HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Վիեննայի Մխիթարյանները և «անձերի պակասը»

Վիեննայի կենտրոնական լայնարձակ փողոցները, հետզհետե նեղանալով, տանում են դեպի Վիեննայի կենտրոնից ոչ հեռու գտնվող Մխիթարյան միաբանության Վիեննայի «նստավայր»: Նեղլիկ ու կարճ փողոցը հենց այդպես էլ կոչվում է՝ Մխիթարյան (Mechitaristen): Այդ շենքում գործում է Վիեննայի Մխիթարյանների թե՛ թանգարանը, թե՛ կաթոլիկ եկեղեցին:

Մխիթարյան միաբանությունից առանձնացված միաբանները՝ Տրիեստ տեղափոխվածների մի մասը, 19-րդ դարի սկզբում փոխադրվել են Վիեննա և այստեղ 1830-ականների վերջերին կառուցել Մխիթարյանների վանքը և թանգարանը, որտեղ պահվում են հայկական մետաղադրամների մեծ հավաքածու, արժեքավոր գրադարան և կտավներ: Շուրջ 10 տարի է՝ Վիեննայի Մխիթարյան միաբանությունը միացել է Վենետիկին, մինչ այդ նրանք առանձին էին գործում:

Եկեղեցու կենտրոնական մուտքը փակ է, սակայն իմացողները կարող են ետնամուտքն օգտագործել եկեղեցի մտնելու համար: Չիմացողները ետ կգնան՝ մտածելով, թե եկեղեցին փակ է: Ետնամուտքի դռան մոտ դիմավորում է պահակը: Ասում է՝ թանգարանը փակ է, բայց եկեղեցի այցելել կարող եք: Բակում շինարարություն է` նորոգվում է մատուռը: Ցանկություն ենք հայտնում խոսել աբբահոր հետ: Ուղեկցում է եկեղեցուն կից սրահներից մեկը: Սենյակը վաղուց չի վերանորոգվել: Սակայն դռան հարակից պատի գունեղ, Վարդանանց պատերազմի դրվագով նկարն անմիջապես ուշադրություն է գրավում և սքողում սենյակի անշուքությունը:   

Աբբահայր Պողոսը սպասել չի տալիս, բայց շատ ժամանակ չունի, քիչ հետո ճաշի ժամ է: Զրույցը սկսելուց քիչ անց նա պատմում է փակցված կտավների վերաբերյալ զավեշտալի մի պատմություն. օտարազգի նկարիչը, ով պատկերել է Վարդանանց պատերազմը, աշխարհագրական փաստերից մի փոքր շեղվել է. 451-ի Վարդանանց պատերազմը պատկերող Տղմուտ գետը, որն անձրևից առաջացած գետակ է, խոշոր գետ է պատկերել: Իսկ մյուս կտավում Մովսես Մարգարեի կնունքն է՝ Նեղոս գետում, Նեղոս գետն էլ փոքր գետակ է նկարել:

Պատկառելի տարիքի է աբբահայրը: Եվս վեց միաբան կա վանքում, սակայն գնալով նրանց թիվը նվազում է: Մահացողներին նորերը չեն փոխարինում: Հիմա Վենետիկում ուսանողներ ունեն. 6-ը` Հայաստանից, երկուսը` Լիբանանից, երկուսը՝ Ջավախքից: Մեկ տարի հետո նրանք կօծվեն, եւ հնարավոր է՝ ոմանք գան Վիեննայի Մխիթարյանների եկեղեցի:

Աբբահայր Պողոսը պատմում է, որ Ավստրիայի հայ համայնքը տարբեր տեղերից գաղթած հայերից է կազմվել: Առաջին համաշխարհային պատերազմից առաջ և հետո ավելի շատ Թուրքիայից գաղթած հայեր են ապրել, որոնք արդեն մեծ մասամբ օտարացել են: Նախկինում Սիրիայից, Պարսկաստանից, Լիբանանից ուսանողներ են եկել, մի մասն ավարտելուց հետո հաստատվել է Վիեննայում: Ավելի ուշ փախստականներ են եկել նաև Սիրիայից ու Լիբանանից, իսկ վերջին շրջանում Հայաստանից են գալիս: «Այդպես զանազան շրջաններից հավաքված ժողովուրդ է: Մեծ կազմակերպություն չունենք, բայց փոքր բաներ կան՝ մարզական խմբեր, ուսանողական խմբեր: Աշխատում ենք ազգային տոները միասին անել»,- ասում է աբբահայր Պողոսը: Նախկինում 3 հազար հաշվվող համայնքը հայաստանցիների ժամանումից հետո դարձել է 5 հազար, բայց ոմանք հետո տեղափոխվել են եվրոպական այլ երկրներ:

Ամենօրյա հայկական դպրոց Ավստրիայում չկա, շաբաթօրյա դպրոց է գործում, որտեղ երեխաները հայերեն գրել, կարդալ ու երգել են սովորում, «այնչափ, որ կապը պահպանեն հայրենիքի հետ»: Գործում են նաև երիտասարդական և սպորտային միություններ: 

«Գրական աշխատանքներ որչափ առաջ էինք անում, հիմա այդչափ չենք կարող անել, քանի որ մեր թիվը փոքրացել է: Երբ բավական թվով երիտասարդներ ունենանք, կարող ենք առաջվա պես շարունակել ամեն միջոցով: Հարմարություն ունենք, միայն անձի պակասն է խնդիրը»,- ասում է աբբահայրը:

Միաբանության այս ճյուղի հանդեսը շարունակում է լույս տեսնել, սակայն արդեն Երևանում է տպագրվում: Մինչդեռ դեռևս 15 տարի առաջ միաբանությունն իր սեփական տպարանն ուներ Վիեննայում: Այն ստիպված փակել են, քանի որ համակարգչի մուտքից հետո տպարանային աշխատանքի բնույթը փոխվել է, ու տպարանները դժվար կացության մեջ են հայտնվել: Հայկականից առաջ Վիեննայում փակվել են նաև վանական երեք այլ մեծ տպարաններ: Տեղական տպարանները նույնպես դադարել են գործել. «Միայն այն տպարանները, որոնք շատ մեծ աշխատանքներ ունեն, կարող են դիմադրել, իսկ մենք ունեինք բավականին մեծ թվով աշխատողներ, բայց շատ քիչ աշխատանք,- շարունակում է աբբահայրը:- Այսօր տպարանն առևտրական գործ է. եթե մենք համակարգչի վրա պատրաստել ենք մեր գործը, կարող ենք տպել: Հարց չկա, որ հայ տպարան լինի: Առաջ տարբեր էր, առանց հայ գրի մենք չէինք կարող բան տպել: Ժամանակները փոխվում էին, մենք էլ պետք է դրան հարմարվեինք: Իմաստ չուներ մեծ վնասով տպել այստեղ, որպեսզի միայն ասեինք, որ տպարան ունենք: Վերջապես այդ տպարանը, որ մեզ շատ օգնելու համար էր, շատ մեծ վնաս է բերել»:

Վիեննա ժամանած հոգևորականների ստեղծած տպարանը ֆինանսական մեծ օժանդակություն էր: Բացի դրանից, Ավստրիո կայսրը ամեն կերպ օգտակար է եղել Վիեննայում հաստատված Մխիթարյանների ճյուղին: Նույնիսկ լատինական եկեղեցու գրքերը միայն հայկական տպարանում հրատարակելու մենաշնորh են ունեցել:

Տպարանի փակումից հետո Վիեննայի Մխիթարյան միաբանները տարբեր կերպ են հոգացել իրենց ծախսերը: Սակայն մոմավաճառությամբ ծախսերը հոգալու մասին խոսք լինել չի կարող: Այնքան քիչ մոմ է վաճառվում, որ դրա վրա հույս չեն դնում: Միաբանությունը վարձով է տվել ժամանակին գնված կամ նվեր ստացած գույքը, որով հոգում է կեցության ու այլ ծախսեր: Ուզում են մեծ ծրագրեր իրականացնել, բայց դրա համար պետք է օգնության դիմեն: Մի քանի տարի Մխիթարյանների շենքը դրսից ու ներսից նորոգվել է: Աշխատանքների իրականացման համար ծախսված գումարի մեկ երրորդը տվել է Ավստրիայի կառավարությունը: «Եկեղեցու շենքի ներքին հարդարանքներին չէին օժանդակել, բայց մենք ասացինք, որ էս ներքին մասը դրսից երևում է ամեն րոպե, օգնեցին թե՛ ներսի, թե՛ դրսի համար»,- պատմում է աբբահայրը: Սրահը, որտեղ զրուցում էինք, նույնպես ուզում են նորոգել, բակը կարգի բերել, թանգարանի մի մասը նորոգված է, մյուս մասը նորոգման ընթացքում է:

Բացի Մխիթարյանների եկեղեցուց, Վիեննայում գործում է նաև Հայ Առաքելական եկեղեցի: Քանի որ Գրաց քաղաքում հայեր կան, որոշ առիթներով Վիեննայից վարդապետը գնում ու այնտեղ պատարագ է անցկացնում: «Ոմանք եկեղեցուն մոտ են, ոմանք հեռու են: Հայաստանում, գիտեք, որ կոմունիզմը պայքարեց կրոնի դեմ: Իսկ արտասահմանում, երբ որ շարունակ խնդիրներ կան, մի տեղից մյուս տեղն են գաղթում, մի տեղից մյուսը կհեռանան: Հայկական դպրոց չեն հաճախում, եկեղեցին հեռու է, չեն կարող գալ: Այդ բոլոր պատճառներով կրոնական կյանքը կփոխվի»,- ասում է աբբահայր Պողոսը:

Այնուամենայնիվ, կիրակի օրերին թե՛ հայեր, թե՛ օտարազգիներ են այցելում Մխիթարյանների եկեղեցի, բայց նրանց թիվը 30-50-ի միջակայքում է տատանվում: Աբբահայրն ասում է՝ օտարազգիները սիրում են մեր արարողությունը, դրա համար են գալիս: Հայերը՝ ոմանք ավելի կրոնասեր, ոմանք՝ պակաս, բայց հաճախում են եկեղեցի, հանդիպում են իրար Մխիթարյանների պատերի ներքո, սուրճ են խմում: Տոնական օրերին ավելի շատ են այցելում: «Մեզ մոտ կնունք շատ չի լինում, և մենք չենք էլ ուզում, որ Առաքելական եկեղեցու զավակները մեզ մոտ գան»,- ասում է աբբահայրը: Եկողներին փորձում են ուղղորդել իրենց երեխաներին կնքել Հայ Առաքելական եկեղեցում:

Աբբահորը հրաժեշտ տալուց հետո այցելում ենք եկեղեցի. վիճակը բարվոք է, եկեղեցում վառվող մոմ չկա, իսկ գլխավոր մուտքի դռան բռնակը երկար քաշքշելուց հետո երկու այցելու հեռանում է: Մեր դուրս գալուց հետո պահակը անջատում է լույսը:  

Մեկնաբանություններ (1)

Յարութ Մարտիրոսեան
Նախ ասեմ Մխիթարեաններ Վիեննայի պիտակի տակ գոյութիւն չունեն իրաւական առմամբ: Միաբանութիւնները Վատիկանի միջնորդութեամբ միացրել են ոչ կամօք: Հետեւաբար, Վիեննան առանձնացնելը սխալ է առհասարակ: Մեծ պակասը ընդհանուր Մխիթարեան Միաբանութեանն է: Այս հասկացութեամբ նաեւ Հայ Ազգինը: Մենք Հայերս միշտ սպասում ենք Եղեռնը նախ պատահի եւ մենք հարիւր տարի սպասենք որ հիասթաբւենք: Երեք հարիւր տասն երեք տարեկան Մխիթարեան ժառանքը Վենետիկում նստած է անդունդի եզրին առաւել երկդարեան Վիեննայի ժառանգը նոյնպէս մատնուած նոյն ճակատագրին: Սակայն ամէն հայ չի իրազեկւել այն կորուստի մասին թէ եթէ լինի մի օր որ Վենետիկն ու Վիեննան հայը այցելելիս չ՝ունենայ այդ հարազատ հասցէները որ դարեր հարազատ են զգացել իրանց տներից ղարիբ Եւրոպայի սրտում: Պահն է հիմա որ Հայ ազգը տայ երեխաներ որտեղից որ նրանք լինեն Հայաստանից, Ճավախքից, Արցախից կամ սժփիւռքից որոնք ունեն կոչում կարենալ առնուազն այդ դարաւոր ժառանգութիւնների ազգային տիրութիւնն անելու: Այն ինչ առւում է ներկայումս շատ քիչ է եւ ուշ:

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter