
Քաղաքի «լարման կետերը» վավերագրող նկարիչը. Պետո Պողոսյան
Ընթերցողներից շատերը չեն հիշի` ինչպիսին էր Պարի պետական անսամբլի կամ Ֆլորա Մարտիրոսյանի վերջին համերգային պաստառները Օպերային հարակից տարածքում, սակայն բավական է Պետո Պողոսյանի քաղաքանկարները համադրել ըստ ժամանակագրության եւ կարելի է պատկերացում կազմել, թե օր օրի ինչպիսի փոփոխություններ է կրում մայրաքաղաքը:
Աշխատանքներն ստեղծվում են ջրաներկով`գյումրեցի նկարչի քաղաքային պատկերացումների շրջանակներում:
Նայելով ձեր աշխատանքները` Ձեզ առաջին հերթին ոչ միայն որպես նկարիչ, այլ նախեւառաջ քաղաքը վավերագրող ընկալեցի:Ինչպե՞ս որոշեցիք անդրադառնալ հենց քաղաքին եւ այս կերպով:
Քաղաքը, ավելի ճիշտ քաղաքի ռիթմը ինձ միշտ էլ գրավել է եւ այն ֆիքսելու, վերլուծելու համար ի վերջո հանգեցի նրան, ինչ անում եմ հիմա: Իսկ ես հիմա cityscape (քաղաքանկար) եմ անում, որը, մեղմ ասած, մեզ պակասում է: Այսինքն փնտրում եմ քաղաքում, այսպես ասած, «լարման կետեր»` համենայնդեպս ինձ համար:
Դժվար չէ՞ դա անել մի քաղաքում, որտեղ քաղաքին խորհուրդ հաղորդող շատ շինություններից միայն հետքն է մնացել:
Այո, դժվար է, բայց ժամանակակից քաղաքը ինքնակարգավորվող մարմին է. ինքն իրենով էսթետ է, եւ ես նրան հանրությանն եմ ներկայացնում բոլոր հակասություններով, ինչպես որ զգում եմ: Սա չոր վավերագրում չէ այն մասին, թե ինչ ունեինք եւ ինչ մնաց, այլ ավելի շատ ռիթմի եւ մեր ապրելու (էքզիստենցիալ) տարածքի ներկայացնելու ընթացքն է:
Ձեր քաղաքանկարները ըստ ժամանակագրության դասավորելուց հետո կարելի է նաեւ հանգել այն եզրակացության, թե քաղաքում մշակութային, քաղաքական, տնտեսական ռիթմն ինչպիսին է: Ի՞նչն է հաճախ զայրացնում քաղաքի այն հատվածից, որը քաղաքանկարի է վերածվում:
Հնարավոր է` ճիշտ եք, եւ քաղաքանկարը հետեւանք է: Գիտեք, եթե սկզբից սկսենք, ներկայիս քաղաքը տասնամյակների պատմություն ունի` որպես հենց բուն քաղաքամիջավայր եւ մշակույթ, բացի այս` պարբերաբար քաղաքին չափից շատ են միջամտում երեւի, եւ նա «չի հասցնում» վերդասավորվել: Սա ցավալի է:
Հաստատ մեզ մոտ անհամեմատ դժվար է այդ պայմաններում քաղաքանկար անելը, քան Փարիզում. սեփական փորձով գիտեմ:
![]() |
![]() |
Հիշու՞մ եք դեպք, երբ ստեղծեցիք քաղաքանկարը, որն ուներ հատուկ կուլմինացիոն մշակութային կետ, եւ այսօր այդ շինությունը կամ միջավայրը չկա:
Ինձ մոտ այդպիսի դեպքերի պակաս չի զգացվում: Չեմ կարող բնութագրել որպես «մշակութային հատուկ կետ», բայց այդ ներքին լարման կետերից շատերն այլեւս չկան: Օրինակ` Աբովյան փողոցն է, որպես այդպիսին, անընդհատ փոխվում:
Հասկանու՞մ եք` ես ընդունում եմ քաղաքն իր հակասություններով եւ փոփոխություններով, բայց ծայրահեղ դեպքերից եւ դրանց լավ կամ վատ լինելու մասին քննարկումն անիմաստ է, որովհետեւ մեր քաղաքը մեծ մասամբ սովետական քաղաքային միջավայրի կոնտեքստով է ներկայացել`շատ պուրակներ, շենքեր, եւ դեռ պետք է հասկանալ` ինչ ուղղությամբ է գնում:
Դուք ծնունդով գյումրեցի եք: Քաղաքային միջավայրն այնտեղ այլ բնու՞յթ է կրում:
Այ դա ամբողջովին այլ թեմա է: Այո, այլ է:
Ինչպե՞ս է ազդում ներքին եւ արտաքին քաղաքականությունը մայրաքաղաքի, ապա այնպիսի քաղաքների վրա, ինչպիսին, օրինակ, Գյումրին է:
Թեեւ ես քաղաքականացված չեմ, բայց ուշադիր հետեւում եմ ընթացքին ընդհանրապես. կարծում եմ` ամենաուղղակի ձեւով: Եթե մարդիկ փոխվում են, ապա քաղաքն ինքն էլ փոփոխություններ կրում է. սա շինությունների հարց չէ, այլ մարդ-քաղաք, մարդ-քաղաքից հետո եւ քաղաքից առաջ հարաբերությունների հարց է:
Գյումրին «հավերժ» քաղաք է . այնտեղ դանդաղ է փոխվում ինչ-որ բան... Մարկեսի Մակոնդոն է:
![]() |
![]() |
Եվ նույնիսկ Մարկեսի Մակոնդոն էլ, որպես այդպիսին, չմնաց , «Մակոնդո»:
Համաձայն եմ, որ ամեն բան ի վերջո փոխվում է. ես սոցիալական կառուցվածքի մասին չեմ խոսում, այլ Գյումրիի գորշ քարից, փողոցներից, միստիկայից, դեռ պահպանված հատուկ էներգետիկայից, որ ունեն գյումրեցիները:
Մենք ամեն օր արթնանում ենք այս քաղաքում եւ շատ ժամանակ տարբեր անկյուններով անցնելիս չենք նկատում այն, ինչ Դուք նկատում եւ դարձնում եք քաղաքանկարի թեմա: Կարծում եմ` Ձեզ համար ավելի ակնհայտ պետք է լինի այն, ինչը վնասում է քաղաքային մշակույթին:
Ես էդպիսի շեշտադրում էլ եմ անում, չէ՞ որ մեր ամեն ինչը` կռիվը, գործ էստեղ է: Ավելի խորը եթե նայենք, ապա խնդիրն այն է, որ պետք է փոխվի մոտեցումը քաղաքի նկատմամբ, որ այն ի վերջո համաչափություն ստանա: Քաղաք ասվածն էդպիսին է:
Կարմիր «բուտկան» ոչ մի կապ չունի գեղեցիկ շենքի եւ փողոցի հետ. սա նույնպես կարելի է նայել ճիշտ դիտանկյունից եւ տեսնել հետաքրքիրը, բայց երբ անհամաչափ շատանում են տեսարանդ փակող անճաշակ բարձրահարկ շենքեր եւ ցուցանակներ, արդեն վտանգում են քաղաքի` որպես դաստիարակող, էսթետ լինելու դերը:
Սա լուրջ խնդիր է:
Ձեր աշխատանքները դիտում են նաեւ դրսում: Քաղաքի պատկերացումը տարբե՞ր է մեր եւ դրսի դիտողի համար:
Այո, փորձում եմ հնարավորինս ներկայանալ եւ ներկայացնել մեր քաղաքը:
Իհարկե տարբեր են, որովհետեւ քաղաքներն են տարբեր: Շատերն իմ գործերով սկսել են ճանաչել մեր քաղաքը, եւ մեծամտություն չհնչի, ինչ-որ չափով էլ զգում են վերջինիս էներգետիկան:
Աշխարհին հայտնի շատ մայրաքաղաքներ ունեն իրեն հատկանիշը` սիրո, գրականության, քանդակագործության մայրաքաղաքներ: Որպես քաղաքանկար ստեղծող, որն ամեն օր քաղաքի այս ու այն անկյունը դիտում է նախ նկարիչի եւ ապա քաղաքաբնակի աչքերով, ինչպիսի՞ առաջնային հատկանիշ կառանձնացնեք:
Շատ դժվար հարց է հիմա մեր քաղաքին հստակ ձեւակերպում տալը:
Ինչ-որ չափով այն լարման քաղաք է, իսկ մյուս կողմից` արեւի: Եվ այսպես շարունակ:
Գուցե, քաղաքը շատ սիրելով, չեմ կարողանա օբյեկտիվ լինել այս առումով:
Հ.Գ. Պետո Պողոսյանի աշխատանքները կարող եք դիտել այստեղ` http://petoart.ucoz.com/
Մեկնաբանել