HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

«Ոսկե ծիրանի» պոեզիան

Ասում են' ամեն ինչում կարեւորը առաջին եւ վերջին տպավորությունն է, իսկ ինչ մեջտեղում է, միեւնույն է, չի հիշվելու: «Ոսկե ծիրան» երրորդ միջազգային կինոփառատոնի դեպքում տեղի ունեցավ ճիշտ հակառակը:

Երեք տարի առաջ կայացած առաջին փառատոնն անցավ բավականին համեստ: Երկրորդը վերածվեց համաքաղաքային տոնակատարության: Երրորդ փառատոնի բացումը, որը տեղի ունեցավ այս տարվա հուլիսի 10-ին, բավականին անշուք էր:

Շարլ Ազնավուրի անվան հրապարակում երեկոյան օրհնվեց ծիրանը: Հետո հավաքվածները մոտ երկուսուկես ժամ սպասում էին անվանի հյուրերին, որոնք պետք է անցնեին նեղ, վարդագույն «կարմիր գորգով» դեպի Մոսկվա կինոթատրոնի Կարմիր դահլիճը, որտեղ էլ կայանալու էր բուն արարողությունը:

Մուտքը դահլիճ հրավիրատոմսերով էր. լրագրողների համար հրապարակում տեղադրվելու էր էկրան՝ արարողությանը դրսից հետեւելու համար: Հրավիրատոմսերի առկայությունը ոչ ոք առանձնապես չէր ստուգում, խոստացված էկրանն էլ բացակայում էր, քանի որ, ինչպես բացատրեց փառատոնի ծրագրերի տնօրեն Միքայել Ստամբոլցյանը, «դրա համար պատասխանատուները դրժեցին իրենց խոստումը»:

Մայրաքաղաքի մոտ մեկ միլիոնանոց բնակչությունից ներկա էր շուրջ 200 հոգի: Հաղորդավարի ձայնը հուզմունքից դողում էր Կարմիր գորգով անցնող կինոյի մեծերի անուններն արտասանելիս, սակայն ժողովուրդն առանձնապես ջերմություն չցուցաբերեց նրանց ողջունելիս. Գոդֆրի Ռեջիոյի անունը հայ հասարակությանը շատ ավելի քիչ է հայտնի, քան, ասենք, Արնոլդ Շվարցենեգերինը, իսկ Զանուսի ազգանունն ավելի շատ նույնացվում է իտալական տեխնիկայի, քան կինոյի հետ:

Իրավիճակը փոխվեց, երբ գորգին հայտնվեցին ռեժիսոր, փառատոնի նախագահ Ատոմ Էգոյանը եւ դերասանուհի Արսինե Խանջյանը: Լրագրողները եւ ներկաներից շատերը նետվեցին դեպի կանադահայ զույգը՝ ինքնագրեր կորզելու, հարցեր տալու, շփվելու:

Փառատոնը բացեց հայ կինեմատոգրաֆի առաջին ֆիլմը՝ Համո Տեր-Բեկնազարյանի 1926 թվականին նկարահանած «Նամուսը», ավելի ճիշտ' ֆիլմի վերականգնված, թվային տարբերակը:

Բացումն ավարտվեց ջազային համերգով եւ հրավառությամբ: Հրապարակում տեղադրված մետաղյա ձիերին պատեցին թերթերով ու հրկիզեցին: Քամին թռցրեց վառվող թերթի կտորները ուղիղ մարդկանց վրա: Այրվածքներ ստացողները մի քիչ դժգոհեցին, իսկ չտուժածներին էքսպերիմենտը թվաց չափազանց հետաքրքիր:

«Հայաստան. քաղաքակրթությունների եւ մշակույթների խաչմերուկ». այսպիսին էր երրորդ փառատոնի կարգախոսը: Փառատոնին մասնակցեց 92 ֆիլմ 58 երկրներից:

Մրցանակային ֆիլմերը ներկայացված էին երեք անվանակարգերում՝ «Խաղարկային ֆիլմեր», «Վավերագրական ֆիլմեր» եւ «Հայկական համայնապատկեր»:

Ի տարբերություն նախորդ երկու տարիների, այս անգամ փառատոնի կազմակերպիչներն առաջնությունը տվել էին «Հայկական համայնապատկերին», այլ ոչ միջազգային ֆիլմերի մրցույթներին: Եթե անցյալ երկու փառատոններին «Համայնապատկերում» չկար ոչ մի խաղարկային ֆիլմ, ապա այս տարի ներկայացված էր տարբեր երկրներում ապրող հայ կինոռեժիսորների տասնմեկ խաղարկային կինոնկար:

Խաղարկային ֆիլմերի ժյուրին ղեկավարում էր Մորից դե Հադելնը, վավերագրական ֆիլմերինը՝ Գոդֆրի Ռեջիոն, իսկ «Հայկական համայնապատկերին»-ը՝ Արսինե Խանջյանը:

Ֆիլմերի հիմնական թեման մարդն էր՝ հայտնված բարդ իրավիճակներում եւ այդ իրավիճակներից լուծումներ որոնող: Այս տարի շատ էին ֆիլմերը, որոնց գլխավոր հերոսները կանայք էին:

Փառատոնի շրջանակներում կայացան վարպետության դասեր աշխարհահռչակ ռեժիսորների հետ, կազմակերպվեց «Մեկ օր Եվրոպայում»՝ նվիրված եվրոպական կինոյին, հուլիսի 14-ը' Բաստիլի գրավման օրը, նվիրվեց ֆրանսիական կինոյին:

Տեղի ունեցավ իրանցի Մոհսեն Մախմալբաֆի եւ իտալացի Մարկո Բելոկիոյի ֆիլմերի ռետրոսպեկտիվ ցուցադրությունը:

«Փառատոնն առիթ է ոչ միայն ներկայացնելու նորը, այլեւ չմոռանալու հինը»,-նշեց փառատոնի տնօրեն Հարություն Խաչատրյանը: Փառատոնի օրերին Ազգային պատկերասրահում բացվեց հայկական ֆիլմերի պաստառների ցուցադրությունը՝ որպես կինոյի անցած ճանապարհի վերհիշում:

Փառատոնը նաեւ հրաշալի առիթ էր շփվելու այնպիսի աշխարհահռչակ ռեժիսորների հետ, ինչպիսիք են Արտավազդ Փելեշյանը, Ալեքսանդր Ադաբաշյանը, Քշիշթոֆ Զանուսին, Մայքլ Գլավոգերը, Տոնինո Գուէրան, Ռուստամ Խամդամովը եւ ուրիշներ:

Չի կարելի չհամաձայնել փառատոնի կազմակերպիչների հետ, որ նման մեծություններին Հայաստան բերելու խոստումն ի կատար ածելն, իրոք, արժանի է բուռն ծափահարությունների:

Սակայն, ընդհանուր առմամբ, փառատոնն «աչքի էր ընկնում» իր անկազմակերպվածությամբ: Օրինակ' «Ոսկե ծիրանի» մամլո կենտրոնում ցանկացած հարցի ամենահավանական պատասխանն էր' «դրանով մենք չենք զբաղվում, ոչ էլ տեղյակ ենք, թե ով է զբաղվում»: Կամ' « վաղը ժամը 8-ին «Մոսկվա» կինոթատրոնում Մախմալբաֆին կհանձնվի Փարաջանովի անվան մրցանակը, հենց ֆիլմից առաջ»: Մինչդեռ ֆիլմը ցուցադրվում էր «Նաիրի» կինոթատրոնում, իսկ մրցանակի մասին խոսք անգամ չկար: Կամ' գնում էիր հերթական կինոդիտմանը ու պարզվում էր, որ բացի լրագրողական անցագրից անհրաժեշտ է ունենալ նաեւ հրավիրատոմս, քանզի տեղերը սահմանափակ են: Սա' կիսադատարկ դահլիճի դեպքում:

Ֆիլմերի մեծ մասը թարգմանվում էր հենց տեղում, ընդ որում' հաճախ երկար նախադասության դեպքում թարգմանիչը չէր հասցնում կարդալ նախադասությունը, եւ այն մնում էր անավարտ: Նույնը տեղի էր ունենում ասուլիսներին. թարգմանիչներին օգնում էր ողջ լրագրողական կազմը:

Ասուլիսներից մեկին արտասահմանցի ռեժիսորները փառատոնը համեմատեցին երեքամյա երեխայի հետ եւ խնդրեցին լրագրողներին ներողամիտ լինել մանկան հանդեպ, որը դեռ պետք է աճի՝ անընդհատ շեշտելով նրա սակավ բյուջեն, որը կազմում էր մոտ 300 000 ԱՄՆ դոլար:

Ըստ կազմակերպիչների՝ այդ գումարից հիսուն հազարը տրամադրել է Հայաստանի կառավարությունը, իսկ մնացածը՝ փառատոնի հովանավորները: Հովանավորների ցանկն էլ, ի դեպ, անվերջ էր: Մնում էր միայն զարմանալ նրանց թվաքանակի մեծության եւ տրամադրած փոքր գումարի վրա:

Փառատոնի հիմնական խնդիրը, կապված նույն դրամական անբավարարության հետ, այն էր, որ տեխնիկական մասն ապահովում էին կամավորները, որոնք առանձնապես ոչ փորձ, ոչ իրենց աշխատանքը բարելավելու ձգտում ունեին: Ընդ որում' կամավոր օգնական դառնալը բավականին բարդ էր, նույնիսկ գործածվում էր «ծանոթով անցնելու» տարբերակը:

Փառատոնի գլխավոր հովանավոր «Վիվա Սելը» պայման էր դրել. բոլոր բացառիկ հարցազրույցները ցուցադրելիս հեռուստաալիքները պետք է տեղադրեն «Վիվա Սելի» գովազդը «Ոսկե ծիրանի» հոլովակի հետ մեկտեղ, բոլոր թերթերը պետք է տրամադրեին հարյուր հիսունական, իսկ ամսագրերը' քսանական օրինակ յուրաքանչյուր հարցազրույցով համարից, ինտերնետային թերթերն էլ պարտավորվում էին իրենց կայքում տեղադրել «Վիվա Սելի» լոգոտիպը: Շատ լրագրողներ վրդովմունք հայտնեցին այս կապակցությամբ, ինչի առիթով փառատոնի գեղարվեստական ղեկավար Սուսաննա Հարությունյանը նկատեց, որ եթե «Վիվա Սելը» հրաժարվի իր պարտավորվածություններից, փառատոնն առհասարակ տեղի չի ունենա: Արդյունքում, օրինակ, Մոհսեն Մախմալբաֆի մեկուկես ժամանոց հարցազրույցին ներկա է գտնվել ընդամենը մեկ լրագրող: «Հետք»-ը նույնպես հրաժարվեց բացառիկ հարցազրույցի դիմաց տեղադրել «Վիվա Սելի» գովազդը:

Ի դեպ, լրագրողներն էլ առանձնապես աչքի չէին ընկնում վարվելակերպի տարրական կանոնների տիրապետմամբ:

Տոնինո Գուէրայի մամլո ասուլիսին նրա կինը՝ Լորա Գուէրան, հաճելիորեն զարմացած հայտարարեց, որ իրենց այսքան բուռն նույնիսկ Կաննում չեն դիմավորում: Լուսանկարիչներն ու հեռուստաօպերատորները գովասանքից ոգեւորված սկսեցին այնքան ինտենսիվ լուսանկարել եւ տեսանկարել, որ տիկին Գուէրան նրանց խնդրեց դադարեցնել, քանի որ Տոնինոն մի քանի տարի առաջ գլխի վիրահատություն է տարել, եւ բժիշկները զգուշացրել են, որ լուսանկարչական խցիկների առկայծումը վնաս է նրան:

Նկարողները ոչ մի կերպ չարձագանքեցին խնդրանքին, եւ տիկին Գուէրան ստիպված էր բղավել նրանց վրա: Չնայած' դա էլ առանձնապես արդյունք չտվեց:

Մեկ այլ բան էլ, որ Լորա Գուէրան հաստատ չէր տեսել Կաննում, հետեւյալ տեսարանն էր. օպերատորը բղավում է լրագրողի վրա սենյակի մի ծայրից մյուսը. «Հերիք ա նկարեմ, գնացինք, հլը էլի բան ունեմ նկարելու»: Լրագրողն էլ հանրահայտ ռեժիսորի խոսքի կեսից բարձրախոսը վերցնում է Գուէրայի դիմացից եւ հեռանում:

Սա հաստատ ոչ մի կապ չուներ ֆինանսների բացակայության հետ: Ինչպես նաեւ այն, որ բջջային հեռախոսների զանգերը մի րոպե անգամ չդադարեցին:

Չնայած Մաեստրոն նկատեց այս ամենը, սակայն Գուէրա զույգի ստեղծած լուսավոր ու թեթեւ մթնոլորտը դրանից չտուժեց: «Ամարկորդ»-ի հեղինակը հիշում էր իր մտերիմ ընկերներ Փարաջանովին եւ Մաստրոյանիին, պատմում մեկ այլ մտերիմ ընկերոջ՝ Ֆելինիի հետ ունեցած զվարճալի արկածների մասին:

Համեմատաբար հանգիստ անցավ Արտավազդ Փելեշյանի եւ Գոդֆրի Ռեջիոյի համատեղ մամլո ասուլիսը: Ամերիկացի ռեժիսորը խոստովանեց, որ միշտ երազել է հանդիպել մեծ վարպետ Փելեշյանին: Հիշեց, որ երբ Գոսկինոյում դասախոսություն էր կարդում, ռուբլիներով վարձատրության փոխարեն խնդրեց, որ իրեն 35 մմ ժապավենով ցույց տան Փելեշյանի ֆիլմերը: Չնայած դա կապված էր բավական մեծ գումարների հետ, նրա խնդրանքը բավարարեցին:

«Ռուբլիների փոխարեն ես ստացա մի գանձ, որն ինձ հետ է ողջ կյանքիս ընթացքում»,- խոստովանեց Ռեջիոն:

Նա ափսոսաց, որ Հայաստանում չկան հարուստ մարդիկ, ովքեր հասկանում են, թե ինչ կարեւոր է նման ռեժիսորին ֆինանսավորելը, ով գումարի բացակայության պատճառով նոր ֆիլմ չի նկարում արդեն 14 տարի: Մեծ վարպետն էլ պատմեց այսպիսի պատմություն. « Մարտին այստեղ էի, նորանշանակ մշակույթի նախարար Գեւորգ Գեւորգյանի հետ հանդիպեցինք: Նա ինձ առաջարկեց ֆիլմ նկարել «Հայֆիլմում»: Պայմանավորվեցինք, որ «Հայֆիլմը» միանգամից չի կարող ֆինանսավորել դա, բաժանեցինք երեք տարվա մեջ, նա խոստացավ խոսել վարչապետի հետ եւ ինձ զանգահարել Մոսկվա: Հետո ինձ զանգեցին ու ասացին, որ նա այլեւս նախարար չէ»,- ասաց Ա. Փելեշյանը:

Հայաստան ժամանած կինոռեժիսորները խոստովանեցին, որ իրենց լուրջ մտահոգում է կինոարտադրության վիճակը Հայաստանում:

Մոհսեն Մախմալբաֆն առաջարկեց Հայաստանում ստեղծել Հարավային Կորեայում գործող Փուսանի փառատոնի պես փառատոն: Փուսանի գաղափարը հետեւյալն է. ամեն տարի այնտեղ սցենարներ են ուղարկվում ասիական երկրներից, սցենարներն ուղարկվում են ռեժիսորներին, այնուհետեւ դիմում են պրոդյուսերներին: Ամեն տարի փառատոնին հրավիրում են նրանց բոլորին, եւ պրոդյուսերները ռեժիսորների հետ բանակցում են գումարի շուրջ: Մի քանի հոգով հավաքում են այդ գումարը եւ նկարում ֆիլմը:

«Հայաստանում նմանատիպ փառատոնը պետք է կենտրոնացած լինի Կովկասի եւ Միջին Ասիայի վրա, մասնակցի մի տասը երկիր, ամեն տարի այդ երկրներից ընտրվեն մեկական սցենարներ եւ առաջարկվեն պրոդյուսերների ողջ աշխարհից: Այդպես տարվա մեջ մի քանի ֆիլմ կարող եք նկարել»,-ասաց պարոն Մախմալբաֆը:

«Ոսկե ծիրան» փառատոնն ավարտվեց հուլիսի 15-ին: Մրցանակները բաշխվեցին հետեւյալ կերպ.

Խաղարկային ֆիլմեր.

Ոսկե ծիրան՝ Հու Սյաո Ցզիեն, Չինաստան-Ֆրանսիա, «Երեք ժամանակ»:

Արծաթե ծիրան՝ իսպանացի ռեժիսոր Իսակի Լակուէստա, «Ժամանակի լեգենդը» եւ ֆրանսիացի ռեժիսոր Ռոբեր Գեդիկյան, «Ուղեւորություն դեպի Հայաստան»:

Վավերագրական ֆիլմեր.

Ոսկե ծիրան՝ ավստրիացի ռեժիսոր Միխաիլ Գլավոգեր, «Աշխատավորի վախճանը»:

Արծաթե ծիրան՝ բրազիլացի ռեժիսոր Մարկուշ Պրադու, «Էստամիրա» եւ շվեդ ռեժիսոր Գունար Բերգալ, «Լյուդմիլա եւ Անատոլի»:

Հայկական համայնապատկեր՝

Ոսկե ծիրան՝ Հրանտ Հակոբյան, «Մոռացված կղզիների բնակիչները»:

Արծաթե ծիրան՝ Արազ Արթինյան, «Ցեղասպանությունն իմ մեջ», Վարդան Հակոբյան, «Իմ անունը երջանկություն է», Մարիա Սահակյան, «Փարոսը»:

Հայաստանի կինոգետների եւ կինոքննադատների ասոցիացիայի մրցանակը շահեցին գերմանացի Անդրեաս Դրեզենի «Ամառը Բեռլինում» եւ ֆրանսահայ Սերժ Ավետիքյանի «Վերադառնալ» ֆիլմերը:

Տոնինո Գուէրան, Մոհսեն Մախմալբաֆը, Մարկո Բելոկիոն, Գոդֆրի Ռեջիոն եւ Արտավազդ Փելեշյանը արժանացան Փարաջանովի անվան մրցանակին:

Փարաջանովի անվան մրցանակը ստանալիս Գուէրան մեկ անգամ եւս առաջարկեց ներողամիտ գտնվել ընդամենը երեքամյա փառատոնի թերությունների հանդեպ եւ մխիթարեց. «Փողը փչացրել է հարուստ փառատոնները, իսկ աղքատ փառատոններում դեռ այնքա~ն պոեզիա կա»:

Լուսանկարները` Էլիզաբեթ Բրիվստերի, Մարկ Բագուելինի, Միհրան Սահակյանի

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter