
ՀՀ բնակչության ժողովրդագրական գործընթացները 1985-2016թթ.
Արտակ Մարկոսյան,
Պատմական գիտությունների թեկնածու, ժողովրդագետ, ՄԱՀՀԻ գործընկեր
Ներածություն
Բնակչության բնական աճն այն կարևոր բաղադրիչներից է, որն ապահովում է հասարակության բնականոն զարգացումը և հնարավորություն է տալիս դրա հիման վրա կատարել ռազմավարական կանխատեսումներ: Ոչ մի երկիր չի կարող ծրագրավորել իր հետագա սոցիալ-տնտեսական զարգացումն առանց հստակ ժողովրդագրական քաղաքականության, որի նշանակությունը ժամանակակից աշխարհում գնալով աճում է:
Պատահական չէր, որ ժողովրդագրական հիմնախնդիրների լուծման համար ամենաբարձր մակարդակով հստակ քաղաքականություն մշակվեց Ռուսաստանում: 2001թ. առաջադրանքներ դրվեցին Ռուսաստանի ժողովրդագրական իրավիճակի բարելավման ուղղությամբ, նշվեցին դրանց իրագործման մեխանիզմները: Այս առումով Ռուսաստանն իրոք անհանգստանալու հիմքեր ուներ: Տարեկան կտրվածքով բնական աճը բացասական էր 600 հազար մարդով, և նման շարունակության պարագայում, ըստ ՄԱԿ-ի ժողովրդագրական քաղաքականության մասնագետների, 2025թ. նրա բնակչության թիվը կկազմեր 130 մլն, իսկ 2050թ.` 110 մլն մարդ, որը Ռուսաստանի նման երկրի համար պարզապես կործանում է:
Ուստի, ինչպես վկայում են վիճակագրական փաստերը, ազգային ծրագրի շրջանակներում ընդգրկված ժողովրդագրական իրավիճակի բարելավմանն ուղղված քայլերից ելնելով` յուրաքանչյուր երկրորդ երեխայի պարագայում 400 հազար ռուբլու հատկացումը տվել է իր առաջին դրական արդյունքները: Արդեն իսկ 5 մլն ռուս ընտանիք օգտվել է մայրական կապիտալի տրամադրած միջոցներից: 2012թ. սկսած Ռուսաստանում ծնունդները սկսել են գերազանցել մահերին, և բնական աճի ցուցանիշը դրական է: Բացի այս առաջին իսկ երեխայի ծնվելու պարագայում ՌԴ կառավարությունը յուրաքանչյուր երեխայի համար ամսական մոտ 170 դոլարին համարժեք գումար է հատկացնում:
Ծնելիության խրախուսման քաղաքականություն գոյություն ունի նաև Բելառուսում, որտեղ պետությունը նորակազմ ընտանիքներին փորձում է ապահովել բնակարանի ձեռքբերման հիպոթեքային վարկավորման մատչելի պայմաններով: Այսպես, հիպոթեքային վարկերը տրամադրվում են 5 տոկոս կանխավճարով, 40 տարի ժամանակահատվածով, իսկ տարեկան տոկոսադրույքը կազմում է 1 տոկոս: Բացի այդ երրորդ երեխայի ծնվելու պարագայում տրամադրված հիպոթեքային վարկը զեղչվում է 50, չորրորդի ժամանակ՝ 70, իսկ 5 երեխայի ժամանակ՝ 100 տոկոսով: Պետությունը յուրաքանչյուր երեխայի պահելու համար ծնողներին ամսական 150 դոլար է վճարում, իսկ անապահով ընտանիքների երեխաներին մինչև 2 տարեկան դառնալն անվճար սննդով է ապահովում[1]: Գերմանիայում յուրաքանչյուր ծնված երեխայի համար պետությունն ընտանիքին երեք տարի անընդմեջ ամսական վճարում է 700 եվրո:
Հայաստանի Հանրապետությունում ևս շրջանառության մեջ է դրվել ժողովրդագրական իրավիճակի բարելավման ծրագիրը, որով 1 մլն դրամ է նախատեսված յուրաքանչյուր երրորդ երեխայի ծննդյան համար, ինչպես նաև ծննդաբերության ժամանակ տրամադրվում է ծննդաբերության սերտիֆիկատ: 2016-2018թթ. ժողովրդագրական իրավիճակի բարելավման քաղաքականության մեջ է ընդգրկված նաև երիտասարդ նորակազմ ընտանիքներին մատչելի բնակարաններով ապահովելու միջնաժամկետ ծրագիրը: Սակայն ընդունված հայեցակարգերը բավարար արդյունք չեն ապահովում, իսկ կյանքը ցույց է տալիս, որ հստակ ժողովրդագրական քաղաքականության բացակայությունը կարող է խիստ բացասական հետևանքներ ունենալ Հայաստանի նման փոքր երկրի համար, որը գտնվում է անկայուն աշխարհաքաղաքական գոտում, ունի ներքին և արտաքին բազմաթիվ լուրջ մարտահրավերներ: Իսկ սրա արդյունքում Հայաստանում արձանագրվում է այն իրողությունը, որ մեր երկիրը կարող է դասվել վերարտադրողական տեսանկյունից անկարողունակ երկրների շարքում, որը կարող է սպառնալ ազգային անվտանգությանը:
ԺՈՂՈՎՐԴԱԳՐԱԿԱՆ ԳՈՐԾԸՆԹԱՑՆԵՐԸ 1985-1991ԹԹ.
Ինչպես ցույց են տալիս խորհրդային տարիներին անցկացված մարդահամարների արդյունքները, Հայաստանի Հանրապետության բնակչությունը բնականոն աճ էր արձանագրել, երբ տարեկան միջին աճը կազմել էր 1,5 %: Դա ամենաբարձր ցուցանիշներից մեկն էր Խորհրդային միության հանրապետությունների մեջ և զիջում էր միայն Ադրբեջանին ու Միջինասիական հանրապետություններին[2] :
Այս առումով Հայաստանի անկախացումը, դրան նախորդած Սպիտակի աղետալի երկրաշարժը, քաղաքական սրվող պայմանները՝ կապված Ղարաբաղյան շարժման հետ և դրան հաջորդած Ղարաբաղի ազատագրման համար մղված պատերազմն իրենց խորը կնիքը թողեցին ժողովրդագրական իրավիճակի վրա:
Այս ամենին հաջորդեց Խորհրդային միության փլուզումը, տնտեսական կապերի խզումը, օրեցօր վատացող սոցիալ-տնտեսական պայմանները, գործազրկությունը, որոնց արդյունքում 1991-1993թթ. թափ առած զանգվածային արտագաղթը զգալիորեն փոխեց հանրապետության ժողովրդագրական պատկերը:
Այսպես, անցյալ դարի 80-ական թվականներին Խորհրդային Հայաստանում բնական աճի տեմպերը համեմատաբար կայուն էին: Ըստ 1985թ. վիճակագրական տվյալների՝ Հայաստանում ծնվել է 80.306 երեխա, մահացել է 19.581 մարդ, բնական աճը կազմել է 60.725 մարդ[3]: 1986թ. հանրապետությունում գրանցվել է 81.192 ծնունդ[4], իսկ 1987թ.` 78.492 ծնունդ[5]:
1988թ. հանրապետությունում գրանցվել էր 74.707 ծնունդ և 35.567 մահացության դեպք[6]: Մահացության կտրուկ ավելացումը կապված էր 1988թ. երկրաշարժի ողբերգական հետևանքների հետ, որն էլ հանգեցրել էր բնակչության բնական աճի նվազմանը: Ըստ պաշտոնական տվյալների՝ աղետալի երկրաշարժին զոհ գնաց 25 հազար մարդ[7]: 1989թ. հանրապետությունում ծնվել է 75.250 երեխա, մահացել` 20.853: Բնական աճը կազմել է 54.397 մարդ[8]:
1990թ. ծնված երեխաների թիվը հանրապետությունում կազմել էր 79.882, իսկ մահացածներինը՝ 21.993 մարդ: 1991թ. այդ ցուցանիշները կազմել էին համապատասխանաբար` 77.825 և 23.425 մարդ, բնական աճը կազմել էր 54.440 մարդ:
Այսպիսով, համադրելով բնակչության բնական աճի՝ 1985թ. մինչև 1991թ. ունեցած տվյալները՝ տեսնում ենք, որ բնական աճի ցուցանիշները եղել են բավականին կայուն և բարձր, որի շարունակվելու դեպքում ՀՀ բնակչության թվաքանակն այսօր կարող էր բարձր լինել:
Աղյուսակ 1. ՀՀ բնակչության բնական աճի ցուցանիշները 1985-1991թթ.
Տարի |
Ծնելիություն |
Մահացություն |
Բնական աճ |
1985 |
80306 |
19581 |
60725 |
1986 |
81192 |
- |
|
1987 |
78492 |
- |
|
1988 |
74707 |
35567 |
39140 |
1989 |
75250 |
20853 |
54397 |
1990 |
79882 |
21993 |
57889 |
1991 |
77825 |
23385 |
54440 |
ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ԱՆԿԱԽԱՑՈՒՄԸ ԵՎ ԺՈՂՈՎՐԴԱԳՐԱԿԱՆ ՆՈՐ ԻՐԱՎԻՃԱԿԸ
Բնական աճի այս ցուցանիշը կտրուկ փոփոխվում է անկախության առաջին տարիներից սկսած, պատճառներն էին՝ սոցիալ-տնտեսական վիճակի վատթարացումը, աղետալի երկրաշարժը և Ղարաբաղի ազատագրական պատերազմը:
1992թ. ցուցանիշը ցույց էր տալիս, որ հետագա տարիներին այդ երևույթը շարունակվելու է, և լինելու է բնական աճի նվազում: Այս տարում հանրապետությունում բոլոր ծնվածները կազմում էին 70.581 մարդ, իսկ մահացածները՝ 25.824 մարդ, բնական աճը կազմել էր 44.757 մարդ[9]:
1993թ. անկախ հանրապետության սոցիալ-տնտեսական դժվարին ժամանակահատվածում, ըստ ընթացիկ հաշվառումների, ծնունդների թիվը զգալիորեն նվազել էր` հասնելով 59.041-ի, իսկ մահացածներինը` 27.500 մարդու: Մահացության թվի այսպիսի ցուցանիշն արդյունք էր նաև Ղարաբաղում և Հայաստանի սահմանամերձ շրջաններում տեղի ունեցած ռազմական գործողությունների: Այս պարագայում բնական աճը կազմել էր 31.541 մարդ: 1994թ. վիճակագրական տվյալներով՝ ծնվողների թիվը կազմել է 51.143 մարդ, իսկ մահացածներինը` 2464 մարդ, բնական աճը կազմել է 25.395 մարդ[10]:
Անկախության այս տարիներն իսկապես դժվարին ժամանակահատված էին հանրապետության համար, սակայն այստեղ կարելի է համեմատության մեջ դնել որոշ ցուցանիշներ:
Այսպես, նայելով 1990թ. հանրապետությունում գրանցված ծնունդների թիվը՝ պետք է արձանագրել, որ այդ ցուցանիշը բարձր էր նախորդ՝ 1987-1989թթ. նույն ցուցանիշներից: Նայելով 1991թ. ցուցանիշը՝ այստեղ ևս պարզորոշ է, որ ծնելիության անկում չի արձանագրվում, բայց հենց հաջորդ տարում` 1992թ., ծնելիության անկում է նկատվում, որը, համեմատելով նախորդ տարվա նույն ցուցանիշի հետ, նվազել էր 10%-ով:
1993-1994թթ. ծնունդների թիվը կազմել էր համապատասխանաբար՝ 59.041 և 51.143 մարդ: Այսինքն 1992թ. համեմատությամբ անկումը կազմել էր 12 և 25 տոկոս: Այստեղ կարելի է նշել, որ 1992-1994թթ. մասսայական արտագաղթի ժամանակաշրջան էին, և ծնունդների այսպիսի անկումն ուղիղ հարաբերական էր արտագաղթողների թվի հետ:
1995թ. բնակչության զանգվածային արտագաղթը որոշ չափով նվազեց: 1995-1996թթ. բնակչության բնական աճը շատ մեծ անկում չապրեց: Այսպես, 1995թ. ծնվածների թիվը կազմել է 48.960 մարդ, իսկ մահացածներինը՝ 24.842, բնական աճը կազմել է 24.118 մարդ, իսկ 1996թ. համապատասխանաբար` 48.134 և 24.936, բնական աճը՝ 23.158 մարդ[11]: Եթե համեմատենք 1991թ. հետ, ապա բնակչության բնական աճը 1995թ. նվազել է 2,2 անգամ, իսկ 1996թ.՝ 2,3 անգամ:
1997թ. ծնունդները եղել են 43.929, իսկ մահերը՝ 23.985, բնական աճը` 19.944 մարդ:
1998թ. ունենք հետևյալ պատկերը` ծնունդները՝ 39.366, մահացությունները՝ 23.410, բնական աճը` 16.156 մարդ[12]:
1999թ. ծնվել է 36.502, մահացել՝ 24.087 մարդ, բնական աճը կազմել է 12.415 մարդ: Իսկ 2000թ. այդ ցուցանիշը կազմեց 34.276 և 24.052, բնական աճը` 10.251 մարդ[13]:
2001թ. շարունակվեց անկումը, և ծնունդները հասան նվազագույն ցուցանիշի` 32.065-ի, իսկ մահերը՝ 24.003-ի: Բնական աճը կազմեց 8062 մարդ:
Աղյուսակ 2. ՀՀ բնակչության աճի ցուցանիշները 1992-2001թթ.
Տարի |
Ծնելիություն |
Մահացություն |
Բնական աճ |
1992 |
70581 |
25824 |
44757 |
1993 |
59041 |
27500 |
31541 |
1994 |
51143 |
24652 |
26491 |
1995 |
48960 |
24842 |
24118 |
1996 |
48134 |
24936 |
23198 |
1997 |
43929 |
23985 |
19944 |
1998 |
39366 |
23210 |
16156 |
1999 |
36502 |
24087 |
12415 |
2000 |
34776 |
24025 |
10751 |
2001 |
32065 |
24003 |
8062 |
ընդամենը |
464.497 |
247064 |
217443 |
Այսպիսով, 20-րդ դարի վերջին տասնամյակում նախորդի հետ համեմատած՝ բնական աճը կրճատվել է գրեթե 5,3 անգամ: Բնակչության բնական աճի դինամիկան, սկսած 1992թ., արձանագրել է նվազելու միտում: Դա էլ իր հերթին կոնկրետ ազդել է բնակչության թվաքանակի փոփոխությունների վրա: Աղյուսակից պարզ է, որ ծննդաբերությունը տարեցտարի նվազել է: Ծննդաբերության տարեցտարի նվազման պատճառները պետք է փնտրել ոչ միայն վերարտադրող հատվածի զգալի մասի բացակայությամբ, այլև հանրապետությունում առկա սոցիալ-տնտեսական իրավիճակի խորապատկերին: Չնայած բնական աճի այսպիսի կտրուկ անկմանը՝ պետք է նաև արձանագրել, որ այն 10 տարվա կտրվածքով կազմել է 217.443 մարդ:
ԺՈՂՈՎՐԴԱԳՐԱԿԱՆ ԳՈՐԾԸՆԹԱՑՆԵՐԸ 21-ՐԴ ԴԱՐԻ 1-ԻՆ ՏԱՍՆԱՄՅԱԿՈՒՄ
Սպասվում էր, որ 2001թ.-ից Հայաստանում իր ամենացածր կետին հասած ծննդաբերության ցուցանիշը պետք է աճ արձանագրեր, քանի որ ամուսնական ակտիվ շրջան էր մտնում 70-ականներին և 80-ականներին ծնված սերունդը, որի թիվը զգալիորեն գերազանցում էր նախորդ դարի 50-60-ականների ծնվածներին: Եվ այս պարագայում պետք է արձանագրվեր ծնունդների զգալի աճ: Ըստ կանխատեսումների՝ ծննդաբերությունը պետք է առնվազն հասներ տարեկան 50-60 հազարի:
2002թ. գրանցվեց ծնունդների աննշան աճ` 32.380, մահերը` 25.315, բնական աճը՝ 7065 մարդ[14]:
2003թ. ծնունդների աճն առավել էական էր` 35.793՝ 26104 մահերի դիմաց: Բնական աճի ցուցանիշը 9779 մարդ էր:
2004 և 2005թթ. ծնունդների թիվը շարունակեց ավելանալ՝ համապատասխանաբար` 37.526 և 37.509, մահերը` 25.823 և 26.278 մարդ: Բնական աճի ցուցանիշը երկու տարվա կտրվածքով կազմեց 22.934 մարդ[15]:
2006թ. ծնվածների թիվն ավելացավ` կազմելով 37.600, սակայն աճեց նաև մահացությունների թիվը` 27.200, որի արդյունքում բնական աճի ցուցանիշը նվազեց և կազմեց 10.400 մարդ:
2007թ. գրանցվեց ծնունդների որոշակի աճ, որը կազմեց 40.100 մարդ, մահացությունը փոքր-ինչ նվազեց` 26.800, իսկ բնական աճը հասավ 13.300 մարդու:
2008թ. ծնելիության աճը շարունակվեց և հասավ 41.200-ի, իսկ մահերի թիվը` 27.400 մարդու: Բնական աճի ցուցանիշը կազմեց 13.800 մարդ[16]:
2009 և 2010թթ. ծնելիությունը հասավ 21-րդ դարի առաջին տասնամյակի բարձրակետին` 44.600 և 44.800: Մյուս կողմից ավելացան մահերը՝ համապատասխանաբար`27.600 և 27.800 մարդ: Բնական աճը կազմեց 16.800 և 16.900 մարդ[17]:
Սակայն 2011թ. ժողովրդագրական ցուցանիշներն ամենևին էլ հուսադրող չէին, քանի որ գրանցվեց ծնելիության մոտ 3,5% անկում` 43.447 երեխա, և սա այն դեպքում, երբ ակտիվ ամուսնական տարիքում էին 1985-1992թթ. ծնվածները: Իսկ մահացության ցուցանիշն ամենաբարձրն էր վերջին տասնամյակի համար` 28.030: Նվազել էր նաև բնական աճը`15.467 մարդ:
Նվազման այս միտումը փաստում էր, որ Հայաստանի Հանրապետության ժողովրդագրական գործընթացներում սկսվում է նահանջի փուլը:
Աղյուսակ 3. ՀՀ բնակչության աճի ցուցանիշները 2002-2011թթ.
Տարի |
Ծնելիություն |
Մահացություն |
Բնական աճ |
2002 |
32380 |
25315 |
7065 |
2003 |
35793 |
26104 |
9779 |
2004 |
37526 |
25823 |
11705 |
2005 |
37509 |
26278 |
11231 |
2006 |
37600 |
27200 |
10400 |
2007 |
40100 |
26800 |
13300 |
2008 |
41200 |
27400 |
13800 |
2009 |
44600 |
27600 |
16800 |
2010 |
44800 |
27800 |
16900 |
2011 |
43447 |
28030 |
15467 |
Ընդամենը |
394.957 |
268.350 |
126.607 |
Չնայած 2002-2011թթ. գրանցված ծնունդների աճին՝ նախորդ`1992-2001թթ. հետ համեմատած՝ Հայաստանի Հանրապետությունում ծնունդների թիվը կրճատվել է 1,2 անգամ, իսկ բնական աճը` 1,8 անգամ:
Սակայն Հայաստանի Հանրապետության ժողովրդագրական կորուստներն ավելին են, որովհետև արտագաղթի հետևանքով շատ հայ երեխաներ ծնվում են արտասահմանում: Հակառակ պարագայում 2002-2011թթ. Հայաստանում ծնունդները պետք է հավասար լինեին 80-ականների վերջին գրանցված ծնելիության ցուցանիշներին: Իսկ դա տարեկան կտրվածքով պետք է համարժեք լիներ 70-80 հազարի: Այս հանգամանքը կարող էր կայունություն հաղորդել Հայաստանի Հանրապետության ժողովրդագրական իրավիճակին:
Սակայն այս իրողության բացակայությունն էապես ազդելու է առաջիկա տասնամյակների՝ Հայաստանի ժողովրդագրական ցուցանիշների վրա: Հայկական ընտանիքը մինչև 80-ական թվականները միջին հաշվով բաղկացած էր 4,7 մարդուց, այսօր այդ ցուցանիշը նվազել է` հասնելով 3,3 մարդու: Վերջին տասնամյակում սակավ է այն ընտանիքների թիվը, որտեղ երեխաների թիվն անցնում է երեքից:
Խզվել է նաև երեխաներ ունենալու հաջորդականությունը: Եթե մինչ անկախությունը դա կազմում էր 2-3 տարի, ապա ներկայումս այդ ժամանակահատվածը մեծացել է` հասնելով 4-7 տարվա: Իսկ երրորդ երեխա շատ քիչ ծնողներ են ներկայումս ունենում: Եթե 1997թ. ընդհանուր ծնունդների թվաքանակում 24,7%-ը եղել են երրորդ և ավելի ծնված երեխաները, ապա 2015թ. տվյալներով այդ ցուցանիշը նվազել է՝ հասնելով 19%-ի:
Բարվոք չէ նաև բնական վերարտադրության վիճակը: Վերարտադրողական տարիքում գտնվող կանայք միջինն ունենում են 1,6 երեխա[18], թեև վերարտադրության համար անհրաժեշտ է նվազագույնը 2,15 երեխա: Այս ցուցանիշը չի ապահովում ոչ միայն ընդլայնված, այլև պարզ վերարտադրությունը:
Ծնելիության և բնական աճի ցուցանիշների ոչ բավարար քանակային պատճառներին պետք է գումարել նաև միգրացիոն հոսքերը, որոնք դեռևս միտված են արտահոսքին: 2011թ. մարդահամարի տվյալներով՝ Հայաստանի Հանրապետությունում առկա բնակչության (մարդիկ, որոնք գրանցված են ՀՀ-ում և մարդահամարի անցկացման պահին գտնվել են իրենց բնակության վայրում) արձանագրված 2 մլն 870 հազար թվաքանակը ցույց է տալիս, որ այն զիջում է 2001թ. ցուցանիշին 132.574 մարդով, իսկ եթե դրան գումարվի նաև 2002-2011թթ. բնակչության բնական աճը` 126.607 մարդը, ապա Հայաստանի առկա բնակչությունը 2001-2011թթ. նվազել է մոտ 260 հազարով:
ՀՀ ԲՆԱԿՉՈՒԹՅԱՆ ՍԵՌԱՏԱՐԻՔԱՅԻՆ ԿԱԶՄԻ ՓՈՓՈԽՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԸ 1989-2011ԹԹ.
Բնակչության բնական աճի կարևոր նախապայմաններից են նաև սեռա-տարիքային կազմի վերաբերյալ տվյալները, որոնք հնարավորություն են ընձեռում կատարել որոշակի կանխատեսումներ և պլանավորել ինչպես պետության տնտեսական, քաղաքական, Հայաստանի պարագայում նաև՝ ռազմական հետագա կանխատեսումները:
Աղյուսակ 4. ՀՀ մշտական բնակչության սեռա-տարիքային կազմն ըստ 1989, 2001, 2011թթ. մարդահամարների տվյալների (հազ. մարդ)[19]
|
1989 |
2001 |
2011 |
||||||
Տարիք |
ընդ. |
տղամ. |
կին |
ընդ. |
տղամ. |
կին |
ընդ. |
տղամ. |
կին |
3304776 |
1619308 |
1685468 |
3213011 |
1541999 |
1671012 |
3.026.600 |
1583600 |
1679000 |
|
0-4 |
375515 |
192872 |
182643 |
196076 |
104553 |
91527 |
205500 |
109600 |
95900 |
5-9 |
335555 |
172197 |
163358 |
258524 |
133667 |
124587 |
178000 |
95400 |
82600 |
10-14 |
291775 |
149294 |
142481 |
325440 |
165778 |
159652 |
209000 |
111000 |
98000 |
15-19 |
278047 |
144413 |
133634 |
313614 |
157024 |
156590 |
272300 |
139700 |
132600 |
20-24 |
280642 |
138056 |
142586 |
267552 |
132088 |
135464 |
317500 |
161200 |
156300 |
25-29 |
329633 |
161427 |
168206 |
222596 |
107554 |
115042 |
300100 |
151300 |
148800 |
30-34 |
292198 |
142739 |
149449 |
204557 |
97104 |
107453 |
250300 |
124100 |
126200 |
35-39 |
216089 |
104563 |
111526 |
244294 |
114999 |
129295 |
206200 |
99700 |
106500 |
40-44 |
131454 |
63508 |
67946 |
276137 |
131653 |
144484 |
198100 |
94400 |
103700 |
45-49 |
136513 |
65690 |
70823 |
211525 |
98992 |
112533 |
247200 |
116400 |
130800 |
50-54 |
174823 |
84416 |
90405 |
153808 |
71283 |
82525 |
251200 |
118100 |
133100 |
55-59 |
154333 |
74605 |
79728 |
80101 |
35787 |
44314 |
183800 |
83800 |
100000 |
60-64 |
136292 |
61925 |
74367 |
147306 |
64844 |
82422 |
124200 |
54600 |
69600 |
65 և բարձր |
170.545 |
63532 |
107553 |
311498 |
126624 |
184854 |
319200 |
124300 |
194900 |
Պետք է նշել, որ Հայաստանը մտել է բարդ ժողովրդագրական գործընթացների փուլ, և արդեն իսկ զգացնել են տալու վերջին քսանամյակի անբարենպաստ միգրացիոն և ժողովրդագրական գործընթացները:
2011թվականին 2001թ. համեմատությամբ 0-4 տարեկան երեխաների խմբում մոտ 4%-ի աճը թեև խոսում է ի նպաստ ծննդաբերության ավելացման մասին, սակայն այդ ցուցանիշը 80%-ով զիջում է 1989թ., որը վկայում է ժողովրդագրական խորն անկման մասին:
Իսկ ահա 5-9 տարեկան երեխաների խմբում վիճակն ավելի անհանգստացնող է: 2001-2011թթ. ընկած ժամանակահատվածում երեխաների թիվը նվազել է 80.524-ով: Իսկ 10-14 տարեկանների մոտ նվազման միտումն ավելի մեծ է` 116.400 մարդ: Պակասել է նաև 15-19 տարեկանների թիվը` 41.314-ով:
Այս ժողովրդագրական իրավիճակն իսկապես մտահոգիչ է, և որոշակի խնդիրներ է առաջ բերելու մասնավորապես բանակի համար, քանի որ էապես կրճատվելու է զորակոչային տարիքի տղաների թիվը: 2019թվականին 2012թ. համեմատությամբ զինակոչային տարիքի երիտասարդների թիվը կնվազի ևս 30%-ով, և դա այն դեպքում, եթե բացառենք արտագաղթը:
Մոտակա 3-4 տարիներին զորակոչային տարիք են մուտք գործում 2000-ականների սկզբին ծնվածները: Այսպես, 2000թ. Հայաստանում ծնվել է 34.776, 2001թ.՝ 32.065, իսկ 2002թ.՝ 32.380 երեխա, և ամենևին էլ պատահական չէ վերջերս շրջանառության մեջ դրված զինծառայության ժամկետը մինչև 3 տարի դարձնելու գաղափարը: Թեև այդ նախաձեռնությամբ դրված են զինվորական ծառայության խրախուսման ձևեր մինչև 5 մլն դրամի չափով, որը կարող է ծախսվել հիպոթեքով բնակարանի ձեռքբերման, մինի ֆերմա ստեղծելու և ուսման վարձի փոխհատուցման վրա, սակայն զինվորական ծառայության ժամկետը երկարացնելու հիմնական պատճառներից մեկը հենց ժողովրդագրական խնդիրներն են: Նվազել է զինակոչիկների թիվը, որն էլ բարդություններ է ստեղծում բանակի թվակազմի համալրման տեսանկյունից:
Այս նույն հանգամանքն առաջիկա տարիներին ազդելու է նաև բարձրագույն ուսումնական հաստատությունների ուսանողական թվակազմի վրա, քանի որ 2017թ. բուհ դիմած դիմորդների թիվը 1500-ով պակաս է 2016թ.-ից, իսկ մոտակա 2-3 տարիներին այդ թիվն էլ ավելի է նվազելու:
Մյուս կողմից այս հանգամանքը կարող է որոշակի մեղմել աշխատաշուկայի ներկայիս լարված իրավիճակը, քանի որ բավարար տնտեսական զարգացման պայմաններում աշխատաշուկայում կնկատվի առաջարկի ավելցուկ պահանջարկի նկատմամբ, իսկ դա իր հերթին կարող է մեղմել դեպի դուրս միտված միգրացիոն հոսքերը: Ներկայումս այդ հոսքերը հիմնականում դեպի դուրս են, քանի որ 20-34 տարեկանների տարիքային խմբում, ի տարբերություն 2001թ., մարդկանց թիվն ավելացել է մոտ 170 հազարով, և նրանցից շատերը, աշխատանք չգտնելով Հայաստանում, արտագաղթում են: Դա էլ իր հերթին բացասաբար է ազդում ծնելիության ցուցանիշների և Հայաստանի բնակչության բնական աճի վրա:
Ժողովրդագրական հաջորդ ցավոտ հարցն այն է, որ Հայաստանում կտրուկ ավելացել է 60 և ավելի տարիք ունեցող մարդկանց տեսակարար կշիռը: Այսպես, եթե 1979թ. նրանք կազմել են ամբողջ բնակչության 7,9%-ը, 1989թ.` 9,2%-ը, ապա ներկայումս` 15%-ից ավելին: Մեծահասակների բարձր տեսակարար կշիռը բնակչության ընդհանուր թվում հիմնականում կապված է ծնելիության նվազման, երիտասարդների և միջին տարիքի մարդկանց արտագաղթի հետ: Ըստ կանխատեսումների՝ առաջիկա 10-15 տարիների ընթացքում մեծահասակների թիվը համեմատաբար կավելանա, և նրանք կկազմեն բնակչության 20%-ից ավելին: Այս ամենը կհանգեցնի նրան, որ Հայաստանը կունենա “ծերացող հասարակություն”, որը հղի է տնտեսական և սոցիալական անկանխատեսելի հետևանքներով: Այս երևույթն ավելի սուր արտացոլում կարող է ստանալ հատկապես գյուղական բնակավայրերում, մասնավորապես սահմանային գոտիներում, որտեղից արտագաղթի և արտագնա աշխատանքի մեկնողների թիվն առավելապես մեծ է, և այսօր արդեն փոքր թիվ չեն կազմում “ամայացող” և “ծերացող” գյուղերը:
ՎԵՐՋԱԲԱՆ
Ներկայումս Հայաստանը մուտք է գործում ժողովրդագրական գործընթացների նոր փուլ, ակտիվ ամուսնական տարիք է մուտք գործում նախորդ դարի 90-ական թվականների ծնված սերունդը, որի թիվը մոտ 40 տոկոսով ավելի քիչ է, քան 1980-ականներին ծնվածներինը:
Աղյուսակ 5. ՀՀ բնակչության աճի ցուցանիշները 2012-1016թթ. [20]
Տարի |
Ծնելիություն |
Մահացություն |
Բնական աճ |
2012 |
42500 |
27600 |
14900 |
2013 |
41800 |
27200 |
14600 |
2014 |
43031 |
27714 |
15317 |
2015 |
41763 |
27878 |
13885 |
2016 |
40638 |
28129 |
12509 |
Ընդամենը |
209732 |
138521 |
74211 |
ՀՀ ազգային վիճակագրական ծառայության տվյալներով՝ 2016 թվականին 2012թ. համեմատությամբ Հայաստանում ծնունդների թիվը նվազել է 4,6 տոկոսով: Միաժամանակ մահերի թիվն ավելացել է մոտ 2 տոկոսով, իսկ բնական աճը նվազել է 6 տոկոսով: Ծնելիության հետագա նվազումը կարող է հանգեցնել նրան, որ 2025թ. Հայաստանում մահերը կարող են գերազանցել ծնունդներին, և բնական աճը կունենա բացասական ցուցանիշներ: Այս հանգամանքն էլ ավելի կարող է խորացնել ժողովրդագրական ոչ բարենպաստ վիճակը և հանգեցնել բնակչության թվաքանակի առավել կրճատմանը:
Շրջապատված լինելով ոչ այնքան բարեկամ երկրներով, որոնց բնակչությունը, ի դեպ, բավականին մեծ տեմպերով աճում է, Հայաստանը կարող է հայտնվել տնտեսական, քաղաքական, ռազմական ոչ շահեկան իրավիճակում: Այսպես, ըստ ՄԱԿ-ի բնակչության հիմնադրամի կանխատեսումների՝ 2025թ. Թուրքիան կունենա մոտ 90, Իրանը՝ 92, Ադրբեջանը` 9,7 , իսկ Հայաստանի բնակչությունը լավագույն դեպքում 3 մլն մարդ:
«Անվտանգության քաղաքականությունների քննարկումների բարելավումը Հայաստանում» ծրագիր (NED)
Միջազգային և անվտանգության հարցերի հայկական ինստիտուտ (ՄԱՀՀԻ)
[1] М. Б Денисенко, С.В. Новоселев, Основы демографии, Минск, 2012г, стр 98-99:
[2] Борисов В., Демография, М., 1999, с. 71:
[3] Армения в цифрах в 1985 готу, ЦСУ Арм. ССР, Ер., 1986, с. 21:
[4] Армения в цифрах в 1986 году, ЦСУ Арм. ССР, Ер., 1987, с. 18:
[5] Армения в цифрах в 1987 году, Госкомстат Арм. ССР, Ер., 1988, с. 20:
[6] Армения в цифрах в 1988 году, Госкомстат Арм. ССР, Ер., 1989, С. 23:
[7] Novosti, Liasion Agency, Wasington, 1995:
[8] Հայկական ԽՍՀ ժողովրդագրական տնտեսությունը 1989թ., Վիճակագրական տարեգիրք, ՀՀ Վիճպետկոմ, Եր., 1991թ.:
[9] Հայաստանը թվերով 1992, Վիճակագրական համառոտ ժողովածու, ՀՀՎ, Եր., 1994:
[10] Հայաստանը թվերով 1994, Վիճակագրական համառոտ ժողովածու, ՀՀՎ, Եր., 1995:
[11] Հայաստանի վիճակագրական տարեգիրք 1995-1996թթ., ՀՀ ՎՊՌՎՆ, Եր., 1998, էջ 71:
[12] Հայաստանի վիճակագրական տարեգիրք 1997-1998, ՀՀ ԱՎԾ, Եր., 2001, էջ 114:
[13] Հայաստանի վիճակագրական տարեգիրք 1999-2000, ՀՀ ԱՎԾ, Եր., 2001, էջ 121:
[14] Հայաստանի վիճակագրական տարեգիրք, 2002-2003թթ. ՀՀ ԱՎԾ, Եր., 2003, էջ 154:
[15] Հայաստանի ժողովրդագրական ժողովածու, 2004թ., ՀՀ ԱՎԾ, Եր., 2005թ., էջ 132-134:
[16] Հայաստանի բնակչությունը թվերով 2006-2008թթ, Ազգային զեկույց, ՀՀ ԱՎԾ, Եր., 2009թ., էջ 145-155:
[17] Հայաստանի ժողովրդագրական ժողովածու 2011, ՀՀ ԱՎԾ, Եր., 2011թ., էջ 133-134:
[18] ՀՀ վիճակագրական տարեգիրք 2011թ., ՀՀ ԱՎԾ, Եր. 2011թ, էջ 147:
[19] ՀՀ 2001 և 2011թթ. մարդահամարի տվյալները, ՀՀ ԱՎԾ, Երևան 2003 և 2012թթ.
[20] Հայաստանի վիճակագրական տարեգիրք 2016թ., ՀՀ ԱՎԾ, Եր. 2017թ., էջ 58-61:
Մեկնաբանել