HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Նարեկ Ալեքսանյան

Գառնու կամուրջը վերականգնվեց՝ առանց «ինչո՞ւ» հարցը տալու

Հարցազրույց ճարտարապետության տեսաբան Եվա Սարգսյանի հետ

Եվա Սարգսյան, ճարտարապետության տեսաբան, «ՌեԱրկ» ճարտարապետական միջավայրի ուսումնասիրության կենտրոնի համահիմնադիր և նախագահ

ՀՀ մշակույթի նախարարության նախաձեռնությամբ և ԱՄՆ դեսպանատան ծրագրերից մեկի շրջանակներում վերականգնվել է Ազատ գետի վրա գտնվող 11-13 դդ. Գառնու հայտնի կամուրջը, որը բացի պատմամշակութային հուշարձան լինելուց նաև զբոսաշրջիկների սիրելի վայրերից էր: Ինչու եմ ասում «էր», քանի որ «վերականգնումից» հետո, այն, շատերի, այդ թվում՝ հեղինակավոր ճարտարապետների կարծիքով՝ կորցրել է իր պատմական, գեղարվեստաճարտարապետական և մշակութային նշանակությունը և այժմ, փաստորեն, կատարում է միայն մեկ գործառույթ՝ ապահովում է մարդկանց տեղափոխությունը գետի մյուս ափ:

Ի՞նչ անվանում կտաք սրան՝ վերականգնումհուշարձանի փրկում քանդվելուց, ինչպես նշում է մշակույթի նախարարությունը, թե վերակառուցում կամ ապականում: Դա կարելի՞ է անվանել ռեստավրացիա:

Ռեստավրիացիան մասնագիտական գործունեություն է, որի, ինչպես և ցանկացած այլ ճարտարապետական ենթաոլորտի գործունեության համար պահանջվում է մասնագիտական պատրաստվածություն: Ինչպես գիտության բոլոր ճյուղերում, այնպես էլ ճարտարապետության մեջ կան ենթաճյուղեր, և մի ճյուղի մասնագետը պարտադիր չէ, որ կոմպետենտ լինի մյուսով զբաղվել: Նախագծող ճարտարապետ լինել՝ դեռ չի նշանակում կոմպետենտ լինել նաև քաղաքաշինության կամ վերականգման  ոլորտներում ծրագրեր հղանալու, նախագծեր պատրաստելու և իրականացնելու աստիճանի:

Այսինքն՝ ռեսուրսի խնդիր չկա: Ռեստավրատորներ կան Հայաստանում:

Իհարկե:

Այդ դեպքում, ըստ Ձեզ, ինչո՞ւ է 3 անգամ քննարկման դրվում կամրջի վերականգնման նախագիծը մշակույթի նախարարության կողմից, ու արդյունքում վերականգնումը հանձնարարվում մի ճարտարապետական խմբի, որը վերականգնողական գործունեության փորձ չունի:

Այդ հարցն ինձ հետաքրքրում է նույնքան, որքան որ Ձեզ: Ինչո՞ւ է ընտրվել հուշարձանի «վերականգնման» այդ տարբերակը: Ինչ վերաբերվում է նախագիծն իրականացնող ճարտարապետին, ես նրան չեմ ճանաչում և հիմքեր չունեմ նրա փորձի և պատրաստվածության վերաբերյալ եզրահանգումներ անելու: Ի դեպ, կուզենայի, որ մարդկանց մասնագիտական կենսագրությանը  նման որակավորում տալու դեպքում հստակ և հավաստի փաստեր լինեն, թե այս խնդրի պարագայում, թե ընդհանրապես:

(Մի փոքր շեղվելով հարցազրույցի ֆորմատից, մեջբերում անենք՝ հիշեցնելով հետաքրքրական մի հանգամանք: Խոսքը 110 հազ. դոլար կամ մոտ 33 միլիոն դրամ գումարի մասին է, որը դրամաշնորհի տեսքով տրամադրվել է ԱՄՆ դեսպանատան կողմից կամուրջը վերականգնելու համար՝ չհաշված մինչ այդ պետբյուջեից երկու անգամ տրամադրված գումարը- Ն. Ա.):

Կոմպետենտ մասնագետներ ներգգրավվե՞լ են այս գործընթացին:

Կա գիտամեթոդական խորհուրդ, որտեղ ռեստավրատորներից մի քանի հոգի միշտ ներգրավված են լինում են: Իրենց կոմպետենտության վրա կասկածել պետք չէ, այստեղ ուրիշ հարց է առաջանում: Ի՞նչ հիմնավորմամբ է ընտրվել հուշարձանի վերականգնման հենց այս մեթոդը: Սրա պատասխանը, թերևս, կարելի է գտնել գիտամեթոդական խորհրդի նիստի կամ նիստերի արձանագրությունների մեջ:

Անզեն աչքով էլ երևում է, որ վերականգնումից հետո կամուրջը կորցրել է իր հինավուրց տեսքը, ինչը այդ պատմամշակութային արժեքի, այսպես ասած, հաղթաթուղթն էր: Ի՞նչ գնահատական կտաք կատարված աշխատանքին:

Ռեստավրացիան, ինչպես և մարդու ցանկացած գործունեություն, նախևառաջ փիլիսոփայություն է: Հնարավոր է մի քիչ զարմանալի հնչի, բայց մինչև տեխնիկական և զուտ մասնագիտական քայլերին անցնելը պետք է մի շարք տեսական հարցեր առաջ քաշես, օրինակ՝ իսկ ո՞րն է տվյալ երևույթի, հուշարձանի արժեքը:

Նաև գործառո՞ւյթը:

Ոչ միայն: Գործառույթն ավելի հեշտ ֆիքսվող, օբյեկտիվորեն որոշվող պարամետր է, այս դեպքում խոսքը գնում է առավել վերացական և փիլիսոփայական կատեգորիաների մասին, ինչպիսիք են ինքնությունը, աուտենտիկությունը և այլն:

Ցանկացած հուշարձան որպես այդպիսին համարելու կամ վերականգնելու համար նախ և առաջ պետք է հասկանալ՝ որն է դրա արժեքը և հետո` կարևորությունը: Հուշարձանը կարող է արժեք ունենալ որպես ճարտարապետական, գեղարվեստական, յուրօրինակ տեխնիկական արտեֆակտ կամ չունենալ դրանցից և ոչ մեկը, բայց լինել «վկա» և «մասնակից» որևիցէ կարևոր պատմական փաստի, իրադարձության: Թվարկվածները մասնագիտորեն որոշվող պարամետրեր են, որոնց էությունը ֆիքսելը տեխնիկայի հարց է, բայց ինչո՞ւ ենք մենք այդ պարամետրը կարևորում մեր մշակույթի համար` այլ հարց է: Եթե հուշարձանը առավելապես պատմական արժեք ունի, քան ճարտարապետական, ապա մենք դրա արժեքը կարևորում ենք որպես երևակայական, միֆական պատմության, թե կենդանի, հիշողության մեջ մնացած, արդի մշակույթի մաս դարձած պատմության մասնիկ: Հուշարձանի դերի կարևորման հարցը իրականում գլոբալ մենթալիտետային հարց է, կեղծի, շինծուի և իրական ինքնության միջև ընտրություն և տարբերակում կատարելու ունակության խնդիր: Իսկ վերականգնումն ինքը, ինչպես ասացի, տեխնիկայի հարց է, որը մասնագիտական կրթվածության և փորձի դեպքում պետք է ապահովվի:

Սրանք հարցեր են, որոնց մասնագետները սովորաբար չեն անդրադառնում, քանի որ, թերևս, մեր մենթալիտետի համար «ինչո՞ւ» հարցը տալը բնորոշ չէ, այդ հարցը տարալուծվում է «ինչպե՞ս» հարցի մեջ:

Այսինքն՝ նախարարության կողմից կամրջի համար ձևակերպում՝ որպես պատմամշակութային արժեքի, չի՞ տրվել:

Չեմ կարող ասել, դա կարող է երևալ գիտամեթոդական խորհրդի նիստերի արձանագրությունները կարդալուց: Սակայն կամրջի վերականգնման մեթոդի ընտրությունից կարելի է ենթադրել, որ ամենայն հավանականությամբ դրա մշակութային դերին անդրադարձ կամ չի արվել, և քննարկվել են անմիջապես տեխնիկական հարցեր, որոնց մեջ, ինչպես վերում ասացի, այդ «ինչո՞ւ» հարցը առկա էր տարրալուծված ձևով, կամ էլ ի սկզբանե այդ դերի կարևորումը եղել է որպես գրքային պատմության ու մշակույթի թանգարանային արտեֆակտ, քան կենդանի և ակտուալ իրականության մասնիկ:

Մեկնաբանություններ (2)

greta
Սա վերականգնում չէ,ալլ վանդալիզմ, մենք կորցրել ենք փաստորեն հուշարձանը: Պարզապես շատ են ուզում Խոսրովի արգելոցը զվարճալիքի վայրի վերածել, իսկ նոր կամուրջը պետք է երևի , որ մեծ մեքենաներ վրայով անցնեն: իսկ 110 000-ը ծախսելու համար երևի շատ քար ու ավազ էր պետք օգտագործել... Աննա Ալեկսանյանի ագրեսիվության պատճառը չեմ հասկանում,երևի իր համար կամուրջը միայն գետը անցնելու միջոց է, ոչ ավելին...
haykUS
Not only that. They srewed up Haghartsin and made hotel for satana-Katalicos Garegin II. I wish he burn in hell for scewing our churh and destroying our monasteries along with corrupt-evil ministry of culture.

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter