերաբար տանում են փակուղիների, առաջացնում լճացումներ, ի վերջո հասցնում մի կատարյալ «քաղքենիական խուճապի»:

20-րդ դարում մարմնականն իբրև հոգևոր դիտարկելը կարևոր դեր ու նշանակություն ունեցավ ազատականացման գործընթացում: Մշակույթն իբրև հաղորդակցման համակարգ, այլ ոչ թե «ավար» ընկալելը գերազանցապես կին արվեստագետների ներդրումն է: 2001 թ. Սոնիա Պալասանյանի կազմակերպած «Պատրանքների փլուզում» ցուցահանդեսը իր ձևով չափազանց յուրահատուկ էր և աչքի էր ընկնում լավ մտածված և որակյալ աշխատանքների գերակայությամբ: Ցուցահանդեսը նման էր մի մեծ թատերական բեմադրության, ուր հանդիսատեսը, կարծես բեմի վրա տեղաշարժվելով, անցնում էր մի փերֆորմանսից մյուսը` հենց ինքն էլ մասը կազմելով մեծ ներկայացման: Ինստալացիայի, վիդեոյի, փերֆորմանսի այս միախառնումը աչքի էր ընկնում ոչ այնքան իր ձևային նորարարական ձեռքբերումներով, որքան արվեստագետներին միացնելու, իրար հետ նրանց աշխատելու և համագործակցելու բացառիկ փորձառությամբ: 2003 թ. Գյումրիի միջազգային բիենալեի շրջանակներում ցուցադրած «Չկա վերադարձ» վիդեո-փերֆորմանսը վերը նշված փորձառության արդյունքն էր: Վիդեոները պատրաստել էի ես, երաժշտական մասը՝ Եվա Խաչատրյանը, իսկ բեմականացումը մտածել էինք մի խումբ արվեստագետների հետ միասին: «Չկա վերադարձ» վիդեո-փերֆորմանսում մենք ցանկանում էինք ցուցադրել ավանդական հասարակարգ վերադառնալու ժամանակակից մարդու ձգտումը և դրա անհնարինությունը: Վիդեո-փերֆորմանսը ներկայացնում էր հետխորհրդային հասարակության մեջ տիրող հակասություններն ու խառնաշփոթը: Այն կառուցված էր հակադիր պատկերներից` ներկա և ապագա, մշակույթ և բնություն, անհատ և հասարակություն և այլն: Շրջադարձային երևույթների կենտրոնում մարդն է, որը, ձգտելով ապագա, հայտնվում է անցյալում` կորցնելով ներկան:

1999-2005 թթ. իմ և ընկերների գրեթե բոլոր ստեղծագործություններում փորձ էր արվում արտահայտել արգելված ցանկությունները: Ցանկություններ, որոնք փոխակերպված են, անճանաչելի, հաճախ նույնիսկ անվանված չեն և կարող են ընկալվել իբրև գոյություն չունեցող: Մարդկային ցանկությունն իր բնույթով հասարակական է, թեպետ մենք հաճախ այն ընկալում ենք իբրև բան, որը դուրս է ընդունված սահմաններից: Մենք փորձում էինք հասկանալ մարդուն: Արդյոք հնարավո՞ր է ապրել առանց բռնության, ո՞րն է մարդու բնական միջավայրը: Ինչո՞ւ մշակույթը, լինելով փոխհատուցող մեխանիզմ, չի կարողանում հստակեցնել այն սահմանները, որտեղ մարդը իրեն կհամարի իր բնական միջավայրի մեջ: Ինչո՞ւ է մարդուն թվում, թե անտառը կամ ծովը իր բնական միջավայրն է: Հնարավո՞ր է արդյոք, որ իրականությունը նմանվի արվեստին: Մենք փորձում էինք այսպիսի հարցադրումներ առաջացնել հանդիսատեսի մեջ՝ օգտագործելով գեղագիտական և հոգեբանական հակադրություններ: 2005 թ. Վենետիկի 50-րդ միջազգային բիենալեի Հայկական տաղավարում ես համադրեցի «Դիմադրություն արվեստի միջոցով» նախագիծը, որում ներգրավված էր չորս հայ արվեստագետ` Դիանա Հակոբյանը, Վահրամ Աղասյանը, Սոնա Աբգարյանը և Տիգրան Խաչատրյանը: Այս արվեստագետներն առավել ակտիվ մասնակցել էին գրեթե բոլոր գեղարվեստական ակտիվ դրսևորումներին, որոնք Հայաստանում ընթացել են 90-ակաների կեսերից խորհրդային տարիներից մնացած հաստատություններից դուրս: Նրանց ստեղծագործություններում առավել սուր ձևով ներկայացվում էին հողագործական-անասնապահական մշակույթի «հեղափոխական վերականգնումը», արդյունաբերական մոդեռնիզացիայից առաջացած զանգվածային հիստերիկ-խելագար բռնկումները: Սրանք բախումներ են, որոնց ականատես ենք լինում, երբ միաբևեռ աշխարհի ձգտող գաղափարախոսությունը բախվում է իրականությանը: Երբ Դիանա Հակոբյանն իր «Ուժի տրամաբանություն» վիդեոաշխատանքում ցուցադրում է կնոջը հատկացված դերերը և հասարակական կազմակերպությունների սոցիալական հարցումների արդյունքները, ուղղակիորեն հարց ես տալիս ինքդ քեզ. արդյո՞ք հնարավոր է հաշտվել աշխարհում տիրող դաժանության և անարդարության հետ, հնարավո՞ր է ստեղծել մի հասարակություն, ուր ինքնահիացումն ու իշխանությունը չեն ներկայանում իբրև «հրապուրիչ խաղ»: Երեք մոնիթորների մեջ «rock & roll»-ային ռիթմով իրար հաջորդող պատկերները ստեղծում են մի դինամիկ շղթա, որն իր վիզուալությամբ հիշեցնում է 60-70-ականների էմանսիպացիոն գործընթացների դրական ներդրումը հասարակական բարքերի ազատականացման մեջ: Որքան էլ Խորհրդային Հայաստանում թույլ կամ աննկատ են եղել վաղ խորհրդային ազատականացման գործընթացների հետևանքները, այնուամենայնիվ, սեռերի հավասարության գաղափարը այլևս հնարավոր չէ ստորադասել մեկ այլ կարևոր նպատակի: Արևմուտքում, 60-ական թվականներից սկսած, սեռական կյանքի ազատականացումը հնարավորություն տվեց բազմաթիվ մարդկանց զգալ իրենց իշխանությունը` սեփական ճակատագրի նկատմամբ: Կարելի է փոխել ապրելու վայրը, մասնագիտությունը, սեռը, մաշկի գույնը և այլն: Դիանա Հակոբյանը փորձում է արթնացնել դիտողի հիշողությունը՝ ներգրավելով նրան 60-ականների ազատականացման այդ պրոցեսի մեջ, որն, այնուամենայնիվ, երկար մի ընթացք է՝ անընդհատ բախվող նեոպատրիարխալիզմի բազմազան դրսևորումներին, որոնք արդարացնում են «ուժի տրամաբանությունը», անիմաստ շահագործումն ու սպառումը: Դիմադրության շարժման հաջորդ ալիքը 2009 թ. ձևավորված «Արտ լաբորատորիա» խմբի գործունեությունն էր: Ի տարբերություն մարմնական արվեստի նախորդ դրսևորումների` այս արվեստագետները ոչ թե քաղաքականությունն են բերում արվեստի դաշտ, այլ, ընդհակառակը՝ արվեստը միացնում են քաղաքանությանը: Իրենց արտիստիկ փերֆորմանսներով նրանք միջամտում են հասարակական փակ համակարգերին՝ փորձելով դրանք ազատականացնել: 2009 թ. Մխիթար Սեբաստացի կրթահամալիրում բացվեց «Արտ լաբորատորիա» խմբավորման «Դիմադրություն» խորագիրը կրող նախագիծը: Մասնակիցները համոզված էին, որ արվեստում ազատականացման պատմությունն իսկ ներկայացնելը դիմադրության ձև է: Մարմնի ճշմարտությունն իբրև գաղափարախոսությունների դեմ ուղղված պայքար դիտարկող արվեստագետները, օգտագործելով հոգեբանական և գեղագիտական հակադրություններ, «մարմնականի և հոգևորի հակամարտությունը» ցուցադրում են որպես արդեն անցյալ դարձած մի աշխարհի արձագանք, որի ձայնային տատանումներից կարող է վտանգվել մեր բոլորի գոյությունը:

Տեքստում զետեղված պատկերները` 1. Արեւիկ Արեւշատյան եւ Ռուբեն Գրիգորյան, «Ճգնաժամ» ցուցահանդեսի կատալոգի էջերից 2. Կարինե Մացակյան 3. Դավիթ Կարեյան 4. Գարիկ Ենգիբարյան

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter