HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Արմեն Առաքելյան

Կեղծ կատեգորիաների քաղաքականություն

Համամասնական և մեծամասնական ընտրակարգերի շուրջ ծավալված քննարկումներն այնպիսի տպավորություն են ստեղծել, թե դրանից ավելի հրատապ հարց Հայաստանի քաղաքական օրակարգում գոյություն չունի: Մինչդեռ իրականում այն արհեստական է:

Խնդիրը բացարձակապես համամասնականի և մեծամասնականի առավելությունների ու թերությունների մեջ չէ: Այստեղ ամեն ինչ առավել քան հստակ է. երկու ընտրակարգերն էլ մեզանում հավասարապես անարդյունավետ են, որովհետև փաստացի գոյություն չունի քաղաքական համակարգ:

Հայաստանյան կուսակցությունների ճնշող մեծամասնությունն ուղղակիորեն այս կամ այն անհատի շահերի սպասարկման միջոցներն են, մյուսներն էլ դառնում են այդպիսին` բացարձակապես անտեսելով հարցի գաղափարական կողմը:

Խորհրդարանը վաղուց կորցրել է իր քաղաքական նշանակությունը` վերածվելով գործադիր իշխանության և նախագահի սպասարկուի: Այս միջավայրում, որտեղ կուսակցությունները, խորհրդարանը չեն կատարում իրենց քաղաքական գործառույթները, չի կարող որակյալ պատգամավոր ունենալու հասարակական-քաղաքական պահանջարկ ձևավորվել:

Մեծամասնական ընտրակարգով ընտրությունների ելքն իսկապես գրեթե միշտ լինում է կանխորոշված, և ընտրվում են մարդիկ, ովքեր ոչ մի առնչություն չունեն օրենսդրական գործունեության հետ: Բայց նույն կերպ այս որակի պատգամավորներ ընտրվում են նաև կուսակցական ցուցակներով:

2007թ. ընտրություններից առաջ մեծամասնական տեղերի թիվը խորհրդարանում 75-ից նվազեցվեց 41-ի` նույն հիմնավորմամբ, ինչ ներկայացնում է այսօրվա ընդդիմությունը: Այն է` դա նպաստում է քաղաքական համակարգի և քաղաքական մշակույթի կայացմանը: Սակայն արդյունքում դրանք ոչ միայն չկայացան, այլև քաղաքական դաշտն էլ ավելի ապաքաղաքականացվեց ու էլ ավելի որակազրկվեց:

Այն օլիգարխները, որոնք մեծամասնական ընտրակարգի կրճատման արդյունքում պետք է որ բնականորեն դուրս մղվեին ասպարեզից, բարեհաջող հանգրվանեցին դաշտում խաղացող հիմնական կուսակցությունների  ցուցակների անցողիկ համարների տակ և նորից անցան խորհրդարան:

Այսինքն` համամասնական տեղերի մեխանիկական աճը հանգեցրեց կուսակցությունների ապագաղափարականացման: Ձևավորեցին պարզ քաղաքական առևտրի նոր անտիմշակույթ: Դրան զուգահեռ, կուսակցությունները ոչ միայն չխոշորացան, ինչպես ակնկալվում էր, այլև էլ ավելի մանրացան ու մարգինալացվեցին: 

Այսօր որևէ երաշխիք չկա, որ մեծամասնական տեղերի հերթական կրճատումը բերելու է քաղաքական համակարգի առողջացման: Որովհետև այդ օլիգարխիկ, բիզնես շրջանակները, որոնք քաղաքականության իրական կրողներն են իբրև պտուտակներ, շարունակելու են ինքնադրսևորվել` էլ ավելի վայրագ օգտագործելով կուսակցությունների ռեսուրսները:

Հետևաբար իրական խնդիրը ոչ թե ընտրակարգերից որևէ մեկին նախընտրություն տալու մեջ է, այլ այդ շրջանակներին քաղաքական ասպարեզից դուրս մղելու: Իսկ դա հնարավոր չէ, որովհետև հենց այդ շրջանակներն են իշխանության վերարտադրման հիմնական երաշխավորները:

Մեծամասնական ընտրակարգից չհրաժարվելու իշխանության ներկայիս պահվածքը պայմանավորված է ոչ թե դրա առավելությունները, այլ հենց այդ շրջանակներին չկորցնելու մտավախությամբ:

Համամասնական ընտրակարգի կողմնակիցները հասկանում են, իհարկե, այս ամենը: Նրանք շատ լավ գիտեն, որ սկսած պայքարը որևէ արդյունք չի տալու: Եթե քաղաքական մեծամասնությունն այդ առաջարկը մերժեց ընտրություններից մեկ տարի առաջ, մերժելու է նաև մեկ ամիս առաջ:

Եվ զուտ պահանջի ձևակերպման իմաստով այն առավել քան ժամանակավրեպ է:

Սակայն այս ամբողջ իրարանցման մեխը ոչ թե մեծամասնական ընտրակարգից հրաժարվելու առաջարկությունն էր, այլ դրա շուրջ ձևավորված քաղաքական կոնսենսուսը:

Ընդդիմադիր դաշտում դրա շուրջ առաջացած այս փոխըմբռնումն է միս ու արյուն տալիս նախաձեռնությանը, իմաստավորում այն և ստիպում իշխանությանը քննարկել այս հարցը:

Ընտրությունների նախօրեին, անկասկած այս կոնսենսուսն ավելի մեծ արժեք է, քան նյութը, որի շուրջ այն տեղի է ունեցել: Այս ոչ ֆորմալ միավորումը պարզորոշ ցույց տվեց, որ ընդդիմադիր դաշտում առկա է այլընտրանք ձևավորելու հսկայական չիրացված ներուժ:

Եվ որ խնդիրը ոչ թե նման պոտենցիալ ունեցող ուժերի, այլ պլատֆորմի, միավորման օրակարգի ճիշտ չձևակերպման մեջ է: Համամասնական ընտրակարգի շուրջ դիրքրոշումների ընդհանրությունը ընդամենը դա հասկանալու բանալին տվեց: Մնացածը կախված է բացառապես քաղաքական ուժերից:

Պատահական չէ, որ համամասնական ընտրակարգի կողմնակիցները, որպես իրենց դիրքրոշման հիմնավորում, բերում են մեկ սկզբունքային փաստարկ. որ սա ընտրակեղծիքների մեծ մասը կանխելու հնարավորություն է:

Իրականում սա ոչ մի ուղղակի ընդհանուր բան չունի ընտրակեղծիքների հետ: Որովհետև որևէ տարբերություն չկա' դրանք մեծամասնականո՞վ ընտրվող թեկնածուներն են իրականացնում, թե՞ դա անելու պատվերը նրանց իջեցրած կուսակցություններն ու կուսակցապետերը:

Ընտրակեղծիքների պատասխանատուն միշտ իշխանությունն է: Բայց ընտրակարգի ընտրությունը ընտրակեղծիքներով պայմանավորելը հստակ ուրվագծում է ձևավորվող քաղաքական այն իրական խնդիրը, որը ընդդիմադիր ուժերին բերել է գործակցության միևնույն դաշտ:

Խոսքը վերաբերում է արդար ընտրություններ ապահովելու, արդար մրցակցություն ծավալելու պահանջին: Իրականում հենց սա են ընդդիմադիր ուժերը տրանսֆորմացրել համանասնական ընտրակարգին անցնելու առաջարկության, որն ավելի պարզ հնչում է իշխանություններին ուղղված հետևյալ կոչի տեսքով. հենց սա է այսօրվա իրական քաղաքական օրակարգը: Եվ հենց այս մեսիջը հասկանալով է, որ իշխանությունը մերժում է այն:

Որքան էլ հասկանալի լինի ընդդիմադիրների պահանջի ենթատեքստը, սակայն խնդիրը բացառապես ընտրակարգի պրիզմայով ներկայացնելը խիստ սահմանափակում է գործակցության հնարավորությունները և ընդդիմադիր դաշտին զրկում մանևրելու, ճկունություն հանդես բերելու հնարավորությունից:

Այսօր այս պահանջը մնում է օրակարգում բացառապես այն պատճառով, որ իշխանությունը տոն է տալիս դրան և համաձայնել է հարցը մեկ անգամ ևս մտցնել խորհրդարանի օրակարգ:

Բայց ընդդիմությանն ուղղակիորեն ասվել է, որ այն չի ընդունվելու: Հարց է առաջանում. ի՞նչ է անելու ընդդիմությունը դրանից հետո: Եթե հարցը չվերաձևակերպվի և չդրվի ընտրությունների ընթացքի վերահսկման մեխանիզմների շուրջ պայմանավորվածությունների հարթության վրա, այս ինքնաբուխ շարժումը ինքնըստինքյան մարելու է` հենց ընդդիմության համար ունենալով բացասական հետևանքներ:

Բանն այն է, որ սեփական քարոզչական մարտվարությունն ընտրելու, ընտրություններին մասնակցելու սեփական պոտենցիալները ճշգրտելու, միասնական ճակատով հանդես գալու հնարավորությունները դիտարկելու փոխարեն այդ ուժերն իրենց ողջ ժամանակն ու էներգիան ծախսում են համամասնական-մեծամասնական ընտրակարգի շուրջ սկսված և արդեն իրեն սպառող խնդրի վրա այն դեպքում, երբ իշխանությունը կրող հիմնական ուժը` ՀՀԿ-ն, սկսել է իր նախընտրական արշավը: Նրանք պարզապես ժամանակ են վատնում և արդեն իսկ բավականաչափ ետ են ընկել նախընտրական մեկնարկած մրցավազքում:

Մեկնաբանություններ (1)

rahageets
Where is the credible and issue-based opposition in Armenia? Where is the political outreach in the run-up to parliamentary elections in May? These are rhetorical questions of course. The opposition, both within and without the National Assembly, can't seem to get its act together and garner broad popular support in any rational manner. This is the tragedy of Armenia's nascent political alternative.

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter