HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Հայկ Մակիյան

Խաչատրյանի «անհնազանդ զավակը»՝ «Սուսերով պարը»

«Իմ երաժշտական ընտանիքում մի անհնազանդ ու աղմկոտ զավակ կա՝ «Սուսերով պարը» «Գայանե» բալետից։ Ազնվությամբ, եթե ես իմանայի, որ այն այդպիսի հանրաճանաչություն ձեռք կբերի և արմունկներով հետ կմղի մյուս ստեղծագործությունները, ապա երբեք այն չէի գրի»,-ասել է կոմպոզիտորն իր հայտնի ստեղծագործության մասին, որն ակամայից դարձել է իր «այցեքարտն» ամբողջ  աշխարհում։

Սուսերով պարի երաժշտութունը կոմպոզիտորը գրել է «Գայանե» բալետի եզրափակիչ ակտի՝ պարային կատարման համար, երաժշտությունը ստացել է համաշխարհային ճանաչում, արվել են հարյուրավոր մշակումներ տարբեր կազմերի և գործիքների համար։ Այս ստեղծագործությունն առանձնացել է բալետից և ապրում է իր առանձին կյանքով։ 

1940թ.-ին արդեն հայտնի և իր ստեղծագործական վերելքում գտնվող 37-ամյա կոմպոզիտոր Արամ Խաչատրյանը Կիրովի անվան (Մարիիանյան թատրոն) օպերայի և բալետի թատրոնից առաջարկ է ստանում վերամշակել 1939թ․-ին ազգային երաժշտական թեմաներով գրված իր «Ուրախություն» բալետը։ Կոմպոզիտորը համաձայնվում է։

Նոր ներկայացումը կոչվելու էր բալետի գլխավոր հերոսուհու անունով՝ «Գայանե», լիբրետոյի հեղինակն էր Կոնստանտին Դերժավինը, սյուժեի հիմքում Գայանեի և Արմենի սիրո պատմությունն էր։

Սկսվում է Հայրենական Մեծ պատերազմը ու, չնայած մեծ դժվարություններին, բալետի վրա աշխատանքները շարունակվում են։ Աշնանը Խաչատրյանը Կիրովի անվան թատրոնի թատերախմբի հետ տարհանվում է Պերմ։ «Գայանե» բալետի պարտիտուրան կոմպոզիտորն ավարտում է այնտեղ։

Մոտենում է 1942 թ․-ի դեկտեմբերին նախատեսված ներկայացման պրեմիերան, բալետի փորձերն արդեն ընթանում էին, բայց դրվագը, որը հետագայում հայտնի դարձավ ամբողջ աշխարհին որպես «Սուսերով  պար», դեռ պարտիտուրում չկար։

Այս գլուխգործոցը բառացիորեն հայտնվում է «Գայանե»-ի պրեմիերայի նախօրեին. թատրոնի տնօրենն իր մոտ է կանչում Արամ Խաչատրյանին և խնդրում պարի համար երաժշտություն գրել, որը պետք է լինի ներկայացման եզրափակիչ ակտում։ Այս միտքը կոմպոզիտորին դուր չի գալիս, և նա սկզբում կտրականապես մերժում է առաջարկը։ Սակայն, ի վերջո, գրում է մի ստեղծագործություն, որի վրա ծախսում է ընդամենը տասնմեկ ժամ։ Բալետմայստերին փոխանցված պարտիտուրի առաջին էջի վրա բարկացած կոմպոզիտորը մակագրում է՝ «Հանուն անիծյալ բալետի»:

Բալետի պրեմիերայից հետո՝ 1940-ական թթ․-ի կեսերին, «Սուսերով պար»-ը կայծակնային արագությամբ տարածում է գտնում ոչ միայն Խորհրդային Միությունում, այլև ամբողջ աշխարհում։

1948 թ․-ից այն դառնում է հիթ նաև Ամերիկայում. «Billboard» շաբաթաթերթի տվյալներով` այն զբաղեցնում է առաջին հորիզոնականը դասական երաժշտության անվանակարգում։ Նյույորքյան Newsweek ամսագրը 1948թ․-ի համարներից մեկում առաջարկում էր հռչակել «Խաչատրյանի տարի ԱՄՆ-ում»։

«Սուսերով պար»-ի երաժշտությունը լցված է ազգային կոլորիտի վառ գույներով։ Դրանում Խաչատրյանը ցուցադրել է այն խանդավառությունը և էներգիան, որը բնորոշ է ազգային տոնակատարություններին. արագ տեմպը, հստակ ռիթմը, հնչեղ, երբեմն նույնիսկ սուր նվագախմբային հնչողությունն ընդգծում են մարտնչող ժողովրդի ուժը, զենքին տիրապետելու հմտությունը։

Առաջին տակտերից երաժշտությունն ունկնդրի մոտ որոշակի էներգետիկ տրամադրություն է առաջացնում։ Այնուհետև փայտյա գործիքների և քսիլոֆոնի կատարման մեջ ներթափանցում է անզուսպ արևելյան պարային մեղեդին, որն առաջին իսկ նոտայից գերում է։

Կոմպոզիցիայի միջին մասում փոխվում է երաժշտության բնույթը, կոմպոզիտորն այստեղ ուրվագծում է կանացի նրբագեղ կերպար․ թափանցիկ նվագակցության ֆոնին մեղեդին հնչում է՝ ալտերի և թավջութակների կատարմամբ: Հետո վերադառնում է առաջին մասի թեմատիկ նյութը, որտեղ կոմպոզիտորն այնքան հստակ երաժշտական ​​պատկեր է նկարել, որ նույնիսկ առանց պարողներին տեսնելու կարելի է  պատկերացնել նրանց խրոխտ շարժումները։

Այս տարի ամբողջ երաժշտական աշխարհը նշում է Արամ Խաչատրյանի 120-ամյակը։ Նրա ստեղծագործությունները շարունակում են հնչել ամբողջ աշխարհում։

Գլխավոր լուսանկարը` songnes.com կայքից

Կարդացեք նաև՝

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter