HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Արմեն Առաքելյան

Սահմանադրական բարեփոխումնե՞ր, թե՞ սահմանադրական ավանտյուրա

Սահմանադրական դատարանի նախագահ Գագիկ Հարությունյանին հանձնարարել են սահմանադրական փոփոխությունների անհրաժեշտության հասարակական պահանջարկ ձևավորել, որպեսզի ինչ-որ կերպ արդարացվի սահմանադրական բարեփոխումների` իշխանության նախաձեռնած հերթական արշավը: Եվ այս օրերին Հարությունյանը, զոռ տալով իր իրավական գիտելիքներին, ճարտասանական հմտություններին, փորձում է համոզել, որ Հայաստանի բոլոր խնդիրների, հասարակական հարաբերություններում առկա հոռի բարքերի, երևույթների, պետական կառավարման համակարգի կիսափտած վիճակի միակ պատճառը Սահմանադրության անկատարությունն է:

Դա արվում է այսպես կոչված հանրային քննարկումների անվան ներքո, իբր հասարակական լայն շրջանակներին այդ բարեփոխումների գործընթացին մասնակից դարձնելու, նախաձեռնության իմաստն ու նպատակները նրանց հասու դարձնելու նպատակով: Սակայն իր փաստացի մենախոսությունները Հարությունյանը ծավալում է հատուկ լսարաններում միայն` այս փուլում, որպես կանոն, մարզպետարանների աշխատակազմերում: Լսարան, որն իրականում ոչ մի կերպ չի կարող ազդել քաղաքական որոշումների վրա և գլուխն աջուձախ, վերև-ներքև տմբտմբացնելուց բացի` ոչինչ չի կարող իրեն թույլ տալ: Կամ իշխանության լսարանը, հանրությունը միայն սեփական բյուրոկրատիան է, որին համարում է Սահմանադրության հիմնական սպառողը, կամ հանրային քննարկումների անվան տակ տեղի է ունենում պարզագույն մանիպուլյացիա: Հենց այսպիսի քննարկումների արդյունքում էլ, ի վերջո, Հարությունյանը, դեմքի լուրջ արտահայտությամբ, գուցե նաև հավատալով ինքն իրեն` երկրի նախագահին զեկուցելու է, որ հանրությունը հալած յուղի տեղ է ընդունում սահմանադրական բարեփոխումների` իշխանության նախաձեռնած պրոցեսը, լիակատար աջակցություն է ցուցաբերում դրան և քնում ու զարթնում է` երազելով միայն այն պահի մասին, թե երբ է մտնելու քվեախցիկ և «այո» ասելու իր փրկության փարոս` նոր խմբագրված Սահմանադրությանը:

Հարությունյանն այդ «հանրային քննարկումների» ժամանակ նրբորեն զարգացնում է այն թեզը, թե սահմանդրական բարեփոխումների անհրաժեշտությունը պայմանավորված է իշխանության միջին օղակների հայեցողության հստակ սահմանագծման և այդ օղակում գործող «բորենիների համաստեղծությունը» (բնորոշումը հենց Գագիկ Հարությունյանինն է) վերացնելու անհրաժեշտությամբ: Կառավարման միջին օղակների վրա կենտրոնանալը պատահական չէ. դա արվում է հատուկ` ցույց տալու, որ վերին օղակներում ամեն ինչ կարգին է և սահմանադրական: Եթե անգամ մի պահ փորձենք լուրջ մոտենալ այս թեզին, ապա ստացվում է, որ կամ իշխանության վերին օղակները չեն տիրապետում իրավիճակին և ի զորու չեն լուծելու այդ բորենիների հարցերը, կամ նրանք են պահում և զարգացնում այդ ենթահամակարգը: Այլ տարբերակ ուղղակի չկա:

Հարությունյանին, իհարկե, կարելի է հասկանալ: Այն դեպքում, երբ Սահմանադրության չաշխատող, հասարակության ու պետության զարգացմանը խոչընդոտող դրույթները, սահմանափակումները կամ արտոնությունները չմատնանշելու պարագայում նախ բարեփոխումների հանձնաժողովն է ստեղծվում, այսինքն` միջոցը, մեխանիզմը դառնում է նպատակ, թեկուզ միջանկյալ, այլ բան չի մնում, քան ինչ-որ հնարքներով Սահմանադրությունը փոխելու հիմքեր մոգոնելը: Հարությունյանը չի կարող ասել, թե կառավարման համակարգը չի աշխատում և լիարժեքորեն կախված է մեկ անձի`  գործող նախագահի հայեցողությունից հանրության պատճառով: Միաժամանակ չի կարող նաև ասել, թե պատճառը հենց այդ միակ անձի ունեցած անսահմանափակ ու ոչ ֆորմալ իշխանությունն է: Մնում է քավության նոխազ սարքել  միջին օղակներին, որտեղ, իհարկե, բորենիների պակաս չկա, բայց այդ կոնտինգենտը ոչ թե ինչ-որ բանի պատճառ է, այլ հետևանք, այն ոչ թե կառավարման կամ իշխանության կրող է, սուբյեկտ:

Մինչդեռ ոչ Հարությունյանը, ոչ էլ սահմանադրական փոփոխությունների այս ավանտյուրայի մեջ ներգրավված մասնագետներից որևէ մեկը չեն փորձում հիմնավորել, թե ինչու հնարավոր չէ հենց գործող Սահմանադրության շրջանակում ձերբազատվել այդ բորենիներից, ինչո՞վ է դրան խանգարում գործող Սահմանադրությունը: Արդյոք Սահմանադրությո՞ւնն է մեղավոր, որ օլիգարխները ԱԺ մեծամասնական ընտրակարգով կամ համամասնական ցուցաներով անցնում են խորհրդարան, նշանակվում վարչապետ ու նախարարներ և պաշտոնական դիրքը ծառայեցնում սեփական, մասնավոր շահերի բավարարմանը, և դա համասրվում է բնական, քանի որ այդ մարդկանց փաստաթղթերի հետ ամեն ինչ կարգին է: Սահմանադրությու՞նն է մեղավոր, որ առաջին ատյանի դատարանի դատավորներն իրենց դատավճիռները կայացնելուց առաջ նախ ճշտում են Վճռաբեկ դատարանի նախագահի կարծիքը, այդ օրվա տրամադրությունը և առաջնորդվում դրանցով: Գուցե Սահմանադրությու՞նն է ոստիկանության կողմից խաղաղ հավաք անցկացնող քաղաքացիների նկատմամբ բռնություններ կիրառելու թույլտվություն տալիս, համապետական ընտրությունների ժամանակ փող բաժանում, ընտրությունների արդյունքներ կեղծում և ստիպում խորհրդարանին վերածվելու Կառավարության կցորդի: Կամ գուցե Սահմանադրությո՞ւնն է վարչապետ Հովիկ Աբրահամյանին արտոնում այսպես կոչված ստվերի դեմ պայքարի քողի տակ միանձնյա որոշել` գործարարներից ով ինչքան փող է մուծելու պետական բյուջե: Գուցե նաև Սահմանադրությո՞ւնն էր Սամվել Ալեքսանյանին ու մյուսներին իրավունք տալիս խախտել օրենքներըը և սեփական ճաշակով վերաձևել պետության կողմից պարտադիր պահպանման ենթակա պատմաճարտարապետական կառույցները և երաշխավորում նրանց անպատժելիությունը:

Այս և բազմաթիվ այլ նմանատիպ կոնկրետ իրողությունների շրջանցումը կամ դրանք, դեռևս ոչ մի խնդիր չհարուցած, Սահմանադրության հետ կապելն առնվազն երեսպաշտություն է, պատասխանատվությունից խուսափելու միջոց, որը խոսում է Սահմանադրական բարեփոխումների միջոցով բոլորովին այլ խնդիրներ լուծելու մտադրության մասին: Բացարձակապես պատահական չէ, որ բարեփոխումների առանցքում պետական կառավարման ձևի փոփոխման հարցն է: Թե ինչու՞ է դա արվում, առանձին քննարկման թեմա է: Բայց փաստն այն է, որ արդյունքում Սահմանադրությունը պարզապես վերածվում է օրվա խաղալիքի բյուրոկրատիայի ձեռքում, և դա տեղի է ունենում մեկ այլ կեղծ թեզի ներքո: Ըստ դրա` Սահմանադրությունը պետք է փոխել, քանի որ հասարակական հարաբերությունները շարունակաբար փոխվում են, զարգանում: Մինչդեռ իրականում ոչ թե այդ հարաբերություններն են զարգանում, այլ իշխանության վերարտադրման տեխնոլոգիաներն են կատարելագործվում, և դրանց համատեքստում Սահմանադրությունը դառնում է սովորական, մի քիչ դժվար կիրառելի գործիք:

Դրա երկրորդային էֆեկտն արդեն սահմանադրական հանրաքվեի արժեզրկումն է: Թե́ 1995թ. Սահմանադրության ընդունման և թե́ 2005թ. սահմանադրական առաջին բարեփոխումների անցկացման հանրաքվեների լեգիտիմությունը առ այսօր կասկածի տակ է: Այդ ֆոնին նույնպիսի նոր արկածախնդրությունը հանգեցնելու է նրան, որ ընտրությունների համակարգի պես նաև հանրաքվեն է խլվելու դրա իրական շահառուներից` քաղաքացուց և հասարակությունից: Որակական առումով ոչ մի տարբերություն չկա` իշխանության հագով կարված սահմանադրական փոփոխություննե՞րն են անցկացվում հանրաքվեով, թե՞ ինչ-որ բդեշխ է այսպես կոչված ընտրությամբ դառնում քաղաքապետ կամ պատգամավոր: Երկուսի արժեքն ու հետեւանքներն էլ նույնական են:

 

 

 

Մեկնաբանություններ (1)

Հբը
Հիմիկվանը չգիտե ում հանձնի աթոռը որ չքաշվի: Իրեն այն տվել էին վերադարձնելու պայմանով («մեծ եղբոր» պլանով ու օրինակով), որը սակայն խախտվեց, այստեղից բխող բոլոր հետեւանքներով: Մեծ հավանականությամբ, հենց դրա համար էլ երկիրը շանտաժի ու անասելի ստորացումների է ենթարկվում (որպիսզի իրեն տշեն!) Ինքն ում կարող է վստահել հիմա - չկա այդպիսի մարդ! Սա փորձ է ինչ որ ձեւով պլստալ - երկարելու, աթոռի հարցը մեջտեղից հանելո, իսկ տուժողը նորից երկիրն է լինելու:

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter