HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Մհեր Ենոքյանի հարցազրույցը Մարդու իրավունքների պաշտպան Կարեն Անդրեասյանի հետ

Ցմահ բանարկյալ, «Նուբարաշենի» բանտից «Հետքի» թղթակից Մհեր Ենոքյանի հարցազրույցը ՀՀ մարդու իրավունքների պաշտպան Կարեն Անդրեասյանի հետ 

-Հայաստանի դատաիրավական համակարգն ամենակատարյալը չէ, և հասկանալի է, որ ինչպես ամբողջ աշխարհում, այնպես էլ մեզ մոտ նաև անմեղ մարդիկ են դատական սխալների հետևանքով դատապարտվել մահապատժի: Սակայն մեր երկիրը բացառություն է այն առումով, որ իշխանությունները չեն ցանկանում ընդունել դատական սխալների հնարավորությունը և քայլեր ձեռնարկել դրանք շտկելու ուղղությամբ: Մարդու իրավունքների պաշտպանության տեսանկյունից այս կարևորագույն խնդրի հետ կապված Դուք տարբեր նախագծերով և առաջարկություններով հանդես եկաք, սակայն Ազգային ժողովում օրենսդիրը չարժանացրեց նույնիսկ քննարկման: Ո՞րն է, ըստ Ձեզ, այս քար անտարբերության պատճառը մարդկանց ճակատագրի նկատմամբ:

-Հիմնական պատճառը, թերևս, օբյեկտիվ դատարանների պակասն է: Դա պայմանավորված է դատաիրավական համակարգում ներքին ճնշումներով և կոռուպցիոն երևույթներով: Դատական համակարգն արդյունավետ կգործի, եթե Արդարադատության խորհուրդն ու դատարանները լինեն թափանցիկ: Դրա համար հարկավոր են ոչ միայն օրենսդրական լուծումներ, այլ գոյություն ունեցող օրենքների ճիշտ կիրառում: Մեր երկրում մարդու իրավունքների առավել արդյունավետ պաշտպանության երաշխիք կլինի նաև, եթե համագործակցեն քաղաքացիական հասարակությունը և պետությունը: Այս առումով առաջընթաց, իհարկե, նկատվում է, սակայն որպեսզի ունենանք առավել հուսադրող պատկեր, ժամանակ է պետք:

-Արդեն մոտ 12 ցմահ դատապարտյալ հատել է օրենքով նախատեսված պայմանական վաղաժամկետ ազատման 20 տարվա շեմը, սակայն օրենքը չի գործում այն պատճառով, որ օրենսդիրը նույն շեմն է սահմանել նաև ռեժիմային փոփոխությունների համար: Տրամաբանական կլիներ, որ ռեժիմային փոփոխությունները սկսվեին ոչ թե 20 տարի բանտախցում պահելուց հետո, այլ 15 տարի անց: Ի՞նչ լուծումներ եք տեսնում այս խնդրի հետ կապված: 

-Ինձ և իմ աշխատակազմին նույնպես մտահոգում են դատապարտյալներին պայմանական վաղաժամկետ ազատելու վերաբերյալ ներկա իրավական կարգավորումներն ու պրակտիկան: Մեր աշխատակազմն այժմ ուսումնասիրում և գնահատում է այս խնդիրը, մասնավորապես սահմանված չափորոշիչների և ընթացակարգերի, ինչպես նաև միջազգային չափանիշներին դրանց համապատասխանության տեսանկյունից: Երբ լինեն վերջնական արդյունքները, ես կներկայացնեմ համակարգային բնույթի առաջարկներ: 

-Օրենքով սահմանված է տարվա կտրվածքով 1 երկարատև և 3 կարճատև տեսակցություն հարազատների հետ ամբողջ 20 տարիների ընթացքում անփոփոխ: Նման երկարատև, անարդար սահմանափակումը դաժան պատիժ է թե դատապարտյալի, թե նրա հարազատների համար: Օրենքում գրված է, որ ընտանեկան կապերը պետք է խրախուսվեն, դատապարտյալը պետք է նախապատրաստվի ազատություն վերադառնալուն, սակայն 20 տարի շարունակ նման սահմանափակումը հակառակ ազդեցություն է ունենում: Անկեղծ ասած, չեմ հասկանում՝ եթե անձին մեկուսացնում են հասարակությունից, ինչո՞ւ են մեկուսացնում նաև հարազատներից: Պարոն Անդրեասյան, ըստ Ձեզ, պատժի նպատակի ո՞ր խնդիրների լուծմանն է նպաստում տեսակցությունների նման խիստ սահմանափակումը:

-Արտաքին աշխարհի հետ կապն անհրաժեշտ և կարևոր է առհասարակ բոլոր դատապարտյալների սոցիալական կապերի պահպանման, նրանց հոգեվիճակի կայունության համար: Այս կապերի նշանակությունն ավելի քան կարևոր է, երբ խոսքը ցմահ ազատազրկման դատապարտված անձանց մասին է, քանի որ վերջիններս առավել խոցելի են: Նրանց պարագայում մշտապես կա հոգեկան բարօրության խաթարման վտանգ, քանի որ նրանք ունեն այլևս երբեք ազատության մեջ չլինելու վախ: Դատապարտյալին ուղղելու և նրա ճիշտ վարքագիծը խթանելու համար անհրաժեշտ է, որ պատժի կատարումը ևս տարբերակված և անհատական լինի: Հետևաբար, ըստ յուրաքանչյուր դատապարտյալի վարքագծի և հոգեբանական վիճակի, պետք է որոշվեն տեսակցությունների հնավորություններն ու սահմանափակումները: 

-Պետությունը ցմահ դատապարտյալին չի ապահովում ոչ մի աշխատանքով, որպեսզի հնարավոր լինի, ըստ քաղաքացիական հայցերի, դատարանի որոշմամբ հարթել տուժողին պատճառված վնասը: Չվճարելու պատճառով մերժում են պայմանական վաղաժամկետ ազատել: Ստեղծվում է փակ շղթա: Ի՞նչ ելք եք տեսնում այս իրավիճակից:

-Այս խնդիրն ունեն ինչպես ցմահ, այնպես էլ բոլոր դատապարտյալները: Մենք մշտապես բարձրացրել ենք դատապարտյալներին աշխատանքով ապահովելու հարցը: Պետությանը բազմիցս առաջարկել ենք լուծել կալանավայրերում գտնվող անձանց զբաղվածության խնդիրը, որը կնպաստի ոչ միայն նրանց նյութական կարիքների լուծմանը, այլև կարևոր խթան կդառնա դատապարտյալի ուղղվելու համար:

Օրենքը նույնպես սահմանում է դատապարտյալներին աշխատանքով ապահովելու հնարավորությունը, ավելին՝ մատնանշում է, որ աշխատանքով ապահովելիս առաջնությունը պետք է տրվի այն դատապարտյալին, ով ունի գույքային պարտավորություններ կամ նյութական ծանր վիճակում է: Մնում է ստեղծել պայմաններ՝ այս դրույթները կիրառելի դարձնելու համար:

-Ուսումնասիրելով օրենքները՝ չգտա ոչ մի նորմ, որը զրկի մարդուն ազատության իրավունքից: Այո, պետությունը կարող է սահմանված դեպքերում մարդուն զրկել ազատությունից, բայց ոչ ազատության իրավունքից: Ավելի պարզ ասած՝ ոչ մի օրենք չի պարտադրում մարդուն, որ նա ինքն իրեն ազատազրկի: Մի շարք եվրոպական երկրներում կալանավայրից փախուստը չի դիտվում որպես հանցագործություն, և օրենսդիրը չի սահմանել որևէ քրեական պատիժ, եթե բանտի աշխատակիցների նկատմամբ տեղի չի ունեցել բռնություն, քանի որ կալանավայրում պահելը համապատասխան մարմինների պարտավորությունն է և ամենևին էլ ոչ դատապարտյալի: Ճի՞շտ է արդյոք, ըստ Ձեզ, մարդուն պատժել Աստծո կողմից ի ծնե շնորհված ազատության բնական պահանջի համար:

-Ազատության ձգտումը, որը մարդու անքակտելի իրավունքն է, ունի տարբեր սահմաններ և նպատակներ: Միաժամանակ, պետության կողմից անձին ազատությունից զրկելն ունի նրան ուղղելու, հետագայում հասարակությանն ինտեգրելու նպատակ: Այս նպատակի համար պետությունը, ըստ հանցագործության ծանրության աստիճանի, կարող է տարբեր ծավալներով սահմանափակել անձի ազատությունը:

Դատապարտված անձի ազատության ձգտումը կարող է ստանալ ծայրահեղ դրսևորումներ, սակայն այն չպետք է հակասության մեջ մտնի ազատազրկման բուն նպատակի՝ անձի ուղղման հետ: Պատիժը կրելու ընթացքում դատապարտված անձի դրական վարքագիծը, իհարկե, պետք է խրախուսվի՝ անձին ազատության ավելի լայն շրջանակ տալով. օրինակ՝ ավելի խիստ ռեժիմներով ուղղիչ հիմնարկներից տեղափոխում առավել ազատ և բաց ռեժիմներով հիմնարկներ, կամ վաղաժամկետ ազատում, տեսակցությունների ավելացում և այլն:

Ազատության ձգտումը չպետք է հակասության մեջ մտնի պետության կողմից անձին ազատությունից զրկելու հիմնական նպատակների հետ: Մի շարք զարգացած արևմտյան պետություններ արդեն վերանայել են ազատության ձգտման սահմանները՝ դրանք հետզհետե ընդարձակելով և նոր մոտեցումներ ձևավորելով դրանց հանդեպ: Հայաստանի արդարադատության համակարգը ևս պետք է կողմնորոշվի ավելի շատ դեպի մարդու հիմնարար իրավունքներ և ամբողջովին վերանայի ներկա ուղղիչ հիմնարկների՝ բուն նպատակին ծառայելու առաքելությունը:

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter