HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Չինովնիկները կարծում են՝ ինֆորմացիան իրենցն է. կուզեն կտան, կուզեն՝ ոչ

Հաճախ լրագրողները, հարցումներ ուղարկելով պետական օղակներին, ստանում են պատրաստի կլիշեներով պատասխաններ՝ «Նման վիճակագրություն չի վարվում» կամ «Սահմանադրության 23-րդ հոդվածը կխախտվի նման ինֆորմացիայի տրամադրմամբ», այն է՝ անձնական կյանքի անձեռնմխելիություն, թեպետ հայցվում է բացառապես իրավական ինֆորմացիա, ոչ թե անձնական տվյալ: Որքանո՞վ է մատչելի իրավական ոլորտին առնչվող ինֆորմացիան, ու ինչպե՞ս է այն տրամադրվում լրագրողներին: Այս հարցի շուրջ է «Հետքի» զրույցը իրավաբան Արա Ղազարյանի և ՀՀ դատական դեպարտամենտի միջազգային համագործակցության և հասարակայնության հետ կապերի ծառայության պետ Արսեն Բաբայանի հետ:

Նման վիճակագրություն չենք վարում ու վե՞րջ

«Հետքն» ամիսներ առաջ հարցում էր ուղարկել տարբեր գերատեսչություններ՝ տեղեկանալու, թե ՔՕ 42 հոդվածի (անհրաժեշտ պաշտպանություն) հիմքով տարեկան քանի անգամ է քրեական գործ կարճվում: Ուզում էինք տեղեկանալ, թե Սյունիքի նախկին մարզպետի որդին արդյոք միակ ինքնապաշտպանվողն էր մեր երկրում, թե ոչ: «Հետքին» պատասխանեցին, որ նման վիճակագրություն չի վարվում:

«Իհարկե, դա հանրային հետաքրքրություն ունեցող խնդիր է, և պետք է վարեն նման վիճակագրություն, քանի որ կոռուպցիոն ռիսկ կարող է լինել այդտեղ: Պետական մարմինները պիտի ի գիտություն ընդունեն նման հարցումները»,- «Հետքի» հետ զրույցում ասաց իրավաբան Արա Ղազարյանը:  

Իրավաբանը նշեց, որ տեղեկատվության տրամադրման առումով ամեն գերատեսչություն իր կլիշեներն ունի: «Ծանոթ եմ դրանց՝ իրար կպցրած, ոչինչ չասող նախադասություններ. օրինակ՝ պետական գաղտնիք է կամ ծառայողական գաղտնիք, անձնական կյանքի իրավունք է և այլն: Ժողովրդավարության պայմաններում նման ընդհանուր ձևակերպումներով մերժել տեղեկատվություն ստանալու իրավունքը` անընդունելի է»,-ասաց իրավաբանը՝ շեշտելով, որ մերժումը պետք է հիմնավորված լինի, պետական մարմինը պետք է օբյեկտիվ հիմքեր ներկայացնի, թե ինչու չի կարող տալ այս կամ այն տեղեկատվությունը:

ՀՀ դատական դեպարտամենտի միջազգային համագործակցության և հասարակայնության հետ կապերի ծառայության պետ Արսեն Բաբայանն էլ մեզ հետ զրույցում ասաց. «Օրինակ, եթե լրագրողը ցանկանում է այն գործերը՝ սկսած 2007թ.-ից, որտեղ հղի կինը սպանություն է կատարել, ի՞նչ պիտի անի Դատական դեպարտամենտը: Պետք է ահռելի քանակությամբ գործ կարդալ, տեսակավորել դրանք: Պատկերացնո՞ւմ եք, թե դա որքան աշխատանք է ու որքա՞ն ռեսուրս է պահանջում»:

Արդյո՞ք լրագրողի խնդիրն է, որ պետական համակարգն այդքան աշխատող չունի

«Վիճակագրություն չվարելը օբյեկտիվ հիմք է: Այլ բան է, եթե կա հանրային հետաքրքրություն, պետությունը պիտի միջոցներ ձեռնարկի, ռեսուրս տրամադրի, որպեսզի կատարվի այդ դասակարգումը: Եթե լրագրողները կրկնում են նման նամակները, ուրեմն գերատեսչությունը պիտի միջոցներ ձեռնարկի ու վարի այդ վիճակագրությունը: Լրագրողները պատահաբար հարցումներ չեն ներկայացնում, ուրեմն կա հանրային հետաքրքրություն այդ հարցի շուրջ: Պետք է հաշվի նստել այդ նամակների հետ, ոչ թե ստանդարտ պատասխաններ գրել»,- շեշտեց Արա Ղազարյանը:

Ըստ Արսեն Բաբայանի՝ այն, որ պետական մարմինը այս կամ այն վիճակագրությունը չի վարում, լրագրողի խնդիրը չէ, բայց պետական մարմնինն էլ չէ: «Սահմանադրության 5-րդ հոդվածից գիտենք, որ պետական մարմիններն անում են միայն այնպիսի գործողություններ, որոնք իրենց լիազորված են օրենքով: Եթե ղեկավարվենք ցանկացած հարցում անողին աջակցելու սկզբունքով, միևնույնն է, էլի չենք կարողանա օբյեկտիվ պատճառներից ելնելով անել»,- ասում է Արսեն Բաբայանը:

Արա Ղազարյանն էլ հակադարձում է՝ վկայակոչելով Սահմանադրության 3-րդ հոդվածը, որտեղ նշված է, որ պետական մարմինները կաշկանդված են մարդու իրավունքներով, դարձել է կարգախոսային և չի գործում: «Պետությունը հաշվի չի նստում նրա հետ, որ այդ ինֆորմացիան պատկանում է քաղաքացուն, որը նա ժամանակավորապես ի պահ է տվել պետական մարմնին: Կոնցեպցիան սա է: Բայց մեր չինովնիկներն այլ կերպ են մտածում: Կարծում են, թե այդ ինֆորմացիան իրենցն է, և եթե քաղաքացին ուզում է այն, իրենք կարող են մեծահոգաբար տալ կամ չտալ այդ տեղեկատվությունը»,- շեշտում է իրավաբանը:

Ի՞նչ անել

Ըստ Արսեն Բաբայանի՝ ելքը դատարան դիմելն է. «Օրենքը երաշխավորում է՝ եթե տեղեկատվության տրամադրման մերժումը եղել է ապօրինի, ապա լրատվամիջոցը կարող է դիմել դատարան: Բարեբախտաբար, այսօր ունենք շատ դատական ակտեր, որտեղ վիճարկվել է տեղեկատվության տրամադրման մերժումը: Խնդրեմ, դիմե՛ք, հաղթե՛ք: Ամբողջ աշխարհում օրենքները զարգանում են մեկնաբանությունների շնորհիվ: Ինչ է դատական ակտը՝ օրենքների մեկնաբանություններ են»,- մեզ հետ զրույցում ասաց Դատական դեպարտամենտի միջազգային համագործակցության և հասարակայնության հետ կապերի ծառայության պետը: 

Արա Ղազարյանը ևս կողմնակից է իրավունքների համար մշտապես պայքարելուն: «Ցանկացած երկրում էլ իրավունքը միայն ամրագրելով չի գործում: Իրավունքները պրոցեսի մեջ պետք է նվաճել: Ոչ մեկը հենց այնպես դրանք չի նվիրի հանրությանը: Պետական մարմինները միտում ունեն սահմանափակելու ինֆորմացիան»,- ընդգծում է իրավաբանը:

Դատական ակտերը համացանցում են 2007 թվականից

Ինչ վերաբերում է դատաիրավական ինֆորմացիայի մատչելիությանը, ապա թե́ իրավաբանը, թե́ դատական դեպարտամենտի պաշտոնյան կարծում են, որ Հայաստանում այդ տեղեկատվությունը ավելի բաց է, քան ցանկալի է, քան, օրինակ, եվրոպական երկրներում է:

«Ես չեմ պատկերացնում ավելի մատչելի ինֆորմացիա տրամադրող պետական մարմին, քան դատական համակարգն է: Հենց միայն այն պատճառով, որ նիստերը դռնբաց են: datalex.am-ը այս ամենն ընդհանրացրեց ու է՛լ ավելի բացեց, քանի որ դատական բոլոր ակտերը հիմա հրապարակված են համացանցում: Տարեկան 100.000 գործ է քննվում, այդ ամենը արտացոլվում է տեղեկատվական համակարգում: Ամեն դատարանի գրասենյակում 1-2 անձ է աշխատում datalex.am-ի համար: Այս տեղեկատվական համակարգը մեր պետության համար պարտադիր բնույթ չի կրում: Որևէ իրավական ակտով չի կարգավորվում այն: Դա պարտավորություն էր այնքանով, որ ՀԲ-ի ֆինանսավորմամբ ներդրվեց դատաիրավական բարեփոխումների ծրագրով: 2007թ.-ից առաջ պետք էր անցնել ավանդական ճանապարհով. նամակով դիմել դեպարտամենտ, հնարավորություն ստանալ ծանոթանալ այս կամ այն գործին: «Հետքը» նման փորձ ունի, երբ Ձեր առջև բացվել են արխիվի դռները, ուսումնասիրել եք գործեր ու լուսաբանել»,- պարզաբանում է Արսեն Բաբայանը:

Դատաիրավական ոլորտի ինֆորմացիայի մատչելիության հարցն, ըստ Արա Ղազարյանի, պետք է դիտարկել 2007-ից առաջ և հետո կտրվածքով: «Դատական գործ ունեինք, դիմեցինք վարչական դատարան, կոնկրետ գործով դատական ակտ էինք ուզում, սպասում էինք, որ մերժում ենք ստանալու, բայց, ի զարմանս մեզ, դատարանը գտավ, որ մեզ պետք է տրամադրի այդ դատական ակտը: Դրանից հետո սկսվեցին բարեփոխումները. ստեղծվեց datalex.am որոնողական համակարգը, arils.am-ը, armlaw.am-ն արդեն կա, որտեղ կան բոլոր դատական ակտերը, ընդ որում` անվճար: Սա ավելին է, քան կա եվրոպական երկրներում: Նման համակարգեր շատ քիչ երկրներ ունեն: Ճի՛շտ է, դատավարությունները հրապարակային են, բայց ինտերնետային եղանակով բաց պահել այդքան ինֆորմացիա, որտեղ կա անձնական կյանքի մասին տեղեկատվություն, կարծում եմ, մի քիչ ավելին է, քան պետք է: Եվրոպական երկրներում, օրինակ, ընտրովի դատական ակտերն են հրապարակվում (հանրային հետաքրքրություն ունեցող, նախադեպային ուժ ունեցող գործերը), այն էլ՝ վճարովի: Ես շատ եմ որոնումներ կատարել westlaw-ով, բավականին դժվար է, նաև վճարում պիտի կատարես: Հիմա էլ ծրագիր կա, որ datalex.am-ը բարեփոխվի, դառնա ավելի ճկուն որոնման բառերի առումով»,- եզրափակեց Արա Ղազարյանը:

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter