HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Վարդուհի Զաքարյան

Օրենքը կա, բայց չի գործում

Համատիրությունը չի աշխատում, որովհետեւ բնակիչը չի վճարում. բնակիչը չի վճարում, որովհետեւ համատիրությունը չի աշխատում

«2004 թ.-ին մեր բնակարանը վաճառեցինք: Ու հենց նոր էինք գործարքը կնքել, երբ համատիրությունից մարդիկ եկան ու ասացին, որ 60.000 դրամ պարտք ունենք: Մենք ընդհանրապես տեղյակ չէինք, որ նման բան է գործում մեզ մոտ, քանի որ երբեք վճարումներ չէինք արել, աշխատանքները չէինք տեսել, ու ընդհանրապես մեզ չէին էլ գուշացրել այդ պարտքի մասին: Իհարկե, հրաժարվեցինք վճարել: Երբ տեղափոխվեցինք նոր բնակարան, որը նույն թաղամասում էր, որոշ ժամանակ անց նորից նույն մարդիկ եկան ու այնքան գլուխներս ցավեցրին, որ հայրս որոշեց ուղղակի տանել եւ վճարել: Այստեղ` նոր շենքում, նույնպես գումար չենք վճարում, ու ոչ էլ գալիս են: Բայց վստահ եմ, որ կթողնեն, մինչեւ մի լավ կլորիկ գումար հավաքվի, ու երբ բնակարան վաճառելու գործ լինի, կգան ու գլխներիս վերեւը կկանգնեն մինչեւ չվճարենք: Յուրաքանչյուր բնակիչ իր հարկը վերանորոգում է, համատիրությունն ուղղակի պետք չէ, քանի որ ոչինչ չի անում: Իսկ 9-րդ հարկի մեր հարեւանն իր միջոցներով այնպես է վերանորոգել տանիքը, որ նույնիսկ չի թողնում, որ բնակիչներից մեկն ալեհավաք տեղադրի, քանի որ արդեն իր սեփականությունն է համարում»,- պատմում է Նոր Նորքի 4-րդ զանգվածի 1-ին հատվածի 8-րդ շենքի բնակչուհի Ելենա Բեջանյանը:

Խորհրդային տարիներին գործող ԺԵԿ-երի փլուզումից հետո ստեղծվեցին համատիրությունները, որոնք ժառանգեցին խարխլված եւ փլուզված շենքեր: Համատիրության բյուջեն հիմնականում գոյանում է բնակիչների վճարումներից, որոնք այնքան քիչ են, որ չեն բավականացնում շենքի կարիքները հոգալու համար: Բացի այդ, ոչ բոլոր բնակիչներն են պարբերաբար վճարումներ կատարում: 2002 թվականի հոկտեմբերի 10-ին կառավարությունը որոշում ընդունեց «Բազմաբնակարանային շենքերի ընդհանուր բաժնային սեփականության պահպանման պարտադիր նորմեր սահմանելու մասին»: Ըստ այդ որոշման` պարտադիր են համարվում այն նորմերը, որոնք չիրականացնելու դեպքում վտանգվում է բնակիչների կյանքը, առողջությունը, անձանց գույքը եւ շրջակա միջավայրը: Յուրաքանչյուր բնակիչ պարտավոր է վճարել շինության պարտադիր նորմերի համար սահմանված գումարը, որը կախված է նրա զբաղեցրած տարածքի չափից:

Պարտադիր նորմերին ուղղված միջոցառումները, որպես կանոն, իրականացնում է տվյալ թաղամասի համատիրությունը: Երբ 2002 թ.-ին «Համատիրության մասին» եւ «Բազմաբնակարանային շենքի կառավարման մասին» օրենքներն ընդունվեցին, համատիրությունները դեռեւս լավ զարգացած չէին:

Մարդկանց եւ համատիրությունների ղեկավարների մոտ դեռ ԺԵԿ-ի մոդելն էր գործում: Եվ քանի որ հասարակության հիմնական մասն ընդհանրապես տեղյակ չէ համատիրություն-բնակիչ հարաբերությունները կարգավորող օրենքներին, պարտադիր նորմերի գոյության մասին, հետեւաբար, լավ չի ընկալում նաեւ իր եւ համատիրության պարտականություններն ու իրավունքները:

«Համատիրության աշխատողներն ու նախագահները հիմա էլ լավ չեն պատկերացնում իրենց աշխատանքը, ուր մնաց բնակիչներն իմանան: Օրինակ` բնակիչը գնում է համատիրությունից տեղեկանք վերցնի, ասում են` պարտք ունես, երբ կվճարես, այն ժամանակ էլ տեղեկանքդ կստանաս: Բնակիչը չգիտի, որ համատիրությունն իրավունք չունի իրեն տեղեկանք չտալ, անկախ պարտքի գոյությունից: Համատիրության աշխատողն էլ չի բացատրում բնակչին, որ այդ գումարները օրենքով պարտադիր են բոլորի համար, որ դա շենքի բարեկարգմանն է ուղղված, որ այս կամ այն բանն ենք պլանավորում իրականացնել: Դրա համար էլ կազմված բյուջեն ու նախագիծն էլ ցույց չի տալիս, որ մարդիկ հասկանան` ինչի համար են վճարում եւ արդյունքում ինչ են ունենալու: Այս պայմաններում բախումն անխուսափելի է: Այսինքն` իրազեկության մակարդակը սարսափելի ցածր է: Համատիրությունը չի աշխատելու, որովհետեւ փող չունի, բնակիչն էլ արդյունք չի տեսնելու, որովհետեւ չի վճարել»,- ասում է Երեւանի քաղաքապետարանի համատիրությունների համակարգող Հայկազ Ավետիսյանը:

Համատիրությունը ստեղծվում է մի քանի ճանապարհներով, սակայն սկզբունքը մեկն է. շենքի բնակիչների 50 %-ի համաձայնությունը` գումարած 1 ձայն: Երբ համատիրությունը ստեղծվում է, եւ կառույցը սկսում է որոշումներ կայացնել, գանձվող գումարի չափ սահմանել կամ բյուջե կազմել, ապա դրանք պարտադիր են շենքի բոլոր բնակիչների համար, անկախ այն բանից` նրանք մասնակցե՞լ են համատիրության ստեղծմանը, թե ոչ: «Որպեսզի մարդիկ հասկանան` ինչն են պարտավոր անել, իսկ ինչը` ոչ, պետք է մասնակցեն ընդհանուր ժողովներին, բյուջեի կազմմանը, առաջարկություններ անեն: Այսինքն` համատիրության եւ բնակիչների միջեւ անընդհատ պետք է քննարկումներ լինեն, ինչը, որպես կանոն, չեն անում»,- ասում է Համատիրության ազգային ընկերակցության նախագահ Ռուբեն Տեր-Գրիգորյանը:

«1998 թ.-ից ԺԵԿ-երը լուծարվեցին, ստեղծվեց համատիրություն, եւ խարխլված շենքերը պարտքերով հանդերձ հանձնեցին մեզ: Մեր հավաքած գումարներով արել ենք, ինչ կարողացել ենք: Բացի այդ, դիմել ենք ավագանու անդամներին եւ թաղապետարանի աջակցությամբ հիմնականում տանիքներն ենք նորոգել, քանի որ շատ մեծ գումարներ են հարկավոր, որը մենք չունենք: Բայց, դրա փոխարեն,

մուտքի վերանորոգումները, դռները մենք ենք դրել: Շենքերի ներքին ցանցը, մասնավորապես նկուղում խմելու ջրի խողովակներն ենք փոխել եւ ջեռուցման, կոյուղու համակարգն ենք նորոգել: Ամբողջ ձմեռ շենքից դուրս չենք եկել, տաքացրել ենք, մասնակի վերանորոգել»,- ասում է Դավիթաշեն 2-րդ թաղամասի 17-24 շենքերի համատիրության նախագահ Նորիկ Գրիգորյանը:

Պարոն Գրիգորյանի հավաստմամբ` շենքերի թերությունների ակտը կազմելուց հետո տվյալ ակտի տակ ստորագրում են եւ՛ համատիրության անդամները, եւ՛ մյուս բնակիչները: 100-150 հազար դրամի սահմաններում կատարվող աշխատանքների պլանավորումն ու իրականացումը նույնպես կատարվում է բնակիչների հետ անցկացվող քննարկումներից հետո: Սակայն 26 եւ 27 շենքերի հարցված բնակիչներից գրեթե ոչ մեկը տեղյակ չէ համատիրության աշխատանքի մասին, ընդհանուր ժողովներին էլ չեն մասնակցել: Եվ քանի որ համատիրության աշխատանքների արդյունքը պարբերաբար չեն տեսնում, վճարում են միայն այն դեպքում, եթե համատիրության աշխատակիցները պարբերաբար թակում են իրենց բնակարանների դռները:

«Երբ գալիս են գումարները հավաքելու, հարցնում եմ` պայմանագիր ունե՞մ, թե ոչ, եւ արդյոք դա պարտադի՞ր է: Պատասխանում են, որ պայմանագիր կա, բայց ես երբեք չեմ տեսել այդ թուղթը եւ ոչ էլ ստորագրել եմ ինչ-որ բանի տակ: Բացի այդ, ամեն անգամ տեսնելիս ասում են` 35.000 դրամ պարտք ունես, ու ամեն անգամ էլ 5.000-ը տալիս եմ: Հետո էլ պարզվում է, որ դեռ 35.000-ը մնացել է: Ընդհանրապես չեմ հասկանում` ինչ հաշվարկներ են անում ու կոնկրետ ինչի համար: Վճարում եմ, անդորրագիր են տալիս ու ասում, որ եթե կարողանանք, մի բան կանենք: Մի անգամ ջրի խողովակները փոխել են ու անընդհատ դա մատնացույց են անում, որ տեսեք` գործ ենք արել: Կոնկրետ մեր մուտքից շատ դժգոհ եմ: Հենց շատ ենք զզվեցնում, գնում են թաղապետարանից մարդ են բերում, մի բան անում ու վերջ»,- ասում է 27 շենքի բնակիչ Արմեն Ավթանդիլյանը:

Դավիթաշեն 2-րդ թաղամասի բնակիչները քառակուսի մետրի համար վճարում են 19 դրամ: Դրանից 5 դրամը վերելակի համար է նախատեսված, որով զբաղվում է մեկ այլ առանձին վարչություն: Այսինքն` համատիրությանը մնում է 14 դրամ, որը, անշուշտ, չի բավականացնի եւ՛ շենքի հոգսերը հոգալու, եւ՛ համատիրության աշխատողներին աշխատավարձ տալու համար: «14 դրամի հույսին ենք, այն էլ շատ մեծ դժվարությամբ ենք հավաքում, քանի որ բնակիչների վրա ազդելու լծակներ չունենք: Իհարկե, գումարը չի բավականացնում, բայց չենք էլ ուզում թանկացնել, թեպետ դրա իրավունքն ունենք: Մենք էլ առավոտից երեկո այստեղ ենք, գործ ենք անում ու ծիծաղելի աշխատավարձ ստանում. նոր վերջերս 30 հազար դրամ է դարձել»,- ասում է նույն թաղամասի 25-28 շենքերի համատիրության նախագահ Գայանե Այվազյանը:

«Վերելակի համար մի կառույց է, աղբի համար` մեկ այլ, ջրի համար` լրիվ ուրիշ, իսկ համատիրությունը ընդհանրապես չգիտես ինչով է զբաղվում, մենակ աշխատավարձ են ստանում: Եթե գան կոնկրետ հաշվարկած պատրաստի ծրագիրը դնեն սեղանին ու ասեն` ժողովու՛րդ, էս բանն ենք ուզում անել, այսքան գումար ենք հավաքում, արդյունքն էլ պարբերաբար տեսնենք, կվճարենք: Բայց գալիս հավաքում են ու ասում, թե տեսնենք ինչքա՞ն կհավաքվի, ինչի՞ն կհերիքի, այն էլ կանենք, հետո էլ արդյունք գրեթե չենք տեսնում»,- ասում է 27 շենքի բնակչուհի Ռուզաննա Ավթանդիլյանը:

«2005 թ.-ին համատիրության աշխատակիցները եկել են մեր արվեստանոց: Մայրս այդ պահին շատ զբաղված է եղել եւ ստորագրել է նրանց տված պայմանագիրը: Իսկ երբ գնացի ու ասացի, թե կոնկրետ ինչի համար եմ վճարելու, ինչ են պատրաստվում անել, ասացին` դե ի՞նչ եք ուզում կոնկրետ, մի դիմում գրեք, կգան կանեն, բայց ի՞նչը: Տանիքն ինձ պետք չէ, ես նկուղում եմ, իսկ ով էլ տանիքի տակ է, ինքն է նորոգում: Վերելակ էլ չունենք, առաջին հարկն ու ինձ հասանելիք նկուղը սեփական ուժերով եմ վերանորոգել: Այսինքն` բնակիչները, սովորության համաձայն, իրենք իրենց հարկը նորոգում են: Իսկ շրջակա միջավայրի մասին էլ չեմ խոսում. նորակառույց Հյուսիսային պողոտայի հենց կենտրոնում ենք, փոշու ու կեղտի մեջ, ի՞նչն են բարելավելու: Դեռ 2-րդ հարկի բնակչի հետ էլ ամեն ամիս 2.000 դրամով մի կին ենք վարձում, որ գա մուտքի դեմը մաքրի: Մինչ օրս համատիրության կողմից արված դեռ ոչ մի աշխատանք չեմ տեսել: Սկզբում վճարում էի, հետո հասկացա, որ անիմաստ է: Հիմա ահագին պարտք է կուտակվել, ամեն անգամ էլ զանգում սպառնում են, որ դատարան կդիմենք»,- ասում է Տերյան 23 շենքի նկուղում գտնվող արվեստանոցի սեփականատեր Արմենուհի Էքիզյանը:

Ի դեպ, Ա. Էքիզյանը, որպես ոչ բնակելի տարածքի սեփականատեր, մոտ 2 անգամ ավելի է վճարում քառակուսի մետրի համար, քան մյուս բնակիչները` 13 դրամի փոխարեն 30 դրամ, 40 քառակուսի մետրի համար` ամսեկան 1200 դրամ:

Կենտրոն համատիրության Բնակարանային եւ ոչ բնակարանային տարածքներից գանձվող պարտադիր նորմերի եւ այլ վճարների հաշվարկման, ապօրինի շինությունների կանխման եւ վերահսկողության տեղամասի բաժնի պետ Վահան Արշակյանի խոսքերով` « … ոչ բնակելի տարածքների հետ պարտադիր նորմերի վճարումների համար պայմանագիր է կնքվում, քանի որ նրանց սեփականության հարցը մի քիչ այլ է, եւ նրանցից ավելի շատ է գանձվում, քանի որ դրանք շահույթ հետապնդող են»:

«Բազմաբնակարանային շենքերի կառավարման մասին» ՀՀ օրենքի ոչ մի հոդված ոչ բնակելի տարածքի համար բարձր գին չի սահմանում: 10-րդ հոդվածի 4-րդ կետը սահմանում է, որ «սույն հոդվածով նախատեսված աշխատանքների իրականացման համար վճարի չափը շինության (չի առանձնացվում բնակելին ոչ բնակելի տարածքից) սեփականատիրոջ համար սահմանվում է` ելնելով շենքի բաժնային սեփականության մեջ նրա բաժնի չափից»: «Օրենքի համաձայն` սպասարկման տեսանկյունից կապ չունի` բնակելի՞ տարածք է, թե` ոչ: Սեփականատերն իր գործունեության համար հարկ է վճարում, անկախ նրանից` շահույթ հետապնդո՞ղ է, թե` ոչ: Համատիրությունն ինքնին բնակելի եւ ոչ բնակելի տարածքների սեփականատերերի միություն է, էլ ի՞նչ տարբերություն: Ես` որպես մասնագետ, այսպես եմ հասկանում. ժողովում, եթե այդպիսին կայացել է, քառակուսի մետրի համար 13 դրամ են սահմանել, բայց քանի որ ոչ բնակելիներից որոշել են 30 դրամ գանձել, պայմանագիր են կնքել: Ամեն դեպքում, օրենքը պայմանագիր կնքել չի պահանջում»,- ասում է Համատիրության ազգային ընկերակցության նախագահ Ռուբեն Տեր-Գրիգորյանը:

Կենտրոն համատիրությունն աղբահանության աշխատանքներն իրականացնում է «Կենտրոն Մաքրություն» կազմակերպության հետ, որի համար, Վահան Արշակյանի հավաստմամբ, բնակիչներից հավաքվում է 100-ական դրամ: Նույն Տերյան 23 շենքի բնակչուհի Գայանե Պարտոչյանի խոսքերով` բացի 86 քառակուսի մետրի համար սահմանված 1118 դրամից, յուրաքանչյուր ամիս աղբի համար վճարում է եւս 500 դրամ:

Մասնագետների կարծիքով` այս խնդրի կարգավորման գործում շատ կարեւոր են ինքնակազմակերպման եւ ինքնակառավարման տարրերը: «Համատիրություն հասկացությունը ենթադրում է ապակենտրոնացում: Այսինքն` յուրաքանչյուր շենք կամ ամենաշատը մի երկու շենք լիազորված մարմին է ունենում: Անկասկած, ավելի հեշտ է մեկ հոգի իր բնակիչների հետ միասին շենքին տիրություն անի, քան ընդհանուր հավաքվեն ու չիմանան, թե ումից ինչի համար են գանձում: Օրենք մշակելիս չէր կարելի ենթադրել, որ հետագայում կենտրոնի մի քանի հարյուր շենքեր կմիավորվեն համատիրության մեջ, որոնց կազմում կբացվեն մի քանի տեղամասեր, որոնք էլ իրենց հերթին տարբեր բաժիններ կունենան: Ինքնակազմակերպում պետք է լինի, այլ կերպ չի գործի այդ օղակը»,- ասում է ԱՄՆ ՄԶԳ (USAID) Տեղական ինքնակառավարման ծրագրի 3-րդ փուլի ավագ պատասխանատու Մայիս Վանոյանը: Ինքնակառավարման սկզբունքին կողմ է նաեւ քաղաքապետարանի համատիրությունների համակարգող Հայկազ Ավետիսյանը: Վերջինիս խոսքերով` 2007 թ.-ի մարտին քաղաքապետի հանձնարարությամբ արտերկիր մեկնած մի խումբ մասնագետների ուսումնասիրությունները ցույց են տվել, որ եվրոպական երկրներում գործում է լիազոր անձի մոդելը:

«Յուրաքանչյուր շենք ունի բնակիչների կողմից լիազորված մեկ մարմին, որն էլ լուծում է շենքի բարեկարգման հարցերը: Բնակիչները ճանաչում են մի մարդու, որին էլ դիմում են իրենց հարցերով ու բողոքներով, վճարումներն էլ պարտադիր կարգով է արվում: Նրանց մոտ օրենսդրական դաշտը բաց է, բայց բավականին լավ է գործում այդ օղակը: Մեզ մոտ օրենք կա, բայց չի գործում, քանի որ խարխլված հիմքի վրա նոր շենք գցել չի կարելի: Այսինքն` ամենակարեւորը մարդկանց մոտեցումն ու մտածելակերպն է հարկավոր փոխել»,- ասում է Հ. Ավետիսյանը:

Իսկ Կենտրոն համատիրության աշխատակից Վահան Արշակյանն էլ պնդում է, որ Կենտրոն համատիրության հովանու ներքո գտնվող շենքերի թվի մեծությունը դրական է անդրադառնում համատիրության աշխատանքների վրա: «Կարծում եմ` լավ է, որ համատիրության մեջ շատ շենքեր են մտնում, քանի որ այդ դեպքում հավաքված գումարը շատ է լինում, եւ մենք էլ կարողանում ենք գոնե մի շենքի շատ հրատապ խնդիր լուծել: Այո, լինում է, որ կոնկրետ շենքից գումար ենք հավաքում, բայց այդ գումարից տվյալ շենքին հատկացումներ չենք անում, բայց դրա փոխարեն այդ գումարները բավականացնում են մեկ այլ շենքի կարիքներին: Ի՞նչ տարբերություն, նույն կենտրոնն է»,- ասում է Վ. Արշակյանը:

Մայիս Վանոյանի կարծիքով` խնդրի լուծմանը կնպաստի նաեւ վարկային քաղաքականությունը: Այսինքն` համատիրությունը պետք է մեծ ծավալով աշխատանք իրականացնի եւ շոշափելի արդյունքներ ցույց տա բնակիչներին, որն էլ վստահություն կներշնչի վերջիններիս հանդեպ: Եվ քանի որ դրա համար բավականին մեծ գումարներ են պահանջվում, ապա հարկավոր է վարկերից օգտվել:

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter