HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Սոնա Ավագյան

Ֆրանսահայ լուսանկարիչը վախի հոտ է զգացել Արեւմտյան Հայաստանի հայերի տներում

Ֆրանսահայ լուսանկարիչ Մաքս Սիվասլյանը կնոջ` ֆրանսիացի լրագրող Լորանս Ռիտերի հետ ավելի քան 10 անգամ եղել է Արեւմտյան Հայաստանում: Նա իր ճամփորդությունների ընթացքում հազարավոր լուսանկարներ է արել, որոնցից 60-ն ընդգրկվել է մայիսի 6-ին Նկարիչների միությունում բացված, «Հոնտեղ ապրած ենք» խորագրով ցուցահանդեսում:

Ճամփորդությունների հիմնական նպատակը, սակայն, ոչ թե ցուցահանդես կազմակերպելն էր, այլ Ցեղասպանությունից հետո Արեւմտյան Հայաստանում ապրող հայերի մասին գիրք գրելը: Լորանս Ռիտերը արդեն գրել է գիրքը, որում ներառված է Մաքսի մոտ 50 լուսանկար: Գիրքը լույս է տեսնելու Ֆրանսիայում ֆրանսերենով, հավանաբար այս տարվա սեպտեմբերին:

Մաքսը կնոջ հետ Արեւմտյան Հայաստանում այցելել է բազմաթիվ վայրեր: Նրա մեջ տպավորվել է այն, որ հայերի կորցրածն «անսահման է, շատ մեծ». այնտեղ մեքենայով գնում ես անընդհատ, օրեր շարունակ` ի տարբերություն Հայաստանի Հանրապետության, որը «լեռներեն հետո փակ է» ու փոքրիկ:

«Ինչ մեզի պատահեց, մենք ալ մեղավոր ենք: Եղեռնը 1915 թվին չսկսվեց, շատ շուտ սկսվեց, բայց մենք թողեցինք, թողեցինք: Վախենում էինք: Իմ կարծիքով` մեր ամենամեծ թշնամին մեր վախն էր: Ինչքան վախեցանք, ինչքան թողեցինք, եղավ մինչեւ վերջ, իրական վերջ: Թողեցինք, քուրդերը առնում էին, ինչ ունեինք: Հետո 1915 թիվը եղավ, արդեն մենք թույլ էինք, չկարողացանք պաշտպանվել»,- ասում է Մաքսը:

Արեւմտյան Հայաստանում շատ քիչ հայ է մնացել: Այդ քիչ հայերի մեջ էլ քրիստոնյա մնացածներն են քիչ: Հիմնականում մահմեդականացել են` վախից դրդված: Որոշ վայրերում գործածվում են տեղական բարբառները: Օրինակ` Սասունցի հայերը խոսում են Սասնա բարբառով, բայց լեզուն աստիճանաբար կորում է:

«Մշակույթ չկա, վերջացել է, չգիտեն: Զոռով անունները փոխեցին, բոլորը թուրքական, քուրդական ազգանուն եւ անուն ունին. ոչ մեկ պահեց հայկական անունը: Քուրդացած են, քուրդ են հիմա: Արյունով մաքուր հայ են, բայց ամեն ինչ կորցուցին»,- ասում է Մաքս Սիվասլյանը:

Նա իր ցուցահանդեսն անվանել է «Հոնտեղ ապրած ենք», քանի որ հիմա այնտեղ հայերի փոխարեն ուրիշներն են ապրում: Լուսանկարներում ավելի շատ քրդեր ու թուրքեր են, քան հայեր: Մաքսը երբեմն Արեւմտյան Հայաստանն անվանում է Թուրքիային ժամանակավոր տրված, բայց միեւնույն ժամանակ էլ ասում, որ դա «ֆանտազիա է, երազ»:

«Հիմա ո՞վ պիտի երթա, ապրե Թուրքիա քուրդին մեջը: Մենք հոնտեղ չենք, որտեղ ապրում էինք 3 հազար տարի, վերջացել է: Մինչեւ այսօր ով մնացել է, դարձել է քուրդ: Ես հոստեղացի չեմ, մեր արմատները հոնտեղ են, բայց վերջացավ: Տխուր եմ»,- ասում է նա:

Միաժամանակ նշում է, որ հայտնի չէ, թե ինչ կլինի Թուրքիայում մի քանի տարի հետո: Հնարավոր է, որ Թուրքիան թուլանա, եւ Հայաստանը պետք է մտածի, թե ինչ պետք է անի այդ դեպքում:

Արեւմտյան Հայաստանում շատերը չգիտեն, որ ծագումով հայ են: Մաքսը գիտի արդեն քրդացած ծագումով հայերի, որոնք երեխաներին չեն ասում իրենց արմատների մասին: Շատ երեխաներ իրենց ծագման մասին իմանում են պատահաբար, երբ դպրոցում կամ փողոցում քրդերն իրենց «գյավուր» (անհավատ) են անվանում: «Տուն են գալիս` «մամա, պապա, ինչո՞ւ ինձի գյավուր ըսին»: Չեն հասկնար: Տարբեր ռեակցիա կա: Կամ կըսե` թող, կամ կըսե` «տղաս, աղջիկս, հայ ենք մենք»«,- պատմում է Մաքսը:

Արեւմտյան Հայաստանի հայերը վախենում էին ազատ խոսել լուսանկարչի հետ, նույնիսկ եթե զրույցին որեւէ թուրք կամ քուրդ թարգմանիչ էր ներկա լինում: Եթե լուսանկարիչն ու իր կինը մտնեին մի գյուղ եւ հանպատրաստից հարցնեին, թե ով է հայ, ապա բնակիչներից ոչ ոք չէր խոստովանի: Այդ պատճառով Մաքս Սիվասլյանը Ստամբուլում` սասունցիների, մալաթիացիների եւ այլ շրջանների հայերի ակումբներում, նախօրոք իմանում էր այդ մարդկանց` Արեւմտյան Հայաստանում ապրող բարեկամների մասին եւ հետո հանդիպում վերջիններին: 70-80-ականներին շատ հայեր Արեւմտյան Հայաստանից տեղափոխվել են Ստամբուլ:

Մեկ ու կես տարի առաջ Մաքս Սիվասլյանը, կինը, թուրքերենի թարգմանիչը եւ մի քուրդ լրագրողուհի գնացել են Մալաթիայի հայերից մեկի տուն: Տանը մոտ 60 տարեկան ամուսիններն էին եւ նրանց մոտ 30-ամյա տղան: «Աս տունին մեջը վախին հոտը կար»,- ասում է Մաքսը: Ընտանիքի հայրն ասել է, որ ամեն ինչ լավ է, իրենք որեւէ խնդիր չունեն թուրքերի հետ, եւ Եղեռնի հարցերով պետք է զբաղվեն պատմաբանները: «Իրական առաջին անգամ ես տեսա` մարդիկները վախենում են ասանկ: Աս վախը հային մեջ է մինչեւ այսօր»,- ասում է լուսանկարիչը:

Նրա խոսքերով` վախը փոխանցվել է ժառանգաբար, բայց նաեւ օբյեկտիվ պատճառներ կան: Հայերն արդեն շատ քիչ են Արեւմտյան Հայաստանում: Թուրքերն ու քրդերը ձգտում են քշել այդ փոքրաթիվ հայերին էլ ու վերցնել նրանց հողամասն ու տունը: Քուրդ հարեւանը կարող է իր կովերին արածեցնել փոքրաթիվ հայերի այգիներում եւ ամբողջովին քանդել այգիները:

Քրդերը կարող են առեւանգել հայ աղջիկներին: «Մենք ծանոթ ունինք, 20 տարի առաջ փախցրին քուրդերը. ամուսնացավ քուրդերին հետ»,- ասում է Մաքս Սիվասլյանը: Առհասարակ Մալաթիայի հայերը շատ կաշկանդված են ապրում:

4 տարի առաջ Մալաթիայում թուրքերը մի քանի քրիստոնյայի են դաժանաբար սպանել: Մալաթիայում, ինչպես եւ Կարինում, քրիստոնյա հայեր շատ քիչ են մնացել, փոխարենը շատ են թուրք ազգայնամոլները: Իսկ ահա Մուշում Մաքսին հանդիպած հայերն ավելի ազատ էին:

Մաքսն ապագայում եւս ծրագրում է Արեւմտյան Հայաստան գնալ. ինչ-որ բան ձգում է: «Իմ երկիրն է, հոնտեղացի եմ»,- ասում է նա:

Մաքս Սիվասլյանը Հայաստանում չի գտնում հայկական արժեքներ

Մաքս Սիվասլյանը ծնվել է Ֆրանսիայում: Հայաստան է եկել Արցախյան պատերազմի ժամանակ` լուսանկարելու պատերազմը, եւ երկու տարի մնացել Արցախում: Պատերազմից հետո արդեն 17 տարի է` Երեւանում է ապրում: Բայց հիմա մտածում է Հայաստանից հեռանալու մասին: Մաքսը դժգոհ է կառավարությունից եւ տիրող կարգերից: Ամեն օր ագրեսիա է տեսնում, որից հոգնել է:

«Մեր հայկական արժեքները չեմ տեսնար: Օրինակ` քեզի պիտի հարգեն, եթե փող ունիս: Եթե փող չունիս, «քշե հոստեղեն»: Ամեն օր սա է: Ով փող ունի, իշխան է: Մյուսները, որ չունին, ոչ մի բան են: Մեզի չեն հարգեր»,- ասում է նա:

Մաքսի խոսքերով` ինքը չէր լքի Հայաստանը, եթե տեսներ, որ իշխանությունը Հայաստանը նորմալ երկիր դարձնելու ցանկություն ունի: Նա ասում է, որ կոռուպցիա Ֆրանսիայում էլ կա, բայց մասշտաբներն են տարբեր, համատարած չէ: Մեկ ամիս առաջ Մաքսը Վրաստանում տեսել է մի շարք ֆրանսիացի գործարարների, որոնք ներդրումներ են անում եւ բիզնես սկսում այդ երկրում, բայց Հայաստան չեն գալիս:

Մաքս Սիվասլյանին հատկապես ցավ է պատճառել ու վիրավորել այս ձմռանը Աբովյան քաղաքում տեղի ունեցած միջադեպը: Քաղաքում գործարար-պատգամավոր Գագիկ Ծառուկյանը եկեղեցի է կառուցում: Մաքսը ցանկացել է նկարել եկեղեցու բակում աշխատող քանդակագործներին. դա լավ նյութ է ամսագրի համար եւ գեղեցիկ տեսարան:

Բանվորները Մաքսին ասել են, որ լուսանկարելու համար պետք է Գագիկ Ծառուկյանի թույլտվությունը: Քանի որ, բանվորների խոսքերով, Ծառուկյանը գրասենյակ չունի, լուսանկարիչը Աբովյանի քաղաքապետարանից իմացել է, որ պատգամավորն ամեն առավոտ գնում է եկեղեցի եւ հետեւում աշխատանքներին:

Մի քանի անգամ գնալուց հետո Մաքսը վերջապես տեսել է պատգամավորի ավտոմեքենան եւ ցանկացել ստանալ Ծառուկյանի թույլտվությունը: Երբ մոտեցել է ավտոմեքենային, Ծառուկյանի թիկնապահները վիրավորական տոնով կարգադրել են «քշել ու գնալ այդտեղից», կռվի վտանգ է առաջացել: Ի վերջո, Մաքսը կարողացել է բավական մոտ կանգնած Ծառուկյանին ասել, թե ինչու է եկել:

Մաքս Սիվասլյանի խոսքերով` ճիշտ է` Ծառուկյանը թույլատրել է լուսանկարել եկեղեցին, բայց չէ՞ որ տեսնում էր, թե իր թիկնապահներն ինչպես են խոսում մարդու հետ: Լուսանկարիչը զարմացած է. չէ՞ որ եկեղեցին ռազմական օբյեկտ չէ, որ մուտքն արգելված լինի:

Մեկ ամիս է` Մաքս Սիվասլյանի կինը գնացել է Բուրունդիում աշխատելու: Հավանաբար ամռանը Մաքսն աղջկա հետ կմիանա կնոջը եւ այդ երկրում կշարունակի լուսանկարչությամբ զբաղվել:

Մեկնաբանություններ (5)

Lusine
Sorry to see Max leave... He is a bigger patriot than some of us born-Armenians will ever be. I always knew he would leave though. Found it particularly peculiar that he stuck around for near 17 years! Corruption was there all that time, in one form or another. The culture of abuse and fear too, unfortunately. Some of us grow sick of it quicker than others. Best of luck to you Max, no matter where you are!
artashes
We have been friends arround in 1997-98.Max is a great personality and a wonderfull photo-journalist!I dont know if it is pitty or not, that he is leaving armenia.It is everyones own decision.But one thing is sure-its a great loss for armenian culture.And the second thing-great changes in society happens only by the great change in consciosness.
Ara Manoogian
What a huge loss it would be for Armenia if Max was to leave. Armenia needs change so the good people like Max can live in our homeland and not feel a need to leave so that they can live a normal life. I've known Max for many years and know him not only as a photo-journalist, but as a member of Armenian civil society, alway trying to what is best for our people. I really hope that everyone will take to heart what Max has stated in this article and find it within themselves to do something to be a part of the needed changes Max touched on.
Varaz Syuni in Amsterdam
Hargeli Hetq, im 2 commentnery aystex chen tpagrvel.
Varaz Syuni in Amsterdam
HOYAKAP hodvats e. Tsavalioren TSAKOX, bayts objectif u REAL nayvats................................Isk hodvatsum bartsratsvats HARTSERY HOYAKAP en u shat karevor...........................Ծառուկյան-neri u թիկնապահների OLIGARXAYIN H/Vayastany.

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter