HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Սեդա Հերգնյան

Կաթնամթերքի շուկան՝ նոր թվերով

Այս տարվա հունվար-մայիսին Հայաստանում, ՀՀ ազգային վիճակագրական ծառայության (ՀՀ ԱՎԾ) տվյալներով, կաթնամթերքի արտադրության ծավալները 2014  թվականի նույն ժամանակահատվածի համեմատ զգալի ավելացել են։

Նախորդ ամիսների վիճակագրական տվյալներից երևում է, որ Հայաստանում կաթնամթերքի արտադրության նման արագ տեմպերով աճ է նկատվում դեռևս 2014-ի նոյեմբերից։ Հունվար-դեկտեմբերին, օրինակ, թթվասերի արտադրության պաշտոնական վիճակագրական ծավալները 2013-ի նույն ժամանակաշրջանի համեմատ աճել են 14,7%-ով, մածունինը՝ 33%-ով, պաղպաղակինը՝ 48,8%-ով և այլն։  Իսկ հունվարին թթվասերի արտադրության արձանագրված ծավալները նախորդ տարվա համեմատ 2,4 անգամ են աճել, մածունինը՝ 2,1 անգամ, պաղպաղակինը՝ միանգամից 30,5 անգամ։

Իհարկե, քչերը կհավատան, թե կաթնամթերքի արտադրության ծավալների պայմանավորված է պահանջարկի մեծացմամբ։ Այնպես չէ, որ քաղաքացիները հանկարծ սկսել են շատ կաթնամթերք օգտագործել։ Դա ավելի անտրամաբանական է երկրում առևտրաշրջանառության ծավալների նվազման ֆոնին։ Ոչ էլ երկրից կաթնամթերքի արտահանման ծավալներն են այդ տեմպով աճել։

Իրականում պատճառը դրոշմապիտակավորման պարտադիր պահանջն է։ Անցած տարվա սեպտեմբերից փաթեթավորված կաթնամթերքի համար պարտադիր դրոշմապիտակավորման պահանջ սահմանվեց։ «Առևտրի և ծառայությունների մասին» ՀՀ օրենքում փոփոխություններ կատարվեցին, ըստ որոնց՝ ՀՀ տարածքում արտադրված կամ ՀՀ տարածք ներմուծված՝ շշալցված, փաթեթավորված կամ ցանկացած այլ ձևով տարայավորված` կաթնեղենի, սուրճի, թեյի, ձեթի, քացախի, պատրաստի կամ պահածոյացված մսեղենի և ձկնեղենի, բանջարեղենից և մրգերից պատրաստված կամ պահածոյացված արտադրանքի, ինչպես նաև  կոսմետիկայի, օճառի վրա օտարման ցանկացած փուլում դրոշմապիտակի առկայությունը պարտադիր է:

Դա հանգեցրեց նրան, որ կաթնամթերք արտադրող ընկերությունները ցույց տվեցին իրենց շրջանառության իրական կամ իրականին մոտ ծավալները։ Արտադրողներն իրենց արտադրած կաթնամթերքի բոլոր տուփերի վրա հիմա դրոշմապիտակներ են փակցնում:  Գործադիրն ու օրենսդիրը դրոշմապիտակավորման պահանջ են ներկայացնում, որպեսզի տվյալ ոլորտում գործող ստվերը «ջրի երես դուրս գա»։  Այսինքն՝ թե՛ այս տարվա մայիսին, թե՛ դրան նախորդող ամիսներին կաթնամթերքի արտադրության արձանագրված աճը ոչ թե իրականում արտադրության ծավալների աճ է, այլ պաշտոնական մարմիններին ներկայացված թվերի աճը։ Օրինակ, եթե պաշտոնական վիճակագրությունն արձանագրել է, որ հունվար-մայիսին 2014-ի նույն ժամանակահատվածի համեմատ պաղպաղակի արտադրության ծավալներն աճել են 83,2%-ով և կազմել 3 579 հազ. լիտր, դա դեռ չի նշանակում, որ 2014-ի հունվար մայիսին արտադրությունը 83,2%-ով քիչ է եղել, այլ՝ որ այդ ժամանակ չկար դրոշմապիտակավորման պարտադիր պահանաջ, ու արտադրողները կարողանում էին թաքցնել արտադրության իրական ծավալները։ Սա ցույց է տալիս, թե կաթնամթերքի շուկայում ինչ շոշափելի ծավալների է եղել ստվերային գործունեությունը։

Այս թեմայի շուրջ բազմիցս զրուցել ենք կաթնամթերք արտադրող տարբեր ընկերությունների աշխատակիցների ու ղեկավարների հետ։ Սակայն տրամաբանական է, որ արտադրողը չի ընդունում այն, որ նախկինում իր գործունեության մեջ շոշափելի ստվեր է եղել։  

Դրոշմապիտակավորման պարտադիր պահանջից հետո արտադրության ծավալների աճին զուգահեռ զգալիորեն աճել են նաև կաթնամթերք արտադրող ընկերությունների վճարած հարկերը։ Ըստ ՀՀ ֆինանսների նախարարության «2015թ. հունվար-մարտ ամիսների արդյունքներով առաջին 1000 խոշոր հարկ վճարողների և նրանց կողմից վճարված հարկերի և տուրքերի մեծությունների» վերաբերյալ ցանկի՝ «Դուստր Մարիաննա» ընկերությունն, օրինակ, վճարել է մոտ 124,5 մլն դրամ, մինչդեռ 2014-ի նույն ժամանակահատվածում վճարել է 77,8 մլն դրամ, «Աշտարակ-Կաթը»՝ 262,8 մլն դրամ (2014-ի առաջին եռամսյակում՝ մոտ 89,9 մլն դրամ), «Թամարան»՝ 42,6 մլն դրամ (2014-ի առաջին եռամսյակում՝ 27,7 մլն դրամ) և այլն։

Ստվերային գործունեության ծավալների կրճատումը կամ վերացումը նպաստում է, որ արտադրողները իրենց արտադրության իրական ծավալներին համապատասխան հարկեր վճարեն պետբյուջե։ Այսինքն՝ ստվերի կրճատումը դրական արդյունքներ է տալիս։  Բայց մեզ՝ սպառողներիս համար դա այլ արդյունք տվեց։ Դուրս գալով ստվերից՝ կաթնամթերք արտադրողները սկսեցին թանկացնել արտադրանքը։ Դրոշմապիտակավորման պահանջը մտցնելուց արդեն 2 ամիս անց՝ նոյեմբերին, կաթնամթերքը, ըստ պաշտոնական վիճակագրության, թանկացավ մոտ 7%-ով, իսկ արդեն դեկտեմբերին՝ 13 %-ով։

Վերջին տվյալների համաձայն՝  2015-ի  մայիսին 2014-ի մայիսի համեմատ կաթնամթերքի հայաստանյան շուկայում գրանցվել է 5,9% գնաճ։ Ճիշտ է՝ այս տարվա ապրիլի համեմատ 1,2%  գնանկում է արձանագրվել, բայց դրոշմապիտակավորման հետևանքները հասկանալու համար մեզ տարեկան համեմատություն է պետք։ Այսինքն՝ ստացվում է, որ արտադրողները ստվերի կրճատման հարցը լուծել են սպառողի գրպանի հաշվին։ Չմոռանանք, որ այդպես եղավ նաև 2013-ին, երբ հանքային ջրերի, գարեջրի, ըմպելիքների, հյութերի և այլ ապրանքների համար ևս պարտադիր դրոշմապիտակավորման պահանջ դրվեց։ Ընդամենը մի քանի ամիս անց դրանց արտադրության ծավալները պաշտոնական վիճակագրությամբ աճեցին, զուգահեռաբար այդ ապրանքները թանկացան։ Արտադրողները թանկացման հաշվին լուծեցին ավելի շատ հարկեր վճարելու իրենց խնդիրը։

Կաթնամթերք արտադրողներն այսօր չեն կարող պնդել, որ իրենց ապրանքները թանկացել են հումքի հաշվին, քանի որ թե՛ կաթի մթերման գներն են նվազել և թե՛ կաթի փոշու համաշխարհային գները։ Արտադրության ծավալների աճի և կաթի փոշու ներկրման վերաբերյալ մեկնաբանություն ստանալու համար «Հետքը» դեռևս մեկ ամիս առաջ դիմել է «Աշտարակ-Կաթ» ընկերություն, որտեղից ուղղորդեցին գրավոր հարցում ուղարկել, սակայն մինչ օրս ընկերությունն ակնհայտորեն խուսափում է պատասխանել հարցմանը։

 

Մեկնաբանություններ (9)

Ստեփան Սարգսյան
«Հետք»-ը տնտեսական հարցերով հետաքրքիր հոդվածներ ա գրում։ Կաթնամթերքի ստվերի կրճատման արդյունքում աճել են մուծված հարկերը, բայց նաև թանկացել ա ապրանքը։ Հոդվածը որոշակի մեղադրական տոն ա ուղղում դեպի արտադրողը, որ հարկերի մուծումը սպառողից բարձր գին գանձելու հաշվին ա անում։ Բայց դա շատ տարրական տնտեսագիտական մոդել ա, երբ հարկի սահմանումը ապրանքի գնի աճ է ստեղծում, որն էլ իր հերթին ապրանքի վաճառքի ծավալն է քչացնում։ Չ՞է որ վերջիվերջո հարկը այդ ապրանքը արտադրելու և վաճառելու համար վճարված ծախս ա, ինչպես ասենք գործածված կաթը և աշխատուժը, և հատևաբար պետք է արտացոլվի ապրանքի գնի ձևավորման մեջ։ Այնպես որ պետք չէ զուտ գնաճի պատճառով արտադրողի ուղղությամբ ինչ որ «կեղտոտ» գործունեության մեղադրանք ակնարկել։ Նկատենք, որ արտադրողնել ա վնաս կրում հարկի պատճառով ավելացած գնից, քանի որ գնի աճը պակասեցնում ա վաճառքի ծավալը, ինչն էլ պակասեցնում ա արտադրողի ընդհանուր շահույթը։ Ամեն ինչ փոխկապակցված ա։
Սեդա
Հարգելի Ստեփան, իսկ Դուք հաշվի առե՞լ եք, որ կաթի մթերման և կաթի փոշու գները նվազել են, ինչու՞ այդ երևույթները արտադրանքի գների վրա չեն ազդել
Լուսինե
ինչ է հարկերն այլ սկզբունքով սկսեցին հավաքել?, իհարկե ոչ, քանակից կախված ավելացան , իսկ դա գնի վրա չպետք է ազդեր
Ստեփան Սարգսյան
Սիրելի Լուսինե, հոդվածում խոսքը ստվերից դուրս եկած ծավալի մասին է, որը նախկինում չէր հարկվում։
Ստեփան Սարգսյան
Սիրելի Լուսինե, որոշ ապրանքատեսակների մասով ծավալը կրկնապատկվել է։ Օրինակ անցյալում վաճառված պաղպաղակի կեսը չէր հարկվում, այսինքն այդ կեսի համար հարկը «նոր» երևույթ ա, ինչն էլ գնագոյացման վրա ազդեցություն ա ունենլու։
Ստեփան Սարգսյան
Սիրելի Սեդա, վաճառքի վրա դրված հարկերը բարձրացնում են ապրանքի գինը և նվազեցնում վաճառքի ծավալը։ Տվյալ դեպքում դրոշմապիտակավորումը բնական էր, որ ունենար նման հետևանք նախկինում ստվերում արտարդված ապրանքի վրա։ Այն որ նախկին փորձն էլ ցույց է տալիս, որ դրոշմապիտակավորման դեպքում գները աճում են, հաստատում են իմ նշած տնտեսագիտական օրինաչափությունը։ Ուրեմն եթե առանց հավելյալ փաստերի սկսենք կասկածել, ամենաառաջինը այս պատճառն է կասկածելի, ոչ թե արտադրողի «նենգ» նպատակները։
Սեդա
Հարգելի Ստեփան, հենց խնդիրն էլ դա է, որ այս ժամանակահատվածում՝ նոյեմբերից սկսած, ոչ աշխատավարձներն են բարձրացել, ոչ հոսանքն է թանկացել և այլն։ Ընդունում եմ՝ հարկավոր էր այդ մասին նշել հոդվածում։ Եվ հետո՝ փորձն ամենամեծ ապացույցն է։ Այն ապրանքները, որոնց համար կառավարությունը դրոշմապիտակավորման պահանջ է դնում, մեկ կամ երկու ամիս անց թանկանում են, դրանցից մեկի օրինակը հոդվածում գրել եմ։ Ու դա պատահականություն չէ։ Շնորհակալ եմ գնահատականի համար։ Կաթնամթերքի թեման ծավալուն է և շարունակություն կունենա։
Լուսինե
Ես էլ եմ դրա մասին խոսում
Ստեփան Սարգսյան
Սիրելի Սեդա, իսկ ինչի՞ հիման վրա եք ենթադրում, որ չեն ազդել։ Միգուցե ապրանքի արտադրության և վաճառքի հետ կապված մյուս ծախսերը (աշխատուժ, էլեկտրականություն, և այլն) այնքան են աճել, որ գերազանցել են կաթի մթերման և կաթի փոշու գների անկման ունեցած ազդեցությունը վերջնական ապրանքի գնի ձևափորման վրա։ Եվ առանց կաթի մթերման և կաթի փոշու գների անկման վերջնական արտադրանքի գինը ավելի շատ բարձրացած կլիներ։ Իմ մեկնաբանության ամբողջ միտքը նա է, որ տվյալ հոդվածում բավականաչափ տեղեկություն չկա, որպեսզի կարողանանք եզրակացնել, կամ նույնիսկ կասկածել, թե ինչն է (կամ ով է) գնաճի «մեղավորը»։ Ապրանքի գնի ձևավորման վրա բազմաթիվ գործոններ են ազդում, սկսած արտադրական ծախսերից մինչև շուկայի կառուցվածքը։ Օրինակ, եթե կաթնամթերքի շուկան մոնոպոլիստական կամ օլիգոպոլիստական բնույթ ունենա, ապա գները հիրավի կարող են աճել, նույնիսկ արտադրական ծախսերի նվազման դեպքում։ Բայց դրա մասին չի խոսվում հոդվածում։ Նորից կրկնեմ, որ իմ մեկնաբանությունը վերաբերում է հոդվածում եղած անբավարար տեղեկության հիման վրա արված եզրակացությանը, կամ առնվազն ակնարկին, այլ ոչ թե կաթնամթերքի շուկայի իրական պատկերին։ Իրականում իմ ունեցած տեղեկությունը կաթնամթերքի շուկայի մասին սահմանափակվում է բացառապես Ձեր հոդվածում առկա տեղեկությամբ և. հետևաբար. ես խոսում եմ զուտ տնտեսագիտական սկզբունքների տեսանկյունից, ոչ թե շուկայի իրական պատկերի։ Այնպես որ մեծ հաճույքով կշարունակեի կարդալ Ձեր շարունակական վերլուծությունը։ Այսպիսի տնտեսական հոդվածները շատ քիչ են, և թերևս միայն Հետքում են հանդիպում։ Հուսով եմ կշարունակեք։

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter