Էռնեստ Հեմինգուեյի «Ծերունին և ծովը» պատմվածքը անհաշտ պայքարի կոչ է` ուղղված մարդուն
-Ես անձամբ եմ խնդրել նրա համար դատախազին, ես նրանից ներողություն կխնդրեմ այն բանի համար, որ մի շաբաթ վազել եմ սրա - նրա մոտ նրան ազատելու համար և այլն և այլն:
Բացատրության կցկտուր ու էմոցիոնալ ֆոնն է կասկած առաջացնում: Տարակուսում ես, թե ինչու է փորձում արդարանալ կամ արդարացնել իր արարքը գեներալ - լեյտենանտ մարդը: Ինչի համար է մասսայական ինքնախարազանման այդ մանիֆեստացիան:
Ակնհայտ է, որ վեճի ու բռնության հիմքում դրված չէ քաղաքացիական կարգի պահպանման ալգորիթմը, այս պարագայում առկա է անձնավորված հարաբերությունը:
Յոթ երիտասարդի ու ոստիկանների բախման միջադեպը տրամագծորեն փոխում է մինչ այժմ ձևավորված քաղաքացի - իշխանավոր հաստատված հարաբերության դրվածքը: Յուրաքանչյուր քաղաքացի այսուհետ պետք է հաշվի նստի այն փաստի հետ, որ իր ու իրավապահի հարաբերությունը ցանկացած պահի կարող է անձնավորվել: Ինձ համար, որպես օրինապահ մարդ, այդ դրվածքն անընդունելի է:
Ես անձնական հարաբերություն ոստիկանի հետ, առավել ևս ոստիկանապետի հետ, ունենալու ոչ մի ցանկություն չունեմ: Ինչ որ մեկը իր շանը դնչկալով կարածեցնի, թե առանց դնչկալի, հարաբերակցման նյութ չի կարող ծառայել իմ ու իրավապահի միջև: Անհամոզիչ էր նաև ոստիկանապետի արագ արձագանքն ու արդեն պատրաստի վերդիկտի հրապարակումը: Նեոլոգիզմը զարմացրեց: Որտեղից մտքի նման ճկունություն, նման հանկարծահաս միտք, նման`էքսպրոմտ: «Ոստիկանաորս»… արտասվալից է ասված:
Հեմինգուեյի պատմվածքի հերոս` ծերունի ձկնորս Սանտյագոյին հիշեցի, այդ բառը լսելուց հետո: Առավել ևս ստիպեց ինձ հիշել վերոնշյալ պատմվածքը` մեր ոստիկանապետի խիստ հակասական ու «Հայլուրի» հերթական սադրիչ մեկնաբանությունները` դեպքի հետ կապված:
«Ծերունին և ծովը» պատմվածքում ամեն ինչ հակասական է: Գլխավոր հերոսը ձկնորս է, որն անընդհատ հակասում ու հերքում է ինքն իրեն, որն ափսոսում է ձկանն սպանելու համար, մարդ, որը հավատացյալ չէ, բայց աղոթում է ամենակրիտիկական պահին: Հենց այդ հակասություններն են դարձնում գործերի գործ «Ծերունին և ծովը» պատմվածքը:
Կարդալով Հեմինգուեյի հանճարեղ ստեղծագործությունը` կորցնում ես ուղենիշերը` զոհի ու դահճի` որսի ու որսորդի մասին: Նույնը կատարվում է մարդու մեջ մեր ոստիկանապետին լսելիս: Գոյապայքար է Հայաստանում, ինչպես Գոլֆստրիմի հոսանքում, գոյապայքար, որում չկան ուղենիշեր:
«Կուզեի լինել ձուկ և ունենալ այն, ինչ ունի նա, այլ ոչ միայն կամք ու հնարամտություն»: Սա է Սանտյագոյի ուղենիշը, երջանիկ տեղի նրա երազը: Իսկ երիտասարդներն ուր գնան, ինչ երազեն ոստիկան - քաղաքացի գոյապայքարում, ապօրինության ծով Հայաստանում: «Հայլուրով» այդ երիտասարդներին անամոթաբար, ամենաապիկար էպիտետներով ներկայացրին որպես կորուսյալ հանցագործներ: Ճարտարապետական կրթությամբ, ընտանիք ունեցող կարգին մարդուն ներկայացնում են որպես ոստիկանի որսով զբաղվով մի թափթփուկ: Թույլ տվեք չհամաձայնել ձեր գնահատականի հետ, հարգելի ոստիկանապետ:
Ճարտարապետ, լեռնադահուկորդ մարդը մարդաորսով չի կարող զբաղվել, և քանի որ խոսակցություններն անձնավորված են արդեն, ապա ասեմ ձեզ, որ անձամբ ճանաչում եմ Արտակ Կարապետյանին և կարող եմ վստահեցնել, որ մարդաորս նրա ծրագրերում չի կարող լինել: Այդ ոստիկանն է փորձում խլել ջահելի բռնած որսը, եթե ձեռք բերված անկախությունն ու ազատ Հայրենիքը կարելի է որս անվանել:
Շատ մեծ ու ախորժալի է երևում մեր բռնած ձուկը, մեծ ու շատ է երևում ագահ հարևանի աչքին, գաղութատիրոջ աչքին, շնաձկան բարքերով ապրող ագահ մեր իշխանավորի աչքին: Նույն կարմիր բերետն է, նույն սև ճտքավոր սապոգը, նույն կամուֆլյաժը, նույն սառը հայացքը, ինչը որ ռուսական ժանդարմինն է: Շնաձկային, սկինհեդական բարքերի դեմ է բողոքը, յոթինն էլ: Հայացքն է բախվել հայացքին: Հայացքի բախում է` աշխարհայացքի: Մեկն իր բնօրինակն ու եսի իրացումը տեսնում է համազգեստ հագած` մյուսն անհամազգեստ:
Մի իրականության մեջ համազգեստը նպատակ է, մի այլ վայրում օրինապահին տարազանող հագուստ, ընդամենը: Մի տեղ համազգեստով մարդը բեռ է, լուծ է, շառ է քաղաքացու գլխին, մի այլ տեղ` հույս ու փրկություն: Չի ուզում իշխել մարդը ոչ մեկի վրա և չի էլ ուզում, որ իշխեն իրեն: Այս բանաձևից է բխում այդ յոթ երիտասարդների ըմբոստացումը: Ինչ կա անպարզ:
Ծերունի ձկնորսը շնաձկների հետ անհավասար պայքարում կորցնում է իր որսը: Նա պղնձահամ թքով թքում է օվկիանոսի վրա.
-Կերեք, խեղդվեք, գալանոսներ: Եվ թող երազում տեսնեք, որ մարդ սպանեցիք:
Մարդը դա ասում է, գիտակցելով իր ավարտուն պարտությունը, որին հաջորդում է անկողնում պառկելու ու ոչինչ չանելու ցանկությունը: Հետո, ժամանակ անց, մահճակալի վրա պառկած, ջարդված ու տրորված, անիրավության դեմ նա իր բողոքն է հայտնում տղային.
-Նրանք գերազանցեցին ինձ, Մանոլին, նրանք ինձ հաղթեցին:
-Բայց չէ որ ինքը, ձուկը չհաղթեց քեզ, - հուսադրում է նրան տղան:
Ու հետո շնաձկների դեմ պայքարի համար նոր միջոց` հին ֆորդի ռեսորից իր պատրաստած դանակն ու նոր ձկնորսություն է խոստանում տղան ուսուցչին:
-Որքան ժամանակ կփչի ուժեղ ափամերձ քամին,- հարցնում է տղան:
-Գուցե երեք օր, գուցե և ավելի…, - պատասխանում է Սանտյագոն:
-Այդ ժամանակ ամեն ինչ կարգին կլինի, ասում է տղան, - իսկ դու առայժմ ձեռքերդ բուժիր:
Էռնեստ Հեմինգուեյի «Ծերունին և ծովը» պատմվածքը անհաշտ պայքարի կոչ է` ուղղված մարդուն: Մենք բոլորս էլ այդ յոթ երիտասարդների նման, կամա թե ակամա ներքաշված ենք պայքարի մեջ: Հուսանք, որ ինչ էլ լինի, շնաձկների կեր դարձած թրաձկան նման, գոնե մեր կմախքն ու գլուխը` մեր հողակտորի աշխարհագրական ձևն ու անկախությունը կկարողանանք պահպանել:
20 օգոստոսի 2011 թ.
Մեկնաբանություններ (1)
Մեկնաբանել