HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Արմեն Առաքելյան

Երբ Հայաստանում ոչ թե գործընկեր, այլ «գործիքներ» են փնտրում

Անցած շաբաթ Դուբլինում կայացած ԵԱՀԿ արտգործնախարարների խորհրդաժողովի ընթացքում ԱՄՆ պետքարտուղար Հիլարի Քլինթոնը հայտարարեց, թե Արևելյան Եվրոպայում և Միջին Ասիայում ընդդիմադիր տրամադրությունները ճնշելու Ռուսաստանի քաղաքականությունը և ինտեգրացիոն գործընթացները խորհրդայնացման միտումներ ունեն՝ «Մաքսային միություն» կամ «Եվրասիական միություն» անվանումների ներքո:

«Չպետք է սխալվենք։ Մենք գիտենք, թե որն է նպատակը, և փորձում ենք ազդեցիկ միջոցներ գտնել՝ այդ գործընթացը կանխելու կամ դանդաղեցնելու համար»,- ավելացրեց Քլինթոնը: Պետքարտուղարի մակարդակով նման հայտարարությունն առնվազն վկայում է, որ ԱՄՆ-ն սկսել է լուրջ վերաբերվել Եվրասիական տնտեսական միություն ստեղծելու պուտինյան գաղափարի իրագործմանը: Եվ դա անհիմն մտավախություն չէ:

2011թ. նոյեմբերի8-ին Ռուսաստանի, Բելառուսի և Ղազախստանի նախագահներն ընդունեցին Եվրասիական տնտեսական ինտեգրման հռչակագիրը, որով կողմերը պատրաստակամություն էին հայտնել ստեղծել Միասնական տնտեսական տարածք: Մեկ տարի անց «Եվրազեսի» անդամ Տաջիկստանն ու Ղրղզստանը պաշտոնապես ցանկություն հայտնեցին միանալու այս պրոյեկտին:

Անցած շաբաթ Աշխաբադում կայացած ԱՊՀ անդամ երկրների ղեկավարների գագաթնաժողովում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինն իր գործընկերներին առաջարկեց օգտվել GLONASS GPS համակարգից, որը նախատեսված է ցամաքային, ծովային և օդային ողիների և բեռնափոխադրումների համար օպերատիվ նավիգացիոն-տեղեկատվական ծառայություններ մատուցելու համար:

Բացի տնտեսական բաղադրիչից՝ ինտեգրացիոն գործընթացները սկսել են ներառել նաև մշակութային և քաղաքական ոլորտները: Պատահական չէր, թերևս, «Գազպրոմ» ընկերության ղեկավար Ալեքսեյ Միլերի՝ ֆուտբոլի ԱՊՀ առաջնություն կազմակերպելու մտահղացման ի հայտ գալը, որն արագորեն սկսեց հավանության արժանանալ ռուսական և ԱՊՀ երկրների ֆուտբոլային ակումբներում:

Ուկրաինայում առավելաբար ռուսամետ կողմնորոշում ունեցող Վիկտոր Յանուկովիչի, այս տարի Վրաստանում Բիձինա Իվանիշվիլիի հաղթանակները և նախկին արևմտամետների՝ Յուլյա Տիմոշենկոյի և Միխեիլ Սահակաշվիլիի, նրանց գլխավորած ուժերի նկատմամբ սկսված քաղաքական ու իրավական հալածանքները եկան վկայելու, որ այս երկրներում Ռուսաստանը որոշակիորեն վերականգնում է կորցրած դիրքերը: Մոսկվան չի թաքցնում, որ ձգտում է «Եվրասիական միության» շոգեքարշ տեսնել ՀԱՊԿ անդամ երկրներին՝ օգտագործելով ընդհանուր անվտանգության համակարգի ստեղծման մեջ իր ունեցած հեգեմոն կարգավիճակը:

Բայց այն հանգամանքը, որ ԱՄՆ-ն արդեն բացահայտ է խոսում «խորհրդայնացման» այս ինտեգրացիոն գործընթացները «կանխելու» վճռականության մասին, ուղղակի նոր ու շատ ավելի լուրջ մարտահրավեր է դառնում այնպիսի երկրների համար, ինչպիսին Հայաստանն է, որովհետև դա սկսելու է իր ազդեցությունը թողնել արտաքին և ներքին քաղաքական իրողությունների վրա:

Ռուսական կայսերապաշտական ծրագրերը կանխելու համար ԱՄՆ-ն, անշուշտ, փորձելու է պաշտպանել բոլոր այն երկրների իշխանություններին, որտեղ վարվում է քիչ թե շատ հավասարակշիռ ու «ռուսական արջի» ճնշումներին դիմադրող քաղաքականություն: Միաժամանակ Արևմուտքը ձգտելու է ակտիվացնել համեմատաբար ազատ, նաև արևմտյան դոնորների ֆինանսավորմամբ գործող հասարակական-քաղաքական շրջանակներին՝ փորձելով ստեղծել ներքին հասարակական ալյանսներ Կրեմլից պարտադրվող այս միտումներին դիմակայելու համար:

Այս իմաստով Հայաստանի իշխանությունների որդեգրած եվրաինտեգրման ուղղությունը և այդ համատեքստում ԵՄ-ի հետ Արևելյան գործընկերության ծրագրի շրջանակներում ընթացող հաջող բանակցությունները Խորը և համապարփակ ազատ առևտրի, Ասոցացման ու Վիզային ռեժիմների մեղմացման ուղղություններով ԱՄՆ-ին ու Արևմուտքին այստեղ այդ բարիկադներն ստեղծելու լայն դաշտ են ընձեռում: Դա ենթադրում է, որ առաջին հերթին փորձ է արվելու պաշտպանել նախագահ Սերժ Սարգսյանի եվրաինտեգրման քաղաքականությունը, որքան էլ հասկանում են դրա ձևականությունը:

Դրանով կարելի է բացատրել այն նկատելի սառը վերաբերմունքը, որն անցած շաբաթ Բրուսելում ցուցաբերվեց ԲՀԿ նախագահի ղեկավարած պատվիրակության նկատմամբ: Թե Գագիկ Ծառուկյանին և թե Սերժ Սարգսյանին պարզորոշ ուղերձ հղվեց առ այն, որ ԲՀԿ-ն և նրա ղեկավարը միարժեքորեն դիտարկվում են ռուսական շահերի և արժեհամակարգի տիրույթում, և իբրև այդպիսին՝ այս ուժը չի կարող աջակցություն ստանալ եվրակառույցներից:

Բայց մյուս կողմից Արևմուտքը նաև ձգտելու է նեղացնել Բրույսելի, Վաշինգտոնի և Մոսկվայի միջև Սերժ Սարգսյանի մանևրի հնարավորությունները: Դրա համար Արևմուտքն իր տրամադրության տակ ունի մի քանի լծակ: Նախ, Իրանի հետ առևտրատնտեսական ու էներգետիկ հարաբերություններ կառուցելու համար Հայաստանին թողնված եզակի մանդատը, որը կարող են ցանկացած պահի ետ վերցնել: Երկրորդ՝ Հայաստանի նոր ԱԷԿ-ի կառուցման համար անհրաժեշտ ներդրումների մի մասն ապահովելու խոստումները, ինչպես նաև Մեծամորի գործող ԱԷԿ-ի գործունեության ժամկետները մինչև 2026թ. երկարաձգելուն համաձայնելը:

Եվ ամենահիմնականը՝ Հայաստանի տնտեսությանն օդ ու ջրի պես անհրաժեշտ այն ֆինանսական ներարկումների խոստումները, որոնք ԵՄ-ն տվել է Սերժ Սարգսյանին այսպես կոչված «Ավելին ավելիի դիմաց» սկզբունքի համատեքստում: Եթե սրան էլ ավելացնենք այն, որ Սերժ Սարգսյանն իր լեգիտիմության հիմնական պաշարը փորձում է ստանալ հենց Արևմուտքից, ապա պատկերն ամբողջական կդառնա:

Սակայն մյուս կողմից Ռուսաստանը ևս առավել, քան երբևէ, Հայաստանում վստահելի, հավատարիմ իշխանության, քաղաքական հենարանի կարիք ունի, եթե նույնիսկ անտեսենք Եվրասիական միության գաղափարն այստեղ տարածելու և դրա շուրջ քաղաքական ու հասարակական պահանջարկ ձևավորելու նրա ակնհայտ ձգտումները: Երեկ Ռուսաստանի արտգործնախարարությունը պաշտոնապես հաստատեց, որ Ռուսաստանը վերջնականապես դադարեցնում է Գաբալայի ռադիոլոկացիոն տեղորոշիչ կայանի շահագործումը՝ Ադրբեջանի կառավարության հետ վարձակալության գնի շուրջ համաձայնության չգալու պատճառով:

Սա նշանակում է, որ Ռուսաստանը դուրս է բերում իր ռազմական փոքրիկ կոնտինգենտը Ադրբեջանից: Հարավային Կովկասում միակ երկիրը, որտեղ Ռուսաստանն ունի ռազմական ներկայություն, մնում է Հայաստանը: Եթե նաև նկատի առնենք Թուրքիայում «Patriott» հրթիռային կայաններ տեղադրելու ՆԱՏՕ-ի որոշման արդյունքում Մոսկվայի ունեցած խիստ մտահոգությունները, կարելի է հասկանալ, թե Գյումրիի 102-րդ ռուսական ռազմաբազան, դրանով հանդերձ Հայաստանն՝ իբրև պլացդարմ, իրենց բառերով «ֆորպոստ» պահպանելը, ռազմավարական ինչպիսի նշանակություն է ստանում Մոսկվայի համար:

Հայաստանը երկու ամիս առաջ վավերացրեց ՀԱՊԿ-անդամ երկրների տարածքում այլ երկրների կամ կազմակերպությունների ռազմական օբյեկտներ տեղակայելու փաստացի արգելման մասին արձանագրությունը, որը այլ կերպ, քան անվտանգության համակարգի ընտրության հարցում ինքնիշխանության զոհաբերում Ռուսաստանին, դժվար է անվանել: Այս հարցում Հայաստանը և Սերժ Սարգսյանը Մոսկվայից փախչելու տեղ այլև չունեն: Փախչելու տեղ չունեն նաև էներգետիկ գերկախվածության ու ամենաորոշիչը՝ Ռուսաստանից հոսող հսկայական ծավալի տրանսֆերտների պատճառով, որոնք Մոսկվայի ձեռքին դարձել են Երևանի գլխին ճոճվող իսկական մահակներ:

Չնայած դրան՝ Ռուսաստանին անհրաժեշտ է Հայաստանում ունենալ այնպիսի քաղաքական համակարգ, ներկապնակ, որը թույլ կտա ցանկացած պահի համարժեք «ռոտացիա» անել՝ առանց երկիրը լուրջ ցնցումների ենթարկելու, որովհետև դժվար է կանխատեսել, թե իր շահերը որքանով կվնասվեն, եթե ինքը սկսի այդ մահակները ոչ թե ճոճել, այլ հարվածել Հայաստանի «գլխին»:

Այս իմաստով ԲՀԿ-ն և նրա շուրջ ձևավորվող, այսպես կոչված, այլընտրանքային քաղաքական բևեռի ստեղծումը կարող են Մոսկվայի ձեռքին դառնալ ավելի նուրբ էֆեկտներ ունեցող ազդեցիկ գործիք: Չի կարելի բացառել, որ Մոսկվան ինքը որոշակի դերակատարություն ունենում է այդ բևեռի ձևավորման հարցում, թեև ցուցաբերած զգուշավորությունից պարզ է դառնում, որ Կրեմլում ավելի շատ առայժմ հակված են Հայաստանի գործող իշխանության հետ «լեզու գտնելու» տարբերակին:

Թերևս հաշվի է առնվում երկու կարևոր հանգամանք: Առաջին՝ չնայած Սերժ Սարգսյանը դեռևս «այո» չի ասել Եվրասիական միությանը, սակայն «ոչ» էլ չի ասել: Ու քանի որ Մոսկվան առայժմ ընդամենը այդ միությանը միս ու արյուն տալու նախադրյալներն է ստեղծում, և չկա առարկայական բանակցությունների մեծ բազա, չի էլ փորձում ուժեղ ճնշել Երևանին՝ հաշվի առնելով նաև մերձավորարևելյան տարածաշրջանում ստեղծված չափազանց նուրբ իրավիճակում ավելորդ լարվածության օջախ չստեղծելու գերխնդիրը: Եվ երկրորդ՝ Ռուսաստանի ծրագրերը հայաստանյան իշխանությունների հետ կարող են կապված լինել ոչ թե այս, այլ 2018-ի նախագահական ընտրությունների, այսինքն՝ Սերժ Սարգսյանի պաշտոնավարման վերջին շրջանում Հայաստանի իշխանության նախընտրելի ժառանգորդ հասունացնելու նպատակադրման հետ:

Այլ կերպ ասած՝ Հայաստանն աստիճանաբար հայտնվում է աշխարհաքաղաքական շահերի կիզակետում, որտեղ երեք կենտրոնից յուրաքանչյուրը ձգտելու է նվազեցնել Հայաստանի, այսպես կոչված, «համադրման», իսկ իրականում մանևրի քաղաքականության ռեսուրսը և պահանջել հստակեցնել արտաքին քաղաքական վեկտորները՝ դրանից բխող բոլոր բացասական հետևանքներով:

Միաժամանակ Հայաստանում միմյանց հակակշռելու հրամայականը հանգեցնելու է նրանց կողմից Հայաստանում փոխբացառող քաղաքական հենման կետերի ստեղծման ջանքերին, ինչը հանգեցնելու է ներքին քաղաքական, հասարակական անկայունության մակարդակի աճի: Եվ չի բացառվում, որ նախագահական ընտրությունների հետ կապված առկա անորոշությունը պայմանավորված է հենց այս արտաքին գործոններով:

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter