HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

«Փարոս». երգը որպես խնդիրների հաղթահարման միջոց

Երբ համերգի վերջում խմբավար Վաչագան Նավասարդյանը դեմքով շրջվեց դեպի դահլիճը՝ խոնարհվելու, նրա աչքերն, անկասկած, փայլում էին հպարտությունից: Եվ նա հպարտանալու բոլոր հիմքերն ուներ. իր սիրողական կամերային երգչախումբն առանց պրոֆեսիոնալ երաժշտական կրթություն ունեցող եզակի մասնակցի ելույթ է ունենում հայտնի միջազգային փառատոնին անգլիական Վինչեսթր քաղաքում պրոֆեսիոնալ համույթների շարքում: Եվ հանդիսատեսը հոտնկայս ծափահարում է ոչ թե նրա համար, որ երգչախմբի բոլոր երգիչները գամված են հաշմանդամի անվասայլակին, նման բաների վրա Անգլիայում աչքերը չեն հառում, այլ նրանց փայլուն կատարման համար: Եթե նաեւ հաշվի առնենք, որ նստած երգիչները երգում են կանգնածների հետ հավասար մակարդակի վրա, իսկ յուրաքանչյուր պրոֆեսիոնալ երաժիշտ գիտի՝ ինչքան դժվար է ղեկավարել շնչառությունը եւ արտահայտել զգացմունքները նստած երգելիս, ապա դա, իհարկե, լիակատար հաղթանակ է:

Սա միայն սկիզբն էր: Հետո սկսվեցին համերգային շրջագայությունները աշխարհի տարբեր երկրներ, Նեապոլի մրցույթ-փառատոնում լավագույն հնգյակում ընդգրկվելը, համերգ Վատիկանի Սուրբ Պետրոս տաճարում, համերգ Փարիզում, ճանաչում Հայաստանում եւ երկրի սահմաններից դուրս:

«Փարոսը» միակ կամերային երգչախումբն է աշխարհում, որի գրեթե բոլոր արտիստները ողնաշարային խնդիրներ ունեն: Խնդիրները հիմնականում արդյունք են դժբախտ պատահարների եւ սպորտային վնասվածքների:

«Փարոսը» 1993 թվականին հիմնադրել է Արմեն Ալավերդյանը, ով միակ պրոֆեսիոնալ երաժիշտն է երգչախմբում: Սպիտակի երկրաշարժից հետո Երեւանում բացվեց Միջազգային հետվնասվածքային վերականգնողական կենտրոն հաշմանդամների համար (այժմ կենտրոնը Կարմիր Խաչի հիվանդանոցում է), որտեղ բացի բուժումից հաշմանդամներին օգնում էին վերադառնալ ինքնուրույն կյանքին:

Երբ Արմեն Ալավերդյանը խմբավար Վաչագան Նավասարդյանին առաջարկեց ստեղծել ֆիզիկական դժվարություններ ունեցող մարդկանց երգչախումբ, նա չէր էլ ենթադրում, որ երգչախումբը կարող է այսքան երկար կյանք ունենալ եւ հասնել այսպիսի հաջողությունների, թողարկել երկու ձայնասկավառակ (ներկայումս աշխատում են երրորդի վրա):

Վաչագանն իր ապագա կատարողներին գտնում էր հիմնականում Վերականգնողական կենտրոնում: Սկզբում ստեղծվեց փոքրիկ երգչախումբ, որտեղ ոչ ոք ոչ միայն երաժշտական կրթություն չուներ, այլեւ շատերը նույնիսկ չէին գիտակցում, որ երգել գիտեն: Երգչախմբի երգացանկը կազմված էր բացառապես հայկական ժողովրդական երգերից: Փորձերն անում էին ամիսը մեկ-երկու անգամ Կենտրոնի միջանցքներում: Աստիճանաբար համառ աշխատանքի արդյունքում Վաչագանն ընդլայնեց ոչ միայն երգչախմբի կազմը, այլեւ երգացանկը: Հիմա արդեն տասներեք տարի գործող երգչախումբը հայկական ժողովրդական երգերից զատ կատարում է այնպիսի հայ եւ արտասահմանյան դասականների գործեր, ինչպիսիք են Կոմիտասը, Եկմալյանը, Գլինկան, Վիվալդին, Գունոն: Ժամանակի ընթացքում խմբավարը նույնիսկ դադարեց դրսից պրոֆեսիոնալ մեներգիչներ հրավիրել. հիմա նա չորս մեներգիչ ունի:

«Փարոսի» հիմնադրումից մեկ տարի անց Վաչագանը որոշեց, որ երգչախումբն արդեն պատրաստ է բեմ ելնելու:

«Մենք պետք է երգեինք Կամերային երաժշտության տանը: Ստիպված էի երեխեքին համոզել ելույթ ունենալ ամբողջ երեք ամիս: Ես նրանց ասում էի, որ իրենք պետք է երգեն բեմում, որտեղ ելույթ են ունեցել Գոհար Գասպարյանը, Սպիվակովը, Ռոստրոպովիչը, իսկ իրենք շարունակ կրկնում էին, որ ոչ մի դեպքում բեմ չեն բարձրանա սայլակներով, որ մարդիկ կխղճան իրենց: Բայց ես ասացի, որ իրենք այնպես պետք է ցույց տան իրենց արվեստը, որ հանդիսատեսը չնկատի իրենց սայլակները, այլ ծափահարի իրենց երգի համար: Եվ դա նրանց հաջողվեց: Իհարկե, ժամանակ պահանջվեց: Սկզբում մարդիկ գալիս էին նայելու «երգող հաշմանդամներին», սակայն աստիճանաբար ձեւավորվեց մեր հանդիսատեսը, ով գալիս է մեզ լսելու, ոչ թե նայելու»,- ասում է Վաչագանը:

Երգչախմբի կազմը ժամանակ առ ժամանակ փոխվում է ու համալրվում: Եղել են դեպքեր, երբ սայլակներին գամված մարդիկ, ովքեր ամբողջ օրն անցկացնում էին չորս պատերի մեջ, հեռուստացույցով «Փարոսի» համերգը դիտելիս զանգահարում ու ցանկություն էին հայտնում երգել երգչախմբում: Իրենց, իհարկե, չէին մերժում: Վաչեն նույնիսկ ծրագիր ունի՝ շրջել մարզերում, գտնել ֆիզիկական դժվարություններով տաղանդավոր մարդկանց:

«Միայն թե նրանք երաժշտական լսողություն ունենան,- ասում է նա,- մնացածը կարելի է ստանալ պարապմունքների արդյունքում»:

««Փարոսը» մեկ ընտանիք է»,- միաձայն ասում են երգիչները: Իրենց մաեստրոյի գլխավորությամբ, ով առանց հպարտության ասում է, որ տասներեք տարվա ընթացքում ամուսնացրել է արդեն «երեխաներից» յոթին:

Մենակատար Հմայակ Մարգարյանը ամուսնացել է ըստ հին հայկական ավանդույթի՝ փախցրել է իր հարսնացուին: Նրանք ծանոթացել են Վերականգնողական կենտրոնում, որտեղ աղջիկն աշխատում է որպես բուժքույր:

«Նրա ծնողները դեմ էին մեր հարաբերություններին,- պատմում է Հմայակը,- մի քանի անգամ նույնիսկ կտրականապես արգելել են նրան հանդիպել ինձ հետ, սակայն սիրուն վերջ դնել կարող է միայն մահը, չնայած դրան էլ եմ կասկածում: Մենք իրար հետ շատ ենք խոսել այս թեմայով, քննարկել ենք բոլոր հետեւանքներն ու խնդիրները եւ որոշել ենք, որ ուզում ենք միասին լինել, չնայած ամեն ինչին: Քանի որ իր ծնողները դեմ էին, ստիպված եղա փախցնել իրեն»,- ծիծաղում է նա:

Հմայակը տասնմեկ տարեկան էր, երբ պատահեց ավտովթարը:

Արմեն Ալավերդյան Հմայակ Մարգարյան Շուշանիկ Նահապետյան

«Սկզբում առանձնապես տագնապ չկար. մտածում էի՝ դե հիմա, ոտք է, կցավի, կանցնի, շուտով նորից կքայլեմ: Ես շատ փոքր էի, որ լիովին պատկերացնեի, թե ինչ է նշանակում գամված լինել հաշմանդամի սայլակին: Հետո ստիպված եղա հաշտվել անխուսափելիի հետ եւ կրկին սովորել ապրել: Իհարկե, Կենտրոնը շատ օգնեց ինձ: Ի դեպ, ես մեկն եմ եղել այն հաշմանդամներից, ում տարան նոր Կենտրոնի հիմքին ցեխ լցնելու, երբ այն տեղափոխվեց Կարմիր խաչի հիվանդանոց:

Երբ 1995 թվականին բուժման կուրս էի անցնում Վերականգնողական կենտրոնում, այնտեղ պառկած էին մարդիկ, ովքեր նույնիսկ գուլպա ինքնուրույն ի վիճակի չէին հագնել, մունաթ էին գալիս իրենց կանանց վրա ու բոլորից պահանջում ծառայել իրենց: Ես չեմ հարգում նման մարդկանց: Եթե որոշել ես ապրել, ապրիր ինքնուրույն: Փնթփնթալով ոչնչի չես հասնի»,-ասում է Հմայակը:

Շուշանիկ Նահապետյանը նույնպես իր ապագա ամուսնուն հանդիպել է Վերականգնողական կենտրոնում, ուր վերջինս այցելում էր իր զարմիկին: Հիմա նրանք մտածում են երեխա ունենալու մասին: Շուշանիկը խորհրդակցել է բժիշկների հետ եւ նրանք հավաստիացրել են, որ խնդիրներ չի ունենա. երեխան կծնվի կեսարյան հատումով. այդպես է ընդունված զարգացած երկրներում, որպեսզի ողնաշարի վրա լրացուցիչ ծանրաբեռնվածություն չլինի:

«Ես տասներեք տարեկան էի, երբ ընկա փլված պատշգամբից,- պատմում է Շուշանիկը:- Ինը ամիս պառկել եմ Վերականգնողական կենտրոնում: Իհարկե, սկզբում շատ դժվար էր, հատկապես, երբ վերականգնվելուց հետո վերադարձա տուն: Այն ժամանակ Թբիլիսիում էի ապրում, միայնակ, ոչ ոք չկա, ոչինչ չկա, միայն գիտակցություն, որ այլեւս ոչինչ չես կարող: Մինչ այդ ես կարծեմ նույնիսկ «հաշմանդամ» բառի նշանակությունը չգիտեի: Մի անգամ Կենտրոնում, ուր հաճախում էի ասեղնագործության խմբակ, մաեստրոն մոտեցավ ինձ եւ առաջարկեց երգչախմբում երգել: Նա երկար ինձ համոզեց, որովհետեւ ես բացարձակ հեռու էի երգարվեստից:

Սկզբում փորձեր անում էինք տարին 2-3 անգամ: Ամեն անգամ փորձերին գալիս էի Վրաստանից, ընկերացա երեխեքի հետ: Ինքնազգացողությանս մեջ տեղի ունեցան զգալի փոփոխություններ: Եթե առաջ ես ամբողջ օրը կենտրոնացած էի խնդրիս վրա, անընդհատ մտածում էի միայն դրա մասին, ապա հիմա օրերս լցվեցին սպասման իմաստով: Ես պարզապես վայրկյաններն էի հաշվում մինչեւ հերթական փորձը:

Ես մինչ այժմ հուզվում եմ ամեն ելույթից առաջ: Բայց եթե նախկինում ես հուզվում էի, թե ինչպես մարդիկ կընկալեն ինձ բեմում անվասայլակում, հիմա ինձ մտահոգում է այն, որ լավ երգեմ: Եվ երբ դահլիճը հոտնկայս ծափահարում է քեզ, քո երգին, այլ ոչ վիճակիդ, դա հաղթանակ է: Հաղթանակ ինքդ քո հանդեպ, եւ ինչ-որ տեղ՝ մարտահրավեր հասարակությանը, որը, ցավոք, մինչ այժմ ճիշտ պատկերացում չունի հաշմանդամների վերաբերյալ»:

Վաչագան Նավասարդյանն արդեն մի քանի անգամ դիմել է Մշակույթի նախարարություն՝ «Փարոսին» պետական կարգավիճակ շնորհելու հարցով: Ոչ նրա համար, որ այդ կարգավիճակը հեղինակավոր է, այլ նրա համար, որ երգիչները գոնե ինչ-որ աշխատավարձ ստանան, որովհետեւ հիմա նրանց միակ եկամուտը հաշմանդամության թոշակն է՝ ամսական 4000-7000 դրամ: Սակայն Մշակույթի նախարարներն այնքան հաճախակի են փոխվում մեր երկրում, որ դիմումը չի հասցնում հասնել հերթական նախարարին: Այնպես որ, դիմումն առայժմ մնացել է օդում:

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter