HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Մարմինը որպես իրականության զգացողության միակ սուբյեկտ

Արևիկ Արևշատյան

Արվեստի պատմությունը և տեսությունը հումանիտար գիտության այն ոլորտներն են, ուր ավանդական ու պահպանողական մոտեցումները և դասական արժեքային համակարգերը շարունակում են մնալ իշխող և դժվարությամբ են զիջում իրենց դիրքերը: Հիմքում դեռ 19-րդ դարում արվեստի քննադատների ձևավորած կանոն-դատողություններն են, որոնց ավանդական մեկնաբանման լեզուն և մոդելները որպես հիմնակմախք օգտագործում են նաև արդի արվեստաբանները թե դասական և թե ժամանակակից արվեստի վերլուծության պարագայում:

Վերջին 30 տարվա ընթացքում տեղի ունեցող միջազգային աշխարհայացքային փոփոխությունները, որոնք համակցված էին նաև քաղաքական և սոցիալական շարժումներով, այսօր առաջացնում են վերանայումների նոր ալիք: Կանանց ստեղծագործականության հետ կապված անցյալ դարի ձեռքբերումները (ֆեմինիստական, գենդերային), անշրջելիորեն փոխեցին բոլոր ընդունված գործածելի կարծրատիպերը: Կիրառական արվեստի հետ կանանց ստեղծագործական նույնացումը արդեն ժամանակավրեպ գաղափար է: Միջազգային արվեստաբանության ուսումնասիրությունները բացահայտեցին դեռ Վերածննդի և Բարոկոյի դարաշրջաններում կանանց ստեղծած, աշխարհայացքային հայտեր ներկայացնող բազմաթիվ ստեղծագործություններ և քանդեցին «արարող» տղամարդու առեղծվածը:

19-20-րդ դարերի կանանց իրավունքների համար պայքարը, արտահայտվելու իրավունքը (անգլիական և ֆրանսիական կին հեղինակների վեպերը), բնորդից և հանդիսատես-սպառողից անցումը դեպի ստեղծագործողը և ուսումնասիրողը, դարձան այն հիմնավոր նախադրյալները, որոնց շնորհիվ կանայք իրապես մասնակից դարձան իրականության ձևավորմանը: Տղամարդկանց հայացքով ձևակերպված սենտիմենտալ ու երազային և դրան հակադրված խորամանկ ու խարդավանքներով առաջնորդվող կնոջ կերպարը հետզհետե դառնում է անցյալի պատկերացումների մոդել: Այս գործընթացները փոխեցին կանանց մարմնի, սեռականության և սոցիալական դերի ենթակա կարգավիճակը: Նախ և առաջ հենց իրենց՝ կանանց կողմից ընդունելի դարձավ այն գաղափարը, որ այլևս գոյություն չունեն արական մենաշնորհ համարվող արտահայտչամիջոցներ և Բարձր, այն է՝ արական, ստեղծագործական-մասնագիտական բաժանարար գծեր: Ի հայտ եկած սուֆրաժիստական, ֆեմինիստական, գենդերային սոցիալական շարժումներն իրենց արտահայտությունները գտան նաև արվեստում: Կարծում եմ, որ այս ամենը հնարավոր դարձավ հասարակության մեջ կանանց ֆիզիկական-իրական մարմնի ներկայությանն ապահովելուց հետո: Սակայն անցած 30 տարին ցույց տվեց, որ գոյություն չունի միատարր կնոջ հեռանկար, և կնոջ ամեն ստեղծագործություն չէ, որ կարող է կապ ունենալ ֆեմինիզմի կամ գենդերի հետ: Այնուհանդերձ, իրականությունը կանանց հայացքով ներկայացնելը մեծ բազմազանություն և բազմակարծություն բերեց ամենատարբեր մշակութային համատեքստերում և հարստացրեց դրանք: Այդ զարգացումները միանգամից տեղի չեն ունեցել: Նախ և առաջ անհրաժեշտ էր, որ հասարակական իմաստով կանանց համար մատչելի դառնան արվեստի ուսումնական և ուսումնասիրական հիմնային մեթոդները: Սեփական փորձառության միջոցով ձևավորվող տեսանկյան շնորհիվ կին արվեստագետների ստեղծագործություններն այսօր կերպարվեստի (Fine ART) անկապտելի մասն են: Բացի դրանից` այն մեթոդներն ու ոճերը, որոնք այսօր վերագրվում են կանանց արվեստին, սկսեցին համոզիչ դառնալ նաև որոշակի տեսական վերանայումներից հետո: Դարերի ընթացքում կուտակված համաշխարհային արվեստի նմուշները և դրանց ընկալումը նոր տեխնոլոգիաների համատեքստում նոր, հաճախ հակասական մեկնաբանությունների հնարավորություններ ստեղծեցին: Պատկերների բազմացումը, դրանց օգտագործումը գովազդի համար, գործուն ներթափանցումը մասնավոր տարածքից հասարակական տարածություն ազդեցին նաև մարդու մարմնի ներկայացման վրա: Ի հայտ եկան մեծ քանակությամբ մեդիալ պատկերներ, որոնցում հատկապես կնոջ մարմինը դարձավ գովազդվող ապրանքի գեղեցիկ փաթեթավորման մասը: Այդ երևույթը մեծ դժգոհություն առաջացրեց թե հասարակական և թե արվեստի շրջանակներում: Կերպարվեստի հիմք հանդիսացող կերպարային (ֆիգուրատիվ) արվեստի այս կարգի ոճավորումները ձեռնոց նետեցին այն բոլոր ձեռքբերումներին, որոնք կապվում էին մարմնի գեղեցկության ոչ ստանդարտացված ընկալմանը:

Առհասարակ, բոլոր մշակույթներում ամենաշատ վեճեր առաջացրել և շարունակում է առաջացնել մարմնի (մերկ, թե հագուստով) պատկերումը: Հայտնի ճարտարապետ Լը Կորբյուզիեն և նկարիչ Ամեդե Օզենֆանը համարում էին, որ արվեստների ձևերի մեջ գոյություն ունի խիստ դասակարգում, որի գագաթնակետն է մարդու ֆորմաների արվեստը: Կարծում եմ` այդ վեճերն առաջացնող բազմաթիվ պատճառներից մեկը, գուցե թե ամենակարևորն այն է, որ մարմինը իրականության զգացողության միակ սուբյեկտն է: Մարմինը մեզ կապում է ծննդյան և մահվան, ցավի և հաճույքի, արդարության և բռնության երևույթներին: Այսինքն` եթե չհիշես մարմնիդ մասին, չտեսնես մարմնի պատկերներ, չես էլ նկատի, որ գոյություն ունի իրականություն: Ինչպես ուշաթափությունից կամ քնից արթնացած մարդը շոշափում է իր մարմինը՝ արթմնի վիճակը արձանագրելու համար, այնպես էլ պատկերված մարմինը արձանագրում է իրականությունը՝ իր բոլոր արտահայտություններով: Կարծում եմ` իրականության պատկերման կանանց և տղամարդկանց տեսանկյունների մեթոդաբանական տարբերությունները ակնառու են հատկապես մարմինը պատկերող ստեղծագործություններում: Այդ ստեղծագործությունները բաց ուղերձներ են՝ «դիմադրող» հանդիսատեսին ներգրավելու արվեստի և մշակութային արդիական վերլուծությունների ու վերաիմաստավորումների մեջ: Վերը նշած խնդիրների ուսումնասիրությունները, կարծում եմ, չափազանց կարևոր են հատկապես հետսովետական տարածքներում: Սովետական ժամանակաշրջանը, կանանց համար ապահովելով շատ կարևոր և առաջադիմական հնարավորություններ, ինչպիսիք են կանանց և տղամարդկանց հավասարությունը, կրթության հավասար իրավունքը, անժխտելիորեն թողել է իր դրական ազդեցությունը: Սակայն սովետական ամբողջատիրական համակարգը, որն առաջնորդվում էր «սառը պատերազմի» տրամաբանությամբ` ամեն կերպ փորձելով ցուցադրել նաև իր մշակութային առանձնահատուկ առավելությունը, վնասեց արվեստի և մշակույթի ինտեգրացիոն գործընթացներին, որոնք կազմում են ժամանակակից արվեստաբանության և արվեստի ներկայացման հիմքը:

Այս ցուցահանդեսի համատեքստում ես փորձել եմ ներկայացնել իմ սեփական ուսումնասիրությունները: Այն շարունակությունն է իմ համադրությամբ կազմակերպած կանանց ցուցահանդեսների` «Պարզապես և Ընդդեմ» (1994), «Մոնո Պոլիս» (1997), «Քրեատիվ սինթեզներ» (2005), որտեղ ես տարբեր համատեքստերում փորձել եմ ներկայացնել Հայաստանի կին արվեսագետների ստեղծագործական մեթոդների զարգացումները: «Մարմինը` որպես իրականության զգացողության միակ սուբյեկտ» խորագրի ներքո ես ներկայացնում եմ մի խումբ կին արվեստագետների, որոնք նաև իմ համախոհներն են:

Տեքստում զետեղված պատկերները` 1. Անիտա Առաքելյան 2. Արմինե Հովհանիսյան 3. Կարինե Մացակյան 4. Դիանա Հակոբյան

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter
Եր
Եք
Չր
Հն
Ուր
Շբ
Կր
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
Այսօր