HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Հայաստանի գոյատեւման դոկտրին

սկիզբը

Ալեք Ենիգոմշյան

Մեղրիով անցնող արեւելք-արեւմուտք ճանապարհի վրա իր գերիշխանության ամրագրումն ապահովելուն զուգահեռ, Հայաստանը պետք է անմիջապես մշակի և ի գործ դնի իր դիմադրողունակությունն ապահովող համալիր ծրագիր:

Այս ծրագիրը առաջարկում է գոյատեւման դոկտրին, որը կառուցված է հինգ ինտեգրված սյուների վրա.

  1. Ասիմետրիկ անվտանգություն և պաշտպանություն՝ ներխուժումը դարձնելով չափազանց թանկ։
  2. Բազմակողմանի դիվանագիտություն՝ Հայաստանը դարձնելով պահանջված և նույնիսկ անփոխարինելի բազմաթիվ տերությունների համար։
  3. Դիմացկուն տնտեսություն և ենթակառուցվածք՝ ազգային ինքնիշխանության և պատերազմի կայունության ապահովում։
  4. Հասարակության և պետական համակարգի առողջացում:
  5. Հայրենիքի և սփյուռքի միավորում անվտանգության մեկ էկոհամակարգի մեջ։

Ծրագրի Որոշ հատվածների մշակմանն օժանդակել է արհեստական բանականությունը:

I. Անվտանգություն և պաշտպանություն

  1. Ընդհանուր նկարագրություն

Հայաստանը չի կարող գոյատեւել որպես ավանդական պետություն, որը սիմետրիկորեն մրցակցում է իր թշնամիների հետ։ Այն կարող է գոյատեւել միայն որպես ամրապնդված միկրոտերություն՝ զինված ասիմետրիկ գործիքներով, պահպանվող իր սփյուռքի կողմից և պաշտպանված բազմաբեւեռ դաշինքներով։

Այստեղ ներկայացված ճանապարհային քարտեզը հնարավորություն է տալիս ուղի գտնել ներկայի խիստ խոցելիությունից դեպի երկարաժամկետ զսպում և ինքնիշխանություն։

  1. Դոկտրինային հիմնական սկզբունքներ
  • Զսպում բացառման միջոցով – հայկական տարածքների օկուպացիան դարձնել չափազանց թանկ։
  • Սյունիքը ամրոց – հակառակորդին տարհամոզել Սյունիքը գրավելու գայթակղությունից՝ երաշխավորելով ավերիչ կորուստներ։
  • Ասիմետրիկ հարվածային հզորություն – փոխհատուցում է ավանդական թերությունը բարձր տեխնոլոգիական ճշգրտությամբ։
  • Ամբողջ ազգի ներգրավում՝ յուրաքանչյուր քաղաքացի և սփյուռքի անդամ իր ներդրումն է ունենում անվտանգության գործում։
  1. Գործառնական հայեցակարգեր(բոլոր մանրամասները չեն նշվում)
  • Զինված ուժերի կառուցվածքի համապատասխանեցում՝ ասիմետրիկ պատերազմի պահանջներին, աշխարհագրական տեղանքներին և հակառակորդի հնարավորությունների գնահատման:
  • Սյունիքի և Ադրբեջանի հետ սահմանների՝ ամրոցի վերածում (բունկերներ, թունելներ, դիտակետեր, անօդաչու թռչող սարքերի պաշտպանություն, մշտական հատուկ նշանակության ուժեր):
  • Ասիմետրիկ զսպման միջոցների ձեռք բերում՝ զինված անօդաչու թռչող սարքեր, հեռահար հրթիռներ և հրետանի, հակատանկային հրթիռներ, էլեկտրոնային և կիբեռպատերազմի գործիքներ։
  • Սահմանների ամրացում. մշտական պաշտպանական կառույցների և անօդաչու թռչող սարքերից պաշտպանված ապաստարանների կառուցում:
  • Քաղաքացիական ապաստարանների կառուցում:
  • Ներքին ռազմարդյունաբերության զարգացում:
  • Քաղաքացիական-զինվորական ինտեգրման ծրագրերի մշակում՝ արագ զորահավաքի համար։
  • Քաղաքացիական-ռազմական միաձուլում - ճգնաժամերի ժամանակ քաղաքացիական գործարանների ռազմական վերաօգտագործման նախապատրաստում:
  • Հատուկ նշանակության ուժերի և քաղաքացիական պահեստազորի ստորաբաժանումների մարզումներ։
  • Քաղաքացիական պաշտպանության ներառում ազգային կրթության և ենթակառուցվածքների պլանավորման մեջ։
  • Գիբեռ և էլեկտրոնային պատերազմի հնարավորությունների կիրառում ։
  • Ռազմական վարժությունների և ճգնաժամային սիմուլյացիաների Անցկացում։
  • Ռազմավարական պաշարների կանուխ ապահովում - սնունդ, ջուր, էներգիա, զինամթերք։
  • Պաշտպանության սփյուռքյան հիմնադրամի (թափանցիկ վերահսկողությամբ) ստեղծում։
  • Սփյուռքի ՏՏ և ճարտարագիտական ցանցերի ինտեգրում պաշտպանական հետազոտությունների և զարգացման մեջ։
  • Սփյուռքի՝ զենքի ձեռքբերման, քաղաքական լոբբինգի և հետախուզական գործունեության համակարգի ձեւավորում/զարգացում:
  • «Սեւ կարապի» սցենարների համար ճգնաժամերի արձագանքման արձանագրությունների(պրոտոկոլների) մշակում:
  • Առկա կամ պոտենցիալ դաշնակիցների հետ համատեղ զորավարժությունների կազմակերպում, որոնք կհամալրվեն այլ գործընկերների հետ համագործակցությամբ։
  • Դաշնակիցների հետ անվտանգության հուշագրերի ստորագրում (սպառազինություն, վարժանքներ) և քաղաքական ծածկույթ։

II.Դիվանագիտություն և արտաքին հարաբերություններ

  1. Ընդհանուր նկարագրություն

Ուժեղ բազմակողմանի դաշինքները և պահանջված լինելու հանգամանքը զգալիորեն մեծացնում են ինքնիշխան միկրոտերություն դառնալու հավանականությունը։

  1. Դոկտրինային սկզբունքներ
  • Ոչ-գերիշխան «միջանցքի» բացառում:
  • Հայաստանի «բրենդը»՝ չեզոք, բայց տարածաշրջանում անփոխարինելի տարանցիկ հանգույց և տեխնոլոգիական կենտրոն:
  • Հայաստանը՝ խարիսխ հյուսիս-Հարավ (Հնդկաստան-Իրան-Հայաստան-Վրաստան) միջանցքի նախագծերում:
  1. Գործառնական հայեցակարգեր
  • Սյունիքի ներառում որպես կարմիր գիծ բոլոր միջազգային բանակցություններում։
  • Երկկողմանի և մինի-լատերալ (Հայաստան-Հնդկաստան-Իրան, Հայաստան-Ֆրանսիա-Հունաստան) համաձայնագրերի հաստատում և ընդլայնում։
  • ԱՄՆ-ի և ԵՄ-ի հետ գործընկերային հարաբերությունների ընդլայնում:
  • Ռուսաստանի հետ ճկուն փոխգործակցության պահպանում, միաժամանակ խուսափելով չափազանց կախվածությունից։
  • Չինաստանի և Միջին-արեւելքի երկրների հետ գործընկերային հարաբերությունների ընդլայնում:
  • Սփյուռքի լոբբինգի մոբիլիզացում՝ համահունչ Հայաստանի դիվանագիտության, նաեւ զգայուն փուլերում Արեւմուտքի հնարավոր անտարբեությունը կանխելու համար։

III. Դիմադրողունակ տնտեսություն և ենթակառուցվածքներ

  1. Դոկտրինային սկզբունքներ
  • Փոքր, բայց դիմացկուն տնտեսություն:
  • Տնտեսական դիմադրողականություն. առաջնահերթություն տալ ենթակառուցվածքների ֆինանսավորմանը՝ ռազմական կրկնակի նշանակության տրամաբանությամբ։
  • Տեխնոլոգիապես պայմանավորված աճ։
  1. Գործառնական հայեցակարգեր
  • Առաջնահերթությունը՝ կրկնակի նշանակության ենթակառուցվածքներին (քաղաքացիական + ռազմական). ճանապարհներ, թունելներ, էներգետիկ ցանցեր, ՏՏ:
  • Առաջին հերթին Սյունիքի, նաեւ սահմանային մյուս շրջանների սոցիալ-տնտեսական ամրացում, բնակչության դիմադրողունակության և ժողովրդագրական հզորացման համար:
  • Հյուսիս-հարավ միջանցքի ընդլայնում՝ Իրանի և Վրաստանի հետ որակյալ կապերի ապահովում:
  • Բարձր տեխնոլոգիական ոլորտների՝ անօդաչու թռչող սարքեր, կիբերտեխնոլոգիա, կենսատեխնոլոգիա, ՏՏ, արհեստական բանականություն խթանում, որպես ընդհանրապես ռազմավարական նպատակ:
  • Նշված ոլորտների ամրացում և զարգացում, նաեւ որպես քաղաքացիական-ռազմական միաձուլման շարժիչներ ։
  • Ներքին էներգետիկ անկախության լրացուցիչ զարգացում և դիվերսիֆիկացում. ընդլայնել արեւային, հիդրոէլեկտրակայանների և միջուկային էներգիայի ոլորտում համագործակցությունը։
  • Օտար և սփյուռքի ներդրումների ու օգնության օգտագործում պաշտպանության հետ կապված արդյունաբերականացման ծրագրերում:
  • Սփյուռքի ներդրումային ծրագրերի մշակում և իրականացում՝ ուղղված ընդհանրապես ռազմավարական ոլորտներին։
  1. IV.Հասարակության, կառավարման համակարգի և պետություն-հասարակություն հարաբերությունների առողջացում

       1. Ընդհանուր նկարագրություն

  • Դիմադրողունակության, և հատկապես պանթուրքիզմի նկատմամբ դիմադրողականության ձեռք բերման ձգտող ոչ մի ռազմավարություն հնարավոր չի լինի լիարժեք իրականացնել (անգամ իրականացման դեպքում նրանց օգտակարության գործագիծը կլինի ցածր), եթե Հայաստանում տիրում է հասարակական, կառավարման և պետություն-հասարակություն հարաբերությունների ապառողջ, հիվանդագին մթնոլորտ: Բոլոր ոլորտներում դիմադրողականության ձեռքբերման նախապայմանը առողջ հասարակության ու պետական համակարգի, և երկուսի միջեւ համերաշխության առկայությունն է:
  • Առողջ հասարակությունը ենթադրում է այն բաղկացնող շերտերի և նրա անդամների մոտ գիտակցական, արժեքային և բարոյական համապատասխան մակարդակ: Առողջ պետական և ևկառավարման համակարգը ենթադրում է նույնը, և դրա հենքի վրա քաղաքականության մշակում ու կիրառում:
  1. Գործառնական հայեցակարգեր - հասարակություն
  • Պանթուրքիստական ծրագրի առկայության խորը գիտակցում:
  • Նախկին և/կամ ներկա իշխանությունների նկատմամբ անողոք դիրքորոշումներ ունենալու պարագայում անգամ, թեկուզ առանց դրանցից հրաժարվելու, «ի՞նչ անելու» հարցի վրա կենտրոնացում, և
  • Պանթուրքիստական ծրագրի նկատմամբ դիմադրողունակություն ձեռք բերելու համոզման խարսխում:
  • Աշխարհքաղաքական իրականության և աշխարհամակարգի ներկա բազմակողմանի ճգնաժամերի ու դրանց միտումների նվազագույն ճանաչողության ձեռքբերում:
  • Քննադատական մտածողության ձեռքբերում:
  • Տեխնոլոգիական գիտելիքների զարգացում:
  • Ներհասարակական և միջանձնային ներդաշնակ հարաբերությունների ձեռք բերման ձգտում:
  • Անձնական բարօրությունը՝ ոչ թե այլոց և համընդհանուր պարօրության հակադրության, այլ դրա հետ ներդաշնակության մեջ պատկերացնելու գիտակցության ձեռք բերում:
  • Չափավորության կենսափիլիսոփայության որդեգրում, զեխության մերժում:
  1. Գործառնական հայեցակարգեր-կառավարման համակարգ

Հասարակության հասցեագրված վերոնշյալ կետերից որոշները պարոյախոսական խրատների տպավորություն կարող են թողնել: Բայց դրանք առողջ, համերաշխ և ուժեղ հասարակության և պետության ապահովման անհրաժեշտ պայմաններ են: Հասարակության անդամների կողմից դրանց որդեգրումը մեծապես պայմանավորված է նույն այդ համոզումների և արժեքների՝ իշխանավորների և կառավարման համակարգի միջին օղակի կողմից որդեգրրմամբ և կիրառմամբ:

  • Վերոնշյալ նորմերի և արժեքների՝ առաջին հերթին իշխանության բարձր և միջին շերտերի կողմից որդեգրում և կիրառում:
  • Իշխանության և հասարակության որոշ շերտերի միջեւ, ինչպես նաեւ ներհասարակական արհեստական հակադրությունների առաջացման բացառում, առարկայական հակադրությունների մեղմում:
  • Սոցիալական արդարության, արժանապատիվ կյանքի ապահովման, ունեցվածքի և եկամուտների չափազանց մեծ տարբերությունների բացառման, իրավական իսկական արդարության, բազմակողմանի ու արդիական կրթության և առողջ դաստիարակության ձգտող սոցիալ-տնտեսական, իրավական և կրթական քաղաքականության կիրառում:
  • Սփյուռքահայության, թեկուզ և առանձին շերտերի հետ գիտակցաբար առաջացված հակադրությունների բացառում. Սփյուռքի՝ որպես ամբողջական մասնակից ներգրավում հայրենիքի դիմադրողունակության ձեռքբերման ծրագրերում:

Բացի այդ.

  • Հասարակության համախմբում և մոբիլիզացում:
  • Բնակչության դիմադրողականության խրախուսում. ինքնավստահության ներարկում:
  • Ապատեղեկատվության և պարտվողականության դեմ պայքար՝ ռազմավարական հաղորդակցության ստորաբաժանումների միջոցով ։
  • Կրթության մեջ STEAM և պաշտպանական տեխնոլոգիաների ուսումնական պարտադիր ծրագրի ներառում:

(STEAM՝ science, technology, engeneering, arts-humanities, mathematics.

STEAM-ը կրթության մեջ ուսուցման փիլիսոփայություն է, ուսուցանելու գիտություն, տեխնոլոգիա, ճարտարագիտություն և մաթեմատիկա, ինչպես նաեւ արվեստ և հումանիտար գիտություններ՝ որպես փոխկապակցված առարկաներ և գործնական նախագծեր՝  նպատակ ունենալով աշակերտներին պատրաստել դառնալու նոր սերնդի նորարարներ և քննական մտածողներ:

  • Կրթության մեջ քաղաքացիական պաշտպանության դասընթացների ներառում:
  • Ծնելիության խթանում:

V. Սփյուռք - հավասար մասնակից, ոչ սոսկ օժանդակ

      1.Դոկտրինային սկզբունքներ

  • Հայրենիքի և սփյուռքի միավորում մեկ անվտանգության էկոհամակարգի մեջ։
  • Սփյուռքը (և ներքին մոբիլիզացիան)՝ ուժի բազմապատկիչներ ռազմավարական բոլոր ոլորտներում և բոլոր սցենարներում։
  1. Գործառնական հայեցակարգեր
  • Սփյուռքի հետ հարաբերությունների առողջացում - պատմական զգայնությունները պետք չէ մոռացության, արհամարհանքի կամ ծաղրի առարկա դառնան, բայց թե' Հայաստանը և թե' Սփյուռքը պարտավոր են համատեղ առաջնորդվել այն խորը գիտակցությամբ, որ այսօրվա պայմաններում՝ ամբողջ հայ ազգի ապագան կախված է գոյութենական սպառնալիքի ներքո գտնվով ներկա Հայաստանի շարունակական գոյությունը երաշխավորելու խնդրի լուծումից. բոլոր այն հարցերը, որոնք կարող են խոչընդոտել այդ խնդրի լուծմանը, չպետք է տեղ գրավեն ներկա օրակարգերում. դրանք կարող են վերակենդանանալ առաջնային խնդրի դրական լուծումից հետո:
  • Ազգային նախագծերում Սփյուռքի ներգրավվածության ինստիտուցիոնալացում (ֆինանսական, տեխնոլոգիական, պաշտպանական), խորհրդատվական):
  • Հայրենիք-Սփյուռք անվտանգության պայմանագրի մեխանիզմի ստեղծում:
  • Սփյուռքի ծառայողական կորպուսի ինստիտուցիոնալացում. 1-2 տարվա ծառայություն Հայաստանում սփյուռքի երիտասարդների համար։
  • Հայրենադարձության խթանում, Հայաստանում լիարժեք ինտեգրման պայմանների ստեղծում:
  1. Ոլորտային մասնակցություն (արդեն իսկ նշված՝ առանձին ոլորտների բաժիններում)
  • Պաշտպանության սփյուռքյան հիմնադրամի (թափանցիկ վերահսկողությամբ) ստեղծում։
  • Սփյուռքի ՏՏ և ճարտարագիտական ցանցերի ինտեգրում պաշտպանական հետազոտությունների և զարգացման մեջ։
  • Սփյուռքի՝ զենքի ձեռքբերման, քաղաքական լոբբինգի և հետախուզական գործունեության համակարգի ձեւավորում/զարգացում:
  • Սփյուռքի լոբբինգի մոբիլիզացում՝ համահունչ Հայաստանի դիվանագիտության, նաեւ զգայուն փուլերում Արեւմուտքի հնարավոր անտարբեությունը կանխելու համար։
  • Սփյուռքի ներդրումների ու օգնության օգտագործում պաշտպանության հետ կապված արդյունաբերականացման ծրագրերում:
  • Սփյուռքի ներդրումային ծրագրերի մշակում և իրականացում՝ ուղղված ընդհանրապես ռազմավարական ոլորտներին։ 

VI. Գործողությունների ենթակա ստուգաթերթիկներ

Երկարաժամկետ դիմակայունությունը պահանջում է շարունակական մոնիթորինգ, արագ արձագանքման կարողություն և ճկուն ռազմավարության իրականացում ։

  • Ստեղծել Ազգային գոյատեւման խորհուրդ կառավարություն + զինվորականներ + սփյուռքի ներկայացուցիչներ):
  • Ներառել REI-FAD մեթոդաբանությունը քաղաքականության որոշումների մեջ. (REI-FAD՝ Resources, Effectiveness, Influence - Flexibility, Alignment,
    Durability՝ Ռեսուրսներ, Արդյունավետություն, Ազդեցություն, –
    հարմարվողականություն, Համահունչություն, Կայունություն:)
  • Տարեկան ռազմավարական վերանայումներ անցկացնել բազմաբեւեռ դաշնակիցների հետ։
  • Մշակել սցենարների ծառ և ռիսկերի մատրից, որոնք թարմացվում են յուրաքանչյուր տարի:
  • Պատրաստել այլընտրանքային տարանցիկ երթուղիներ միջանցքի պարտադրման դեպքում։
  • Մշակել արագ արձագանքման աշխատանքային ծրագրեր՝ քաղաքական, ռազմական և տնտեսական ցնցումների կանխատեսումով:
  • Ճանապարհային քարտեզը դինամիկ է . պարտադիր են մշտական վերանայումը, հարմարվողականությունը և սցենարների վրա հիմնված պլանավորումը։

VII. Որոշում կայացնողների համար նախատեսված ուսումնական ծրագիր

Ռազմավարական դիմադրողականություն Հայաստանի հաջորդ սերնդի առաջնորդների համար։

(Ծրագիրը պետք է մշակվի, զարգացվի և հղկվի Հայաստանի, Սփյուռքի և անհրաժեշտության պարագայում արտասահմանի հմուտ մասնագետների կողմից)

Նպատակ. Հայաստանի որոշում կայացնողներին զինել անհրաժեշտ գիտելիքներով, հմտություններով և ռազմավարական մտածելակերպով:

Ծրագիր

  1. Հասկանալ համաշխարհային համակարգի ներկա միջավայրը, ճգնաժամերը և միտումները:
  2. Հասկանալ համաշխարհային մակարդակում աշխարհքաղաքական ներկա միջավայրը և միտումները:
  3. Հասկանալ պանթուրքիստական ծրագրի էությունը և Հարավային Կովկասի զարգացող աշխարհաքաղաքական միջավայրը։
  4. Կիրառել ասիմետրիկ պաշտպանության և ազգային դիմադրողականության ռազմավարություններ։
  5. Սովորել նավարկել բազմաբեւեռ դիվանագիտության միջավայրում՝ միաժամանակ պաշտպանելով ինքնիշխանությունը։
  6. Ներառել քաղաքացիական հասարակությունը և սփյուռքը ազգային անվտանգության ռազմավարությունում:

Ուսումնական արդյունքներ

Ավարտելուց հետո մասնակիցները կկարողանան.

  • Գնահատել պանթուրքական սպառնալիքները և կանխատեսել հակառակորդի քայլերը։
  • Մշակել քաղաքականություն՝ ասիմետրիկ պայմաններում գոյատեւման համար։
  • Արդյունավետորեն համակարգել ազգային և սփյուռքի ռեսուրսները։
  • Կիրառել ռազմական խաղեր և սցենարների պլանավորում՝ «սեւ կարապի» իրադարձություններին նախապատրաստվելու համար։
  • Ռազմավարությունը վերածել գործառնական, դիվանագիտական և տնտեսական գործողությունների։

Ծրագրի արդյունքներ

Ծրագրի ավարտին.

  • Առաջնորդները կկարողանան կայացնել տեղեկացված ռազմավարական որոշումներ, ծայրահեղ անորոշության պայմաններում։
  • Ռազմական և քաղաքացիական հատվածները կներդաշնակվեն դոկտրինի և արձագանքի հարցում։
  • Հայաստանը կունենա որոշում կայացնողների պատրաստված անձնակազմ, որը պատրաստ կլինի գործարկել գոյատեւման դոկտրինը ։

Ընդհանուր եզրակացություն

Հայաստանի գոյատեւման ճանապարհը նեղ է, բայց իրական։ Այն առաջին հերթին կախված է Սյունիքի ոչ-գերիշխան միջանցքի բացառումից: Առաջիկա հնգամյակը և տասնամյակը վճռորոշ են: Եթե Հայաստանը կանխի միջանցքի ստեղծումը և ամրապնդի իր ինքնիշխանությունը ասիմետրիկ գործիքների, բազմակողմանի դաշինքների և պետության ու ազգի բոլոր հնարավորությունների խելամիտ կենտրոնացման միջոցով, ապա այն կարող է գոյաբանական ճգնաժամից անցնել ինքնիշխան միկրոտերության կարգավիճակի։

Անմիջապես չգործելու դեպքում սպառնում է պետության, և իր հայրենիքում հայ ազգի հարատեւ գոյության կորստի անդառնալի վտանգը:

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter